Sivu 1/7
Polkuauto
Lähetetty: 23 Huhti 2011, 14:27
Kirjoittaja Jarcco
Muutin kinnerisuunnitelmaa siten että se täyttää Pedalcar.info mukaiset polkuautokisojen säännöt, eli on nelipyöräinen. Samalla teen siitä sellaisen että se voidaan säätää nuorisolle sopivaksi. Täytyy siis tehdä sekä polkimet että penkki säädettäviksi.
Nyt olisi tarvetta 16" pyörille, toispuoleisella kiinnityksellä. Kenties tuollaiset: http://pro-hewa.fi/index.php?toiminto=v ... uppa&id=45
Jos jollakulla olis vinkata hyviä ostopaikkoja. Jarruja ei edessä tarvitse olla, takajarrut luulisi riittävän.

Lisätään tähän teknisiä tietoja, tilanne 23.8.2012: (Kylläpä aika rientää...)
4 pyöräinen takaveto, vasen pyörä vetää.
-Akseliväli: 1440 mm
-Raideväli edessä: 780 mm
-RV takana: 730 mm
-kampipituus: 150 mm
-Keskiön korkeus: 320 mm (liian alhaalla 45 nro jalalle, pari senttiä lisää olisi ok)
.Poljinkeskiön etäisyys taka-akselin (pyörän) keskiöstä: 806-1110 mm, viisiportainen säätö
-istuimen korkeus: Riippuu käytettävästä penkistä, 250-350 mm, nojakulma säädettävä
-Takarenkaat: 32-406 sliksit
-Eturenkaat: 4x6" mallia kottikärry
-paino: 33,5 kg (so far...)
Kuvassa tilanne maalauksen jälkeen ja ennen koripaneelien laittoa.
Edit, pintamuovit on laitettu.
Re: Polkukuljin nuorisolle
Lähetetty: 23 Huhti 2011, 15:20
Kirjoittaja jviirret
miksi ei 20" eturenkaita?
Jukka
Re: Polkukuljin nuorisolle
Lähetetty: 23 Huhti 2011, 17:15
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:miksi ei 20" eturenkaita?
Jukka
Yritän pitää rungon lyhyenä siitä huolimatta että säätövaraa tulee 120-190 senttiselle! Pitäähän itsekin mahtua ajamaan
Keulaan ei jää paljon painoa, joten vastukset ei paljon kasva.
Re: Polkukuljin nuorisolle
Lähetetty: 06 Syys 2011, 22:24
Kirjoittaja Jarcco
Sain hieman edistystä tähän hommaan, poljinveivi on hitsattu kasaan ja rungon putket olisi hitsausta vailla. Etupyöriä ei ole vastaan kävellyt, mutta laitan "väliaikaiset" kottikärryn pyörät. 4-pyöräisestä saa helposti lyhyemmän kuin deltatrikestä, eikä painossa häviä paljoa koska runko on yksinkertaisempi. Yksi kysymysmerkki on, että kun en meinaa laittaa nivelöityä etuakselia niin mahtaako tulla jotain ongelmia? Kun laite on takapainoinen, niin tuskin ainakaan takapyörän pidon kanssa. Kuvia tulee myöhemmin kunhan saan kameran.
Re: Polkukuljin nuorisolle
Lähetetty: 08 Syys 2011, 19:47
Kirjoittaja Jarcco
Re: Polkukuljin nuorisolle
Lähetetty: 09 Syys 2011, 00:05
Kirjoittaja jori
Jätön olet jättänyt kovin pieneksi. Paljon pienemmäksi kuin piirustuksessa. 
Re: Polkukuljin nuorisolle
Lähetetty: 09 Syys 2011, 04:18
Kirjoittaja noja
jori kirjoitti:Jätön olet jättänyt kovin pieneksi. Paljon pienemmäksi kuin piirustuksessa. 
Näyttäis olevan vielä säädettävissä.

Re: Polkukuljin nuorisolle
Lähetetty: 09 Syys 2011, 06:21
Kirjoittaja jviirret
Tässä on nyt malli suoritus heille jotka pelkäävät kammen tekoa. Noin kun hitsailee sen ensin pitkän alkselin ympärille niin pysyy varmemmin suorana. Lopuksi vain katkotaan ylimääräiset pois.
Jukka
Re: Polkukuljin nuorisolle
Lähetetty: 24 Syys 2011, 22:19
Kirjoittaja Jarcco
Polkuauto on pyörillään:

Polkuauton perusrunko on hitsattu kasaan. Seuraavaksi ohjelmassa on polkimien ja voimalinjan virittely. Sen jälkeen pitäisi hakea lopullinen korin muoto. Rungon päälle tulee materiaalia johon taustalla oleva kennolevy kiinnittyy. Korin mallina tulee olemaan Ford -32 Roadster, poikkeaa hieman aiemmasta mallista jossa vielä oli Bugatti- tyyppinen “veneperä”.
Jos tuota tyylisuuntaa saisi jotenkin imuroitua niin olisin tyytyväinen:

Re: Polkukuljin nuorisolle
Lähetetty: 25 Syys 2011, 00:16
Kirjoittaja Mustasudenkorento
hitsit, just samankaltaisia visioita pyörittäny ihtekkin se nelirattaisen ympärillä...
ei meinaa malttaa oottaa että näkee millanen tästä ny si tulee... loistavaa.. 
Re: Polkukuljin nuorisolle
Lähetetty: 24 Loka 2011, 19:33
Kirjoittaja PW
Jarcco kirjoitti:No tässä pari kuvaa:
Minkäs kokosia nää kampi materiaalit on ? Putki ja nuo neliö putket sekä laakerit. Meinasin jatkaa tuota omaa projektia joka on ainakin vuoden seissy oottamassa.
Tänään ostin paikallisesta hydrauliikka liikkeestä 20 mm putkea 2,5mm seinämällä, se ilmeisesti käy tuohon akseliksi.
Petri
Re: Polkukuljin nuorisolle
Lähetetty: 24 Loka 2011, 19:56
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Tänään ostin paikallisesta hydrauliikka liikkeestä 20 mm putkea 2,5mm seinämällä, se ilmeisesti käy tuohon akseliksi.
Tuollaista mulla oli pyöreät osat, kanttiset 30x15x1,5 ja 30x15x2 hyvin kesti ja toimi
http://www.kotinet.com/ninajukk/kinneri05.jpg
Tuossa kammen "pituus" jotakin 165-170, lyhyempänä kestää vielä varmemmin.
Jukka
Re: Polkukuljin nuorisolle
Lähetetty: 24 Loka 2011, 20:08
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Tänään ostin paikallisesta hydrauliikka liikkeestä 20 mm putkea 2,5mm seinämällä, se ilmeisesti käy tuohon akseliksi.
Tuollaista mulla oli pyöreät osat, kanttiset 30x15x1,5 ja 30x15x2 hyvin kesti ja toimi
http://www.kotinet.com/ninajukk/kinneri05.jpg
Tuossa kammen "pituus" jotakin 165-170, lyhyempänä kestää vielä varmemmin.
Jukka
Vaikuttaako tuo normaalia poljinta paksumpi rakenne tuohon "kammen" pituuteen ? Siis pitääkö se ottaa huomioon kampea lyhentävänä ilmiönä ?
Petri
Re: Polkukuljin nuorisolle
Lähetetty: 24 Loka 2011, 20:20
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Vaikuttaako tuo normaalia poljinta paksumpi rakenne tuohon "kammen" pituuteen ? Siis pitääkö se ottaa huomioon kampea lyhentävänä ilmiönä ?
Ei, poljinhan on yhtä paksu jalka suorana ja jalka koukussa, eli liikerata on saman pituinen polkimen paksuudesta riippumatta.
Jukka
Re: Polkukuljin nuorisolle
Lähetetty: 24 Loka 2011, 21:26
Kirjoittaja Jarcco
PW kirjoitti:Jarcco kirjoitti:No tässä pari kuvaa:
Minkäs kokosia nää kampi materiaalit on ? Putki ja nuo neliö putket sekä laakerit. Meinasin jatkaa tuota omaa projektia joka on ainakin vuoden seissy oottamassa.
Tänään ostin paikallisesta hydrauliikka liikkeestä 20 mm putkea 2,5mm seinämällä, se ilmeisesti käy tuohon akseliksi.
Petri
Akseliputki on samaa kuin sulla, keskimmäinen pitkä neliöputki on 30x30x1,5 ja reunimmaiset pyöreää 30x1,5. Ei hirveästi ylimitoitettu ainakaan ole. Laakerit ostin Kentsolta, ne ovat pallokehäiset kuulalaakerit joita myös Y-laakereiksi kutsutaan. Vakiona niissä on valurautaiset pesät, mutta koska ne painavat yli puoli kiloa/kpl, tilasin peltipesillä jotka ovat puolet kevyemmät.