Iskariasiantuntemusta kaivataan

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viesti:

Iskariasiantuntemusta kaivataan

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hoplaa.

Mä en ole kovin suuri asiantuntija näissä iskarihomissa(kaan).

Voisiko joku asiantunteva kertoa onko näistä CRC:n listan takaiskareista joku tolkullinen tuosta hinnaston alapäästä? Tai mikä vaan jokin vastaava tuote. Mitään hipo osastoa ei nyt haeta, vaan asiallista hintalaatua.

http://www.chainreactioncycles.com/Cate ... rtBy=Price

Esim. tätä saapi hyvinkin pitkinä? versioina http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=30458

Kaikki vinkit huomioidaan, paras palkitaan kiitoksilla :)

Ai mimmoinen tarve? Fieron takahaarukan installointiinhan sitä. Tommoista olen pohdiskellut - karheeta mockuppia tuossa eilen järjestelin.

mockup.jpg
mockup.jpg (87.01 KiB) Katsottu 2560 kertaa

Reaalimaailman luonnoksen pohjalta korjattu leiska. Siinä on tosiaankin tuommoinen "Kalvas Nazca Fiero" takahaarukka, johon siis tuo iskari tulisi. Ja joo - renkahat on mallina, jos jotakuta huolettaa että siinä on vaan etukiekkoja.

leiska2.jpg
leiska2.jpg (55.58 KiB) Katsottu 2559 kertaa

EDIT: onko esmes nyt niin välii onko tuossa tuo vieteri vai pelkkä ilma? Vieteri painaa enemmän, onko muuta tärkeetä eroa?

Nojanalle

Re: Iskariasiantuntemusta kaivataan

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itse olen tämän saman ongelman eressä. Iskarin pitäs olla tarvittaessa lukittava. Tällästä olen itse tuumaillut esimerkiksi : DNM ST-10RC , hinnaltaan noin 180 euroo. Siittä löytyy kahta mittaa 150mm ja 210mm. Iskarista löytyy molemmat vaimennukset ja säätölukitus. Nazcassa on saman valmistajan halvempi versio alkujaan. Siihen kaipaan joskus lukitusta jyrkissä nousuissa. Itse iskari rupee olemaan loppuu ajettu. Parasta että mailmalta löytää siiven sopivia jäykempiäkin jousia. :roll:

Nebulus
Sisällöntuottaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Pastori kirjoitti:

Voisiko joku asiantunteva kertoa onko näistä CRC:n listan takaiskareista joku tolkullinen tuosta hinnaston alapäästä? Tai mikä vaan jokin vastaava tuote. Mitään hipo osastoa ei nyt haeta, vaan asiallista hintalaatua.
EDIT: onko esmes nyt niin välii onko tuossa tuo vieteri vai pelkkä ilma? Vieteri painaa enemmän, onko muuta tärkeetä eroa?

Asiantuntevuudesta nyt tiijä, mutta oon mää kuitenkin muutaman iskarin kanssa pelleillyt.

Teräsjousi vs ilmajousi: teräsjousesta joudut valitsemaan sopivan jäykkyyden omaan painoosi ja pyörän linkkusuhteisiin nähden.
Eli esim. 450lbs kertoo, että 450 paunan (n. 200kg) paino painaa iskaria ja jousta kasaan tuuman verran. Jos esim. iskarirakenteesi linkkusuhde on 1:2, iskarin iskunpituus 50 mm, teräsjousi 450lbs ja kuskin paino n. 100kg, josta 70% takarenkaalla, niin pyörän takajousi painuu kuskin satulaan istuutuessa kasaan 0,7 tuumaa, jolloin takapää laskeutuu 1,4" eli reilut 3,5cm. Tätä painumaa voit hieman säätää kiristämällä jousta esijännitysruuvilla, mutta vain rajallisesti. Isompaan muutokseen joudut vaihtamaan jäykemmän jousen.

Ilmaiskarissa säätö onnistuu lisäämällä painetta, jousia ei siten tarvitse vaihdella, vaikka kuskin tai kyydissä olevien tavaroiden paino muuttuisikin.

Iskarin mallimerkinnässä oleva kirjain R tarkoittaa yleensä paluuvaimennuksen säätöä. Se on kiva asia, koska sillä voi vähentää takapään hytkymistä.

Mites tämä iskari: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=31756
Fox on hyvä valmistaja ja tuo iskari on ihan asiallinen laadultaan, olen ittekin sellaisen kanssa joskus ajanut. Paluuvaimennus löytyy ja jousiakin vaikka minkä jäykkyisiä. Joudut vaan tekemään sopivat kiinnikkeet tuolle iskarin "haarukkapäälle" runkoosi.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

tavasti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nebulus kirjoitti:

Ilmaiskarissa säätö onnistuu lisäämällä painetta, jousia ei siten tarvitse vaihdella, vaikka kuskin tai kyydissä olevien tavaroiden paino muuttuisikin.

Toki budjettiin pitää sitten laskea mukaan se iskaripumppu (30-40€), ellei sitten tuttavapiirissä ole joku jolta lainata. Tai ainakin minä olen kuullut valitusta, että paineet joutuu toisinaan (edes kerran vuodessa) katsomaan.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nebulus
Sisällöntuottaja
Viesti:

tavasti kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Toki budjettiin pitää sitten laskea mukaan se iskaripumppu (30-40€), ellei sitten tuttavapiirissä ole joku jolta lainata. Tai ainakin minä olen kuullut valitusta, että paineet joutuu toisinaan (edes kerran vuodessa) katsomaan.

Totta tuo. Mittarillinen pumppu kannattaa hankkia. Foxin iskareihin on pitänyt lisäillä ilmaa pari kertaa vuodessa, Rock Shoxin Sidiin jopa kerran kuussa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Pastori
Viesti:

Jatkokyssäri tästä http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=31756 Nebuluksen suosittamasta iskarista. Katsoin jo aiemmin samaa, ja ehkä turhaan hämäännyin tuosta "Giant Pistol ONLY" lätinästä.

Onko iskareiden asennuksen suunnalla merkitystä - voisiko tuo haarukkapää siis sijaita ylhäällä? Alaosa menisi silloin valmiina haarukassa olevaan liitinkiin ja runkoputkeen voisi sitten kolvata tuolle "haarukkaosalle" kiinnikkeet. Hyvällä munkilla sehän menisi kätsysti sen runkoputken läpi laitettavalla virityksellä.

Nebulus
Sisällöntuottaja
Viesti:

Pastori kirjoitti:

Onko iskareiden asennuksen suunnalla merkitystä - voisiko tuo haarukkapää siis sijaita ylhäällä? Alaosa menisi silloin valmiina haarukassa olevaan liitinkiin ja runkoputkeen voisi sitten kolvata tuolle "haarukkaosalle" kiinnikkeet. Hyvällä munkilla sehän menisi kätsysti sen runkoputken läpi laitettavalla virityksellä.

Tuossa kuva foxin iskarista auki leikattuna:
Kuva
Jousi-iskarissa ylhäällä oleva paineilmakammio on korvattu teräsjousella. Alla oleva kammio on täytetty öljyllä, lukuun ottamatta kammion kärjessä olevaa pientä kaasutilaa. Mun silmääni katsottuna tuolla ei pitäisi olla mitään väliä, että onko iskari kumminka päin vain ja lisäksi iskareita asennellaankin eri päin riippuen miten paljon on tilaa iskarin leveämmälle päälle. En siksi uskoisi, että tuohon giantin pistoliinkaan tarkoitettu iskari olisi sen krantumpi sille, kumminka päin se on asennettu.

Pastori
Viesti:

Tak. Asia alkaa nyt selkiintyä.

Mun idea on siis se että saa joustaa - muttei mitenkaan kovin lullamaisesti, joten taidankin hankkia tuon jäykimmän mallin. Pyörän päällä on kuitenkin se 100 kiloo hyvin usein = meikäläinen + eväät :)

Nojanalle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Lullaaminen on hirveä ominaisuu. Varsinkin jos ajaa soratiellä. Tuntuu että lähtee koko ajan irti. Tietysti jousikaan ei saa olla liian jäykkä. Tulee vähän pompottava . Varsinkin halvemmissa iskareissa tuo vaimennus ei ole niitä parhaita. Itse olen joskus laittanut jousen väliin sellaset kumit , rajaamaan jousen nopeaa liikkumista kuormattuna. Sain idean kun joskus vedin autolla asuntovaunua ja silloin laiton takajousien väliin sellaset rajottimet. :roll:

Nebulus
Sisällöntuottaja
Viesti:

Pastori kirjoitti:

Mun idea on siis se että saa joustaa - muttei mitenkaan kovin lullamaisesti, joten taidankin hankkia tuon jäykimmän mallin. Pyörän päällä on kuitenkin se 100 kiloo hyvin usein = meikäläinen + eväät :)

Mun mielestäni kannattaa ennen kaikkea hankkia iskari, jossa paluuvaimennusta saa säädettyä: riittävä paluuvaimennus vaikuttaa "löllöävään" ajotuntumaan hyvinkin paljon. Oikein jäykkä jousi kun tahtoo päästää iskuja enemmän läpi kuin sopivan pehmeä. Karkeasti arvioiden iskarin pitäisi painua kasaan 25-35% iskunpituudestaan, kun fillarissa on normaali lasti päällä. Silloin joustossa on riittävästi herkkyyttä iskujen poistoon.

tm

Viesti Kirjoittaja tm »

Täältäkin ääni Foxin iskareille, ovat laatutavaraa. Huoltoa ja varaosia on paremmin saatavilla kuin monella muulla merkillä, ainakaan jos ei ole kovin vanha malli. Tosin jos yhden huollon hinnalla saa 2-3 kpl tuollaisia CRC:n poistolaarin tuotteita, niin eipä tuolla ole juuri väliä.

Eivät näytä olevan hinnan kiroissa, pitäisiköhän tilailla jokunen tulevia projekteja varten...

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuohon hintaan jos saa kunnollisia polkupyörän iskareita niin ei kanata lähteä vaihtoehtoisia ratkaisuja etsimään. Mulla on clwb:ssä sellainen uutena 20e maksanut kiinalainen mopon iskari ja toimii ihan hyvin kovaa pakkasta ja hellettä lukuunottamatta. Pitäis olla myös pitkäikäinen, mutta auttamattoman raskas :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin