Tee itse trike, katteella tai korilla?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
AnttiLehtinen
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Huhti 2011, 09:10

Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja AnttiLehtinen »

Terve, olen aikas uusi naama täällä. Junnumpana tuli helposti pyöräiltyä perinteisellä jäykkärunkoisella maastopyörällä 2000km kesässä. Nyt olen pitänyt kaikenlaisesta liikunnallisesta aktiviteetista taukoa noin 10vuotta. Kunto siinä samalla rapistunut ja ylipainoa kertynyt.

Kalliin bensan ja autojen ropaamisen johdosta ajattelin taittaa jatkossa työmatkaa polkupyörällä. Työmatka on googlen mukaan noin 11km per suunta. Eli itse polkien matkaan menee ainakin 30min. Siksi olen ajatellut sähköavustinta, napamalista sellaista,
kun ei työpaikallakaan ole mahdollisuutta suihkuun, ja matkaan tulisi kulua ennemminkin max 20min.

Trikeä ajattelin siksi että työmatkaa tulisi taittaa myös talvella, jolloin ei olisi kaatumisvaaraa ja sähköavusteisuutta voisi häikäilemättä käyttää hyväksi. Koska k.o trikellä tulisi päästä aivan jokainen päivä töihin, niin ajattelin että katettu versio, miksei vaikka umpikorinen, olisi täydellinen.

Onkos täällä kukaan moista vielä rakentanut?
Metallistahan tuollainen pitäisi kötöstellä, mutta onko puusta rakentaminen ihan kuollut idea? Helpompaa ainakin liittää ja muokata...
Paljonko teillä on mennyt rahaa itse tekemäänne trikeen?

AnttiLehtinen
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Huhti 2011, 09:10

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja AnttiLehtinen »

Huomasin että nimimerkki "irakas" on tehnyt puisia nojakkeja, olisiko täällä auttamishaluja, suunnitteluun ja liitosten kestävyyden arviointiin? Siis ajattelin nyt tosiaan puista trikeä, olisikos katemateriaalina 4mm kuusivaneri hyvää, painoahan siitä tulee?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ei onnistu katulaillisella laitteella koska sähköavun pitää kytkeytyä pois päältä 25km/h nopeudessa. Tuo 11km/20min vaatii 33km/h keskinopeuden. 250w moottori on myös liian pieni tehoinen antaakseen noin raskaalle yhdistelmälle tuollaisia nopeuksia talvikelissä. Jousituskin pitää olla ihan eri luokkaa kuin kaupallisissa kinnereissä. Lukaise vaikka nämä kaksi blogia alkuunsa: http://puusilma-mangoplus.blogspot.com ja www.kinneri.tk , me molemmat luovuimme kinnerin talvikäytöstä ensimmäisten kokeilujen jälkeen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

AnttiLehtinen kirjoitti:

Paljonko teillä on mennyt rahaa itse tekemäänne trikeen?

Muutamia satasia mulla meni tuohon www.kinneri.tk kokeiluun, johonkin 500e hintaan voisin siitä luopua niin ei tarvi alkaa alusta asti itse kötösteleen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja PW »

Toisaalta Sakari (lue "irakas") on käsittääkseni ajellut trikellä talvet sähkön avustamana. Tosin ilmeisesti ei työmatkaa, eli ei pakko lähtee joka aamu vaan sillon ku huvittaa ja on sopiva keli. Sakari varmaan kertoo mielellään lisää :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

AnttiLehtinen kirjoitti:

Työmatka on googlen mukaan noin 11km per suunta. Eli itse polkien matkaan menee ainakin 30min. Siksi olen ajatellut sähköavustinta, napamalista sellaista,
kun ei työpaikallakaan ole mahdollisuutta suihkuun, ja matkaan tulisi kulua ennemminkin max 20min.

Aavistuksen riippuu työnkuvasta miten tuo suihkuttomuus vaikuttaa pyöräilymahdollisuuteen. On hieman eri asia oletko konepajassa suorittavassa työssä vai jalokiviliikkeen myyjänä.
Samoin maaston mäkisyys ja omat henkilökohtaiset ominaisuudet vaikuttavat siihen kuinka pahasti pyöräillessä tulee hiki. Itsellä on pää märkänä vaikka menisin bussilla, koska sinne bussille joutuu kuitenkin juoksemaan...

Kuten Jukka jo totesikin, tuo 11km/20min ei laillisella sähköavustuksella toteudu missään olosuhteissa, itse polkien kesällä tasaisessa maastossa kovakuntoiset pääsevät tuohon. (en minä)
11 km / 30 min on mahdollinen jollei matkalla ole juurikaan risteyksiä joissa tarvii pysähdellä. Tasamaalla kesällä ei itse polkienkaan mahdoton, mutta siihen hikoilun määrään en ota kantaa, minulla on aina hiki.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja irakas »

AnttiLehtinen kirjoitti:

Huomasin että nimimerkki "irakas" on tehnyt puisia nojakkeja, olisiko täällä auttamishaluja, suunnitteluun ja liitosten kestävyyden arviointiin? Siis ajattelin nyt tosiaan puista trikeä, olisikos katemateriaalina 4mm kuusivaneri hyvää, painoahan siitä tulee?

Joo, olen tehnyt 6 kpl puisia nojakkeja, sekä trikejä että kaksipyöräisiä (duuoja?) ja täältähän niitä löytyy:
http://www.flickr.com/photos/saholm
http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/

4 mm kuusivaneri, kannattaisi heti kättelyssä hylätä, koska painoa tulee muutenkin helposti liikaa. Lentokonevaneria eli ohutviiluvaneria löytyy 1:stä 3 mm:iin esim Puukeskuksesta. Sitä on suht. helppo taivuttaa. Liimana olen käyttänyt SikaBond 545 polyuretaaniliimaa. Puu- ja metalliliitokset läpipulttaamalla.

Olen monesti suunnitellut kokokatettua kinneriä ja pienasuntovaunussanihan on koko kate 1,5 mm lentokonevanerista:

Kuva

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Toisaalta Sakari (lue "irakas") on käsittääkseni ajellut trikellä talvet sähkön avustamana. Tosin ilmeisesti ei työmatkaa, eli ei pakko lähtee joka aamu vaan sillon ku huvittaa ja on sopiva keli. Sakari varmaan kertoo mielellään lisää :D

Petri

Joo, ei tarvi näin eläkeläisenä työmatkoja ajella, mutta olen pitkin talvea melko säännöllisesti ajellut n. 20 km:n kaupunkikäynnit sähköavusteisella delta SH9:llä http://farm6.static.flickr.com/5219/538 ... 14e649.jpg ja nyt keväällä - kaksipyöräisellä SH11:sta http://farm5.static.flickr.com/4097/487 ... 42f2cc.jpg

Kyllä täytyy sanoa, että matkaan lähtee aivan eri mielellä, kun tietää, että Jyvässseudun mäkisissä maastoissa ei tarvitse pinnistellä viimeisen päälle.

Ja vielä, kun pääsi siirtymään 3-pyöräisestä 2-pyöräiseen on vauhtikin ihan mukavaa. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

RTA
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Helmi 2011, 08:28
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja RTA »

Moi,

Laitoin omat hankkimani pyöränosat myyntiin, kun kerkesin hankkia valmiin tadpole triken. Näistä onnistuu rakentaminen:
viewtopic.php?f=4&t=1844

Tuohon tilaat Kuetron.fi , Vpower.hk, goldenmotor.com tai conhismotor.com sähkösetin.

Olen Vpowerilta tilannu sähköosat ja akun, yhteensä noin 500 € maksoi, hyvin toimi. Nyt tilasin sähkösetin goldenmotorista, ja akun ping batterysta. On laadukkaamman tuntuinen setti, mutta tuntuu yhtä toimivalta vpowerin kanssa. Tälle setille hintaa tuli noin 800€. Katteen teet akryylimuovista. Tulee kevyt ja toimiva.

Vpowerin sähköt myin edellisen pyörän mukana. goldenmotorin sähköt säästän meneillä olevaan projektiin.

Antti, koitin laittaa sinulle yksityisviestiä, mutta et tunnu hyväksyvän niitä, liekö olet asetuksista määritellyt "ei yksityisviesteille". Jokatapauksessa ota yhteyttä jos kiinnostaa pyörän osat.

t. Riku

AnttiLehtinen
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Huhti 2011, 09:10

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja AnttiLehtinen »

Tuossa Jukka laittoikin hyvän linkin tekemänsä kinnerin valmistus vaiheista. Hatunnoston arvoinen ponnistus, sekä rakentaminen että dokumentointi.
Mango+ sivuilla sanottiin talvisten paanteiden olevan ylitsepääsemättömiä... Tuo kyllä masentaa, mutta samalla pistää miettimään... Olisiko syynä polkupyörien renkaiden kapeus -> uppoaa paanteeseen ja hankeen ennemmin kuin pysyy sen pinnalla tiivistäen lumen alleen... Kovin leveitä renkaitahan ei pyörään löydy, lapsellisena ajatuksena tuli mieleen jonkinlaiset telaketjut eteen, tämähän vaatisi tietysti toisen parin jousitettuja etupyöriä ja näyttäisi siltä ettei ennen maailmanloppua moisella kehtaisi ajella :shock: Ja ideana on muutenkin mallia :?: :!: :idea: :arrow: :roll: :roll: :oops:

Tällaisella luulisi pääsevän paanteistakin, on muuten suunniteltu ja valmistettu alaskassa : http://alaska-bent.com/ourtrike.htm

Tänään tuli ensimmäistä kertaa moneen vuoteen ajeltua 16v vanhalla jäykkärunkoisella pysty-maasturilla, huomasi heti että onpa painopiste korkealla, sellaista vaappumista se oli. Tekee vielä enemmän mieleni nojakkia, trike olis kiva...

Aloin miettimään tuota kate-materiaalia ja sen keveyttä sekä veden pitävyyttä... Jukka mainitsi sivuillaan kankaan, itse sain siitä idean, entäs kankaan runkona taipuisa ja kevyt matsku, kuten telttakepit joita kupoliteltoissakin nähdään?

Mitäs olet Sakari käyttänyt runko-materiaalina? Paksumpaa vaneria vai peräti kertopuuta?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

AnttiLehtinen kirjoitti:

Mango+ sivuilla sanottiin talvisten paanteiden olevan ylitsepääsemättömiä... Tuo kyllä masentaa, mutta samalla pistää miettimään... Olisiko syynä polkupyörien renkaiden kapeus -> uppoaa paanteeseen ja hankeen ennemmin kuin pysyy sen pinnalla tiivistäen lumen alleen...

Eli leveän uran polkeminen olisi kevyempää kuin kapean? Ei pidä paikkaansa, oma kokemus on että leveämpi rengas on raskaampi lumessa kuin kapea. Tuollaisen normaalin muutaman sentin lumisateen jälkeen kaikki renkaat uppoaa alla olevaa kovaa kerrosta myöten. Jos lunta tulee niin paljon että uppoumissa on eroja niin silloin kyllä on niin raskas keli että pyöräilemättä jää.
Eikä rajoitu kokeilut pelkkiin pyöränrenkaisiin, vaan kokeilin myös autonrenkaisella polkuchopperilla, ei senkään kumi lumessa kellu.

AnttiLehtinen kirjoitti:

Tällaisella luulisi pääsevän paanteistakin, on muuten suunniteltu ja valmistettu alaskassa : http://alaska-bent.com/ourtrike.htm

Juu, varmasti pääsee, mutta tuskin kävelyvauhtia kovempaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja irakas »

AnttiLehtinen kirjoitti:

Aloin miettimään tuota kate-materiaalia ja sen keveyttä sekä veden pitävyyttä... Jukka mainitsi sivuillaan kankaan, itse sain siitä idean, entäs kankaan runkona taipuisa ja kevyt matsku, kuten telttakepit joita kupoliteltoissakin nähdään?

Mitäs olet Sakari käyttänyt runko-materiaalina? Paksumpaa vaneria vai peräti kertopuuta?

Runkomateriaalina olen käyttänyt muotoonleikattua 18 mm koivuvaneria ja haapa- ja mäntyrimaa.

Jos minä lähtisin nyt tekemään täyskatettua kinneriä, tekisin sen teräsrunkoisena ja katteena käyttäisin sopivaa kangasta, jonka virittäisin muotoon taivutettujen 16 mm sähköputkien varaan. Tulisi ainakin kevyt.

Tein joskus 1960-luvulla Oulussa opiskellessani vappuhulinoita varten tuollaisella rakenteella 1/1 kokoisen mustan härän, jonka sisälle mahtui yksi opiskelija säikyttämään vapun viettäjiä ympäri kaupunkia. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja terppa »

AnttiLehtinen kirjoitti:

Trikeä ajattelin siksi että työmatkaa tulisi taittaa myös talvella, jolloin ei olisi kaatumisvaaraa ja sähköavusteisuutta voisi häikäilemättä käyttää hyväksi. Koska k.o trikellä tulisi päästä aivan jokainen päivä töihin, niin ajattelin että katettu versio, miksei vaikka umpikorinen, olisi täydellinen.

Talviajossa luulisin pärjäävän parhaiten sellaisella missä kaikki pyörät vetää eli joku Hase kettwiesel tour tyylinen jossa on tasauspyörästö ja eturenkaaseen sähköavut. Hasella on kokeiltu tuollaista kevyttä, irroitettavaa sadesuojaa Kuva Kuva pää kyllä tuossakin kastuu.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

terppa kirjoitti:

Talviajossa luulisin pärjäävän parhaiten sellaisella missä kaikki pyörät vetää eli ...

Veli venäläisen proto: http://trike.ru/en/english.php

Kuva

Mutta eipä sekään tainnut olla täydellinen, voimansiirron häviöt suurenevat kun on monimutkaisempi, ja ne vetonivelet eturenkaissa eivät kai ole helpoimmasta päästä tehdä, eivätkä myöskään häviöttömiä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Talviajossa luulisin pärjäävän parhaiten sellaisella missä kaikki pyörät vetää eli joku Hase kettwiesel tour tyylinen jossa on tasauspyörästö ja eturenkaaseen sähköavut.

Joo, mikäli ei tavoiteltaisi talvikelillä 33km/h keskinopeutta. Tuollaiset nopeudet vaatii paljon enempi pitoa avustetulle pyörälle ja kunnon jousituksen joka pyörään.

terppa kirjoitti:

Hasella on kokeiltu tuollaista kevyttä, irroitettavaa sadesuojaa

Onko tuosta videota, eli onko minkämoinen värkkääminen ennen kuin kuski on kokonaan pressutettu?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin