Sivu 1/4

Tee itse trike, katteella tai korilla?

Lähetetty: 25 Huhti 2011, 20:55
Kirjoittaja AnttiLehtinen

Terve, olen aikas uusi naama täällä. Junnumpana tuli helposti pyöräiltyä perinteisellä jäykkärunkoisella maastopyörällä 2000km kesässä. Nyt olen pitänyt kaikenlaisesta liikunnallisesta aktiviteetista taukoa noin 10vuotta. Kunto siinä samalla rapistunut ja ylipainoa kertynyt.

Kalliin bensan ja autojen ropaamisen johdosta ajattelin taittaa jatkossa työmatkaa polkupyörällä. Työmatka on googlen mukaan noin 11km per suunta. Eli itse polkien matkaan menee ainakin 30min. Siksi olen ajatellut sähköavustinta, napamalista sellaista,
kun ei työpaikallakaan ole mahdollisuutta suihkuun, ja matkaan tulisi kulua ennemminkin max 20min.

Trikeä ajattelin siksi että työmatkaa tulisi taittaa myös talvella, jolloin ei olisi kaatumisvaaraa ja sähköavusteisuutta voisi häikäilemättä käyttää hyväksi. Koska k.o trikellä tulisi päästä aivan jokainen päivä töihin, niin ajattelin että katettu versio, miksei vaikka umpikorinen, olisi täydellinen.

Onkos täällä kukaan moista vielä rakentanut?
Metallistahan tuollainen pitäisi kötöstellä, mutta onko puusta rakentaminen ihan kuollut idea? Helpompaa ainakin liittää ja muokata...
Paljonko teillä on mennyt rahaa itse tekemäänne trikeen?


Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Lähetetty: 25 Huhti 2011, 22:08
Kirjoittaja AnttiLehtinen

Huomasin että nimimerkki "irakas" on tehnyt puisia nojakkeja, olisiko täällä auttamishaluja, suunnitteluun ja liitosten kestävyyden arviointiin? Siis ajattelin nyt tosiaan puista trikeä, olisikos katemateriaalina 4mm kuusivaneri hyvää, painoahan siitä tulee?


Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Lähetetty: 25 Huhti 2011, 22:54
Kirjoittaja jviirret

ei onnistu katulaillisella laitteella koska sähköavun pitää kytkeytyä pois päältä 25km/h nopeudessa. Tuo 11km/20min vaatii 33km/h keskinopeuden. 250w moottori on myös liian pieni tehoinen antaakseen noin raskaalle yhdistelmälle tuollaisia nopeuksia talvikelissä. Jousituskin pitää olla ihan eri luokkaa kuin kaupallisissa kinnereissä. Lukaise vaikka nämä kaksi blogia alkuunsa: http://puusilma-mangoplus.blogspot.com ja www.kinneri.tk , me molemmat luovuimme kinnerin talvikäytöstä ensimmäisten kokeilujen jälkeen.

Jukka


Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Lähetetty: 25 Huhti 2011, 22:58
Kirjoittaja jviirret
AnttiLehtinen kirjoitti:

Paljonko teillä on mennyt rahaa itse tekemäänne trikeen?

Muutamia satasia mulla meni tuohon www.kinneri.tk kokeiluun, johonkin 500e hintaan voisin siitä luopua niin ei tarvi alkaa alusta asti itse kötösteleen.

Jukka


Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Lähetetty: 26 Huhti 2011, 08:48
Kirjoittaja PW

Toisaalta Sakari (lue "irakas") on käsittääkseni ajellut trikellä talvet sähkön avustamana. Tosin ilmeisesti ei työmatkaa, eli ei pakko lähtee joka aamu vaan sillon ku huvittaa ja on sopiva keli. Sakari varmaan kertoo mielellään lisää :D

Petri


Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Lähetetty: 26 Huhti 2011, 09:19
Kirjoittaja tavasti
AnttiLehtinen kirjoitti:

Työmatka on googlen mukaan noin 11km per suunta. Eli itse polkien matkaan menee ainakin 30min. Siksi olen ajatellut sähköavustinta, napamalista sellaista,
kun ei työpaikallakaan ole mahdollisuutta suihkuun, ja matkaan tulisi kulua ennemminkin max 20min.

Aavistuksen riippuu työnkuvasta miten tuo suihkuttomuus vaikuttaa pyöräilymahdollisuuteen. On hieman eri asia oletko konepajassa suorittavassa työssä vai jalokiviliikkeen myyjänä.
Samoin maaston mäkisyys ja omat henkilökohtaiset ominaisuudet vaikuttavat siihen kuinka pahasti pyöräillessä tulee hiki. Itsellä on pää märkänä vaikka menisin bussilla, koska sinne bussille joutuu kuitenkin juoksemaan...

Kuten Jukka jo totesikin, tuo 11km/20min ei laillisella sähköavustuksella toteudu missään olosuhteissa, itse polkien kesällä tasaisessa maastossa kovakuntoiset pääsevät tuohon. (en minä)
11 km / 30 min on mahdollinen jollei matkalla ole juurikaan risteyksiä joissa tarvii pysähdellä. Tasamaalla kesällä ei itse polkienkaan mahdoton, mutta siihen hikoilun määrään en ota kantaa, minulla on aina hiki.


Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Lähetetty: 26 Huhti 2011, 10:25
Kirjoittaja irakas
AnttiLehtinen kirjoitti:

Huomasin että nimimerkki "irakas" on tehnyt puisia nojakkeja, olisiko täällä auttamishaluja, suunnitteluun ja liitosten kestävyyden arviointiin? Siis ajattelin nyt tosiaan puista trikeä, olisikos katemateriaalina 4mm kuusivaneri hyvää, painoahan siitä tulee?

Joo, olen tehnyt 6 kpl puisia nojakkeja, sekä trikejä että kaksipyöräisiä (duuoja?) ja täältähän niitä löytyy:
http://www.flickr.com/photos/saholm
http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/

4 mm kuusivaneri, kannattaisi heti kättelyssä hylätä, koska painoa tulee muutenkin helposti liikaa. Lentokonevaneria eli ohutviiluvaneria löytyy 1:stä 3 mm:iin esim Puukeskuksesta. Sitä on suht. helppo taivuttaa. Liimana olen käyttänyt SikaBond 545 polyuretaaniliimaa. Puu- ja metalliliitokset läpipulttaamalla.

Olen monesti suunnitellut kokokatettua kinneriä ja pienasuntovaunussanihan on koko kate 1,5 mm lentokonevanerista:

Kuva

Sakari


Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Lähetetty: 26 Huhti 2011, 10:43
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Toisaalta Sakari (lue "irakas") on käsittääkseni ajellut trikellä talvet sähkön avustamana. Tosin ilmeisesti ei työmatkaa, eli ei pakko lähtee joka aamu vaan sillon ku huvittaa ja on sopiva keli. Sakari varmaan kertoo mielellään lisää :D

Petri

Joo, ei tarvi näin eläkeläisenä työmatkoja ajella, mutta olen pitkin talvea melko säännöllisesti ajellut n. 20 km:n kaupunkikäynnit sähköavusteisella delta SH9:llä http://farm6.static.flickr.com/5219/538 ... 14e649.jpg ja nyt keväällä - kaksipyöräisellä SH11:sta http://farm5.static.flickr.com/4097/487 ... 42f2cc.jpg

Kyllä täytyy sanoa, että matkaan lähtee aivan eri mielellä, kun tietää, että Jyvässseudun mäkisissä maastoissa ei tarvitse pinnistellä viimeisen päälle.

Ja vielä, kun pääsi siirtymään 3-pyöräisestä 2-pyöräiseen on vauhtikin ihan mukavaa. :mrgreen:

Sakari


Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Lähetetty: 26 Huhti 2011, 19:19
Kirjoittaja RTA

Moi,

Laitoin omat hankkimani pyöränosat myyntiin, kun kerkesin hankkia valmiin tadpole triken. Näistä onnistuu rakentaminen:
viewtopic.php?f=4&t=1844

Tuohon tilaat Kuetron.fi , Vpower.hk, goldenmotor.com tai conhismotor.com sähkösetin.

Olen Vpowerilta tilannu sähköosat ja akun, yhteensä noin 500 € maksoi, hyvin toimi. Nyt tilasin sähkösetin goldenmotorista, ja akun ping batterysta. On laadukkaamman tuntuinen setti, mutta tuntuu yhtä toimivalta vpowerin kanssa. Tälle setille hintaa tuli noin 800€. Katteen teet akryylimuovista. Tulee kevyt ja toimiva.

Vpowerin sähköt myin edellisen pyörän mukana. goldenmotorin sähköt säästän meneillä olevaan projektiin.

Antti, koitin laittaa sinulle yksityisviestiä, mutta et tunnu hyväksyvän niitä, liekö olet asetuksista määritellyt "ei yksityisviesteille". Jokatapauksessa ota yhteyttä jos kiinnostaa pyörän osat.

t. Riku


Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Lähetetty: 26 Huhti 2011, 21:27
Kirjoittaja AnttiLehtinen

Tuossa Jukka laittoikin hyvän linkin tekemänsä kinnerin valmistus vaiheista. Hatunnoston arvoinen ponnistus, sekä rakentaminen että dokumentointi.
Mango+ sivuilla sanottiin talvisten paanteiden olevan ylitsepääsemättömiä... Tuo kyllä masentaa, mutta samalla pistää miettimään... Olisiko syynä polkupyörien renkaiden kapeus -> uppoaa paanteeseen ja hankeen ennemmin kuin pysyy sen pinnalla tiivistäen lumen alleen... Kovin leveitä renkaitahan ei pyörään löydy, lapsellisena ajatuksena tuli mieleen jonkinlaiset telaketjut eteen, tämähän vaatisi tietysti toisen parin jousitettuja etupyöriä ja näyttäisi siltä ettei ennen maailmanloppua moisella kehtaisi ajella :shock: Ja ideana on muutenkin mallia :?: :!: :idea: :arrow: :roll: :roll: :oops:

Tällaisella luulisi pääsevän paanteistakin, on muuten suunniteltu ja valmistettu alaskassa : http://alaska-bent.com/ourtrike.htm

Tänään tuli ensimmäistä kertaa moneen vuoteen ajeltua 16v vanhalla jäykkärunkoisella pysty-maasturilla, huomasi heti että onpa painopiste korkealla, sellaista vaappumista se oli. Tekee vielä enemmän mieleni nojakkia, trike olis kiva...

Aloin miettimään tuota kate-materiaalia ja sen keveyttä sekä veden pitävyyttä... Jukka mainitsi sivuillaan kankaan, itse sain siitä idean, entäs kankaan runkona taipuisa ja kevyt matsku, kuten telttakepit joita kupoliteltoissakin nähdään?

Mitäs olet Sakari käyttänyt runko-materiaalina? Paksumpaa vaneria vai peräti kertopuuta?


Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Lähetetty: 27 Huhti 2011, 07:50
Kirjoittaja jviirret
AnttiLehtinen kirjoitti:

Mango+ sivuilla sanottiin talvisten paanteiden olevan ylitsepääsemättömiä... Tuo kyllä masentaa, mutta samalla pistää miettimään... Olisiko syynä polkupyörien renkaiden kapeus -> uppoaa paanteeseen ja hankeen ennemmin kuin pysyy sen pinnalla tiivistäen lumen alleen...

Eli leveän uran polkeminen olisi kevyempää kuin kapean? Ei pidä paikkaansa, oma kokemus on että leveämpi rengas on raskaampi lumessa kuin kapea. Tuollaisen normaalin muutaman sentin lumisateen jälkeen kaikki renkaat uppoaa alla olevaa kovaa kerrosta myöten. Jos lunta tulee niin paljon että uppoumissa on eroja niin silloin kyllä on niin raskas keli että pyöräilemättä jää.
Eikä rajoitu kokeilut pelkkiin pyöränrenkaisiin, vaan kokeilin myös autonrenkaisella polkuchopperilla, ei senkään kumi lumessa kellu.

AnttiLehtinen kirjoitti:

Tällaisella luulisi pääsevän paanteistakin, on muuten suunniteltu ja valmistettu alaskassa : http://alaska-bent.com/ourtrike.htm

Juu, varmasti pääsee, mutta tuskin kävelyvauhtia kovempaa.

Jukka


Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Lähetetty: 27 Huhti 2011, 08:27
Kirjoittaja irakas
AnttiLehtinen kirjoitti:

Aloin miettimään tuota kate-materiaalia ja sen keveyttä sekä veden pitävyyttä... Jukka mainitsi sivuillaan kankaan, itse sain siitä idean, entäs kankaan runkona taipuisa ja kevyt matsku, kuten telttakepit joita kupoliteltoissakin nähdään?

Mitäs olet Sakari käyttänyt runko-materiaalina? Paksumpaa vaneria vai peräti kertopuuta?

Runkomateriaalina olen käyttänyt muotoonleikattua 18 mm koivuvaneria ja haapa- ja mäntyrimaa.

Jos minä lähtisin nyt tekemään täyskatettua kinneriä, tekisin sen teräsrunkoisena ja katteena käyttäisin sopivaa kangasta, jonka virittäisin muotoon taivutettujen 16 mm sähköputkien varaan. Tulisi ainakin kevyt.

Tein joskus 1960-luvulla Oulussa opiskellessani vappuhulinoita varten tuollaisella rakenteella 1/1 kokoisen mustan härän, jonka sisälle mahtui yksi opiskelija säikyttämään vapun viettäjiä ympäri kaupunkia. :mrgreen:

Sakari


Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Lähetetty: 27 Huhti 2011, 08:47
Kirjoittaja terppa
AnttiLehtinen kirjoitti:

Trikeä ajattelin siksi että työmatkaa tulisi taittaa myös talvella, jolloin ei olisi kaatumisvaaraa ja sähköavusteisuutta voisi häikäilemättä käyttää hyväksi. Koska k.o trikellä tulisi päästä aivan jokainen päivä töihin, niin ajattelin että katettu versio, miksei vaikka umpikorinen, olisi täydellinen.

Talviajossa luulisin pärjäävän parhaiten sellaisella missä kaikki pyörät vetää eli joku Hase kettwiesel tour tyylinen jossa on tasauspyörästö ja eturenkaaseen sähköavut. Hasella on kokeiltu tuollaista kevyttä, irroitettavaa sadesuojaa Kuva Kuva pää kyllä tuossakin kastuu.


Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Lähetetty: 27 Huhti 2011, 09:03
Kirjoittaja tavasti
terppa kirjoitti:

Talviajossa luulisin pärjäävän parhaiten sellaisella missä kaikki pyörät vetää eli ...

Veli venäläisen proto: http://trike.ru/en/english.php

Kuva

Mutta eipä sekään tainnut olla täydellinen, voimansiirron häviöt suurenevat kun on monimutkaisempi, ja ne vetonivelet eturenkaissa eivät kai ole helpoimmasta päästä tehdä, eivätkä myöskään häviöttömiä.


Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Lähetetty: 27 Huhti 2011, 09:32
Kirjoittaja jviirret
terppa kirjoitti:

Talviajossa luulisin pärjäävän parhaiten sellaisella missä kaikki pyörät vetää eli joku Hase kettwiesel tour tyylinen jossa on tasauspyörästö ja eturenkaaseen sähköavut.

Joo, mikäli ei tavoiteltaisi talvikelillä 33km/h keskinopeutta. Tuollaiset nopeudet vaatii paljon enempi pitoa avustetulle pyörälle ja kunnon jousituksen joka pyörään.

terppa kirjoitti:

Hasella on kokeiltu tuollaista kevyttä, irroitettavaa sadesuojaa

Onko tuosta videota, eli onko minkämoinen värkkääminen ennen kuin kuski on kokonaan pressutettu?

Jukka