Trike-tandemia rakentamassa

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Simon

Trike-tandemia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja Simon »

No terve taas, tulipahan aloitettua rakentamaan trike-tandemia, kaksi 20" taakse, yksi 20" eteen.
Pyörästä olisi tarkoitus tulla lähes samanlainen kuin "Poronsarvi trikestä" joka oli minulla Jyväskylässä matkassa.
Ei kuitenkaan samasta pyörästä.
Kysyisinkin nyt onko kukaan foorumilaisista ennen rakentanut tandemia??
Eikös Sakaria tai Jukkaa ole kiinostanut alkaa rakentamaan tandemia???
Tarkoitus olisi saada pyörä valmiiksi kesäkuun aikana, jos vaikka pääsisi käymään Mäntyharjulla
emännän kanssa ja saisi ajella yhdessä. Hyvät neuvotkaan ei olisi pahasta. :D

TV. Simon

irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Trike-tandemia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja irakas »

Simon kirjoitti:

No terve taas, tulipahan aloitettua rakentamaan trike-tandemia, kaksi 20" taakse, yksi 20" eteen.
Pyörästä olisi tarkoitus tulla lähes samanlainen kuin "Poronsarvi trikestä" joka oli minulla Jyväskylässä matkassa.
Ei kuitenkaan samasta pyörästä.
Kysyisinkin nyt onko kukaan foorumilaisista ennen rakentanut tandemia??
Eikös Sakaria tai Jukkaa ole kiinostanut alkaa rakentamaan tandemia???
Tarkoitus olisi saada pyörä valmiiksi kesäkuun aikana, jos vaikka pääsisi käymään Mäntyharjulla
emännän kanssa ja saisi ajella yhdessä. Hyvät neuvotkaan ei olisi pahasta. :D

TV. Simon

Terve Simon!

Oli upea se sinun poronsarvitrikesi, kun vierailit täällä Jyväskylässä!
Enpä ole itse edes suunnitellut tandemin tekoa, mutta kuviahan löytyy hyvin netistä:

http://www.legslarry.beerdrinkers.co.uk ... ompany.htm

http://www.google.fi/search?q=tandem+re ... 80&bih=933

Onnea rakentelulle ja toivottavasti sinut nähdään uuden trike-tandemin ja emäntäsi kanssa Mäntyharjulla! :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

Joskus pitää varmaan tehdä tandemi, sen verran oon asiaa ajatellut ett tekisin siitä "kaksvetosen" eli molemmat polkis omaa kiekkoaan.
Onnea rakentamiselle , toivottavasti Mäntyharjulla nähdään :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

tavasti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

PW kirjoitti:

Joskus pitää varmaan tehdä tandemi, sen verran oon asiaa ajatellut ett tekisin siitä "kaksvetosen" eli molemmat polkis omaa kiekkoaan.

Itsellä on ollut mielessä kans 2-vetoisen tandemin tekeminen, mutta ehkä se jää tekemättä. Käyttö olisi tilapäistä, kun emäntä on ilmoittanut että ei samaan fillariin minun kanssa tule. Eli lasten kanssa voisi ajella. Tietysti suuri säädettävyys-tarve tekee hommasta hankalamman.

Itsellä ollut ajatuksena, että tekisi selät vastakkain istuttavan. Lyhyt akseliväli, pieni ilmanvastus Etupää voisi olla python, takana toisella renkaalla vetävä deltan perä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori

Viesti Kirjoittaja jori »

Onnea projektille.
En malta olla ehdottamatta, kun vartavasten kysytään: Tee nelipyöräinen. Käsitin, että olet tekemässä takavetoista trikeä. Siihen on helppo tehdä (vaikka jälkeenpäin) etuakseli ja kaksi kääntyvää etupyörää. Laite pysyy paljon paremmin pystyssä pienemmälläkin raidevälillä, eikä monttuja väistellessä tarvitse huomioida kuin kaksi raidetta triken kolmen sijaan. Vähän riippuu konstruktiosta, mutta nelipyöräisenä siitä saa myös lyhyemmän.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jos minä joskus teen tandemia niin hyödynnän sekä pw:n että jorin ideoita.
Se olisi nelipyöräinen jossa istutaan vierekkäin ja molemmat polkisivat omaa takapyöräänsä. Näin tekniikka pysyy yksinkertaisena ja pyörä kohtuu kokoisena.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nebulus
Sisällöntuottaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

PW kirjoitti:

Tuli mieleen kaksvetoisesta zox:in tandemi, joka on mun mielestä sikahieno:
Kuva
Tandeminkin runko voi olla simppeli. :)

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Nojanalle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Aika mukavan näkönen ja tosi simpelin olonen. Vaatii hetken opettelua varmasti, poikeaa sen verran totutusta . Aika pitkä akseliväli tulee. Laitatko sen kahtia meneväksi. Sais tarvittaessa tethtyä , takapäätä vaihtamalla yksin poljettavan. Löis kaksi kärpästä yhdellä rojektilla. :oops:

Simon

Ei ole kyllä tarkoitus tehdä kaksiosaista, muutenhan tuo ZOX olisi kyllä ihanteellinen malli tandemista.
Minua vain hirvittää tuo kääntösäde, tulee niin suureksi tuon etuvedon takia, kun on muutenkin pitkä pyörä ja
eihän se kaksiosainen runko ole vielä minunkaan pyörään mahdottomuus, pitää nyt katsoa vaikka
takaosa on jo lähes valmiina.
Laittelen kuvia kunhan saan rakenneltua pyörää enemmän.

TV. Simon

Trikebee

Viesti Kirjoittaja Trikebee »

TerraTrikellä on tullut roverista tandem versio jos mallia haluaa katsella.

Jarcco
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tälläinen Mochet- tyyppinen tandemi olisi kohtuullisen helposti tehtävissä:
http://highmileagetrikes.blogspot.com/i ... 9567064931

Simon

Ajattelin tässä vähän päivittää tandemin rakentamista, tämän verran olen nyt saanut
aikaiseksi tässä projektissa. Alkaisi olla penkkejä, tekniikkaa ja maaleja vaille valmis.
Pyörä on lähes identtinen keltaisen kanssa, mutta pituutta on aika reippaasti, akseliväli
2,6 m. Etuistujalle pitäisi kuitenkin tulla säätövaraa ainkin 10--15 cm
Saattaa olla että, saatan saada vielä 20 cm lyhennettyä akseliväliä.pituutta on kyllä paljon, mutta
kääntösäde on todella pieni näin pitkäksi rungoksi.
Lisään tässä pari kuvaa ja myöhemmin lisää kun edistystä tapahtuu.

Kuva
Kuva

TV. Simon

Viimeksi muokannut Simon, 27 Helmi 2012, 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Aika hurjan näköinen :shock: Heti alkoi epäilyttämään vakio etuhaarukan ja sen laakerien kestävyys noin loivalla kulmalla.
Veikkaan että kääntymistä rajoittaa enempikin kaatumaherkkyys kuin kääntösäde. Vauhdin syytä olla mutkissa aika maltillinen.
Mutta on sulla selvästi "taiteellista silmää", nuo kaarevat muodot ovat kyllä hienot. Nojapyörät usein muotoillaan liian järkiperusteisesti. Rakenteet ovat toimivia mutta visuaalisesti luotaan työntäviä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Simon

Kiitos Jukka, mutta kyllä minä luulen sen kestävän koska takanaistuja on lähes takaakselin päällä ja nojaa
taaksepäin ja ainoa painohan on siten lähinnä etuistujan paino.
Keltaisessa ainakin on paino niin takana, että keulan saa pomppaamaan ilmaan polkaisemalla, elikkä painoa ei ole keulalla juurikaan.
Kunhan saan polkimien paikat eteen tarkemmin selville niin, ajattelin muuttaa etukulmaa muutenkin enemmän
pystymmäs niin, sekin auttaa laakerien ja keulan kestämisessä ja
nythän se näyttää tietenkin aika hurjalta, kun ei ole penkkejä paikallaan, mutta pannaanpas katsoen.

TV.Simon

jori

Viesti Kirjoittaja jori »

Simon kirjoitti:

Kiitos Jukka, mutta kyllä minä luulen sen kestävän koska takanaistuja on lähes takaakselin päällä ja nojaa taaksepäin ja ainoa painohan on siten lähinnä etuistujan paino.

Mikset siirtäisi taaempaa istuinta vieläkin taaemmas, vaikka reilusti taka-akselin takapuolelle. Ei siitä mitään haittaakaan ole. Takaa sitä ei ajeta yksin ja kun molemmilla istuimilla on miehitys, painopiste voi olla samalla kohdalla kuin edellisessäkin pyörässäsi. Samalla saat akseliväliä pienemmäksi, pyörää ketterämmäksi ja pitoa lisää vetävälle pyörälle sekä säätövaraa isommillekin kuskeille. Myös sivuttainen vakavuus paranee. Ei siis kaadu tiukemmassakaan kaarteessa. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin