Olka-alselirakenteita
Oma-/helppotekoiset (tadpolen) olka-akselit ovat kiinnostaneet viime aikoina. Onkos meillä kuvia tai muita esimerkkejä sellaisista -varsinkin levyjarrun kiinnityksen kanssa.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Oma-/helppotekoiset (tadpolen) olka-akselit ovat kiinnostaneet viime aikoina. Onkos meillä kuvia tai muita esimerkkejä sellaisista -varsinkin levyjarrun kiinnityksen kanssa.
Mun tadpole-ketjussa kakkossivulla on jotain kuvia, tosin ennen levarikiinnikkeiden ja ohjausvarsien kiinnittämistä.
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... =606#p4932
Perusrakenne IMHO mahdollisimman yksinkertainen kaksi jatkomutteria ristiin hitsattuina sopivassa kulmassa (muistaakseni 14 asteella sai ohjausakselin osoittamaan aika tarkkaan renkaan keskilinjaan). Tuohon sitten kiinni vaakasuoraan taakse sojottava putki, johon lattaraudasta sahatut levarikiinnikkeet ja ohjaustangot. Levari kiinnikkeet mallasin kohdilleen laittamalla niihin jarrusatulat kiinni ja kiristämällä jarrut jarrulevyyn oikealle kohdalle, jonka jälkeen kiinnikkeen heftaus paikalleen, tarpeeksi hyvä tuli iman kulmien yms. mittailua.
Kesti parin kesän ajelut jokusen sata kilometriä kunnes myin pyörän osina eteenpäin.
Mahe kirjoitti:Mun tadpole-ketjussa kakkossivulla on jotain kuvia, tosin ennen levarikiinnikkeiden ja ohjausvarsien kiinnittämistä.
Kiitos kuvista. Muistin, että jossain täällä oli tuollaiset kuvassa, mutta näin se löytyi helpommin. Niitä jarrusatulan kiinnikkeitä jäin vähän kaipaamaan, ne kun eivät tosiaan kuvissa näy. Oliko se kiinnike hitsattu siihen pyörän akselin jatkomutteriin kiinni, vai menikö se molempien muttereiden kohdalle. Vähän hankalaa, kun ei ole omia levyjarruja, jotta voisi asiaa konkreettisemmin tutkia. Milläs tuo jarrusatulan tarkka paikka säädetään levyn kohdalle. Taivuttamalla kiinnikettä vai siirtämällä pyörää akselillaan?
jori kirjoitti:Mahe kirjoitti:Mun tadpole-ketjussa kakkossivulla on jotain kuvia, tosin ennen levarikiinnikkeiden ja ohjausvarsien kiinnittämistä.
Kiitos kuvista. Muistin, että jossain täällä oli tuollaiset kuvassa, mutta näin se löytyi helpommin.
Niitä jarrusatulan kiinnikkeitä jäin vähän kaipaamaan, ne kun eivät tosiaan kuvissa näy. Oliko se kiinnike hitsattu siihen pyörän akselin jatkomutteriin kiinni, vai menikö se molempien muttereiden kohdalle. Vähän hankalaa, kun ei ole omia levyjarruja, jotta voisi asiaa konkreettisemmin tutkia. Milläs tuo jarrusatulan tarkka paikka säädetään levyn kohdalle. Taivuttamalla kiinnikettä vai siirtämällä pyörää akselillaan?
Koitin piirtää kuvan, jos tästä saa tolkkua:
Eli siis tuon vaakasuoran mutterin kylkeen hitsasin siitä (ajoasennossa) taakse päin lähtevän vaakasuoran varren ohuesta (15x15 tai 20x20) neliöputkesta. Sen kylkeen tuli sitten kiinni pala lattarautaa johon oli porattu jarrusatulan kiinnitysruuveille reiät. Kohdistus meni niin että jarrusatula kiinni siihen lattaan, ja sitten puristin jarrun kiinni oikealle kohdalle jarrulevyyn (rengas oli siis paikallaan tässä vaiheesa). Sitten vaan rengasta pyörittelemällä systeemi oikeaan asentoon ja hitsaus.
Jälkeenpäin ajatellen tuo varsi olisi saanut olla vähän vahvempaa tavaraa ja levarikiinnikettä olisi voinut muotoilla ja suurentaa niin että se olisi tullut myös noihin jatkomuttereihin saakka laajemmalta alueelta kiinni, nyt tuo koko viritys jousti aika paljon jarrutettaessa mikä oli aika hermostuttavan tuntuista ensin alkuun
Jarrut oli ihan normaalit levyjarrut, ei siis erikseen oikean- ja vasemmanpuoleista satulaa joten hässäköistä tuli epäsymmetriset, toisessa kiinnike tuon ohjausvarren ylä- ja toisessa alapuolella.
Ei valitettavasti tullut otettua työvaihekuvia eikö yksityiskohtaisia kuvia valmiistakaan viritelmästä.
Omassa kikottimessa tein oheisenlaiset alumiinikalikat....
Kuva vähän huonosta kulmasta, mutta kai siitä jotain selviää, saattaapi olla vielä AutoCad piirustukset jossakin jos joku tarvitsee.
Piirustus selvitti asiaa. Jos Mahen triken osien nykyinen omistaja on kuulolla, voisi tänne pudottaa valokuvan.
Tuo saassin palikka ei ole ihan helpoimmasta päästä muille kuin jyrsijöille , mutta se piirustus olisi hyvä lisä tähän ketjuun, kun kerran on puhetta olka-akselirakenteista.
Muutkin (myös kaupallisten) tadpolen omistajat: Ottakaa valokuva pyöränne olka-akselista ja laittakaa tänne liitetiedostona, niin saadaan arkistoon vaihtoehtoja rakentelijoille. Laittakaan tosiaan liitetiedostona, sillä linkit kuolevat liian nopeasti.
Tuollaisella kuvalla teetin "protopajalla" ko. kalikat, vaikka kaikkia mittoja ei olekkaan.
Jarruina Avid BB7, jonka adapterista aloitin kiinnityslevyn miettimisen. (Toinen puoli tietysti peilikuvana).
Osat kiinnitin toisiinsa ruuvilla, mutta haaveena on hitsata ne vielä joskus kiinni toisiinsa.
Ensimmäiset kappaleet tein itse tulostamalla 1:1 ja piirtämällä Al-levylle ja kuviosahalla sahaamalla . Kyllä niistäkin tuli ihan kelvolliset.
Em. aihetta sivuten.... kertokaapa, miten nuo kulmat pitää säätää?
Itse olen ollut huomaavinani että, jos laitan kaikki täysin suoraan, niin rauhoittuu kovemmissa alamäissä.
Jos laitan hiukankin aurausta niin tulee turhan ärhäkkä montuille tai jarrutuksille.
Mitä sitten vaikuttaa, jos lisää esim. tuota camber kulmaa? Parantaako kaarteisiin tuloa?
saass kirjoitti:Em. aihetta sivuten.... kertokaapa, miten nuo kulmat pitää säätää?
Itse olen ollut huomaavinani että, jos laitan kaikki täysin suoraan, niin rauhoittuu kovemmissa alamäissä.
Jos laitan hiukankin aurausta niin tulee turhan ärhäkkä montuille tai jarrutuksille.
Mitä sitten vaikuttaa, jos lisää esim. tuota camber kulmaa? Parantaako kaarteisiin tuloa?
Vähän enemmän pitäisi olla tietoa pyörästäsi, kuin tuo pieni kuva oikeasta etupyörästä, jotta tuohon voisi jotain järkevää vastata. "Pyöräsi kuva" ketjun linkkikin oli kuollut.
Perusperiaatteena voisi sanoa, että suoraohjauksisiin tadpoleihin ei kannattaisi aurausta laittaa mieluummin suoraan tai hiukan haritukselle ja riittävästi jättöä. Caster-kulma sinulla on melko pieni, joka aiheuttaa pienen jätön (täysin pystyssä tuon 13 mm) Ohjaus rauhoittuu, kun jättöä lisätään, mikä tapahtuu sinun pyörässäsi helposti viilaamalla laakerisilmukoiden kiinnitysreikiä vähän soikeiksi. Camber-kulma on ohjauksen stabiilisuuden kannalta vähemmän merkittävä, mutta isompi raideväli ja yläpäästään sisälle kallistuvat pyörät antavat jämäkkyyttä nopeisiin käännöksiin. Tiedä sitten kuinka tarpeen moinen on.
jori kirjoitti:...
Perusperiaatteena voisi sanoa, että suoraohjauksisiin tadpoleihin ei kannattaisi aurausta laittaa mieluummin suoraan tai hiukan haritukselle ja riittävästi jättöä....
Todellako? Olen ollut uskossa että pitäisi olla hiven aurausta.
Tuossa mun dadpolen kuvia, alempana myös ohjauskilkkeistä: http://personal.inet.fi/koti/muurman/tadpole/index.htm
Ei voi kehua helppotekoisiksi. Normi fillarin ohjauspalikoista syntyy helpommalla, eikä välttämättä tarvitse koneistuksia. (Jos lentävä pysyy käsissä).
Jarcco kirjoitti:jori kirjoitti:...
Perusperiaatteena voisi sanoa, että suoraohjauksisiin tadpoleihin ei kannattaisi aurausta laittaa, mieluummin suoraan tai hiukan haritukselle ja riittävästi jättöä....Todellako? Olen ollut uskossa että pitäisi olla hiven aurausta.
Tuossa mun dadpolen kuvia, alempana myös ohjauskilkkeistä: http://personal.inet.fi/koti/muurman/tadpole/index.htm
Ei voi kehua helppotekoisiksi. Normi fillarin ohjauspalikoista syntyy helpommalla, eikä välttämättä tarvitse koneistuksia. (Jos lentävä pysyy käsissä).
Suoraohjauksisten ongelma on käsien painosta johtuva yliohjautuvuus, joka ilmenee rauhattomuutena ohjauksessa. Tätä voi lieventää kääntämällä ohjausta hitusen haritukselle ja pyrkimällä maksimoimaan jätön ja minimoimaan olkapoikkeaman.
Voisitko vielä vähän purkaa ulos mittoja, ainevahvuuksia ja ajotuntumaa.
jori kirjoitti:Suoraohjauksisten ongelma on käsien painosta johtuva yliohjautuvuus, joka ilmenee rauhattomuutena ohjauksessa. Tätä voi lieventää kääntämällä ohjausta hitusen haritukselle ja pyrkimällä maksimoimaan jätön ja minimoimaan olkapoikkeaman.
Voisitko vielä vähän purkaa ulos mittoja, ainevahvuuksia ja ajotuntumaa.
En aivan ymmärrä miksi haritus vähentää yliohjautuvuutta. Minusta olisi paras että auraus olisi ajossa nolla, jolloin ajovastukset olisi minimissä.
No joo, ehkä laitan piirustuksen ohjauszydeemistä näytille kunhan saan sen siistittyä. Caster on 14° ja camber 1°. Ajotuntuman arviointiin olen ehkä jäävi, kun en ole ajellut muilla tadpoleilla juurikaan. Kävin kyllä hiljattain kokeilemassa muutamaa kinneriä, Alleweder A6, Sunrider ja Strada. Oman triken ajaminen verrattuna näihin ei ole minusta kovasti erilaista eikä hankalampaa. Jonkinlaista yliherkkyyttä ilmenee, etenkin jos samalla jarruttaa. Olkapoikkeaman olisi paras olla negatiivisella puolella, sillä eliminoisi puoltamisen. Ikävä kyllä en ollut tästä tietoinen trikeä tehdessä, nyt se on hieman plussalla.
Edit: Lisätty liitetiedosto vasemman puoleinen ohjausvarsi.
Asiasta en mitään ymmärrä, mutta kuvasin vähän Alku-triken rakennetta. Siinä on varmaan tehty asia niin yksinkertaisesti kuin sen vain voi tehdä. Ohjausakseli on laitettu suoraan runkoon oikeaan kulmaan. Levyjarrukiinnike on hitsattu suoraan ohjausakseliin erillisenä rakenteena, samoin raidetangon pään kiinnitys.
Tässä keksinnössähän on suora ohjaus. Minua se miellyttää nopeudellaan ja tarkkuudellaan. Minusta se ei ole yhtään liian herkkä eikä rauhaton. Aurausta on aivan aavistus, ohjaus tuntee sivukaltevuuden erittäin herkästi mutta vaakasuoralla se myös menee itsekseen suoraan.