Runkofiilistelyä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Runkofiilistelyä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Lenkkeillessä ja iltaisin pyörivät monenmoiset runkosuunnitelmat mielessä.
Loma alkoi ja kävin pari tuntia treenaamassa taivuttelua. Huomenissa jatkuu ja voi olla että silloin on jotain muuta kuvastoa tarjolla.

Joitakin speksejä laitteesta on:

  • rengaskoko on 20 tuumaa
  • etuveto
  • palikoita on kasassa myös penkin ja tuon käytettynä hankitun kääntyvän ohjaustangon verran (btw. myyntiosiossa on samanmoinen terracycle kaupan) - kuvassa näkee sen kuinka tuumaisen stemmin saa 1 1/8 tuuman haarukkaan > 25mm putki sinne haarukan sisään - ohjainlaakeri kiristetään satulankiristimellä.

Luonnostelua päällä ja taivuttelua alla. Runkomalli on sekasotku kaikista viimeaikoina nähdyistä kuvista.

runko.png

Treenasin myös pyöreen putken vääntelyä ja tein "hamsteri" henkisen tangon - ylhäällä sen luonnostelua sähköputkella. Leveys perustuu semmoiseen tutkiskeluun että käsivarret saisi kivasti omaa runkoa vasten.

tanko.png
tanko.png (202.7 KiB) Katsottu 2783 kertaa
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Runkofiilistelyä

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Sehän näyttää projekti olevan hyvästi aluillaan...

Millaset jarrut ajattelit laittaa?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Runkofiilistelyä

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuvassa tuo ohjaustanko lähtee matalammalta ku tuossa taivutus mallissa.
Mie on koittanu saada tuon rungon aina mahollisimman alas tuossa etuhaarukan kohalla.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Runkofiilistelyä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Kuvassa tuo ohjaustanko lähtee matalammalta ku tuossa taivutus mallissa.
Mie on koittanu saada tuon rungon aina mahollisimman alas tuossa etuhaarukan kohalla.

Petri

Noo. Tässä on palikoita heitelty vähän sinnesuuntaan - seuraavaksi aattelinkin operoida juuri tuon etuhaarukan kimpussa ja tavoitteena on tuo mahdollisimman alas idea kuten sinullakin.

Tämän päivän kuvassa ei edes ole haarukkaa esille vaan tuommoinen putki vain rojottaa mallina.

runko_4_6_2011_small.jpg
runko_4_6_2011_small.jpg (69.23 KiB) Katsottu 2727 kertaa

Mulla on tuommoinen kierrätettävä Fieron takaosa - joka näköjään menis tuohon sutjakasti. Sehän on 135mm levee - mutta tuskin tulee ongelmii kauheesti - ja ainakin on sitten iisibiisi konvertoida etuvedosta takavedoksi :) Tuossahan on levyjarrun paikka valmiina - joten senkin voisi laittaa - mutta mulla on rullajarrunapa jonka aattelin rustata kasaan protokäyttöä varten - liekö sille riittävä kiinitys tuohon haarukkaan semmoinen hieno nykykeksintä > metallinen nippuside, jonka saapi vielä auki.

Etuhaarukassa on paikat valmiina vanne- ja levyjarruille. Mulla onkin jemmassa pari jotain Tektron jarruja. Ne aattelin laittaa.

Sitä mietin että mitäpä jos laittaiskin kahdet jarrut vaan eteen. Sillähän saavutettaisiin lakisääteisyys :)

EDIT:
Kuva

Tässä vanhemmasta keskustelusta piirtelyä. Tuolloin en vielä tiennyt että pääsee kokeilemaan semmoista outoa härpäkettä jolla voi taivuttaa neliöputkea (ainakin teoriassa). Tuosta kuvasta voi arvata että tähän takapäähän tulee iskari. Iskarikeskustelu tässä > http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=1860

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Runkofiilistelyä

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Ei taida ihan, jos pilkkua viilataan, mennä läpi "katsastuksessa" samalla pyörällä olevat jarrut... Pykälässä nimittäin sanotaan että kaksi toisistaan riippumatonta jarrulaitetta. Nyt kun jarrut on samalla pyörällä tekee se pyörä jarruista toisistaan riippuvaiset ;) -> ei pyörää, ei kumpaakaan jarrua.... :lol:

Mutta joo... Hieno rojekti alullansa...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Runkofiilistelyä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jokuhan oli laittanut samaan jarrukahvaan 2 jarrulaitetta. Jos oikeen haluaa tehoja niin voihan ne eturenkaan jarrut laittaa silläviisiin kanssa?Ja taakse sitten jotain muuta.

BTW: elä hävitä sitä Terracyclen vehjettä. Kuitenkin se menee johonkin toiseen projektiin kätsysti. Sen saa kikkailemalla myös tuommoiseen paksumpaan haarukkaputkeen kiinni.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Runkofiilistelyä

Viesti Kirjoittaja PW »

Mimmonen se neliöputken taivutin on ? Onko helppo käyttää ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Runkofiilistelyä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Mimmonen se neliöputken taivutin on ? Onko helppo käyttää ?

Petri

Teoriassa helppo. Mulla on 40 millistä putkee ja laitteen palikat on n. 41 milliseen käypäset. Tarkkasilmäiset huomaa taivutuksen alareunassa pientä "outoutta" se johtuu juuri tästä. Jonnekinhan se metalli aina siirtyilee.

Otin neliöputken käyttöön tässä projektissa kun ajattelin että näin tohelolle on helpompaa tehdä jotain juttuja sen kanssa - kuten vaikka kiristää se johonkin suoraan ja porata reikää yms. Ja toisekseen - ne pyörät missä sitä olen nähnyt on ihan kivan näköisiä.

Enivei idea laitteessa on tämä.

taivutin.png
taivutin.png (3.19 KiB) Katsottu 2693 kertaa
  1. Laitteen alareunassa on kaksi pyöreää pötikkää - joiden leveyttä elikkä hahloa johon putki tulee voi säätää irrallisilla prikan omaisilla lesteillä. Alareunan pötikät liikkuvat edestakaisin moottorivoimin.
  2. Yläreunan pötikkä johon on asemoitu samanlainen prikkasetti liikkuu käsivoimin ylös ja alas.
  3. Putki kirrataan pötiköiden väliin ja yläpötikkää kiristetään alapäin > ja putkea liikutetaan se matka johon taivutus halutaan.
  4. Kiristetään - kiristetään ja liikutetaan jne. kunnen mutka on halutunlainen. Tässä ei siis ole sisälestiä auttamassa.

Tota. Mähän olen nyt lähes täysinoppinut tämän vehkeen kanssa kun olen yhden putken taivutellut ja tunnin hikoillut ja ahkeroinut. Joten summauksena = jos idiootti oppii jotenkuten tota käyttämään niin muilla se on helpompaa.

Tuon tangon väänsin perinteisellä putkentaivuttimella. Muuten meni hyvin mutta pöytä oli niin kevyt että vähän liikkui mukana vaikeuttamassa asiaa luomalla lisää liikkuvia elementtejä :)

Mulla ei siis ole näitä vempaimia itselläni, vaan mulla on pääsy teknisen käsityön opetustilaan. Itsehän en aihetta opeta, mutta oppimisen hinku on niin suuri että seikkailen siellä henkeni uhalla. Ja ilkeenkö tunnustaa. Pelottavaa. Kun yömyöhällä siellä joskus piipahtaa ja vaikka hioo jotain kuulosuojaimet päässä niin paskat on tulla housuun kun kaveri koputtaa olkapäälle. On se kauheeta.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Runkofiilistelyä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

penkki_iskari_small.jpg
penkki_iskari_small.jpg (69.71 KiB) Katsottu 2598 kertaa

Pientä edistystä. Iskarin ja penkin kiinnitystä hahmoteltu - palikat kiinni kätevästi puristimilla. Koska iskarissa on niin hirveen levee toi haarukka, pitää se ovelasti käyttää hyväkseen :) Iskari on mallia jäykkä - kun ajattelin laittaa sen tuollaviisiin mahdollisimman samansuuntaisena kuin runko - kolvaamatta mitään pystyputkea sille erikseen. Ajatuksena on ette se lähinnä jäykistää rakenteen ja vähäsen sitten joustaa pahimmissa paikoissa.

Penkin kiinnitys - mallia Zox menee siitä haarukan välistä. Saas nähdä kestääkö tuo viritys - mutta tämähän on proto.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Runkofiilistelyä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Saas nähdä kestääkö tuo viritys - mutta tämähän on proto.

Kyllä noiden iskarikorvakoiden kestävyyden kans voi olla vähän niin ja näin :roll: Haarukassa oleva korvakko ei ole tehty kestämään tuon suuntaista rasitusta ja voimatkin on noin asennettuna suuremmat.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Runkofiilistelyä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Totta.

Giant Pistolissa johon tuo iskari on tehty on sen asento samansuuntainen - mutta nuo kiinnitykset noissa liikkuvissa osissa hivenen erilaiset. Merkinnät punaisella. Tässä mun versiossa tuo yksi piste on merkittävästi eri kohdassa - vihreä merkki.

pistol.jpg
pistol.jpg (45.96 KiB) Katsottu 2557 kertaa

Olisko siis viisasta siirtää tuota kiinnityspistettä estetiikan kustannuksella tuon vihreän nuolen suuntaan - about vihreän pallon tienoolle? Silloinhan kiinnitys on sijaintinsa osalta lähempänä alkuperäisen käyttökohteen kaltaista ratkaisua.

penkki_iskari_siirto.jpg
penkki_iskari_siirto.jpg (70.47 KiB) Katsottu 2555 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Runkofiilistelyä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sen lisäksi että iskari on eri kulmassa, on se myös paljon lähempänä niveltä. Tällöin iskaria painavat ja korvakoihin kohdistuvat voimat ovat suuremmat kuin tuossa esikuvassa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Runkofiilistelyä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eikö tuossa Giantin systeemissä tukivarrella jaeta iskun suunnasta tuleva voima lyhyenmälle työnnölle ja vipuvarrelle. Näin voiman suure saadaan pienemmäksi . Kun taas sinun versiossa voima siirretään suoraan pitemmällä vipuvarella jouselle. Eikä näin se vähennä tämän voiman vipuvoimia. En usko että iskunvaimentimen korvat tulee kestämään ääritilanteissa niintä voimia jotka siihen nyt kohdistuu. Niihän niissä pyörissä jossa käytetään näitä lisä vipuja , pyritään tasaamaan voiman suhdetta. Tässä se ei kyllä näin käy.
Sitten pitäs huomioida tämän takahaarukan liikerata , eli joustovara. Jos laitat sen noin niin et pääse säätämään jousen jäykkyyttä . Etkä sitä niin sanottua vasta heilahdusta takhaarukassa. Takahaarukan alaspäin liikkuminen on minimaalista mutta sen liikettä ei kannata olla huomioimatta.
Helpoimmalla pääset kun rakennat normaalin " pystysuuntaisen" jousituksen . Tai suunittelet systeemin yksinkertaisen välinivelen ja jaat voiman työntövoimaa pienenmäksi.
Kyseessä ei ole kuin miten jakaa voiman kulku vipuvarsien välillä. :roll:

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Runkofiilistelyä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ei toimi kunnolla, nivelpisteet ovat liian lähellä toisiaan. Vähäinen iskarin liike vastaa suurta joustoliikkettä, mikä ei liene tarkoitus. Kuvan siirretty nivel on jo parempi, mutta paras olisi jos iskarin nivelpisteet olisi samalla ympyränkaarella jonka keskipiste on takahaarukan nivel. Nojakkeihin kannattaa yleensä valita lyhin iskari mitä löytyy, se antaa enemmän pelivaraa rungon suunnitteluun.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Runkofiilistelyä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Nojanalle kirjoitti:

Eikö tuossa Giantin systeemissä tukivarrella jaeta iskun suunnasta tuleva voima lyhyenmälle työnnölle ja vipuvarrelle.

Kuvan perusteella ei Giantin systeemissä ole välivipuja, jos sitä tarkoitit?
http://www2.giant-bicycles.com/EN-PA/pa ... 6240/zoom/

Vastaa Viestiin