PW kirjoitti:Mimmonen se neliöputken taivutin on ? Onko helppo käyttää ?
Petri
Teoriassa helppo. Mulla on 40 millistä putkee ja laitteen palikat on n. 41 milliseen käypäset. Tarkkasilmäiset huomaa taivutuksen alareunassa pientä "outoutta" se johtuu juuri tästä. Jonnekinhan se metalli aina siirtyilee.
Otin neliöputken käyttöön tässä projektissa kun ajattelin että näin tohelolle on helpompaa tehdä jotain juttuja sen kanssa - kuten vaikka kiristää se johonkin suoraan ja porata reikää yms. Ja toisekseen - ne pyörät missä sitä olen nähnyt on ihan kivan näköisiä.
Enivei idea laitteessa on tämä.

- taivutin.png (3.19 KiB) Katsottu 2693 kertaa
- Laitteen alareunassa on kaksi pyöreää pötikkää - joiden leveyttä elikkä hahloa johon putki tulee voi säätää irrallisilla prikan omaisilla lesteillä. Alareunan pötikät liikkuvat edestakaisin moottorivoimin.
- Yläreunan pötikkä johon on asemoitu samanlainen prikkasetti liikkuu käsivoimin ylös ja alas.
- Putki kirrataan pötiköiden väliin ja yläpötikkää kiristetään alapäin > ja putkea liikutetaan se matka johon taivutus halutaan.
- Kiristetään - kiristetään ja liikutetaan jne. kunnen mutka on halutunlainen. Tässä ei siis ole sisälestiä auttamassa.
Tota. Mähän olen nyt lähes täysinoppinut tämän vehkeen kanssa kun olen yhden putken taivutellut ja tunnin hikoillut ja ahkeroinut. Joten summauksena = jos idiootti oppii jotenkuten tota käyttämään niin muilla se on helpompaa.
Tuon tangon väänsin perinteisellä putkentaivuttimella. Muuten meni hyvin mutta pöytä oli niin kevyt että vähän liikkui mukana vaikeuttamassa asiaa luomalla lisää liikkuvia elementtejä 
Mulla ei siis ole näitä vempaimia itselläni, vaan mulla on pääsy teknisen käsityön opetustilaan. Itsehän en aihetta opeta, mutta oppimisen hinku on niin suuri että seikkailen siellä henkeni uhalla. Ja ilkeenkö tunnustaa. Pelottavaa. Kun yömyöhällä siellä joskus piipahtaa ja vaikka hioo jotain kuulosuojaimet päässä niin paskat on tulla housuun kun kaveri koputtaa olkapäälle. On se kauheeta.