Kaksi jarrua - yksi kahva
Olisi tarve yhdistää tadpolen molemmat etupyöräjarrut yhdelle kahvalle. Mitenkähän saisi? Shimano Nexus-8 yhdistettyyn jarru-vaihdekahvaan siis pitäisi saada kaksi jarruvaijeria yhdistettyä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Olisi tarve yhdistää tadpolen molemmat etupyöräjarrut yhdelle kahvalle. Mitenkähän saisi? Shimano Nexus-8 yhdistettyyn jarru-vaihdekahvaan siis pitäisi saada kaksi jarruvaijeria yhdistettyä.
Härmäpyörä kirjoitti:Olisi tarve yhdistää tadpolen molemmat etupyöräjarrut yhdelle kahvalle. Mitenkähän saisi? Shimano Nexus-8 yhdistettyyn jarru-vaihdekahvaan siis pitäisi saada kaksi jarruvaijeria yhdistettyä.
Olen SH15:ssa jaSH16:ssa tehnyt jarrujen yhditämisen näin:
Kuvassa näkyy alumiininen vakio pylpyrä, jonka kautta molempien pyörien jarruvaijeri kulkee. Pylpyrässä on kiinni vaijeri, joka menee jarrukahvalle.
Sakari
Kiitos! "Pylpyrän" olemassaolo ei heti valjennut. Eikä kaksi vaijeria voisi yhdistää yhdeksi ilman sitäkin?
Sellainen tuli mieleen, että mitä jos yhdistäisi 1. jarrun vajerin suoraan 2. jarrun vaijerin lähtöpäähän, eli siihen vipuun joka liikuttaa jarrukenkiä. Mutta sehän kai sitten pitäisi virittää "toiselle" puolelle?
Onhan niitä kaksoisjarrukahvoja olemassa. Normaali pyöränosana ei äkkiä löydy. Mutta kysäseppä apuvälinemyymälästä. Valmiissa pyörissä joskus näkee. , varsinkn tandemeissa ja tavarapyörissä. Hesassa oli joku tavarapyörä toimittaja , jolta kannattaa kysyä , tuo jotain Tanskalaisia maahan.
Pylpyrä on tarpeen jarruvoiman tasaamiseksi. Jos vaijerit ovat kiinteästi toisissaan, tasapainoisen jarrutuksen säätäminen on niin hankala homma että sitä ei voi ollenkaan sanoa näin julkisella palstalla. Jos pylpyrä on vähänkään kunnolla laakeroitu, jarruvoima tasaantuu juuri oikein.
Tavarapyöräntoimittaja on http://www.classicbike.fi/. Heillä oli osasto StadiBike-tapahtumassa. Olivat innokkaita ja erittäin asiantuntevia.
Hopea kirjoitti:Pylpyrä on tarpeen jarruvoiman tasaamiseksi. Jos vaijerit ovat kiinteästi toisissaan, tasapainoisen jarrutuksen säätäminen on niin hankala homma että sitä ei voi ollenkaan sanoa näin julkisella palstalla. Jos pylpyrä on vähänkään kunnolla laakeroitu, jarruvoima tasaantuu juuri oikein.
Tavarapyöräntoimittaja on http://www.classicbike.fi/. Heillä oli osasto StadiBike-tapahtumassa. Olivat innokkaita ja erittäin asiantuntevia.
Juuri näin!
Onhan selvää, että kun lähtee jarruttamaan etupyöriä yhdestä kahvasta, jarrutuksen pitää olla yhtä voimakas molemmille pyörille, muutenhan peli kiepsahtaa ympäri. "Kokemuksen syvällä rintaäänellä" voin sanoa, että etupyörien yhteisjarrutus em. pylpyränkään avulla ei ole aivan helppo juttu. Vaijereiden ja niiden putkien pitää olla hyviä, niissä ei saa olla kiveriä mutkia ja lisäpalautusjousi voisi olla paikallaan.
Sakari
On senverran pieni tuo detsku että piti selkeyttää asiaa itelleni.
Kässäsinkö oikein - tässä rouhee piirros.
Eräs apuvälinefirma (Handitec Oy) löysi katalookistaan "jarruvaijerin jakajan" ja tilasi sen mulle. Toivottavasti on pätevä. Kerron kokemuksesta sitten.
Juurikin tuon Pastorin kuvan mukaan. Sakarin pyörän kuvassa on ylimääräinen vaijerikieppi, liekö ollut sitä varmuuden vuoksi -pituutta vain kierretty kasaan ettei se valu pitkin tietä kun ei tullut katkaistuksi...
Hopea kirjoitti:Juurikin tuon Pastorin kuvan mukaan. Sakarin pyörän kuvassa on ylimääräinen vaijerikieppi, liekö ollut sitä varmuuden vuoksi -pituutta vain kierretty kasaan ettei se valu pitkin tietä kun ei tullut katkaistuksi...
Ylimääräinen vaijerin osa on kierretty kiepille sen vuoksi, että kiristettäessä vaijeria, siitä voi ottaa kiinni paljain käsin ilman hohtimia. Usein ei myöskään viitsi ruveta kaivamaan kolvia esille, mikä homma pitäisi tehdä, jos aikoo katkaista vaijerin ylimääräisen osan.
Sakari
Hopea kirjoitti:Pylpyrä on tarpeen jarruvoiman tasaamiseksi. Jos vaijerit ovat kiinteästi toisissaan, tasapainoisen jarrutuksen säätäminen on niin hankala homma että sitä ei voi ollenkaan sanoa näin julkisella palstalla. Jos pylpyrä on vähänkään kunnolla laakeroitu, jarruvoima tasaantuu juuri oikein.
Tuon pylpyrän voinee korvata lattaraudan pätkällä. Jarruihin menevät vaijerit kiinni latan päihin ja kahvaan menevä keskelle. Näin tehden vipuvoimat ovat isommat niin ei tarvi laakereita. Toimii ainakin tuossa auton jarrullisessa peräkärryssä. Miksei siis myös pyörässä.
Vaasalaisesta firmasta Vasa Handitec löytyi jarruvaijerin jakaja. Hyvin toimii.
Härmäpyörä kirjoitti:Vaasalaisesta firmasta Vasa Handitec löytyi jarruvaijerin jakaja. Hyvin toimii.
Sama laite, kuin Cristianiabikesin laatikkopyörässä. Toimi hyvin, kunhan pysyy kuivana pakkaskelien aikaan. Tuo on hyvä paikka sille. Helppo huoltaa, jos jumittaa. Pakkashoidoksi auttaa huikka viinaa.
Härmäpyörä kirjoitti:Vaasalaisesta firmasta Vasa Handitec löytyi jarruvaijerin jakaja. Hyvin toimii.
Oliko kuis kallis?
jori kirjoitti:Pakkashoidoksi auttaa huikka viinaa.
Saattaa auttaakin. Usein kuiteskin tulee talvella käytettyä sisätiloissa ja pakkaskestävyyden lisääntymistä ei tule koeponnistettua.
Hinnasta ei vielä tietoa.