Tämä on kyllä mielenkiintoinen aihe tämä optimaalisen ajoasennon ongelma. Itsellä ei ole jalat krappailleet, mutta olenhan vielä nuori ja viriili, toisin kuin eräät
Jalkojen hapottamisen olen kuitenkin huomannut selvästi korreloivan keskiön ja penkin korkeuserojen kanssa, tosin vaikuttaahan siihen paljon myös esimerkiksi kadenssi ja tietysti myös penkin kaltevuuskulma. Vaihdoin Challenge Furaihin suuremmalla silmävälillä olevan iskarin jolloin perän noustessa eturenkaan etupuolella oleva keskiö luonnollisesti laski. Nyt keskiön ja penkin alareunan korkeusero on noi 15 cm, vanhalla iskarilla se oli noin 20 cm. Lisäksi penkin olen säätänyt pystyimpään asentoon, kaltevuuskulmaan en ole kuitenkaan mittaillut. Tällä hetkellä ajoasento on mielestäni varsin hyvä.
Edellisen pyöräni M5 Shockproof:han ajoin kolarissa särki, mutta olen sitä kunnostanut ja nyt se rupeaa olemaan ajokunnossa. Vertailin pyöriä vierekkäin, penkin alareunat (M5 26" kiekoilla, Furai 24") olivat juurikin samalla korkeudella, mutta M5:n keskiö yli viisi senttiä korkeammalla (ikävä kyllä en muista tarkempaa mittaa), lisäksi M5:den penkki ole selvästi loivemmassa kulmassa, vaikka olikin säädetty toiseksi pystyimpään asentoon. En ikävä kyllä ole vielä kerennyt M5:llä vielä ajamaan (sitten vajaan kahden vuoden takaisen kolarin), joten en osaan sanoa kuinka paljon pyörien välillä on ajettaessa eroa.
Asiaanhan olennaisesti liittyy myös ilmanvastus, sitähän ei suotta liian pystyllä ajoasennolla viitsisi suurentaa. Jossainhan menee se raja jolloin liian aerodynaaminen asento pienentää kuskista irtoavaa tehoa jo niin paljon ettei vauhti olekkaan kovempaa kuin suuremmalla ilmanvastuksella, mutta tehontuoton kannalta paremmalla asennolla. Tätä rajaa olisi kyllä mielestäni syytä hakea, mutta siihen tarvittaisiin nojapyöräergometri jossa ajoasentoa vois säätää vaikka millaiseksi ja tehontuottoa mitata. Samalla vehkeellä saisi myös järkevää tietoa lyhyempien kampien eduista nojapyörässä. Ainoa huono puoli olisi tietysti se ettei laite varsinaisesti kertoisi ilmanvastuksen suuruutta, vaan sitä voisi vain arvella mittaamalla ajajan otsapinta-alaa kullakin ajoasennolla. Sitten ilmanvastuseroja voisi tietysti oikeillla pyörillä kokeilla.
Yleisesti hiukan ihmettelen kaupallisten SWB pyörien korkeita keskiöitä, mutta ehkä se sitten on olevinaan jonkinlainen hyvä kompromissi ajomukavuuden ja ilmanvastuksen välillä. Tiedä sitten onko asiasta tehty jotain tutkimuksiakin. Ihmettelen miksei valmistajat tee osaa pyörämalleista matalammalla keskiöllä (tai siis onhan niitä mutta varsin vähän). Tosin vaikuttaahan siihen sitten muutkin asiat eli esimerkiksi kampien ja etupyörän mahdollinen kiinniottaminen sun muut toiminnalliset asiat, mutta en usko niiden olevan mikään oikea ongelma.