Mittarien sijoittelu?
Sakarin virta-ja jännitemittarien asentelu havahdutti siihen, että oikeastaan pitäisi pystyä helposti heittämään mukaan milloin minkinlaista mittaria. Pitäisi olla poistettavissa sekunneissa helposti, etteivät varkaat vie.
Huomaan laiskana tyyppinä käyttäneeni tangossa roikkuvaa muovikoria, jonka pohjalla pehmusteita. Siihen on heitelty sykemittaria, kännykkää, gps:ää jne huiskin haiskin. Itse asiassa mittausfanaatikon listasta tulee loputon, esimerkiksi alkua aivan höperössä järjestyksessä jäsentelemättä:
tarkka matka kiekon pyörimisesta
tarkka nopeus kiekosta
tarkka kiihtyvyys/hidastuvuus kiekosta ja kiihtyvyysanturista
korkeus tarkoin (ilmanpainemittarista)
syke kaikkineen
gps kaikkineen
polkemistehon mittaus polkimista
polkimien sijainnin mittaus
polkemistaajuus (kadenssi)
moottorin ottoteho
moottorin antoteho
moottorin lämpötila
moottorin ohjaimen parametrit
ilmannopeus
ilmavirran suunta
kello, ajastin
yhteys internettiin (usb tai bluetooth tai ant)
yhteys kännykkään (bluetooth, ant, usb)
akun purkuvirta
akun purkujännite
akun purkuteho (= edellisten tulo)
akun latausvirta
akun latausjännite
akun latausteho
akun varaustila
talteenottavan jarrutuksen teho
taustamaisema kameran kautta
...
Lisäksi ylläolevan luettelon jotkut rivit jakautuvat lukuisiin osiin. Kunnon mittaristo olisi kuin jumbojetin kapteenilla. Osa mittareista on langallisia, osa langattomia. Tämä alkuperäisenä tai muuten vastaavat toiminnot olisi alkua: http://www.ebikes.ca/drainbrain.shtml
Pehmustetun korin haittana on sen sisällön pomppiminen töyssyissä jopa pitkin asfalttia ja sateen sattuessa täysi käyttökelvottomuus. Pitäisi olla joustavasti kasvava ja pienenevä järjestelmä, joka toimii lähes ajatuksen voimalla siten, että se näyttää ja tekee mikä ajajaa milloinkin kiinnostaa.
Noin 10 v sitten ratkoin kotitietokoneessa vastaavaa mutta helpompaa ongelmaa siten, että 19" näyttöjä oli kiinni 4 kpl, ja pari vielä lisää toisessa koneessa. Oli juhlaa, kun näki helposti mitä tahansa kiinnostavaa kerralla lähes vain silmiä kääntelemällä. (nykyään kaksi isoa littunäyttöä päällekkäin ajaa saman asian, kun asettelu vastaa neljää crt-näyttöä).
Polkupyörän näytön ei tarvitse olla iso, kunhan siihen saa (ajatuksen voimalla?) kiinnostavat asiat näkyviin. Kai pitäisi näytön olla silmälasien tapaan, tai jotain kuin hävittäjälentäjällä. Mutta silti tarvitsee kaikenlaista mittaria ottaa mukaan noin vain, pistää kiinni helposti ja poistaa helposti.
Garminin systeemit saivat kehuja (tälläkin palstalla?) siksi, että niitä kiinnitellään teollisuuslaatua olevilla kumilenkeillä ohjaustankoon vips (vertaa Polar & co).
Mitä mietteitä herää?