Sivu 1/2

kinneri kuumetta

Lähetetty: 07 Heinä 2011, 20:33
Kirjoittaja PW

Mäntyharjulla komea kinneri rivistö aiheutti miullekin lievää kuumetta. Tahtoo tommosen :D , koeajo oranssilla mangolla ei yhtään helpottanut tautia :D
Keijo kysyi lauantaina, minkäs rakennat seuraavaksi ?En osannu heti vastata mutts seuraavana päivänä alko itää ajatus kallistuvasta katetusta trikestä , tietty etuveto :D
Aikalailla samaan tyyliin ku "bowmonkey" rakenteli ja esitteli tällä forumilla ja siihen kate.
Onkohan niin ett noita takarenkaita ei kuitenkaan saa mahtumaan siedettävän kokosen katteen sisälle vaan ne joutus jättämään ulkopuolelle. Onkohan muutenkaan järkee ? Näitähän on erilaisia kinnereitä pohdittu täällä ennenkin ja mielipiteitä on laidasta laitaan.
Noissa kaupallisissa on miusta suurin ongelma sisään meno ja pois tulo , paitsi tietysti leitrassa.

Petri


Re: kinneri kuumetta

Lähetetty: 07 Heinä 2011, 22:10
Kirjoittaja jviirret

Perinteisestihän omavalmisteiset kinnerit on aloitettu huolellisella suunnittelulla. Päämääräksi otetaan mahdollisimman monimutkainen rakenne ja luonnollisesti yitetään survoa kaikki auto/pyörä/kinnerimailman hienoudet yhteen ajoneuvoon. Kori ja runko pidetään alusta loppuun erillisinä rakenteina koska näin Henry Ford:kin teki. Tässä kohden huomataan että edullisia materiaaleja käyttämällä päädytään helposti 70-100kg ajoneuvoon, joten valitaan materiaaleiksi lentokonealumiinia ja HIILIKUITUA! Sitten huomataan että projektissa ei ole yhtään työvaihetta jotka voisi omilla työkaluilla ja taidoilla tehdä, tämä yhdessä kalliiden materiaalien kanssa pakottaa työntämään koko projektin pöytälaatikkoon lottovoittoa odottelemaan :roll:
Meinasko ne kaupalliset kinnerit kaatua tai niiden vanteet hajota vai miksi pitää olla kallistuva? Kuten itsekkin huomasit ei kallistuvaan saa oikein mitenkään järkeviä pyörän koteloita ja runkokin pitää olla korin lisäksi. Kallistelemattomana tuollaisen etuveto deltan takarenkaat olisi helppo kiinnittää suoraan koriin ilman raskaita runkorakenteita ja tavaratillaakin saisi samaan koriin monin verroin enemmän. Ohjaussysteemin pitää olla joku erilainen, kinnerin kopissa ei mahdu heiluun ku heinämies tuollaisen heiluritangon kans.

Jukka


Re: kinneri kuumetta

Lähetetty: 07 Heinä 2011, 22:48
Kirjoittaja Nebulus

Olisko tuommoinen jotain mitä olet suunnitellut:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Nopea ja kevyt, mutta ohjaus on kuulemma herkkä sivutuulille (ja ohi ajaville rekoille...)
Hieman rakenteesta:
http://www.adventuresofgreg.com/HPVlog/11-14-04.html
http://www.adventuresofgreg.com/RocketMain.html


Re: kinneri kuumetta

Lähetetty: 08 Heinä 2011, 08:42
Kirjoittaja terppa

Mulla oli koko kevään ihan mahoton Alleweder kuume ja rakennussarja harkinnassa mutta Mäntyharjun keikan jälkeen rupesi epäilyttämään olisiko se paljoa nopeampi isoja ylämäkiä sisältävällä työmatkalla johonka ajoon sitä suunnittelin. A4 painaa 34kg ja "pakollisten" romujen kanssa varmasti yli 40 kg, samaten alleweder alumiinisena on varmaan aika meluisa. Toisaalta tuulisilla peltoaukeilla olisi verraton peli.

Päiväuni aikaan olen ruvennut katselemaan unia matalista, nopeista 2 pyöräisistä, josko semmoinen seuraavaksi... Mutta ei voi mitään, että kinnereissä on jotain selittämättömän vetoavaa. Onnea suunnitteluun ja toteutukseen!


Re: kinneri kuumetta

Lähetetty: 08 Heinä 2011, 11:42
Kirjoittaja PW

Ajatus kallistuvasta tuli lähinnä siitä kokemuksesta ku laitoin tuohon pw1:een kaks takapyörää ja se oli aika ikävä ajaa verrattuna kaks pyöräseen.
Lähtökohtana olisi kuitenkin mahollisimman yksinkertanen jos nyt kallistuvan voi yksinkertaseks laskea. Tuossa "bowmonkeyn" pyörässä on miusta kallistus toteutettu yksinkertasesti.
Aika lailla samanlaisia ajatuksia ku Terolla, ei oo vielä sitä viimestä ideaa miks kakspyöräsestä kinneriin, toki vaihtelu virkistää.
Tuo "nebuluksen" esille tuoma versio on aika menevän näkönen, mikähän tuossa on kääntösäde? Tuo ohjaus systeemi ei ihan mene kaalin, toimiiko pelkästään kallistamalla?

Petri


Re: kinneri kuumetta

Lähetetty: 08 Heinä 2011, 14:09
Kirjoittaja tm

Paino se noiden kinnereiden pahin ongelma on minunkin mielestäni, semmoinen n. 20 kg olisi siedettävä lukema :) . Ei vaan onnistu kopioimalla kaupallisten kinnereiden rakenneratkaisuja, jotain erilaista pitäisi kehitellä. Jukka tuon ongelman hyvin kiteytti. Vähän suunnittelua ja osat mitä nurkista löytyy -> tulee painava. Enemmän suunnittelua ja kevyemmät materiaalit ja komponentit -> tulee kallis, eikä välttämättä kuitenkaan riittävän kevyt. Onhan täällä foorumilla väläytelty kangaskoreja, zotefoamia yms. erilaisia ratkaisuja. Eiköhän jonain päivänä joku vielä moisen rakenna. Haaveissa se kinneri itselläkin on, selvittely jatkuu.


Re: kinneri kuumetta

Lähetetty: 08 Heinä 2011, 17:58
Kirjoittaja Syväri

Jep siittä tulee melkonen tankki kun tarpeeksi lyö rautaa. Mutta oisko tosta apua kallistusmekanismiin: Miksei 2 pyörää edessä?
http://www.youtube.com/user/ChrisLuxemb ... DT76I3ePbc
Kohta 1:47. Toi siis ite tehty sähköavusteinen trike täydellä katteella kun valmistui..

Ei tuo nyt niin monimutkaiselta ja painavalta rakenteelta näytä, toki tolla jätkällä löytyy kaikki vehkeet kotoa. Jos lisäksi kattais vain edestä ja puoliksi sivuilta niin helpottuis projekti.


Re: kinneri kuumetta

Lähetetty: 08 Heinä 2011, 18:50
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Tuo "nebuluksen" esille tuoma versio on aika menevän näkönen, mikähän tuossa on kääntösäde? Tuo ohjaus systeemi ei ihan mene kaalin, toimiiko pelkästään kallistamalla?

Se on python trike jossa kallistuva takapää, eli ohjataan jaloilla.

Jukka


Re: kinneri kuumetta

Lähetetty: 08 Heinä 2011, 21:38
Kirjoittaja noja
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuo "nebuluksen" esille tuoma versio on aika menevän näkönen, mikähän tuossa on kääntösäde? Tuo ohjaus systeemi ei ihan mene kaalin, toimiiko pelkästään kallistamalla?

Se on python trike jossa kallistuva takapää, eli ohjataan jaloilla.

Jukka

Eikös tota ohjata (kallisteta) käsin, noilla vaijereilla.
Kuva
Kuva


Re: kinneri kuumetta

Lähetetty: 08 Heinä 2011, 22:21
Kirjoittaja PW

Joskus tuon rakentamisesta lueskelin ja miullekin jäi semmonen kuva ettei tuo ole kääntö nivel tuossa ohjaustangon alapäässä.
Tuntus vaan ett pelkällä kallistuksella on aika loivat käännökset mutt kai tuo on enempi vauhdin takia tehtykin ku kurvailuun.

Petri


Re: kinneri kuumetta

Lähetetty: 09 Heinä 2011, 11:32
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Joskus tuon rakentamisesta lueskelin ja miullekin jäi semmonen kuva ettei tuo ole kääntö nivel tuossa ohjaustangon alapäässä.

No niimpä näkyy, jäänyt väärä tai vanhentunut muistikuva kun tuo greg projektia aloitellessa kirjoitteli jotakin python foorumille. Tuisikin vähän hassulta jos nopeaan ajoon tehty pyörä olisi pythonin negatiivisella jätöllä :roll:

PW kirjoitti:

Tuntus vaan ett pelkällä kallistuksella on aika loivat käännökset mutt kai tuo on enempi vauhdin takia tehtykin ku kurvailuun.

Tuossahan on pohjimmiltaan sama geometria kuin mailman nopeimmaksi trikeksi tituleeratussa Baccurassa:

Kuva

Baccurassa vain suora alaohjaus ja tä'ssä vaijerivälitteinen tanko. Ohjaus/kallistuskulman pitää olla loiva jotta jättö olisi positiivnen. Eikä näiden perinteisten tadpolekinnereiden kääntösädekkään mikään pieni ole...

Jukka


Re: kinneri kuumetta

Lähetetty: 01 Marras 2011, 08:41
Kirjoittaja PW

Nyt on kaksi tautia päällä, toinen sitkee flunssa, ja lisäksi iski jälleen tää otsikon mukainen tauti :D Ligfiets.netissä olis Quest n:o 43 2750,- , välillä se oli miusta jo varattu jos ymmärsin kieltä oikein ja nyt taas myynnissä parisataa halvemmalla. Mikähän siinä on vika? Yleensä noiden hinnat pyöriyt 4000,- molemmin puolin. Laitoin sähköpostia myyjälle, katotaan vastaileeko.
Sitten rupesin miettimään mihin sitä aikuinen mies (lue ikuinen pikkupoika) kinneriä tarvitsee ? Jos nyt muutama sadepäivä jää ajamatta ni ei kai sillä niin väliä, hintaakin tulee noille päiville :D Yritän tässä vaan saada kuumetta laskemaan.

Petri


Re: kinneri kuumetta

Lähetetty: 01 Marras 2011, 08:55
Kirjoittaja tavasti
PW kirjoitti:

Sitten rupesin miettimään mihin sitä aikuinen mies (lue ikuinen pikkupoika) kinneriä tarvitsee ? Jos nyt muutama sadepäivä jää ajamatta ni ei kai sillä niin väliä, hintaakin tulee noille päiville :D Yritän tässä vaan saada kuumetta laskemaan.

Eipä minulla ainakaan ole kertaakaan jäänyt sateen takia ajamatta. Kaatosateessa, ja varsinkin raekuurossa pisarat/rakeet takovat kypärän ja lasien välissä otsaa alamäissä aika kipeästi, ja aurinko/ajolasit meinaavat ylämäiss huurtua tukkoon, mutta muuten sateessa ajelu on oikein mukavaa. Koiran kusettajat ja muut lehmät eivät jää pyöräteille maleksimaan, niin pääsee rauhassa ajelemaan ilman häiriöitä.

Toki se kinneri on paikoin itseäkin himottanut, mutta lasikuitukopan sisällä oleva meteli ei kiinosta. Itse pitäisi tehdä kori, jostain telttapatjasta tai kangasverhoilu, niin ei olisi meluhaittoja.


Re: kinneri kuumetta

Lähetetty: 01 Marras 2011, 09:13
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:
PW kirjoitti:

Sitten rupesin miettimään mihin sitä aikuinen mies (lue ikuinen pikkupoika) kinneriä tarvitsee ? Jos nyt muutama sadepäivä jää ajamatta ni ei kai sillä niin väliä, hintaakin tulee noille päiville :D Yritän tässä vaan saada kuumetta laskemaan.

Eipä minulla ainakaan ole kertaakaan jäänyt sateen takia ajamatta. Kaatosateessa, ja varsinkin raekuurossa pisarat/rakeet takovat kypärän ja lasien välissä otsaa alamäissä aika kipeästi, ja aurinko/ajolasit meinaavat ylämäiss huurtua tukkoon, mutta muuten sateessa ajelu on oikein mukavaa.

Se voi olla mukavaa kun voi itse päättää milloin sateessa lähtee ajamaan. Aina se ei huvita vaikka olisi masokisti.
Mutta jos meinaa taittaa työmatkansa ympäri vuoden lihasvoimalla niin kinneri on kyllä ehdoton menopeli. Paitsi jos sellaisen käyttöä pyritään työnantajan toimesta rajoittamaan kuten minulla käviä tai jos sen käytölle on työmatkalla joku muu este. Toki kinnerin lisäksi pitää olla joku muukin menopeli jolla taittuu esim. raskaat talvikelit.

Jukka


Re: kinneri kuumetta

Lähetetty: 01 Marras 2011, 09:25
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

Se voi olla mukavaa kun voi itse päättää milloin sateessa lähtee ajamaan. Aina se ei huvita vaikka olisi masokisti.
Mutta jos meinaa taittaa työmatkansa ympäri vuoden lihasvoimalla niin kinneri on kyllä ehdoton menopeli.

Epäilemättä asiassa on puolensa. Nuorena toki kuljin kelissä kuin kelissä fillarilla töihin, ja ei minua koskaan se keli haitannut. Kelin mukainen vaatetus auttaa paljon. No, helteille ei ole olemassa sään mukaista varustusta, mutta siihen se kinneri olisi vielä huonompi.

Tietysti sekin on, että minä olen outo, ja pidän sateesta. Kun marketin pihassa tihkusateessa muut vetävät päätä kyyryyn kauluksen suojaan minä kävelen siellä naama ylöspäin ja takki auki, ja nautin vilvottavasta sateesta.