Sivu 1/1

Nojapyöräillen

Lähetetty: 16 Heinä 2011, 18:35
Kirjoittaja RTA

Raporttia matkalta kännykällä, teen sen hyvin brutaalisti, täydennän kun pääsen koneen ääreen.

Päivä 1.
Startti 7:15 Lappeenrannasta kohti pohjoista. Imatra, ruokolahti, sulkava, rantasalmi, leppävirta. Kokonaisetappi 265 km keskinopeudella 25 kmh. 220 km sähkö avusti, loput 45 km tulin puhtaasti kauramoottorilla. Sulkavalla Kellopään lomakylässä pysähdyin tunniksi lounastamaan ja lataamaan akkua, loistava paikka, hyvä ruoka. Perillä 17:45. Olut auki, suikuun ja lepoa. Huomena luotisuoraa kohti länttä.

Lähtökuva
Lähtökuva
Kohta perillä.
Kohta perillä.

Päivä 2.
Aamulla seitsemältä ylös ja totean että reidet on todella jumissa, tuleeko päistä mitään, mutta matkaan päästyään huomaan että siinä ne vetryy. Etappi: Leppävirta, Kuopio, Vesanto, Viitasaari, Kyyjärvi. 255 km. Vettä satoi ja aurinko paistoi. Maisemat vaihtelevat, reitti oli mainio. Vesannossa pysähdyin kahdeksi tunniksi lounastamaan ja latailemaan akkua ravintola Wanhaan vankkuriin. Otti 5€ rahaa akun latauksesta, ryöstö hinta, mutta parempi maksaa mukisematta. Määränpäässä 21:00.

Vesannossa taukopaikalla
Vesannossa taukopaikalla

Päivä 3.
Rennosti kyyjärveltä Lapuan kautta Vaasaan. Maisemareittejä mukaillen. Aluksi tuntu, onko tämä pelkkää suoraa, mutta viimeiset 50 km sai kierrellä ja kaarrella. Tasan 200 km (8:20 -16:30) tuli tauluun, ja peliin katsoessa naamataulua, näyttää hiukan pandalta, senverran solikka paistoi. Huomena pohjoiseen vai etelään? Siinä pulma.

Pohanmaan lakeudet kutsuu.
Pohanmaan lakeudet kutsuu.

Päivä 4.
Länteen. Lautalla uumajaan. Siitä maalaismaisemia mukaillen kohti Rämsösandia, välillä joutui E4 tielle poikkeemaan, mutta onneksi iltaa kohti alkoi trafiikki hellittämään, ja sai levollisin mielin edetä. Kohteeseen saavuin klo. 23:00, 230 km joista viimeiset 15 km taksilla kun ei huvittanut polkea. Loppumatkasta alkoi tuntumaan että pyörässä on vikaa kun se ei kulje, tai jaloissa ei ole voimaa. Aikani edettyäni etanan vauhtia tuli eteen pitkä lasku, alkoi nautiskelu.

Kohtalotoveri.
Kohtalotoveri.
Tanskalianen pystypyöräilijä ei pysynyt kehoituksesta huolimatta peesissä.
Tanskalianen pystypyöräilijä ei pysynyt kehoituksesta huolimatta peesissä.

Päivä 5.
Rämsandista Sundvalliin, etappi 50 km. Sundvallissa tuli kaupunkia ihailtua joka suunnalta. Sundvallista sähköjuna Gävleen, kätevästi kävi, pyörä sallitaan Uppståget junaan. Ei välttämättä onnistuu 9-15 aikana, rippuu konnarista.

Sundvallissa, Segwaajaajien kanssa.
Sundvallissa, Segwaajaajien kanssa.
Ruotsin junassa.
Ruotsin junassa.

Päivä 6.
Gävle - Tukholma(Laiva Helsinkiin). Pyöräily ei maistu, jalat on puuroa, joten Otin taas junan lähemmäksi Tunkoholmaa Uppsand väsbyhyn, 50 km tuli seikkailtua Tukholman ympäristössä vesisateessa, tietä tukholman keskustaan ei tahtonut millään löytyä, puhelimesta oli akku lähes finaalissa joten ei siitäkään voinut tarkistaa. Lopulta tie avautui ja pääsin, keskustaan ja laivaterminaaliin. Laivaan sisään, saunaan ja hengen ruokaa, eli spirittiä eri muodoissa.

Lokari rikki ja kura lentää.
Lokari rikki ja kura lentää.

Päivä 7.
Helsinki. Rautatieasemalle ja junalla kohti kotia, mutta nyt taas pyöräily maistuu joten jäänkin kouvolaan ja poljen siitä Lappeenrantaan. Pyörä mahtui vinoittan työntämällä juuri ja juuri junan ovesta. Lämmintä oli ja juuri ennen kotia sain kunnon vesikylvyn, lämmin sade teki hyvää.

Yhteenveto:

Punaisella reitti Junalla
Punaisella reitti Junalla
reitti1.jpg (80.89 KiB) Katsottu 6615 kertaa

1070 km matka, 5,8 kwh kului sähkö matkalla. Pyörä pelasi koko matkan lähes moitteettomasti, kuskilla akillesjänne alkoi vihoittelemaan.


Re: Nojapyöräillen

Lähetetty: 16 Heinä 2011, 20:19
Kirjoittaja PW

Aikamoinen matka tuossa ajassa, onko siulla sähköä apuna ?

Petri


Re: Nojapyöräillen

Lähetetty: 16 Heinä 2011, 20:53
Kirjoittaja RTA
PW kirjoitti:

Aikamoinen matka tuossa ajassa, onko siulla sähköä apuna ?

Petri

Kyllä. Sähköistetty perfomer. Täydensin yllä.


Re: Nojapyöräillen

Lähetetty: 17 Heinä 2011, 00:41
Kirjoittaja PW

Tosi pitkälle riitti virtaa :D

Petri


Re: Nojapyöräillen

Lähetetty: 18 Heinä 2011, 22:06
Kirjoittaja RTA

Latausta tulee kerran Päivässä lounastuksen yhteydessä, tänään, polttoanetta kului 810wh/200km tasaisella kuluttaa vähän. Matkakertomusta päivitetty yllä.


Re: Nojapyöräillen

Lähetetty: 27 Heinä 2011, 15:57
Kirjoittaja PW

Hauska tarina, kivat kuvat !
Tuosta sähköavusta olis jossain täällä kiva saada yksityiskohtaset tiedot ku tuntuu noin hyvin toimivan.

Petri


Re: Nojapyöräillen

Lähetetty: 27 Heinä 2011, 17:39
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Tosi pitkälle riitti virtaa :D

Riittäähän se jos vain apuna käyttää, senhän optimistix myös todisti toisaalla. Jos taas ajaa kuin mopolla niin ei pitkälle pötki.

Nii, ja hyvä juttu, lisää vain tällaisia, mukava lukea kun ite ei päiväreissua pidempiä tule heitettyä.

Jukka


Re: Nojapyöräillen

Lähetetty: 27 Heinä 2011, 23:09
Kirjoittaja jori
RTA kirjoitti:

Otti 5€ rahaa akun latauksesta, ryöstö hinta, mutta parempi maksaa mukisematta.

On vielä outoa tämä lataussähkön myynti. Ihmisten on vaikea hahmottaa, kuinka suuresta sähkölaskun lisästä latausoperaation takia joutuu selviämään. Naapurikin oli huolissaan adsl-purkin kuluttamasta sähköstä ja sen vaikutuksesta sähkölaskuun. Selitin, että maksimissaan 12V 0,5A = 6W ottava laite kuluttaa enintään 0,15 kWh vuorokaudessa, eli kustantaa sähkölaskuna vain 50 senttiä kuussa. Tämäkin on laskettu laitteen huipputehon mukaan, mitä se ei suinkaan koko ajan ota. Katsoi epäuskoisena, mutta ilmeisesti ymmärsi, että kustannus ei ole merkittävä.
Näissä akun latauksissa on vähän sama asia. Tuolla vitosella olisi ladannut aivan tyhjän sähköautonkin akun täyteen ja vieläkin jäisi katetta toinen puoli. Polkupyörän akun kapasiteetti on joka tapauksessa sähkökustannuksena vähemmän kuin 10 senttiä.


Re: Nojapyöräillen

Lähetetty: 27 Heinä 2011, 23:19
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:
RTA kirjoitti:

Otti 5€ rahaa akun latauksesta, ryöstö hinta, mutta parempi maksaa mukisematta.

On vielä outoa tämä lataussähkön myynti. Ihmisten on vaikea hahmottaa, kuinka suuresta sähkölaskun lisästä latausoperaation takia joutuu selviämään.

Kysymyshän ei olekaan sähkön kulutuksen määrittelystä vaan bisneskonseptista.
Vertaappas tätä jonkin ravintolan malliin laskuttaa muutama euro vesikannusta, tai vaikka täyspaskan kahvikupin parin euron hintaa. Niissähän on kustannukset melko alhaalla myös.


Re: Nojapyöräillen

Lähetetty: 28 Heinä 2011, 02:51
Kirjoittaja jviirret

Vesikannun saa monesti ruuan yhteydessä maksutta, kuten myös jälkiruoka kahvin. Mutta jos et ota muuta niin näistä peritään hinta. Sama esim. WC:n käytöstä, asiakkaille ilmainen ja muilta peritään hinta.
Tässä tapauksessa, kun on paikanpäällä syöty, niin on hieman outoa tuollainen hinnan perintä tuotteesta joka ei tuo yrittäjälle lisäkuluja. Olisikohan kännykän akun saanut ladata ilmaiseksi? Tainnut tosiaan käydä niin ettei ole tiedostettu kuinka pieni kustannus tuollainen akun lataus on :roll:

Jukka


Re: Nojapyöräillen

Lähetetty: 28 Heinä 2011, 05:37
Kirjoittaja Nojanalle

Sanon kansa hirvittävä hinta akun latauksesta. Kukaan ei minulta ole perinyt sentiäkään. Sanovat vaan että kyllä sitä verkosta piisaa. Eikä se akku siinä eres paljon ehri lataantuu jos tunni , tai kaksi ruokailee. Matka oli aikamonen . Mukava seurata noin pitkää matkantekoo. :)


Re: Nojapyöräillen

Lähetetty: 28 Heinä 2011, 10:02
Kirjoittaja jori

Täytyy muistaa, että vesikannuissa ja kahvikupeissa suurimman osan kustannuksista aiheuttaa työ. Puolen minuutin työ maksaa enemmän kuin se sähkö. Tarjoileminen, tiskaaminen kannujen ja kuppien käsittely. Akun lataaminen ei aiheuta kahvilan omistajalle lisätyötä, riippuen tietenkin pistorasian sijainnista. Asiakas tökkää laturin töpselin seinään ja korjaa itse pois.

Kauppaliikkeet ja kaupungit ja muutkin yhteisöt ovat laskeneet, että niiden kannattaa tarjota asiakkailleen ilmainen sähköauton lataus kauppakäynnin aikana. Akun lataaminen 16A töpselistä ei maksa niin paljon, eikä aiheuta muitakaan kuluje verrattuna imagoarvoon ja siihen, että tällä saa houkuteltua sähköautoilijan melko varmasti omalle tontilleen naapurin sijaan. http://www.google.com/search?client=ubu ... 8&oe=utf-8


Re: Nojapyöräillen

Lähetetty: 29 Heinä 2011, 12:25
Kirjoittaja RTA

Kahvin otin ruuan päälle, olin valmistautunut maksamaan, mutta yllätyksenä talo tarjosi. Tosin seuraava osoite kahville oli varmaan viemäri, senverran kuraantunutta oli :lol:


Re: Nojapyöräillen

Lähetetty: 04 Elo 2011, 20:18
Kirjoittaja Premnas

Mietin jo että huhhuh, noin paljon kilometrejä ja 25kmh, saa aika kova kunto kyllä olla, mutta no sähköapu selittää aika paljon. Tai mistäs sen tiedän kuinka paljon se tuuppii etiäpäin, koska en ole kokeillut mutta ei se ihan turha voi olla?

Mukavankuuloinen reissu. Tuo reisien puuroutuminen kuulostaa tutulta vaivalta. Runttasit liian kovaa menemään kuitenkin?


Re: Nojapyöräillen

Lähetetty: 08 Elo 2011, 16:55
Kirjoittaja RTA
Premnas kirjoitti:

Mietin jo että huhhuh, noin paljon kilometrejä ja 25kmh, saa aika kova kunto kyllä olla, mutta no sähköapu selittää aika paljon. Tai mistäs sen tiedän kuinka paljon se tuuppii etiäpäin, koska en ole kokeillut mutta ei se ihan turha voi olla?

Mukavankuuloinen reissu. Tuo reisien puuroutuminen kuulostaa tutulta vaivalta. Runttasit liian kovaa menemään kuitenkin?

Ylämäessä matkatavaroiden painoa ei huomaa, siitä on sähköstä hyötyä. Muutenhan tasaisella voi polkea 25 km/h aika pitkiä matkoja. Ei missään nimessä sähkö ole turha haihatus, maisemat vaihtuu näin kohtuu leppoisasti.