3 rattaisen nojakin hahmottelua...

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

3 rattaisen nojakin hahmottelua...

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Hellurei...
Tässä koittanut tovin funtsia tuolle kikottimelle korvaajaa...
On tullut piirreltyä jos jonkinlaista härpäkettä mutta kun kaikissa tuntuu olevan niitä huonoja puolia enemmän tai vähemmän...
olen miettinyt:
-3 rattaista etuvetoista "deltaa" jossa eturengas olisi jalkojen välissä
-3 rattaista takavetoista "deltaa" jossa eturengas olisi jalkojen välissä
-3 rattaista etuvetoista jossa takaohjaus mutta nivel penkin alla
-3 rattaista etuvetoista "deltaa"jossa takapää kallistuu
-3 rattaista takavetoista "deltaa" tyyliin Kettweisel
-3 rattaista takavetoista "deltaa" tyyliin Trizard

Toki 4 rattainenkin on ollut mielessä ja yksi keskenkin mutta siinä se paino kasvaa halvoilla osilla isoksi...
Muutenkin tässä "projektissa on ollut vähän sitä ongelmaa jonka jukka on jo kauan sitten kuvannut että kun liikaa suunnittelee niin se jää sinne pöytälaatikkoon kun siitä tulee niin suatanana monimutkainen... :D

Hallilla olisi tuollainen erkkolan 3 rattainen jota ajattelin näin aluksi käyttää luovuttajana.
Tarkoitus olisi koittaa saada se
-kevyemmäksi kuin mitä tuo kikotin on(n40kg).
-paremmaksi ajettavaksi.
-mutka ominaisuudet liki yhtä hyviksi.
-Enemmän vaihteita
-otsapinta-alaa ehkä himpun pienemmäksi.

Tuossa kävin hallilla funtsimassa tuota aihiota ja mietin sitä että onko juuri väliä onko istuin korkeus 35cm vai 25cm jolloin takamus ois aika lailla akseleiden tasolla?
Penkki olisi tarkoitus sijoittaa heti takaakselin etupuolelle, mieluiten olisin laittanut vähän allekkin mutta tarjolla olevilla polkimilla keskiö nousisi niin ylös ettei minusta olisi ajajaksi..

Nyt olisi kiva kuulla kanssanojakistien mielipiteitä jotka osaavat pitää mielen avoimena ja nakella visioita...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 3 rattaisen nojakin hahmottelua...

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kun sulla on aihiona Erkkolan trike, joka lienee takavetoinen (tosin google löytää sillä nimellä vain invamopoja), niin takavetoinen delta olisi loogisin valinta.
Lyhyellä rungolla ei penkkiä tahdo saada kyllin alas, joten tee pitkä jossa penkki vähän alempana kuin K-wieselissä. Pahin puute on tavarankuljetuskapasiteetti, kohtuu kevyeksi sen saa tehtyä ja kaarreominaisuudet ovat kanssa melko hyvät, jos nyt ei mitenkään sporttiset.
Noista etuvetoisista Hipparion -tyyppinen toimii parhaiten. Takaohjattavissa on omat ongelmansa jotka lienevätkin tuttuja.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: 3 rattaisen nojakin hahmottelua...

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Jarcco kirjoitti:

Kun sulla on aihiona Erkkolan trike, joka lienee takavetoinen (tosin google löytää sillä nimellä vain invamopoja), niin takavetoinen delta olisi loogisin valinta.

Jep, aihio on samanlainen kuin mitä tuossa takaohjatussa kikottimessa oli..
Kuva

Jarcco kirjoitti:

Lyhyellä rungolla ei penkkiä tahdo saada kyllin alas, joten tee pitkä jossa penkki vähän alempana kuin K-wieselissä. Pahin puute on tavarankuljetuskapasiteetti, kohtuu kevyeksi sen saa tehtyä ja kaarreominaisuudet ovat kanssa melko hyvät, jos nyt ei mitenkään sporttiset.

Totta, takaakselin taakse ajattelin sijoittaa tuon kikottimessa olevan 45l laukun, vähän se tuo painoa mutta ostokset kulkevat siellä nätisti..
Nuo kaarre ominaisuudet tuossa deltassa huolettaa , nyt kun kikottimella mutkaan mentäessä ainoa rajoittava tekijä on oikeastaan kuskin pysyminen penkissä.

Jarcco kirjoitti:

Noista etuvetoisista Hipparion -tyyppinen toimii parhaiten. Takaohjattavissa on omat ongelmansa jotka lienevätkin tuttuja.

Valitettavasti, kikottimella ajaessa vauhtihalut hiipuvat kun se koittaa karata poimimaan mustikoita... :lol:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 3 rattaisen nojakin hahmottelua...

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Nyt olisi kiva kuulla kanssanojakistien mielipiteitä jotka osaavat pitää mielen avoimena ja nakella visioita...

Entäpä jos tekisit tähän tyyliin: http://www.kotinet.com/ninajukk/kinneri.htm
Kun tuota suunnittelu into piisaa, niin saisit aika helposti muotoiltua kaunimmaan. Ylempiin sivuputkiin kaarevuutta ja keulasta kapeneva kehikko. Perään voisi myös kehitellä jotakin...
Tulee se kate sitten samalla jota kuitenkin alat seuraavaksi kaipaan. Rakennusmateriaalit huomioon ottaen tulee kevyt ja ketterä, samaan pakettiin tehoa hukkaamaton voimasiirto ja mahdollisuus käyttää kaiken kokoisia renkaita.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: 3 rattaisen nojakin hahmottelua...

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Entäpä jos tekisit tähän tyyliin: http://www.kotinet.com/ninajukk/kinneri.htm

Tuossa mietityttää ehkä eniten tuo kampien teko, se kuinka saisin ne suoraan sekä kestämään.
Lisäksi se "pakosta" leventää ajokkia...

jviirret kirjoitti:

Kun tuota suunnittelu into piisaa, niin saisit aika helposti muotoiltua kaunimmaan.

Kivahan nuita on suunnitella ja piirrellä, useasti olen katsellut tuota luomustasi ja miettinyt itselle passelimpaa varianttia...
mutta kun yrittää pientä niin tila tuppaa käymään ahtaaksi...

jviirret kirjoitti:

Tulee se kate sitten samalla jota kuitenkin alat seuraavaksi kaipaan. Rakennusmateriaalit huomioon ottaen tulee kevyt ja ketterä, samaan pakettiin tehoa hukkaamaton voimasiirto ja mahdollisuus käyttää kaiken kokoisia renkaita.
Jukka

Katetta kyllä kaipaa.
oletko havainnut että kuinka liki kestorajaansa nuo isommat renkaat ovat tuossa kinnerissä?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 3 rattaisen nojakin hahmottelua...

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

Nyt olisi kiva kuulla kanssanojakistien mielipiteitä jotka osaavat pitää mielen avoimena ja nakella visioita...

Entäpä jos tekisit tähän tyyliin: http://www.kotinet.com/ninajukk/kinneri.htm
Kun tuota suunnittelu into piisaa, niin saisit aika helposti muotoiltua kaunimmaan. Ylempiin sivuputkiin kaarevuutta ja keulasta kapeneva kehikko. Perään voisi myös kehitellä jotakin...
Tulee se kate sitten samalla jota kuitenkin alat seuraavaksi kaipaan. Rakennusmateriaalit huomioon ottaen tulee kevyt ja ketterä, samaan pakettiin tehoa hukkaamaton voimasiirto ja mahdollisuus käyttää kaiken kokoisia renkaita.

Jukka

Totta, mutta: Jos materiaali on teräs etkä tee katetta, sivuputkirungosta tulee raskaampi kuin t-putkirungosta (kuten kettwiesel). Ja kahdella pyörällä vetävää ei sivuputkisesta kannata tehdä. (Paitsi sähköavulla).
Muuten Jukan kanssa samoilla linjoilla. Katetta itsekin kaipaisin sadekelillä. Se vaan että puolikatteesta (alaosa) ei ole paljon hyötyä ja kokokatetussa on huurtumisongelmat. :?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 3 rattaisen nojakin hahmottelua...

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Entäpä jos tekisit tähän tyyliin: http://www.kotinet.com/ninajukk/kinneri.htm

Tuossa mietityttää ehkä eniten tuo kampien teko, se kuinka saisin ne suoraan sekä kestämään.

Otat ensin suoran akseliputken, esim. tuo 20x3. Sen kylkeen hitsaat "kammet" ja lopuksi katkot akseliputkesta väliltä ylimääräiset pois. Pitäisi tulla suora.

Mustasudenkorento kirjoitti:

mutta kun yrittää pientä niin tila tuppaa käymään ahtaaksi...

Eikös siitä tule Deltana äärimitoiltaan yhtä iso, olipa katetta tai ei?

Mustasudenkorento kirjoitti:

oletko havainnut että kuinka liki kestorajaansa nuo isommat renkaat ovat tuossa kinnerissä?

Hipparionista hajosi toinen 28" takarengas kahden talven jälkeen. Toki olisi voinut kestää jos olisi aiemmin tarkkaillut pinnojen kireyksiä. Tässä on nuo 24" renkaat kestänyt ja kaikki pinnat säilyneet liki yhtä kireällä. Varmasti kyllä menevät rikki jos kääntää tiukasti ja tulee samaan aikaan töyssy.

Jarcco kirjoitti:

Totta, mutta: Jos materiaali on teräs etkä tee katetta, sivuputkirungosta tulee raskaampi kuin t-putkirungosta (kuten kettwiesel). Ja kahdella pyörällä vetävää ei sivuputkisesta kannata tehdä. (Paitsi sähköavulla).
Muuten Jukan kanssa samoilla linjoilla. Katetta itsekin kaipaisin sadekelillä. Se vaan että puolikatteesta (alaosa) ei ole paljon hyötyä ja kokokatetussa on huurtumisongelmat. :?

Kesällä riittää yksi vetävä pyörä.
Kate tosiaan pitää tehdä eri tavalla. Jos lähtökohdaksi otetaan tuo mun kinneri, niin selkänoja loivempaan kulmaan. Tällöin katon saa alemmas ja voisi toima tuollainen tuulilasiton versio, ainakin läpinäkyvällä lipalla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: 3 rattaisen nojakin hahmottelua...

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Otat ensin suoran akseliputken, esim. tuo 20x3. Sen kylkeen hitsaat "kammet" ja lopuksi katkot akseliputkesta väliltä ylimääräiset pois. Pitäisi tulla suora.

Hmm, luultavasti ellei sitten vetele kauheasti, sekin tuossa olisi positiivista että pystyisi tekemään lyhyemmät "kammet"...
sitten pitäisi keksi konsti saada lukkopolkimet niihin kiinni...

jviirret kirjoitti:

Eikös siitä tule Deltana äärimitoiltaan yhtä iso, olipa katetta tai ei?

Toki mutta 2 putkisysteemillä siitä tulisi äkkiä hieman leveämpi kun ketju pitää viedä sivulla, ja toisaalta ei tahtoisi jättää ketjua katteen ulkopuolelle keräilemään risuja...
Melun kannalta olisi parempi jos se olisi ulkona...

jviirret kirjoitti:

Hipparionista hajosi toinen 28" takarengas kahden talven jälkeen. Toki olisi voinut kestää jos olisi aiemmin tarkkaillut pinnojen kireyksiä. Tässä on nuo 24" renkaat kestänyt ja kaikki pinnat säilyneet liki yhtä kireällä. Varmasti kyllä menevät rikki jos kääntää tiukasti ja tulee samaan aikaan töyssy.

Tuo rengas homma vielä mietityttää, varmaan 20" päädyn kun talvella noilla kehtaa ajaa kuitenkaan...

Jarcco kirjoitti:

Totta, mutta: Jos materiaali on teräs etkä tee katetta, sivuputkirungosta tulee raskaampi kuin t-putkirungosta (kuten kettwiesel). Ja kahdella pyörällä vetävää ei sivuputkisesta kannata tehdä. (Paitsi sähköavulla).
Muuten Jukan kanssa samoilla linjoilla. Katetta itsekin kaipaisin sadekelillä. Se vaan että puolikatteesta (alaosa) ei ole paljon hyötyä ja kokokatetussa on huurtumisongelmat. :?

Teräs kun alumiinin hitsausta ei ole tullut opeteltua, enkä ole varma onnistuisiko sekään tuolla bilteman ydintäyte koneella alumiini langalla, ei ole ehtinyt vielä kokeilemaan.

jviirret kirjoitti:

Kesällä riittää yksi vetävä pyörä.
Kate tosiaan pitää tehdä eri tavalla. Jos lähtökohdaksi otetaan tuo mun kinneri, niin selkänoja loivempaan kulmaan. Tällöin katon saa alemmas ja voisi toima tuollainen tuulilasiton versio, ainakin läpinäkyvällä lipalla.

Niin riittää ja varsinkaan kun ei aja soralla tai nurmikolla juuri koskaan...

Olen koittanut funtsia jos saisin tuon uuden projektin kasattua liki samoilla mitoilla kuin tuon vanhan kikottimen kun tuntuu että täällä päin tykkäävät noita betoni possuja kylvää vähän sinne tänne niin juurikaan leveämmälllä vehkeellä ei mahdu kulkemaan monestakaan paikkaa..

Yksi iso huolen aihe on tuon deltan pystyssä pysyminen...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 3 rattaisen nojakin hahmottelua...

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Yksi iso huolen aihe on tuon deltan pystyssä pysyminen...

Ihan aiheellinen huoli. Oma kinnerini ei ole vielä "tassua nostanut" kertaakaan. Painopiste riittävän alhaalla, riittävän leveä ja takapainoinen. Tuollaisesta saisi aika näppärästi vielä 10cm kapeamman, jolloin voisi jo kaatua tai sitten pitäisi vastaavasti tehdä vieläkin matalampi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: 3 rattaisen nojakin hahmottelua...

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Ihan aiheellinen huoli. Oma kinnerini ei ole vielä "tassua nostanut" kertaakaan. Painopiste riittävän alhaalla, riittävän leveä ja takapainoinen. Tuollaisesta saisi aika näppärästi vielä 10cm kapeamman, jolloin voisi jo kaatua tai sitten pitäisi vastaavasti tehdä vieläkin matalampi.

Jukka

Jep, sillä tuossa eka viestissä jo koitin kysellä istuimen korkeuden merkitystä....
Nykyinen kikotin on 70cm leveä ja 225cm pitkä.
Jos tuon uuden sais suunnilleen samaan leveyteen ja pituuteen sen kanssa mahtuisi vielä kulkemaan.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 3 rattaisen nojakin hahmottelua...

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Nykyinen kikotin on 70cm leveä ja 225cm pitkä.
Jos tuon uuden sais suunnilleen samaan leveyteen ja pituuteen sen kanssa mahtuisi vielä kulkemaan.

Tuohon pituuteen ei ole konsti eikä mikään päästä, kinnerini pituus 220cm.
Mutta tuo leveys :roll: Haasteellista, hyvin haasteellista. Oman kinnerini kori on nyt 75cm leveä, jos sitä siis kaventaisi 10cm ja rakentaisi takapyörät higracer( http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer.htm ) tyyliin yksipuoleiselle haarukalle niin aika liki pääsisi. Tollaisen navan tekeminen jalkajarrunavasta tuskin onnistuu ja ketjuvaihteista rengasta käytettäessä tulee jarrut ongelmaksi "monoforkissa". hmm, voisi siinä silti kokonais leveys olla 80cm. Niin näyttäisi olevan myös tuo Rans:n Trizardkin...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 3 rattaisen nojakin hahmottelua...

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Deltatrikessä tarvitaan kyynärpäille tilaa. Käytännössä matala ja kapea ei onnistu, jollei koteloi takapyöriä niin etteivät toimi hiomakoneena.
Minä taas en olisi huolissani pystyssä pysymisestä pätkääkään. (Okei, kyllä sen nurin saa varmaan mutta rajat on helppo havaita). Omalla deltalla ei kaatuminen ollut lähellä kertaakaan. Se on(oli) hivenen Kettwieseliä matalampi.
Kuva http://personal.inet.fi/koti/muurman/delta/index.htm
Runko meni vaihtokaupassa kaverille pari vuotta sitten. Ai että nyt tekisi mieli taas ajella tollaisella :D Kun nyt muistelee miksi vaihdoin tadpoleen niin pari syytä tulee mieleen: Kotiin vievän mäen kiipeäminen ylös asti vaati 100% onnistumista vauhdinpidossa ja ajolinjassa, muuten jäi sutimaan (soralla). Tadi nousee saman mäen ilman ongelmia. Väliakselin ketju piti ärsyttävää rapinaa ja ainakin tunnetasolla jarrutti menoa. Monessa traikissa on sorruttu noihin väliakseli viritelmiin, älä sinä ainakaan sellaista laita :!:

Simon
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 16:20
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 3 rattaisen nojakin hahmottelua...

Viesti Kirjoittaja Simon »

Terve taas, eikös tällainen vois tulla kysymykseen, pysyy leveys samana on mukava ajaa ja on rakennettu
samanlaisesta aihiosta ( Erkkolasta ) helppo laittaa vaihteet eikä ole isotöinen.

Kuva

TV. Simon

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 3 rattaisen nojakin hahmottelua...

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuohon tyyliin rakennettu olis kyllä komea. Tässä toinen, Ground Huggerin piirrustuksia apuna käyttäen tehty:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: 3 rattaisen nojakin hahmottelua...

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Simon ja Jukan linkkaamat custom tyyliset ovat kyllä hienoja. Sitä en kiistä.

Simonin nojakissa vain otsa pintaala ehkä kasvaisi nykyisestä ja tuollaisilla custom tangoilla käsien pitäminen on vähän kuin itse toimisi jarruvarjona ajaessa...
Minkälaisia kokemuksia tuosta nyt ajan saatossa on kertynyt?
onko ollut ongelmia tai olisitko nyt tehnyt jotain toisin?

Vastaavan kaltaista olen kyllä miettynyt ja piirrellykkin.

Itse asiassa yhdestä "kesken" olevasta projektista voisin saada liki valmiin keulankin tuohon, jos tuollaisen tekisi.
Tahtoisi vain hieman optimoida otsapinta alaa sekä penkin nojakulmaa loivemmaksi ja penkkiä alemmaksi, se olisiko siitä käytännön hyötyä en osaa varmaksi väittää...

Jukan linkkaama maahalaajan delta on tosi siistin näköinen ja antoi taas uusia visioita mutta penkkikulma jotain aivan kauheaa...

Eikös tuossa Jarcco´n deltassa ole penkki likempänä 40cm kuin 30cm?
paljonkos tuossa oli raideväli?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin