Sähköpyörän akut

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Sähköpyörän akut

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Olen tässä miettinyt tällästä systeemiä . Lataus systeemiä aurinkokennojen avulla. Onko parempi systeemi ladata 10Ah akkua , vai systeemiä jossa pyörässä on kahdet 24 V 5Ah akut. Joista toinen on latauksessa ja toinen virran syötössä. Siis paino pysyisi näiden osalta suunilleen samassa . Mutta onko parempi täyttää pienempi Ampeerituntista täyteen ja vaihtaa ne tyhjentynriden akkujen tilalle . Vai ylläpitää vaihto releillä suurempaa Ampeerituntista akkua aina , vuoroin purkauksessa , tai latauksessa. Vai voiko akkua purkaa ja ladata yhtä aikaa , eli hyöryntää kennon tuomaa lisää. Vai tarvitaanko aurinkokennolle jokin suoja , takaisin vittauksen estämiseksi. Tämä aurinkokenno systeemi on sen verran kiinostava ja onko kellään kokemusta tämmösistä systeemeistä.
Jos latauksella saisi tarvittaessa kasattua kulutettaa virtaa , pystysi matkustaan pitempiä päivämatkoja päivittäin. Toinen on tämä kennojen antama latausteho, sillä keeliakkuja ladataan muutenkin aika pienillä tehoilla ja siksi mietitytti tämä kaksi akku systeemi. Kumpi on parempi , suurempi tai pienempi Ampeeritunti käytössä . :mrgreen:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköpyörän akut

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos pyörässä ei ole jarruvoimalla lataavaa napamoottoria niin mitään ongelmaa ajoakun lataamiseksi ajon aikana ei pitäisi olla. Näinhän ne toimii mökkien panelitkin, sähköä käytetään ja kennot lataa yhtä aikaa. Edellytyksenä tietenkin oikeanlaisen säätimen käyttö. Yhdellä akulla systeemi tulee siis kevyemmäksi, yksinkertaisemmaksi ja toimintavarmemmaksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköpyörän akut

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Entä ? Voiko akun syöttö olla yhtäaikaa päällä , aurinkokennon kansa. Kun ajetaan moottori avustuksella. Kestääkö lataussäädin sellaisen . Vai pitääkö olla rele joka katkaisee siksi aikaa virran syötön akulle. :roll:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköpyörän akut

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pistät vaan semmoisen mökkikäyttöön tehdyn säätimen. Siinä on selvät liittimet panelille, akulle ja kuormalle, etkä murehdi sen enempää. En tosin tiedä onko noita olemassa 24v systeemille, kun yleensä ovat 12v.
Panelia ei voi kuitenkaan kytkeä suoraan akkuihin vaan se vaatii aina säätimen. Säädin sitten huolehtii oikeasta jännitteestä ja virrasta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyörän akut

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Mikä sitten neuvoksi, jos tarvitaan aurinkopanelista 24V tai 36V akustoon virtaa?
(kiireesti, tänä kesänä, kohtuukustannuksin?) Peräkärryyn aurinkopaneli antamaan noin 80-100 W ja sitten ajelemaan pitkin ja poikin Suomea. Oikeastaan enempää kuin noin 80 W ei tarvittaisi, kun lyijygeeliakustoni (36V) ottaa enintään sen normaaliolosuhteissa.

Löysin 100 W / 24V moottorin sähköistetystä potkulaudasta. Se näytti kädellä pyöräytettäessä antavan jännitettä muutamia voltteja. Jos sen pistäisi etupyörään jarruttamaan vaikkapa renkaan pinnasta (kun painaa moottoria sitä vasten), niin voisi ladata akkua, jos vain saisi jännitteen nostettua noin 41 volttiin. Mutta miten? (kvg..., mutta on hauskempaa kysellä näin ;) ) Ehkä aurinkokennon ja jarruttajageneraattorin kytkentä olisivat hyvin samantapaisia?

Off topic:
Ajelin eilen 102 km pääosin Hämeenlinna-Hki -vanhaa tietä käyttäen sähköavustusta, jos oli vähänkin ylämäkeä, mutta en tasaisella enkä alamäkeen. Meni 5 tuntia 18 minuuttia ja energiaa akustosta enintään 240 wattituntia. Oma polkeminen miellyttävällä sykkeellä (noin 60 -70 % maksimista), noin 100 W karkeasti. Tuuli noin 3 m /s sivulta. Akuston energian kulutus oli siis keskimäärin enintään 240 Wh / 5.3 h = 45 W. Tämän reissun mäet oli siis voinut ajella aurinkonsäteiden tyrkkimänä. Ihmesäteitä!

maasoutaja
Viestit: 97
Liittynyt: 03 Syys 2009, 17:44
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sähköpyörän akut

Viesti Kirjoittaja maasoutaja »

http://www.yeint.fi/index.php?main=64&p ... DC+MUUNNIN

Jollain tonkaltaisella dc-dc muuntimella varmaankin vois onnistua jotenkuten.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköpyörän akut

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

Mikä sitten neuvoksi, jos tarvitaan aurinkopanelista 24V tai 36V akustoon virtaa?
(kiireesti, tänä kesänä, kohtuukustannuksin?)

Pitää tehdä säädin ite. Ei sekään toki ilmainen ole jos siihen haluaa kaikki kaupallisten ominaisuudet.
Loppupäätelmä: jos haluaa ajella pyöräily nopeuksilla suomea ristiin rastiin säiden armoilla ja vielä edullisesti itseään rasittamatta niin kannattaa hankkia mopo. Siihen saa energiaa nopeasti joka kylältä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköpyörän akut

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:

...
Loppupäätelmä: jos haluaa ajella pyöräily nopeuksilla suomea ristiin rastiin säiden armoilla ja vielä edullisesti itseään rasittamatta niin kannattaa hankkia mopo. Siihen saa energiaa nopeasti joka kylältä.

Jukka

Joo, hyvä idea, ja siksi on ollut mopoja (skootereita) kaksikin kappaletta. Kulutus alle 2 l bensaa / 100 km, mikä on niin pieni, että ei ole kaupalliskäytännöllisrationaalisesti syytä halvemmalla päästä. Sääli, että bensa on niin halpaa, ettei sitä kannata säästellä kovin pontevasti ...

Mutta.

Ideanani ei olekaan päästä paikasta A paikkaan B jotenkin halvalla tai kiireesti, tai itsekidutuksen kera pakottaa itseni uhraamaan valtaosa ajastani lihaskunnon jumalille. Kuten "pisaralla pisimmälle" -kisoissa kiinnostaa, kuinka aivonystyröitä joukolla hieromalla päästää pisaralla tosi pitkälle, niin pyöräilyssä minua kiinnostaa, miten vähällä energialla oikeasti voitaisiin siirtyä maata pitkin paikasta toiseen. Yhtä hullu ajatus kuin purjehtijalla: miksi vaivautua mutkikkaisiin temppuihin kankaanpalasten ja vempaimien parissa, kun Tallinkilla tai Finnairilla olisit jo perillä?

maasoutaja kirjoitti:

http://www.yeint.fi/index.php?main=64&p ... DC+MUUNNIN

Jollain tonkaltaisella dc-dc muuntimella varmaankin vois onnistua jotenkuten.

Kiitos, tosiaan läheltä jo liippaa tuo. Pitäisi vaan sisääntulojännite mielellään olla tosi laajassa haarukassa, jos moottori antaa nopeudesta riippuen jännitettä 1-30 V (esim.).

Vastaa Viestiin