Sivu 1/1

Etuvetoinen Trike työnalla

Lähetetty: 21 Heinä 2011, 23:46
Kirjoittaja Simon

Terve taas, niin kuin lupasin että, pääsee muittenkin projektien kimppuun kun, tandemi alkaa olla melkein valmis, niin tässä olis.
Olen jo jonkun aikaa ollut tekemässä etuvetoista trikea jossa on kuljetustilaa.
Pyörä on jo hyvällä mallilla, ja melkein viimeistelyä vaille, tässä hieman tietoja pyörästä, takarenkaat 26" eturengas 24" jossa Nexus 7.
Takapää on tehty kahdesta samanlaisesta etuhaarukasta ja leveyttä on tasan 80cm akseliväli 110cm ja kokonaispituus 180cm
istumakorkeus 35cm . Pyörä alkaa olla melkein, maalausta, penkin verhoilua, rapakaaria, ketjusuojaa, peilejä ja takajarrujen asennusta vailla valmis
ja vielä on sellainen ajatus käynyt, jos saisi molempiin takarenkaisiin sähköavun olishan se jotain se.
Olen jo ajellut pyörällä jonkin verran ja on todella mukava ajaa, etupäähän piti vain laittaa stopparit ettei käänny liikaa ja
lisää on projekteja keskeneräisinä.
Laitan tässä muutamia kuvia pyörästä se varmman kertoo aika paljon. :D
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

TV. Simon


Re: Etuvetoinen Trike työnalla

Lähetetty: 22 Heinä 2011, 04:50
Kirjoittaja Nojanalle

Siellä on näköjään oikein vauhdilla syntymässä noita erikois nojapyöriä. Onneksi olkoon. :)


Re: Etuvetoinen Trike työnalla

Lähetetty: 22 Heinä 2011, 07:02
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Loistavaa...
onkos millainen ajaa mutkissa ja koittaako nostaa tassua helposti?
Itsekkin muutaman vastavanlaisen saanut paperille piirreltyä mutta koskaan ei ole ollut mielenkiintoa toteuttaa kun ne on itse jo mielessään torpannut kelvottomina ideoina...


Re: Etuvetoinen Trike työnalla

Lähetetty: 22 Heinä 2011, 10:46
Kirjoittaja jori

Onneksi olkoon uuden pyörän syntymän vuoksi. Isä näyttää erittäin tyytyväiseltä. :D
Pyörissäsi on lapin tyyliin sopivasti näyttävät sarvet. Tuollainen kääntyväkeskiöinen on kuitenkin ilmeisesti ajettavissa myös ilman käsiä. Kuinka on?

Tämä pyörä näyttää valmiilta, mutta vastaisen varalle ja muille vastaavien pyörien tekijöille vinkiksi: Ohjausrajoittimien tarve johtuu suuresta jätöstä. Kuvasta katsoen ohjausakselin jatke näyttäisi ampuvan noin 20 senttiä etupyörän maakosketuspisteen etupuolelle. Paikallaan pyörä kääntää etupyörän linkkuun, mikä on ruman näköistä ja vaikeuttaa pyörän käsittelyä työntämällä. Ajossa iso positiivinen jättö aiheuttaa vetelyä vinolla pinnalla ja liiallista ohjausvastusta kovassa vauhdissa. Vinolla alustalla, kuten maantiet aina, noin suurella jätöllä varustettu pyörä pyrkii ohjautumaan ojan suuntaan ja sitä täytyy koko ajan hiukan kammeta keskemmälle. Aikaa myöten käy rasittavaksi. Korjaantuu jättöä pienentämällä.

Etupyörän etupuolelta pojettavassa kääntyväkeskiöisessä pyörässä ei tarvita suurta jättöä, koska ohjausakselin etupuolella on reilusti painoa, joka keskipakovoiman takia kaarteessa painaa ulos ja pyrkii pienentämään ohjauskulmaa. Jalat lasketaan tuohon etupainoon mukaan. Pieni positiivinen tai jopa hiukan negatiivinen jättö olisi paras kompromissi. Pienijättöinen etupää pysyy suorassa pyörän seistessä, eikä kampea kaltevalla. Jos haluaa ajella ennätysnopeuksia alamäissä jättö kannattaa jättää 20 mm positiiviseksi (ohjausakseli leikkaa tämän verran renkaan ja tien kosketuspisteen etupuolella). Jos tarkoitus on tehdä kauppakassi, saman verran negatiivistakin käy.


Re: Etuvetoinen Trike työnalla

Lähetetty: 22 Heinä 2011, 12:14
Kirjoittaja Jarcco
jori kirjoitti:

...Etupyörän etupuolelta pojettavassa kääntyväkeskiöisessä pyörässä ei tarvita suurta jättöä, koska ohjausakselin etupuolella on reilusti painoa, joka keskipakovoiman takia kaarteessa painaa ulos ja pyrkii pienentämään ohjauskulmaa. Jalat lasketaan tuohon etupainoon mukaan. Pieni positiivinen tai jopa hiukan negatiivinen jättö olisi paras kompromissi. Pienijättöinen etupää pysyy suorassa pyörän seistessä, eikä kampea kaltevalla. Jos haluaa ajella ennätysnopeuksia alamäissä jättö kannattaa jättää 20 mm positiiviseksi (ohjausakseli leikkaa tämän verran renkaan ja tien kosketuspisteen etupuolella). Jos tarkoitus on tehdä kauppakassi, saman verran negatiivistakin käy.

Otaksun että edelläoleva ei koske (ainakaan kaikkia kääntyväkeskiöisiä) kaksipyöräisiä, tai sitten valtaosa ns. Cruzbike- varianttien rakentajista on aivan hakoteillä :) Niissä on aika rajut jätöt, 100-150 mm. Ohjausakselin kulmassa esiintyy suurtaa hajontaa (makuasia?) yleensä se on välillä 55-70 astetta. Ilmeisesti isolla jätöllä pyritään vähentämään polkemisen sivusuuntaista heiluntaa?

Traikki on hienon näköinen ja lisäksi käytännöllinen, mitä muuta sitä tarviikaan. Kiinnostaisi ohjauksen kulma ja jättö, ne saisi mittailtua vaikkapa sivukuvasta.


Re: Etuvetoinen Trike työnalla

Lähetetty: 22 Heinä 2011, 12:38
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:
jori kirjoitti:

...Etupyörän etupuolelta pojettavassa kääntyväkeskiöisessä pyörässä ei tarvita suurta jättöä, koska ohjausakselin etupuolella on reilusti painoa, joka keskipakovoiman takia kaarteessa painaa ulos ja pyrkii pienentämään ohjauskulmaa. Jalat lasketaan tuohon etupainoon mukaan. Pieni positiivinen tai jopa hiukan negatiivinen jättö olisi paras kompromissi. Pienijättöinen etupää pysyy suorassa pyörän seistessä, eikä kampea kaltevalla. Jos haluaa ajella ennätysnopeuksia alamäissä jättö kannattaa jättää 20 mm positiiviseksi (ohjausakseli leikkaa tämän verran renkaan ja tien kosketuspisteen etupuolella). Jos tarkoitus on tehdä kauppakassi, saman verran negatiivistakin käy.

Otaksun että edelläoleva ei koske (ainakaan kaikkia kääntyväkeskiöisiä) kaksipyöräisiä, tai sitten valtaosa ns. Cruzbike- varianttien rakentajista on aivan hakoteillä :) Niissä on aika rajut jätöt, 100-150 mm. Ohjausakselin kulmassa esiintyy suurtaa hajontaa (makuasia?) yleensä se on välillä 55-70 astetta. Ilmeisesti isolla jätöllä pyritään vähentämään polkemisen sivusuuntaista heiluntaa?

Onhan päämäärissäkin eroja, kun kyseessä on bike tai trike. Kaksipyöräinen menee suoraa ajaessa aina pystyssä ja trike usein kallellaan, käännyttäessä liki päinvastoin. Trikessä ei tarvi tehdä tasapainon ylläpitäviä ohjausliikkeitä ja kaksipyöräisessä liki kaikki ohjausliikkeet on tasapainoa ylläpitäviä.
Mutta kyllä minäkin jaloilla ohjattavan pyörän etupään pyrkisin tekemään niin ettei tarvisi mitään ohjaustankoja.

Jukka


Re: Etuvetoinen Trike työnalla

Lähetetty: 22 Heinä 2011, 15:42
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:

Otaksun että edelläoleva ei koske (ainakaan kaikkia kääntyväkeskiöisiä) kaksipyöräisiä, tai sitten valtaosa ns. Cruzbike- varianttien rakentajista on aivan hakoteillä :) Niissä on aika rajut jätöt, 100-150 mm. Ohjausakselin kulmassa esiintyy suurtaa hajontaa (makuasia?) yleensä se on välillä 55-70 astetta. Ilmeisesti isolla jätöllä pyritään vähentämään polkemisen sivusuuntaista heiluntaa?

Traikki on hienon näköinen ja lisäksi käytännöllinen, mitä muuta sitä tarviikaan. Kiinnostaisi ohjauksen kulma ja jättö, ne saisi mittailtua vaikkapa sivukuvasta.

Juu, vain kolmipyöräisissä tällä jättöasialla on olennaista merkitysta. Kaksipyöräisessä kääntyväkeskiöisessä voi jättö olla melkein mikä tahansa, miinus kahdestasadasta plus kahteensataan. Jukka tuossa kertoikin syyn. Kaksipyöräinen kulkee pystyssä, tai tarkkaan ottaen kiihtyvyysvoimat ovat kaikissa ajotilanteissa pyörän pituusleikkaustasossa tai hyvin lähellä sitä, joten sivuvoimia kaarrekiihtyvyyksistä ei enemmälti tule.

Laita Simon tosiaan se sivukuvakin ja pudottele nämä muutkin kuvat myös tuonne "pyöräsi kuva" osastoon. Sieltä niitä osaa etsiä sitten vuosien päästäkin, kun tämä ketju triken tekemisestä on jo hautautunut unhon suohon.


Re: Etuvetoinen Trike työnalla

Lähetetty: 22 Heinä 2011, 16:06
Kirjoittaja Syväri

Tyylikäs muotoilu ainakin!


Re: Etuvetoinen Trike työnalla

Lähetetty: 22 Heinä 2011, 18:25
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Kaksipyöräinen kulkee pystyssä, tai tarkkaan ottaen kiihtyvyysvoimat ovat kaikissa ajotilanteissa pyörän pituusleikkaustasossa tai hyvin lähellä sitä, joten sivuvoimia kaarrekiihtyvyyksistä ei enemmälti tule.

Tästä samasta syystä tällaisessa kolmipyöräisessä on etukiekko lujilla. Sehän kallistuu käännöksessä melkoisesti ja raskaskeulaisena kuorma tulee ihan eri tavalla kuin mitä kaksipyöräisen vanne/napa on sitä tehty kestämään. Tismalleen sama tilanne kuin python trikessä, etukiekko on hitaasti käännyttäessä lujilla ja takakiekot vauhdilla kurvatessa..
Sama koskee loivaan kulmaan asennettua ohjauslaakeria, kuluu pykälälle aika nopeasti. kolmipyöräisessä tämä tuskin haittaa kun ei tarvi ohjaamalla tasapainoilla.
Täytyy kyllä myöntää että Simon:lla on silmää muotoilulle. Tämäkin on eräs hienoimmista näkemistäni mbb/python tyylisistä trikeistä ja kaupallisestikkin on paljon rumempia pyöriä tarjolla.

Jukka


Re: Etuvetoinen Trike työnalla

Lähetetty: 22 Heinä 2011, 20:25
Kirjoittaja irakas

Onnea Simon oivallisesta kokeilusta! :mrgreen:

Olen ollut kolmen päivän melontaretkellä Kynsivedellä, etten ole aikaisemmin voinut reagoida.

Minä olen usein suunnitellut ja piirrellytkin vastaavanlaista ratkaisua, mutta aina on tullut epäilys, että vauhdikkaissa kaarteissa peli menee nurin. Odotan mielenkiinnolla kokeiluja kaarreajosta.

Minusta tuollainen ohjaustanko on hyvä. Pelkkä jalkaohjaus tekee ajosta epämukavamman. Ohjaustangolla voi tukea polkemista ja yäkroppakin saa harjoitusta.

Sakari