HighRacer 26"

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

no niin. Ny se sit petti tuo penkin kinnitys... Toki en ihmetele...
Ajelin eilen torille oluelle ja aloin kuuntelemaan kun ketju rahisi johonkin...

Toisella pysähdyksella hoksasin että istuin osan takapää oli valahtanut runkoputkea vasten..
Tämä johtui siitä että selkänojan alaklemmari oli venynyt siten että kiristys ei enään auttanut, ja klemmari selkänojineen oli siirtynyt noin 10cm taakseppäin...

Istuimen takaosa kuin ui vapaasti selkänojaavasten ja kun se siirtyi edestä penkki valahti alas.

Torilla sitten baarimikolta pyysin puolimetriä narua jotta sain selkänojan alapään sidottua istuin osan kiinnikkeeseen runkoon...

Viritys kesti kiltisti takaisin kotiin...

Eli pitää sumplia tämä paremmaksi...

Ps. Reissun huiput tuli limingantullin ylämäkeen. 32kmh... Hieman yliarvion vauhdin tarpeen.. :)

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13810
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja jori »

Oikein hyvä, taas opittiin, mikä ei kestä. :)
Kuva
Olikos tuo klemmari, kuten tässä kuvassa? Puristussuunnassa tuo pyöreä putki painaa klemmarin rakoon, kunnes se vähänkin leviää ja venyttää sen sitten soikeaksi. Korjausehdotukseksi tarjoaisin sen pakoputkiklemmarin vaihtoehdoksi. Tuon saman klemmarin kääntämistä toisin päin, ja tukiputken hitsaamista klemmarin selkäpuolelle. Tällöin voima tulisi suoraan tukiputkelta alas runkoputkelle. Vetosuuntaan tuohon ei kovin suuria rasituksia kohdistu.

Minä en oikein hahmota, mikä tuon istuinosan takapään pitää ylhäällä. Jos se on vain vinoa selkänojan tukiputkea vasten, ymmärrän hyvin, miksei se kestänyt. Istuinosa työntää töyssyissä varsin rajusti selkänojan tukiputkea taakse ja klemmaria vinoon. No, voihan se olla, että käsitin täysin väärin.

Minusta voisit laittaa selkänojan alareunan ja istuinosan takareunan kulmistaan kiinni toisiinsa vaikkapa narulenkeillä :D joustaisivat sopivasti, eikä rakenne tuottaisi suuria sekundäärisiä kuormituksia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jori kirjoitti:

Oikein hyvä, taas opittiin, mikä ei kestä. :)

Olikos tuo klemmari, kuten tässä kuvassa?

Jeps, juurikin tuo.

jori kirjoitti:

Minä en oikein hahmota, mikä tuon istuinosan takapään pitää ylhäällä. Jos se on vain vinoa selkänojan tukiputkea vasten, ymmärrän hyvin, miksei se kestänyt. Istuinosa työntää töyssyissä varsin rajusti selkänojan tukiputkea taakse ja klemmaria vinoon. No, voihan se olla, että käsitin täysin väärin.

Aivan oikein ymmärsit, se vain lepäsi vinoa selkänojan tukiputkea vasten..

jori kirjoitti:

Minusta voisit laittaa selkänojan alareunan ja istuinosan takareunan kulmistaan kiinni toisiinsa vaikkapa narulenkeillä :D joustaisivat sopivasti, eikä rakenne tuottaisi suuria sekundäärisiä kuormituksia.

Jeps, tai jos laittais kumi lenkeillä niin tulisi "jousitettu".. :D
sit ois kuitenkin perseläskit välissä... :lol:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

tekaisin eilen uuden penkin selkänojan alapään kiinnikkeen...

laitoin sen jo paikoilleen mutta en vielä ehtinyt testaamaan...

Liitteet
seatbracket.jpg

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Lisää "viimehetken" päivityksiä...
Laitoin "paremmat" jarrut eteen ja jouduin modaamaan "oikeankäden" jarrun vetämään vasemmalta puolelta..
Hetki piti funtsia mutta muutama sentti reikärautanauhaa ja ylimääräinen vaijerin kiristys mutteri vanhoista jarruista auttoi asiaa..

Nyt vain muodostuu hauska pähkinä kuinka tuo häksätin saadaan autoon mahtumaan...
ainakin molemmat renkaat pitää irroittaa, ehkä ohjaustanko ja penkkikin...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Onkos heittää vihjettä mitä tuolle etujarrulle tekisi?
Se ei palauta veijerin puolipäätä irti vanteesta vaan se jää laahaamaan...
voitelin kaikki liikkuvat osat ja kiristin tuon vaijeripään jousen niin tiukalle kun sen omilla säädöillä saa...
"käpälä" liikkuu tosi nätisti ennen kuin siihen laittaa tuon vaijerin, sitten tuntuu että siitä jousesta loppuu potku..
jarrut on kuvan tyyppiset.
Kuva

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13810
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja jori »

Säädä vipujen jouset tiukemmalle ja se jumittavan vivun jousi vieläkin tiukemmalle. Siellä on kolme eri asetusreikää ja vielä ruuvisäätö kyljessä kireyden säätöön. Jos nivelet eivät takeltele, näitä jousia säätämällä asettaa palat ottamaan tasan yhtaikaisesti.

Minä olen aina, kun on ollut vanhat tällaiset tai kantilever-jarrut, laittanut jousen kireimpään asentoon hionut hiomahauhalla jarrutapin pinnalta ruostekököt pois ja säätänyt jarrut niistä sivuruuveista ottamaan yhtaikaisesti. Kahvatuntuma on vähän jäykempi, mutta jarrut toimivat pitempään hyvin.

Jaa, olitkin tehtyt tuon jousen kiristyksen jo, Sitten kyse on vaijerin kuoren aiheuttamasta voimasta. Vedä vaijeri toista kautta niin, että kuori jää pänkimään vipua toiseen suuntaan. Vaijeri on oikeastaan aika jäykkä epeli, varsinkin, kun siinä on jännityksellä vaijeri sisällä. Kokeile vaikka koukata vaijeri etukautta siten, että se tulee vivuille suoraan edestä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jori kirjoitti:

Sitten kyse on vaijerin kuoren aiheuttamasta voimasta. Vedä vaijeri toista kautta niin, että kuori jää pänkimään vipua toiseen suuntaan. Vaijeri on oikeastaan aika jäykkä epeli, varsinkin, kun siinä on jännityksellä vaijeri sisällä. Kokeile vaikka koukata vaijeri etukautta siten, että se tulee vivuille suoraan edestä.

Ouki douki...
Funtsinkin jotain tuollaista mutta hieman epäilytti voisiko se johtua pelkästään siitä..
Kiitos..
väännämmä vaijeria solomuun :wink:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Jarrut säädetty hollille...
Vaijerin kääntäminen osottautui "mahdottomaksi" niin kikkailin vielä säätöjen kanssa...
oikealta puolelta laitoin jousen keskimmäiseen reikään ja kiristys ruuvin vedin pohjaan.
vasemmalta puolen vedin ruuvin pohjaan ja jousen jäykimpään..
nyt on palat välttävän keskellä ja vasenkin jaksaa itsensä irroittaa vanteesta...

ps, lyhensin etupuomia 15cm rautasahalla niin nyt pyörä jopa mahtuu autoon... 8)

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Riistaveden 60km ajolenkin jälkeen seuraava kehitys etappi on selkänojan yläosa ja niska tuki.
Lisäksi ohjaus tangon kaventaminen ja muokkaaminen aerodynaamisemmaksi.
renkaiden ja ehkä vanteiden päivittäminen.

mutta noin niinkuin muuten laite osottautui yllättävän toimivaksi.
samalla terpan koe ajon jälkeen maestro opetti minulle oman pyöräni vaihteiden käyttöä. :D
Siitä olikin iso apu päivän reissulla...
vaihdevivuissa kun oli minulle ennestään tuntematon ominaisuus vaihtaa alaspäin useampi vaihde kerrallaan... :lol:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Minkäslaiset renkaat ja kumit tällaiseen raatoon kannattaisi laittaa?
Onko noissa napojen laaakeroinneissa sellaisia eroja joilla on väliä?

Siten että hinta laatu suhde olisi hyvä suhteessa siihen minkä verran niistä olisi hyötyä...

Kaipaa lisää vauhtia jos sitä olisi "helposti" ja "Halvallla" saatavissa.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Renkaissa en menisi sieltä missä aita on matalin, eli pienintä hintalappua etsien. Itse panostan mielellään renkaisiin koska ne on ainoa asia joka pitää sut tiellä. Huonot laakerit hukkaa tehoja joten et pääse niin kovaa, mutta huonot renkaat voi olla hengenvaaralliset.
Mihin käyttöö se pyörä tulee? Jos tarkoitus on ajaa asfalttia ja soraa sekaisin niin joku asiallisen leveyinen sliksi tai semi-sliksi kumi jossa on hyvä pistosuojaus on suositeltava. Itse tähän tarkoitukseen taittuvat schwalben marathon racer 35-622 renkaat koska niissä on erittäin hyvä pistosuojaus joka ei perustu paksuun kumikerrokseen, eli on kevyt. Sillon kun kruisailen kovempaa ja välttelen sorapätkiä niin mulla on Continental GP 24mm 24-622 renkaat alla.

Laakereissa erot jää järkevän hintaisissa vehkeissä melkein hiusten halkomiseksi lukuunottamatta halvimpia kiinan ihmeitä :D

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Wacky kirjoitti:

Mihin käyttöö se pyörä tulee?

Normi cruisailua asvaltoiduilla pyörä teillä...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mustasudenkorento kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Mihin käyttöö se pyörä tulee?

Normi cruisailua asvaltoiduilla pyörä teillä...

Jos kerran asfaltti on pääasiallinen ajoalusta niin jotain sileätä ja kovaa... Makuasia mutta kyllä 20-25€ per pääty kannattaa satsata renkaaseen koska hyvät renkaat myös kestää (ja lihakeittoa kuluu vähemmän kun ajo on mukavan keveätä :P ).

Ihan varauksetta Kojakeita voin suositella http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=24794 Pioneerissa ne on pyörineet alla n.6200 km, takarengas vähän enemmän. Pistosuojaus on hyvä, kulutuspinta on rei'itetty pikkukivillä mutta yksikään kivi ei ole tullut läpi. Nyt kesän reissuissa takarenkaan olen kiville ajanut ja reunassa on ratkein eli se on pakko vaihtaa, toki melko kulunutkin se jo on mutta varmaan pari tonnia vielä ajaisi?. Eturenkaassa on hyvin kulutuspintaa mutta vararenkaaksi se pääsee kun Duranoita ajattelin kokeilla http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=78426 (optimassa 20 tuumaisena on semmoinen ollut n. 2000 km ja hyvin toimii) takana on Continental (n.2300km) http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=18831 eikä siitäkään ole pahaa sanottavaa, mitä nyt hieman painavampi on (tosin Schwalben tehdaspainoja on hieman kaunisteltu :evil: ) Samalla kun tilaan Pioneeriin kumit niin ajattelin myös Optimaan taakse Duranon laittaa niin saa vertailtua.

Schwalben kumit tuntuisi kestävän hyvin ylipainetta eli Kojakeissa suositus oli 6,5 bar mutta 7 bar paineilla ajelin ensin ja tänä kesänä 7,5 barilla on menty. Harmi kun Chainreactioin toimituskuluton ostaminen on jo loppunut eli 6€ kustantaa toimitus nykyään.

Muoks. jaa mutta tuo linkki toisi "järkevämmän" koon Duranosta http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=63339

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

no millaset vanteet ois hyvät jotta niihin löytyis kumeja?
noi nykyset on biltsun 26x 1,75... 47-559
muistaakseni tossa mahtus vähän isompikin pyörimään...

edit, meinaan kun ainakin edessä kuulostaisi laakerit jo hieman naksuvan...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin