Tässä sekavasti yhdistely parista ketjusta.- Pastori
irakas kirjoitti:
Jukan herättämänä rupesi mietityttämään, jos viimeinkin ryhtyisi rakentamaan tätä suunnitelmaa:
Olisiko se SH18?
Jos saa ehdottaa niin aloita kammista ja testaa niiden kestävyys ja suoruus. Mutaman laakerin ja putken pätkän joudut ostamaan, mutta eipähän pala sen enempää rahaa jos sattuu ettei onnistukkaan. Kun kammet on valmiina niin voit rakentamisen edetessäkin kokeilla miten jalat liikkuu polkiessa ja näinollen korista ei tule liian iso tai pieni.
Jukan herättämänä rupesi mietityttämään, jos viimeinkin ryhtyisi rakentamaan tätä suunnitelmaa:
Olisiko se SH18?
Jos saa ehdottaa niin aloita kammista ja testaa niiden kestävyys ja suoruus. Mutaman laakerin ja putken pätkän joudut ostamaan, mutta eipähän pala sen enempää rahaa jos sattuu ettei onnistukkaan. Kun kammet on valmiina niin voit rakentamisen edetessäkin kokeilla miten jalat liikkuu polkiessa ja näinollen korista ei tule liian iso tai pieni.
Jukka
Joo, hyvä ehdotus! Niin kannattaa tehdä!
Kampiosa askarrutti jo tuon piirustuksen tekemisen aikoihin. Eniten on mietityttänyt miten hoituisi polkimien laakerointi. Just äsken tuli ajatus, että, jos ennen kampiakselin hitsausta asettaisi asianmukaiset, mutkissa olevat laakerit paikoilleen. Niiden paikalleen asentaminen hitsauksen jälkeen on lienee mahdotonta. (vai onko? )
Sitten tulee kova kysymys: Kuinka pitkät kammet?
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Kampiosa askarrutti jo tuon piirustuksen tekemisen aikoihin. Eniten on mietityttänyt miten hoituisi polkimien laakerointi. Just äsken tuli ajatus, että, jos ennen kampiakselin hitsausta asettaisi asianmukaiset, mutkissa olevat laakerit paikoilleen. Niiden paikalleen asentaminen hitsauksen jälkeen on lienee mahdotonta. (vai onko? )
Näin minä tein kun en muutakaan keinoa keksinyt. Hitsaus pienissä erissä tai paineilmalla jäähdyttelyä välillä ettei rasvat/muovisuojat pala. Tuossa siis mun kampi heti hitsauksen ja koepolkemisen jälkeen:
irakas kirjoitti:
Sitten tulee kova kysymys: Kuinka pitkät kammet?
Riippuu kuinka leveän kinnerin haluat. Omassani sisäleveys on 70cm, eli kampiakselin mutkaisen osuuden leveys on se. Nippa nappa 10cm kapeampaan kinneriinkin mahtuisin. Pitää vain pitää painopiste alhaalla ja takana ettei kaadu kurveissa.
Kampiosa askarrutti jo tuon piirustuksen tekemisen aikoihin. Eniten on mietityttänyt miten hoituisi polkimien laakerointi. Just äsken tuli ajatus, että, jos ennen kampiakselin hitsausta asettaisi asianmukaiset, mutkissa olevat laakerit paikoilleen. Niiden paikalleen asentaminen hitsauksen jälkeen on lienee mahdotonta. (vai onko? )
Näin minä tein kun en muutakaan keinoa keksinyt. Hitsaus pienissä erissä tai paineilmalla jäähdyttelyä välillä ettei rasvat/muovisuojat pala. Tuossa siis mun kampi heti hitsauksen ja koepolkemisen jälkeen:
irakas kirjoitti:
Sitten tulee kova kysymys: Kuinka pitkät kammet?
Riippuu kuinka leveän kinnerin haluat. Omassani sisäleveys on 70cm, eli kampiakselin mutkaisen osuuden leveys on se. Nippa nappa 10cm kapeampaan kinneriinkin mahtuisin. Pitää vain pitää painopiste alhaalla ja takana ettei kaadu kurveissa.
Jukka
Miksi sinulla on vain yksi laakeri pojinta kohti? Minulla oli mielessä laittaa kaksi. Kuinka monta milliä halkaisijaltaan on tuo laakerin läpi menevä tanko?
Kampien pituudella tarkoitin kampiakselin keskiön etäisyyttä polkimista. Siitähän on ollut paljon keskustelua tällä foorumilla. Laittaisko 175 vai 150 mm?
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Miksi sinulla on vain yksi laakeri pojinta kohti? Minulla oli mielessä laittaa kaksi. Kuinka monta milliä halkaisijaltaan on tuo laakerin läpi menevä tanko?
Tuollahan ne kaikki mitat ja kuvat on: http://www.kotinet.com/ninajukk/kinneri.htm Tanko on 20x2,5 putkea. Tuonkokoiset Laakerit taatusti kestää kaikki voimat mitkä jalasta lähtee ja sitä vääntää tai kallistaa. Kestäsi paljon pienemmätkin, mutta yhtään kevyemmästä materiaalista en tuota kampea tekis.
irakas kirjoitti:
Kampien pituudella tarkoitin kampiakselin keskiön etäisyyttä polkimista. Siitähän on ollut paljon keskustelua tällä foorumilla. Laittaisko 175 vai 150 mm?
Mitä lyhemmät sen paremmat. Mitä lyhyemmät kammet sitä matalemmalla polvet käy ja sen matalemman kinneristä voi tehdä. Matalalle jäävät polvet mahdollistavat loivan nojakulman kun konepelti ei tule niin ylös. Lyhyemmillä kammilla saatavat väännöt ovat pienemmät, joten kevyemmät materiaalit kestää. Lyhyet kammet saa myös pitkiä alemmas, ei tarvi polkea ylöspäin. Lyhyemmät kammet ovat kevyemmät. Lista on loputon kun ajoneuvo myös suunnitellaan alusta asti lyhyille kammille. Ainoa este kampien lyhentämiselle on kuljettaja, jossakin kohti tulee se raja vastaan jonka jälkeen ajaminen menee ärsyttäväksi vispaamiseksi. Itse yritin tehdä 160mm, mutta jostakin syystä ovat kuitenkin liki 170. Seuraavaan(jos sellaisen joskus teen) tulee varmaan n.150mm.
irakas kirjoitti:
Miksi sinulla on vain yksi laakeri pojinta kohti? Minulla oli mielessä laittaa kaksi. Kuinka monta milliä halkaisijaltaan on tuo laakerin läpi menevä tanko?
jviirret kirjoitti:
Tuollahan ne kaikki mitat ja kuvat on: http://www.kotinet.com/ninajukk/kinneri.htm Tanko on 20x2,5 putkea. Tuon kokoiset Laakerit taatusti kestää kaikki voimat mitkä jalasta lähtee ja sitä vääntää tai kallistaa. Kestäsi paljon pienemmätkin, mutta yhtään kevyemmästä materiaalista en tuota kampea tekis.
irakas kirjoitti:
Kampien pituudella tarkoitin kampiakselin keskiön etäisyyttä polkimista. Siitähän on ollut paljon keskustelua tällä foorumilla. Laittaisko 175 vai 150 mm?
Mitä lyhemmät sen paremmat. Mitä lyhyemmät kammet sitä matalemmalla polvet käy ja sen matalemman kinneristä voi tehdä. Matalalle jäävät polvet mahdollistavat loivan nojakulman kun konepelti ei tule niin ylös. Lyhyemmillä kammilla saatavat väännöt ovat pienemmät, joten kevyemmät materiaalit kestää. Lyhyet kammet saa myös pitkiä alemmas, ei tarvi polkea ylöspäin. Lyhyemmät kammet ovat kevyemmät. Lista on loputon kun ajoneuvo myös suunnitellaan alusta asti lyhyille kammille. Ainoa este kampien lyhentämiselle on kuljettaja, jossakin kohti tulee se raja vastaan jonka jälkeen ajaminen menee ärsyttäväksi vispaamiseksi. Itse yritin tehdä 160mm, mutta jostakin syystä ovat kuitenkin liki 170. Seuraavaan(jos sellaisen joskus teen) tulee varmaan n.150mm.
Jukka
ps. pitäisikö tästä tehdä jo oma ketju?
irakas kirjoitti:
Perustelusi ovat niin hyvät, että ilman muuta laitan 150 milliset, vaikka jotkut kokemukseni 160 millisistä eivät olleet hyviä. Vaihteistostahan homma on kiinni.
Sorry, että kyselen turhia, kun en ole malttanut perehtyä uudestaan sivuihisi.
Sakari
Korjailin lainauksia, Mustasudenkorento
Viimeksi muokannut irakas, 15 Elo 2011, 07:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Tänään nostettiin maljat valmistuneelle projektille ja aloitettiin keskustelu " tulevasta " kinneristä. Nyt odotetaan keskusteluja ja tulevaa kesää että haave saa maalisen toteutuksen ja saamme nostaa maljat uudelle kulkimelle.
Perustelusi ovat niin hyvät, että ilman muuta laitan 150 milliset, vaikka jotkut kokemukseni 160 millisistä eivät olleet hyviä. Vaihteistostahan homma on kiinni.
Tähän sitten huomautus, jos et itse vielä huomannut: Eteenhän ei kovin kätevästi vaihtajaa saa kun hammasratas on "väärinpäin". Vaikka vaihtajan jotenkin saisi värkättyä niin ketju tuskin siirtyy yhtä jouhevasti rattaalta toiselle kun "ketjurampit" ja nystyrät ovat muotoiltu vastakkaiseen suuntaan pyörimistä ajatellen.
Tähän sitten huomautus, jos et itse vielä huomannut: Eteenhän ei kovin kätevästi vaihtajaa saa kun hammasratas on "väärinpäin". Vaikka vaihtajan jotenkin saisi värkättyä niin ketju tuskin siirtyy yhtä jouhevasti rattaalta toiselle kun "ketjurampit" ja nystyrät ovat muotoiltu vastakkaiseen suuntaan pyörimistä ajatellen.
Eikös ne rataslehdet voi kääntää ympäri, ainakin niissä kammissa, joissa rattaat on ruuveilla kiinni.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Eikös ne rataslehdet voi kääntää ympäri, ainakin niissä kammissa, joissa rattaat on ruuveilla kiinni.
Joo, jos eivät ole epäsymmetriseen muotoon prässättyjä. Lisäksi niiden järjestyskin pitäisi muuttaa. Voishan vedon rakentaa oikeallekkin puolelle, mutta sitten korin leveys kampien kohdalla pitää olla suurempi.
Syväri kirjoitti:
Mielenkiinnolla odotan rojektin etenemistä.
Nii minäkin. Tekniikkapuolen toimivuudesta ei ole epäselvyyttä, mutta kovasti kiinnostaa minkälaisen muodon Sakari saa kinneriinsä loihdittua.
Kampien pituudella tarkoitin kampiakselin keskiön etäisyyttä polkimista. Siitähän on ollut paljon keskustelua tällä foorumilla. Laittaisko 175 vai 150 mm?
Sinuna laittaisin vielä vähemmän. Minä ja Jori olemme 'aavistuksen' sinua pidempiä, ja molemmat ajelemme 152mm kammilla tyytyväisenä. Ehdotan, että laita 130 mm, ei tiedä vaikka ihastut.
Se miksi täällä ei ole muun mittaisista kuin 170 ja 152mm kammista puhuttu johtuu siitä ettei lyhyempiä oikein järkevästi ole saatavilla.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Hyvä juttu, on itsellä kohta ajankohtainen sama homma. Matskut on jo hommattu, 20x2,5 sinkattua hydrauliputkea, 6004 laakerit joita tulee 2 kpl/poljin sekä Y-laakeripesät veivin päihin. Kampien pituus tulee olemaan 150 mm ja koko veivin laakeriväli 600 mm. Kammet kiinnitän hitsaamalla keskiölaakerin neliötapin putken päähän, kuten ilmeisesti Jukka on tehnyt.