SH16 - kampi2

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

SH16 - kampi2

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tässä sekavasti yhdistely parista ketjusta.- Pastori

irakas kirjoitti:

Jukan herättämänä rupesi mietityttämään, jos viimeinkin ryhtyisi rakentamaan tätä suunnitelmaa:

Olisiko se SH18? :roll:

Jos saa ehdottaa niin aloita kammista ja testaa niiden kestävyys ja suoruus. Mutaman laakerin ja putken pätkän joudut ostamaan, mutta eipähän pala sen enempää rahaa jos sattuu ettei onnistukkaan. Kun kammet on valmiina niin voit rakentamisen edetessäkin kokeilla miten jalat liikkuu polkiessa ja näinollen korista ei tule liian iso tai pieni.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

SH-18 > kampikeskustelua

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Jukan herättämänä rupesi mietityttämään, jos viimeinkin ryhtyisi rakentamaan tätä suunnitelmaa:

Olisiko se SH18? :roll:

Jos saa ehdottaa niin aloita kammista ja testaa niiden kestävyys ja suoruus. Mutaman laakerin ja putken pätkän joudut ostamaan, mutta eipähän pala sen enempää rahaa jos sattuu ettei onnistukkaan. Kun kammet on valmiina niin voit rakentamisen edetessäkin kokeilla miten jalat liikkuu polkiessa ja näinollen korista ei tule liian iso tai pieni.

Jukka

Joo, hyvä ehdotus! Niin kannattaa tehdä! :D

Kampiosa askarrutti jo tuon piirustuksen tekemisen aikoihin. Eniten on mietityttänyt miten hoituisi polkimien laakerointi. Just äsken tuli ajatus, että, jos ennen kampiakselin hitsausta asettaisi asianmukaiset, mutkissa olevat laakerit paikoilleen. Niiden paikalleen asentaminen hitsauksen jälkeen on lienee mahdotonta. (vai onko? :roll:)

Sitten tulee kova kysymys: Kuinka pitkät kammet? :shock:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH16

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Kampiosa askarrutti jo tuon piirustuksen tekemisen aikoihin. Eniten on mietityttänyt miten hoituisi polkimien laakerointi. Just äsken tuli ajatus, että, jos ennen kampiakselin hitsausta asettaisi asianmukaiset, mutkissa olevat laakerit paikoilleen. Niiden paikalleen asentaminen hitsauksen jälkeen on lienee mahdotonta. (vai onko? :roll:)

Näin minä tein kun en muutakaan keinoa keksinyt. Hitsaus pienissä erissä tai paineilmalla jäähdyttelyä välillä ettei rasvat/muovisuojat pala. Tuossa siis mun kampi heti hitsauksen ja koepolkemisen jälkeen:

Kuva

irakas kirjoitti:

Sitten tulee kova kysymys: Kuinka pitkät kammet?

Riippuu kuinka leveän kinnerin haluat. Omassani sisäleveys on 70cm, eli kampiakselin mutkaisen osuuden leveys on se. Nippa nappa 10cm kapeampaan kinneriinkin mahtuisin. Pitää vain pitää painopiste alhaalla ja takana ettei kaadu kurveissa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH16

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Kampiosa askarrutti jo tuon piirustuksen tekemisen aikoihin. Eniten on mietityttänyt miten hoituisi polkimien laakerointi. Just äsken tuli ajatus, että, jos ennen kampiakselin hitsausta asettaisi asianmukaiset, mutkissa olevat laakerit paikoilleen. Niiden paikalleen asentaminen hitsauksen jälkeen on lienee mahdotonta. (vai onko? :roll:)

Näin minä tein kun en muutakaan keinoa keksinyt. Hitsaus pienissä erissä tai paineilmalla jäähdyttelyä välillä ettei rasvat/muovisuojat pala. Tuossa siis mun kampi heti hitsauksen ja koepolkemisen jälkeen:

irakas kirjoitti:

Sitten tulee kova kysymys: Kuinka pitkät kammet?

Riippuu kuinka leveän kinnerin haluat. Omassani sisäleveys on 70cm, eli kampiakselin mutkaisen osuuden leveys on se. Nippa nappa 10cm kapeampaan kinneriinkin mahtuisin. Pitää vain pitää painopiste alhaalla ja takana ettei kaadu kurveissa.

Jukka

Miksi sinulla on vain yksi laakeri pojinta kohti? Minulla oli mielessä laittaa kaksi. Kuinka monta milliä halkaisijaltaan on tuo laakerin läpi menevä tanko?

Kampien pituudella tarkoitin kampiakselin keskiön etäisyyttä polkimista. Siitähän on ollut paljon keskustelua tällä foorumilla. Laittaisko 175 vai 150 mm? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH16

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Miksi sinulla on vain yksi laakeri pojinta kohti? Minulla oli mielessä laittaa kaksi. Kuinka monta milliä halkaisijaltaan on tuo laakerin läpi menevä tanko?

Tuollahan ne kaikki mitat ja kuvat on: http://www.kotinet.com/ninajukk/kinneri.htm Tanko on 20x2,5 putkea. Tuonkokoiset Laakerit taatusti kestää kaikki voimat mitkä jalasta lähtee ja sitä vääntää tai kallistaa. Kestäsi paljon pienemmätkin, mutta yhtään kevyemmästä materiaalista en tuota kampea tekis.

irakas kirjoitti:

Kampien pituudella tarkoitin kampiakselin keskiön etäisyyttä polkimista. Siitähän on ollut paljon keskustelua tällä foorumilla. Laittaisko 175 vai 150 mm? :roll:

Mitä lyhemmät sen paremmat. Mitä lyhyemmät kammet sitä matalemmalla polvet käy ja sen matalemman kinneristä voi tehdä. Matalalle jäävät polvet mahdollistavat loivan nojakulman kun konepelti ei tule niin ylös. Lyhyemmillä kammilla saatavat väännöt ovat pienemmät, joten kevyemmät materiaalit kestää. Lyhyet kammet saa myös pitkiä alemmas, ei tarvi polkea ylöspäin. Lyhyemmät kammet ovat kevyemmät. Lista on loputon kun ajoneuvo myös suunnitellaan alusta asti lyhyille kammille. Ainoa este kampien lyhentämiselle on kuljettaja, jossakin kohti tulee se raja vastaan jonka jälkeen ajaminen menee ärsyttäväksi vispaamiseksi. Itse yritin tehdä 160mm, mutta jostakin syystä ovat kuitenkin liki 170. Seuraavaan(jos sellaisen joskus teen) tulee varmaan n.150mm.

Jukka

ps. pitäisikö tästä tehdä jo oma ketju?

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

irakas kirjoitti:
Miksi sinulla on vain yksi laakeri pojinta kohti? Minulla oli mielessä laittaa kaksi. Kuinka monta milliä halkaisijaltaan on tuo laakerin läpi menevä tanko?

jviirret kirjoitti:
Tuollahan ne kaikki mitat ja kuvat on: http://www.kotinet.com/ninajukk/kinneri.htm Tanko on 20x2,5 putkea. Tuon kokoiset Laakerit taatusti kestää kaikki voimat mitkä jalasta lähtee ja sitä vääntää tai kallistaa. Kestäsi paljon pienemmätkin, mutta yhtään kevyemmästä materiaalista en tuota kampea tekis.

irakas kirjoitti:
Kampien pituudella tarkoitin kampiakselin keskiön etäisyyttä polkimista. Siitähän on ollut paljon keskustelua tällä foorumilla. Laittaisko 175 vai 150 mm?

Mitä lyhemmät sen paremmat. Mitä lyhyemmät kammet sitä matalemmalla polvet käy ja sen matalemman kinneristä voi tehdä. Matalalle jäävät polvet mahdollistavat loivan nojakulman kun konepelti ei tule niin ylös. Lyhyemmillä kammilla saatavat väännöt ovat pienemmät, joten kevyemmät materiaalit kestää. Lyhyet kammet saa myös pitkiä alemmas, ei tarvi polkea ylöspäin. Lyhyemmät kammet ovat kevyemmät. Lista on loputon kun ajoneuvo myös suunnitellaan alusta asti lyhyille kammille. Ainoa este kampien lyhentämiselle on kuljettaja, jossakin kohti tulee se raja vastaan jonka jälkeen ajaminen menee ärsyttäväksi vispaamiseksi. Itse yritin tehdä 160mm, mutta jostakin syystä ovat kuitenkin liki 170. Seuraavaan(jos sellaisen joskus teen) tulee varmaan n.150mm.

Jukka

ps. pitäisikö tästä tehdä jo oma ketju?

irakas kirjoitti:
Perustelusi ovat niin hyvät, että ilman muuta laitan 150 milliset, vaikka jotkut kokemukseni 160 millisistä eivät olleet hyviä. Vaihteistostahan homma on kiinni.

Sorry, että kyselen turhia, kun en ole malttanut perehtyä uudestaan sivuihisi.

Sakari

Korjailin lainauksia, Mustasudenkorento

Viimeksi muokannut irakas, 15 Elo 2011, 07:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tänään nostettiin maljat valmistuneelle projektille ja aloitettiin keskustelu " tulevasta " kinneristä. Nyt odotetaan keskusteluja ja tulevaa kesää että haave saa maalisen toteutuksen ja saamme nostaa maljat uudelle kulkimelle. :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Perustelusi ovat niin hyvät, että ilman muuta laitan 150 milliset, vaikka jotkut kokemukseni 160 millisistä eivät olleet hyviä. Vaihteistostahan homma on kiinni.

Tähän sitten huomautus, jos et itse vielä huomannut: Eteenhän ei kovin kätevästi vaihtajaa saa kun hammasratas on "väärinpäin". Vaikka vaihtajan jotenkin saisi värkättyä niin ketju tuskin siirtyy yhtä jouhevasti rattaalta toiselle kun "ketjurampit" ja nystyrät ovat muotoiltu vastakkaiseen suuntaan pyörimistä ajatellen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Tähän sitten huomautus, jos et itse vielä huomannut: Eteenhän ei kovin kätevästi vaihtajaa saa kun hammasratas on "väärinpäin". Vaikka vaihtajan jotenkin saisi värkättyä niin ketju tuskin siirtyy yhtä jouhevasti rattaalta toiselle kun "ketjurampit" ja nystyrät ovat muotoiltu vastakkaiseen suuntaan pyörimistä ajatellen.

Eikös ne rataslehdet voi kääntää ympäri, ainakin niissä kammissa, joissa rattaat on ruuveilla kiinni.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Mielenkiinnolla odotan rojektin etenemistä. Onnea matkaan :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Eikös ne rataslehdet voi kääntää ympäri, ainakin niissä kammissa, joissa rattaat on ruuveilla kiinni.

Joo, jos eivät ole epäsymmetriseen muotoon prässättyjä. Lisäksi niiden järjestyskin pitäisi muuttaa. Voishan vedon rakentaa oikeallekkin puolelle, mutta sitten korin leveys kampien kohdalla pitää olla suurempi.

Syväri kirjoitti:

Mielenkiinnolla odotan rojektin etenemistä.

Nii minäkin. Tekniikkapuolen toimivuudesta ei ole epäselvyyttä, mutta kovasti kiinnostaa minkälaisen muodon Sakari saa kinneriinsä loihdittua.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH16 - kampi2

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tämän ketjun ensimmäisestä osasta oli siirron yhteydessä pudonnut pois tämä kuva:

Kuva

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: SH16

Viesti Kirjoittaja tavasti »

irakas kirjoitti:

Kampien pituudella tarkoitin kampiakselin keskiön etäisyyttä polkimista. Siitähän on ollut paljon keskustelua tällä foorumilla. Laittaisko 175 vai 150 mm? :roll:

Sinuna laittaisin vielä vähemmän. Minä ja Jori olemme 'aavistuksen' sinua pidempiä, ja molemmat ajelemme 152mm kammilla tyytyväisenä. Ehdotan, että laita 130 mm, ei tiedä vaikka ihastut.

Se miksi täällä ei ole muun mittaisista kuin 170 ja 152mm kammista puhuttu johtuu siitä ettei lyhyempiä oikein järkevästi ole saatavilla.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jviirret kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Mielenkiinnolla odotan rojektin etenemistä.

Nii minäkin. Tekniikkapuolen toimivuudesta ei ole epäselvyyttä, mutta kovasti kiinnostaa minkälaisen muodon Sakari saa kinneriinsä loihdittua.

Jukka

Juurikin näin, toivottavasti saadaan hyvä selostus työn eri vaiheista ja varsinki kopan muotoilusta 8)

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: SH16 - kampi2

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Hyvä juttu, on itsellä kohta ajankohtainen sama homma. Matskut on jo hommattu, 20x2,5 sinkattua hydrauliputkea, 6004 laakerit joita tulee 2 kpl/poljin sekä Y-laakeripesät veivin päihin. Kampien pituus tulee olemaan 150 mm ja koko veivin laakeriväli 600 mm. Kammet kiinnitän hitsaamalla keskiölaakerin neliötapin putken päähän, kuten ilmeisesti Jukka on tehnyt.

Vastaa Viestiin