Pompotti kovasti Pastorin perä Nokialla -tai siis pyörän.
Kuten kuvasta näkyy, kulkee vetoketju varsin kaukaa takajousen tukinivelen alapuolelta. JOusitus on toteutettu kumilieriöllä, joka on liimattu paikoilleen. Kuvasta mittailemalla näyttäisi siltä, että noin sentin madallus kumipulikkaan siirtäisi ketjun riittävän lähelle niveltä, jottei ketjuvoiman vaihtelu enää pompota perää.
Koitapas sitä vaimenninkumin leikkaamista matalammaksi. Rälläkällä vaikka. Noin sentti pois kumitissistä, niin kejulinja alkaa olla niin lähellä niveltä, ettei ketjuvoiman vaihtelut ylitä kitkoja. Liikaa ei tietenkään kannata ottaa, ettei hankaa ketju niveleen, mutta selvästi lähempänä saisi olla. Välityssuhde kumijoustimelta takapyörälle on noin 3,5-4. Tämä tarkoittaa, että sentin madallus kumissa nostaa ketjua nelisen senttiä ylemmäs.
Pois Pastorin Pyörän Perän Pompotus
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Pois Pastorin Pyörän Perän Pompotus
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Pois Pastorin Pyörän Perän Pompotus
Eiks perusidea olekaan se että puolet tehosta menee pompotteluun?
Kiitti ohjeistuksen kertaamisesta.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4909
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Pois Pastorin Pyörän Perän Pompotus
Täytyy kyllä sanoo että . Mikään ei voi niin raivostuttaa kuin se perän pompotus. Itse laitoin keväällä jäykenmän jousen takapäähä Nazcassa ja suorastaan oli ilo sen jälkeen nousta näitä Jyväskylän mäkiä. En tierä onko se kuvittelua vai todellinen pers tuntuma. Mutta voima tuntuu oleelisesti välittyvän siihen takapyörään. Saman havaisin etujousituksen muuttamisen jälkeen kun sain sen rajattu kolmeen centimetriin.
Tästä olen tehnyt itselleni päätelmän . Mitä nopeamman pyörän haluan rakentaa sitä vähemmän rungossa saa olla näitä hienostelivia arkumentejä. Eli jousia viemässä voimia .
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Pois Pastorin Pyörän Perän Pompotus
Nojanalle kirjoitti:Mitä nopeamman pyörän haluan rakentaa sitä vähemmän rungossa saa olla näitä hienostelivia arkumentejä. Eli jousia viemässä voimia .
Samaa mieltä. Itse kun aloitin nojailun niin omavalmistetta suunnittelin täysjousitettuna. Nyt varsinkin kun Ventisit pehmuste tuli hankittua on mokoma haihattelu unohdettu. Vaikka renkaissa on 6-8 bar paineita ja edessä on Durano, takana 19-21.5 millinen kisatuubi.
Kyllä noilla tottuu ajeleen kohtuu kuntoisilla pikiteillä. Jos tarvii rymistellä niin sitten eri värkki. Kovaan ajoon pitää olla jäykkä (ja mieluusti kevyt) peli, ja jos mahdollista niin tosi kevyet kiekot.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Pois Pastorin Pyörän Perän Pompotus
Koita "puujousta", eli puukalikka jousen paikalla?