Pois Pastorin Pyörän Perän Pompotus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Pois Pastorin Pyörän Perän Pompotus

Viesti Kirjoittaja jori »

Pompotti kovasti Pastorin perä Nokialla -tai siis pyörän.
Kuten kuvasta näkyy, kulkee vetoketju varsin kaukaa takajousen tukinivelen alapuolelta. JOusitus on toteutettu kumilieriöllä, joka on liimattu paikoilleen. Kuvasta mittailemalla näyttäisi siltä, että noin sentin madallus kumipulikkaan siirtäisi ketjun riittävän lähelle niveltä, jottei ketjuvoiman vaihtelu enää pompota perää.
Kuva
Koitapas sitä vaimenninkumin leikkaamista matalammaksi. Rälläkällä vaikka. Noin sentti pois kumitissistä, niin kejulinja alkaa olla niin lähellä niveltä, ettei ketjuvoiman vaihtelut ylitä kitkoja. Liikaa ei tietenkään kannata ottaa, ettei hankaa ketju niveleen, mutta selvästi lähempänä saisi olla. Välityssuhde kumijoustimelta takapyörälle on noin 3,5-4. Tämä tarkoittaa, että sentin madallus kumissa nostaa ketjua nelisen senttiä ylemmäs.

Viimeksi muokannut jori, 15 Elo 2011, 23:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pois Pastorin Pyörän Perän Pompotus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Eiks perusidea olekaan se että puolet tehosta menee pompotteluun?

Kiitti ohjeistuksen kertaamisesta.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pois Pastorin Pyörän Perän Pompotus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Täytyy kyllä sanoo että . Mikään ei voi niin raivostuttaa kuin se perän pompotus. Itse laitoin keväällä jäykenmän jousen takapäähä Nazcassa ja suorastaan oli ilo sen jälkeen nousta näitä Jyväskylän mäkiä. En tierä onko se kuvittelua vai todellinen pers tuntuma. Mutta voima tuntuu oleelisesti välittyvän siihen takapyörään. Saman havaisin etujousituksen muuttamisen jälkeen kun sain sen rajattu kolmeen centimetriin.
Tästä olen tehnyt itselleni päätelmän . Mitä nopeamman pyörän haluan rakentaa sitä vähemmän rungossa saa olla näitä hienostelivia arkumentejä. Eli jousia viemässä voimia . :)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pois Pastorin Pyörän Perän Pompotus

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Mitä nopeamman pyörän haluan rakentaa sitä vähemmän rungossa saa olla näitä hienostelivia arkumentejä. Eli jousia viemässä voimia . :)

Samaa mieltä. Itse kun aloitin nojailun niin omavalmistetta suunnittelin täysjousitettuna. Nyt varsinkin kun Ventisit pehmuste tuli hankittua on mokoma haihattelu unohdettu. Vaikka renkaissa on 6-8 bar paineita ja edessä on Durano, takana 19-21.5 millinen kisatuubi.

Kyllä noilla tottuu ajeleen kohtuu kuntoisilla pikiteillä. Jos tarvii rymistellä niin sitten eri värkki. Kovaan ajoon pitää olla jäykkä (ja mieluusti kevyt) peli, ja jos mahdollista niin tosi kevyet kiekot.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: Pois Pastorin Pyörän Perän Pompotus

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

Koita "puujousta", eli puukalikka jousen paikalla?

Vastaa Viestiin