mhelander kirjoitti:PW kirjoitti:Milläs tuon polykarbonaatin saapi taivutettua tuohon muotoon ? Itte jos/kun rupeen kinneriä rakentaan laittasin mallin jossa pää jää ulos kuten Mango, syystä että ei tuu "mökkihöperöksi"
ja sateella voi olla joku koppa ( siis ei kalja ) pään peitoksi. Oon ymmärtäny ett helpompi nähdä sateella ulos kun tuulilasi on lähellä silmiä ja kohtisuorassa.
Petri
Jos alatte taivuttamaan polykarbonaattia, katsokaa vinkkejä WISIL:n pojilta... en nyt löydä heti linkkiä mutta erittäin hyviä ohjeita löyty pienellä haeskelulla. Avainsanat alipaine ja säteilylämmitys yhdessä naarasmuotin kanssa.
Olen paljon taivutellut polykarbonaattia yhteen suuntaan monissa eri kohteissa. SH18:n muotoilu lähtee siitä, että kahteen suuntaan taivutusta ei tarvita. 1:n ja 1,5:n millin vahvuinen polykarbonaatti ei tarvitse lämmitystäkään taivutettaessa yhteen suuntaan. Taipuu mekaanisesti vaikka 90 asteen suht. terävään kulmaan.
Kahteen ja useampaan suuntaan muotoiltaessa tarvitaan työläät alipaineet, säteilylämmitykset ja naarasmuottialtaat, jotka mielestäni vasta sarjatuotannossa tulevat kysymykseen.
Nojanalle kertoi viime sunnuntain Jyväskruisailulla, että nykyään on olemassa aineita, jotka estävät sadepisaroiden syntymisen tuulilasille. Tähän perustuu osaltaan SH18:n laaja polykarbonaatin käyttö. Kun tuolla aineella kuvun käsittelee, ei ole sateella juuri huolta näkyvyydestä. Yhtenäinen kerralla aukeava kupu tekee rakenteen yksinkertaiseksi toteuttaa ja mahdollistaa hyvät olosuhteet korjaustoiminnoille, tavaroiden pakkaukselle ja veloon istumiselle.
On myös tarkoitus, että sateettomalla ilmalla voi kuvun kokonaan irroittaa saranoistaan.
Olen jatkosuunnittelussa jättänyt pois takahaarukoinen sisemmät haarat. Haarukoiden kohdalla olevat runkoteräkset korvaavat ne.
Sakari