Di-työ motskarin rungon rakentelusta

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Di-työ motskarin rungon rakentelusta

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Löytyi mielenkiintoinen diplomityö aiheena:
MOOTTORIPYÖRÄN RUNGON MUUNTELUN VALVONTAKRITEERIT
MUUTOSKATSASTUKSESSA
Voi kiinnostaa moottorittomien :mrgreen: kulkupelien rakentelijoitakin.
Huom, iso tiedosto, latautuu hitaasti.

http://www.doria.fi/bitstream/handle/10 ... 262284.pdf

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Di-työ motskarin rungon rakentelusta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

4.5mt, ei nyt nykypäivänä niin mahdottoman iso ole.

Muistaako joku on polkupyöriä tehty ristikkotyyppisellä rungolla muita kuin Moulton?

ristikko.jpg
ristikko.jpg (26.49 KiB) Katsottu 1274 kertaa

Kuva

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Di-työ motskarin rungon rakentelusta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No ainakin CatBike Mushashi on osittain sellainen. Ja entäs legendaarinen Lightning P-38 ?
Kuva

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Di-työ motskarin rungon rakentelusta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eiköhän noita jokunen pyhtonkin ole tehty , jos väärin en muista. :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Di-työ motskarin rungon rakentelusta

Viesti Kirjoittaja jori »

Nyt kannattaa olla tarkkana, eikä sekoittaa tasoristikkoa avaruusristikkoon. Niin moottori- kuin polkupyöränkin rungon pääasiallinen jäykkyysvaatimus on rungon vääntö, eli etupyörän maakosketuspisteen liikkeen välittyminen takapyörälle ja päällä istuvalle kuskille. Rungon pitää siis mahdollisimman jäykästi välittää kulkusuunnan suuntaisen akselin ympäri kiertäviä voimia. Tasoristikko on tämän kuormituksen suhteen varsin huono ja vastaa vain ristikon sauvojen (putkien) vääntöjäykkyyksien summaa. Avaruusristikossa jäykkyys perustuu ristikon sisään jäävän monikulmioon. Se nostaa jäykkyyttä merkittävästi noiden ristikon muodostavien elementtien vääntöjäykkyyden summaa suuremmaksi, mutta ei välttämättä tuota taivutukseen liikaa jäykkyyttä. Tasoristikon käyttö kaksipyöräisessä osoittaa vain joko osaamattomuutta tai keskittymistä muihin seikkoihin, kuin rungon ajodynamiikkaan vaikuttaviin ominaisuuksiin.

Eipä tuossa diplomityössä käsitelty avaruusristikkorunkoja lainkaan, vain kehärakenteita ja putkien väätöjäykkyyden summaan perustuvia häkkyröitä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Di-työ motskarin rungon rakentelusta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Joo itsekin ymmärsin että avaruusristikosta puhuttaisiin. Siksi kaivoin P-38:n esiin ja mainitsin Mushashin joka on sellainen osittain.

Molemmissa on pitkää runkoa jäykistetty "emäputkella" jota tuetaan 3d-mesh rakenteella. P-38 on ollut kautta aikain yksi jäykimmistä rungoista ja siten parhaita mäkisissä maastoissa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Di-työ motskarin rungon rakentelusta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Eipä tuossa diplomityössä käsitelty avaruusristikkorunkoja lainkaan, vain kehärakenteita ja putkien väätöjäykkyyden summaan perustuvia häkkyröitä.

Juu. Mutta kun on vilkas mielikuvitus ja osaa kattoo vaan kuvia, niin tämä tuli heti mieleen.

Hain tosiaan noita kaupallisia tuotteita. Kumma ettei tuo P-38 tullut mieleen vaikka olen sitä aiemminkin kuolaillut. Sen rakentajathan ovat rakennelleet ristikkorakenteita noihin rakettien laukaisusysteemeihin - joten olisko niillä kokemusta jäykkyydestä muualtakin kuin siviilielämästä :) (sori. en voinut vastustaa kiusausta).

Vastaa Viestiin