Sivu 1/3

Takapyörän ripustus

Lähetetty: 10 Syys 2011, 20:02
Kirjoittaja Nojanalle

Olen tässä miettinyt seuraavaa nojakkia ja kysyn mielipiteitä. Onko kukaan tehnyt sellaista ratkaisua takahaarukalle , että tekisi siittä kelluvan. Ei jousitusta , vaan haarukka ripustettaisiin taka kolmiosta uretaani puslien varaan . Ja näin ei olisi suoraan rungossa kiinteä ratkaisu. Näin saadaan rakenteesta vähän tärinöitä vaimentava .
Tässä kerään näitä mielipiteitä .
Takapää tulisi etuveto kilpuriin. :)


Re: Takapyörän ripustus

Lähetetty: 10 Syys 2011, 20:44
Kirjoittaja jviirret

Ei kuulosta yhtäkkiä kovin hyvältä idealta. Sehän antaisi periksi muihinkin kuin tarpeellisiin suuntiin. Kuvittele pyörä jossa olisi joka suuntaan taipuilevat etuhaarukka putket.

Jukka


Re: Takapyörän ripustus

Lähetetty: 10 Syys 2011, 20:59
Kirjoittaja Nojanalle

Takapäähän tulisi kolmio ripustus. Ja puslat haarukkaputkien ulkolaitaan . Itse runkon läpi menisi pusla ja jonka molemmissa päissä olisi laataprikat ja pulti kiristys . Tätä ratkaisua on käytetty joisakin maastopyörissä , aikanaan jousituksen sijasta . Kysymys jos sovitukset ovat piukkoja niin paljonko tämä systeemi antaa periksi . Kun sitä vertaa jousitettuun takahaarukkaan. Sillä onhan niissäkin jonkinlaista taipumusta antaa periksi sivuliikeille. :shock:


Re: Takapyörän ripustus

Lähetetty: 11 Syys 2011, 08:17
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Takapäähän tulisi kolmio ripustus. Ja puslat haarukkaputkien ulkolaitaan .

Eikö tule liian leveä rakenne jalkojen liikettä ajatellen? Olisiko kammet kiinni rungossa vai tässä kelluvassa osassa?

Nojanalle kirjoitti:

Tätä ratkaisua on käytetty joisakin maastopyörissä , aikanaan jousituksen sijasta .

Arvatenkin vain takana? ja siitäkin on luovuttu ja mieluummin tehdään vain täysin jäykkiä takarunkoja tai oikein jousitettuja :roll: Mitenkäs paino? Neljä puslaa, rungon läpiviennit, "pesät" puslille, pultit ja "tuplarakenteet" runkoon...

Nojanalle kirjoitti:

Kysymys jos sovitukset ovat piukkoja niin paljonko tämä systeemi antaa periksi

Ei muuta kuin ostamaan yksi pusla ja mittaileen. Vaikka puslia olisi noin kuvaamallasi tavalla kaksi "vierekkäin" niin silti haarukka taipuu sivusuunnassa helpommin kuin joustoliikkeen suunnassa samalla voimalla koska haarukkaputkilla saadaan melkoinen vääntövoima aikaan ja toisen puslan joustaessa ylös joustaa toinen alas.

Jukka


Re: Takapyörän ripustus

Lähetetty: 11 Syys 2011, 08:40
Kirjoittaja PW

Sen verrran on Nallella monimutkanen suunnitelma ett en asiasta mitään ymmärrä ilman piirrosta. Mutt eikö kuitenkin ole kyse takahaarukasta, kun Jukka mainitsee välillä etuhaarukan ? Aattelin vaan ett puhutteko samasta asjanhuarasta :D

Petri


Re: Takapyörän ripustus

Lähetetty: 11 Syys 2011, 09:13
Kirjoittaja Nojanalle

Kyllä tarkoitus olisi puhua takahaarukasta ja sen tärinöiden minimoimisista uretaanipuslien avulla. Eli tehdä kelluva rakenne kuvannollisesti . :)
Odotampa tässä Jorin mielipiteitä tästä systeemistä . :)


Re: Takapyörän ripustus

Lähetetty: 11 Syys 2011, 09:37
Kirjoittaja Nojanalle

Yksi vaihtoehto on että alimmat puslat tekisi teflonista ja kolmion yläpäähän pienet uretaanipuslat jotka söisivät vain värimöitä tien pinnasta ja näin vältettäisiin sitä suurempaa joustoliikettä joka syö asfaltilla turhaa voimaa polkemiselta. :)


Re: Takapyörän ripustus

Lähetetty: 11 Syys 2011, 10:02
Kirjoittaja Syväri

Siis niin että haarukka on tavallaan kiinteä alhaalta, mutta penkkiä tukevat putket on jatkettu tärinää vaimentavilla puslilla?


Re: Takapyörän ripustus

Lähetetty: 11 Syys 2011, 10:14
Kirjoittaja Nojanalle

Just näin :)


Re: Takapyörän ripustus

Lähetetty: 11 Syys 2011, 10:20
Kirjoittaja jviirret

Aa, ymmärsin jotenkin että kyse olisi etuveto kilpurista jossa koko takahaarukka olisi laitettu eteen puslien varaan :oops:
Kyllä olis kiva kun laittas jotakin kuvaa selityksen tueksi :roll:

Jukka


Re: Takapyörän ripustus

Lähetetty: 11 Syys 2011, 10:33
Kirjoittaja PW
Syväri kirjoitti:

Siis niin että haarukka on tavallaan kiinteä alhaalta, mutta penkkiä tukevat putket on jatkettu tärinää vaimentavilla puslilla?

Tuossa voi olla jotain ideaa, miulla on tuo vaneripenkki tuettu takahaarukkaan kahella metalliputkella ja täristää kyllä montuissa ihan kivasti :D tai oikeestaan se vaneripenkki lyö suoraan lapaluihin tosi kovaa. Jori ehotti tuohon muistaakseni o-renkaita tuon pultin juureen joka menee vaneripenkistä läpi. Sen verran on miussa masokistia vissiin ett en oo vielä koittanu :D

Petri


Re: Takapyörän ripustus

Lähetetty: 11 Syys 2011, 10:34
Kirjoittaja Nojanalle

Aikanaan tulee. Nyt viellä hahmotellaan. Ensiviikolla putket hakusessa ja lopullinen piirustusten teko. Putki on 1.5 seinämä ja muodoltaan nelikanttia joka on pyöreä kapeimmalta sivulta . Se koko 30 kertaa 60 . Saan sitä tellinkin valmistajalta , kun jää noita jämä putkia. Sit nähdään onko Jopon näkönen runko kaunis silmälle. :)


Re: Takapyörän ripustus

Lähetetty: 11 Syys 2011, 10:43
Kirjoittaja PW
Nojanalle kirjoitti:

Aikanaan tulee. Nyt viellä hahmotellaan. Ensiviikolla putket hakusessa ja lopullinen piirustusten teko. Putki on 1.5 seinämä ja muodoltaan nelikanttia joka on pyöreä kapeimmalta sivulta . Se koko 30 kertaa 60 . Saan sitä tellinkin valmistajalta , kun jää noita jämä putkia. Sit nähdään onko Jopon näkönen runko kaunis silmälle. :)

Tuleeks tää nyt siihen jonka näin varastossasi viimeviikolla ? Olikos se nyt se Stern 2 ?

Petri


Re: Takapyörän ripustus

Lähetetty: 11 Syys 2011, 10:54
Kirjoittaja Nojanalle

Se on Stern 2 ja tämä jota ollaan alottamassa niin se on Stern 3 . Joka ei viellä ole saanut omaa osiota . Sitten kun piirustukset on valmiit ja rälläkkä laulaa . Näkee muut nojapyöräiljät , millä ajan ensivuonna 12h Nokialla . Siihen tähtää tämä Äijän käppänä. :)


Re: Takapyörän ripustus

Lähetetty: 11 Syys 2011, 11:31
Kirjoittaja mhelander
Syväri kirjoitti:

Siis niin että haarukka on tavallaan kiinteä alhaalta, mutta penkkiä tukevat putket on jatkettu tärinää vaimentavilla puslilla?

Eikös tollanen jousitus ollu jossakin vanhemmassa CruzBike FWD-MBB:ssä ? Ei siitä kukaan valitellut, tai siis se oli sellainen jossa eturatas on takana, takakolmio on tosi kevyt ja penkki osa runkoa. Takakolmiossa oli nivelet edessä ja joku elastomeeri tai uretaani sitten ylhällä penkkiä vasten.