Uutta pyörää

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Uutta pyörää

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tuli tossa kesällä hommattua tossa kesällä hommattua maastopyörän raato ja on tullut mietittyä minkälaisen nojapyörän siitä tekis. Nyt oon alkanu kallistua sille kannalle että siitä tulis clwb suoralla putkirungolla. Eli periaatteessa tälläinen:
Kuva
Mutta molemmat renkaat 24 tuumaisia ja keskiö heti emäputken etupuolella.
Keskiö taitaa tulla kuiteskin emäputkenpituudesta johtuen niin alas että rengas ja polkimet menevät limiin. Onkahan tästä oleellista haittaa? Ainaskin tuossa Jukan clwb:ssä näyttäis keskiö olevan noin eli ei taida olla ihan kelvoton idea :D

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uutta pyörää

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ei siittä kauheeta haittaa ole. Pitää vaan opetella sellainen ajorytmi että käänyttessä jalka ei ole tiellä , esimerkiksi jyrkissä mutkissa . Ei siittä sen kummepaa. Kyllä sillä sit pärjää. Minulla oli ensinmäisessä pyörässä vähän vastaava ja kampi otti etupyörään , mutta kyllä sillä oppi ajamaan täysin . Pyörä oli hyvä ajaa pitkillä rupeamilla . Oli rauhallinen käytökseltään . Siinä oli 622 alla ja viellä isommat . Katso vaikka kuvaa sieltä myydään osiosta , Stern oli sillä nimi. :)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Uutta pyörää

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kuva

Joo. PItää vaan rytmittää. KIvempi olisi toki jos kammet ei osu renkaaseen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Uutta pyörää

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Keskiö taitaa tulla kuiteskin emäputkenpituudesta johtuen niin alas että rengas ja polkimet menevät limiin. Onkahan tästä oleellista haittaa?

Suurin haitta on jarruttomuus. Tuohon 24/26 malliin sai Cantilever-tyyppisen jarrun heittämällä, mutta CLWB:n ei mahdu muu kuin levyjarru. Toki jos jos haarukkaan hitsaa jarrutapit takapuolelle voi myö V-jarrut mahtua.
Minä myös tykkään tuollaisen pitkähkön pyörän ajotuntumasta. Rauhallisen ohjaustuntuman lisäksi kampi-penkki korkeusero on minusta parempi kuin monessa muussa pyörämallissa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uutta pyörää

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Saa siihen rullajarrut , ne on hyvät sateella ja kylmemmällä kelillä ja parasta on että ne on lähes huoltovapaat. Olen laittamassa tälläset jarrut Stern 2:n . Juuri tämän takia . :)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Uutta pyörää

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nojanalle kirjoitti:

Ei siittä kauheeta haittaa ole. Pitää vaan opetella sellainen ajorytmi että käänyttessä jalka ei ole tiellä , esimerkiksi jyrkissä mutkissa . Ei siittä sen kummepaa. Kyllä sillä sit pärjää.

Ok. Eiköhän tuo ole siis mun käyttöön ihan passeli ratkaisu. Pyörä kun ei tule mihinkään nurkka/kaupunkiajoon. Niihin välttää nuo pystypyörät.

jviirret kirjoitti:

Suurin haitta on jarruttomuus. Tuohon 24/26 malliin sai Cantilever-tyyppisen jarrun heittämällä, mutta CLWB:n ei mahdu muu kuin levyjarru. Toki jos jos haarukkaan hitsaa jarrutapit takapuolelle voi myö V-jarrut mahtua.
Minä myös tykkään tuollaisen pitkähkön pyörän ajotuntumasta. Rauhallisen ohjaustuntuman lisäksi kampi-penkki korkeusero on minusta parempi kuin monessa muussa pyörämallissa.

Jukka

Ei kyllä jarruton pyörä tule kysymykseen! Eikä edes vain takajarrullinen. Uutta rulla/levyjarrullista ratasta en kyllä hommaa(ainakaan aluksi). Eipä tämäkään asia ois tullu itelle mieleen, kun vasta jarruja poikoilleen laittaessa :mrgreen:
Eikö cantilever-jarrut mahdu kampien väliin. Vaijerinhan vois vetää keskiön ja emäputken välistä. Harmi kun tuo pyörä on nyt tuolla 100km:n päässä niin ei pääse mittaileen ihan heti. Pitääpä pohtia tota jarruasiaa tarkemmin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Uutta pyörää

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Eikö cantilever-jarrut mahdu kampien väliin. Vaijerinhan vois vetää keskiön ja emäputken välistä.

Cantilever jarrussa, kuten muissakin, vaijerin pitäisi päästä kääntymään eturenkaan mukana.
Kampien väliin kyllä mahtuu kaikki jarrut, mutta ongelma on hammasrattaat. Ja niidenkin puolesta voisi joku maantiejarru mennä, mutta ei enää käännettäessä :(
Jos tekisit 26" renkailla niin levyjarrullisen etukiekon saa biltemasta 35Eurolla ja Levyjarrusarjan Dealextremestä vielä halvemmalla. Noista Dealextremen jarruista ei ole kokemusta. Bilteman kiekko on ollut hyvä ja erikseen saman navan, pinnat ja kehän ostamalla sille tulee tupla hinta halvoissakin verkkokaupoissa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Uutta pyörää

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Cantilever jarrussa, kuten muissakin, vaijerin pitäisi päästä kääntymään eturenkaan mukana.
Kampien väliin kyllä mahtuu kaikki jarrut, mutta ongelma on hammasrattaat. Ja niidenkin puolesta voisi joku maantiejarru mennä, mutta ei enää käännettäessä :(

Eipä tunnu olevan paljoo järkee meikäläisen päässä kun ei tommosta huomaa :shock:

jviirret kirjoitti:

Jos tekisit 26" renkailla niin levyjarrullisen etukiekon saa biltemasta 35Eurolla ja Levyjarrusarjan Dealextremestä vielä halvemmalla. Noista Dealextremen jarruista ei ole kokemusta. Bilteman kiekko on ollut hyvä ja erikseen saman navan, pinnat ja kehän ostamalla sille tulee tupla hinta halvoissakin verkkokaupoissa.

Jukka

Mutta kun on aikomus tehä jotain tosta navetan vintiltä kaivetusta 24 tuuman rattailla olevasta maasturista. Siihen kuvioon ei oikeen toi 26 tuumanen ratas sovellu! Eiköhän tohon jarruun löydy joku ratkasu, ainakin se ehdottamasi tapit takapuolelle malli.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uutta pyörää

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mitäs jos siirtyisit käyttämään vanhanaikaisia sivuvetojarruja. Eihän niissä paljon jarrutehoa ole nyky jarruihun verrattaessa, ennakoimalla tämän tehottumuuden kyllä jollaintavalla voi vältää. :roll: :roll: :lol: Onko ihan mahdoton ajatus että jos tämän 24" vanteet pinnattaisiin uusiin napohin. Vai ovatko jo niin huonot että ei kannata. Siksi tätä kysyn että nämä rullanapa navat ovat oiva vaihtoehto muille jarru vaihto ehdoille. Etuja tällä navalla on arkikäytössä riittävästi. Sadekelillä puoltaa aina paikkaansa.
Huomatkaa että tämä on ensimäinen teksti jonka siirän läppärillä,että kyllä Äijän käpy tästä siirtyy hitaasti nykyaikaan.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Uutta pyörää

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nojanalle kirjoitti:

Mitäs jos siirtyisit käyttämään vanhanaikaisia sivuvetojarruja. Eihän niissä paljon jarrutehoa ole nyky jarruihun verrattaessa, ennakoimalla tämän tehottumuuden kyllä jollaintavalla voi vältää. :roll: :roll: :lol: Onko ihan mahdoton ajatus että jos tämän 24" vanteet pinnattaisiin uusiin napohin. Vai ovatko jo niin huonot että ei kannata. Siksi tätä kysyn että nämä rullanapa navat ovat oiva vaihtoehto muille jarru vaihto ehdoille. Etuja tällä navalla on arkikäytössä riittävästi. Sadekelillä puoltaa aina paikkaansa.
Huomatkaa että tämä on ensimäinen teksti jonka siirän läppärillä,että kyllä Äijän käpy tästä siirtyy hitaasti nykyaikaan.

Kyllä nuo sivuvetojarrut ovat käyttökelpoinen idea. Multa löytyykin niitä muutamat jemmasta. Eihän ne hirveän tehokkaat ole mutta kyllä ne lisääävät reilusti jarrutusvoimaa, kun vertaa tilanteeseen jossa on vain takajarru.

Ei toi 24 tuuman pyöräkoko ole mikään pakkomielle, semmoset vaan sattuu olemaan valmiina. Ehkä niistä kannattas tehä jotain muuta ja kattoo tätä ideaa varten 26 tuumanen pyörä. Silleen sais tehokkaan etujarrun.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Uutta pyörää

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Mitäs jos siirtyisit käyttämään vanhanaikaisia sivuvetojarruja.

Kyllä nuo sivuvetojarrut ovat käyttökelpoinen idea.

Jos nekään mahtuu :roll: Omaan CLWB:ni ei mahtunut edes tuollaiset haarukan etupuolelle ja takapuolella eivät ylettyneet vanteelle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Uutta pyörää

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Jos tekisit 26" renkailla niin levyjarrullisen etukiekon saa biltemasta 35Eurolla ja Levyjarrusarjan Dealextremestä vielä halvemmalla. Noista Dealextremen jarruista ei ole kokemusta. Bilteman kiekko on ollut hyvä ja erikseen saman navan, pinnat ja kehän ostamalla sille tulee tupla hinta halvoissakin verkkokaupoissa.

Jukka

26 tuuman aihio hommattu. Tehdään siittä niin ollaan vahvalla pohjalla ton etujarrun kanssa, saa levyjarrun tai rumpujarrun :)

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uutta pyörää

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Miten on nämä Shimanon valmistamat rullajarrut. Niitä saa myös dynamolla ja myös takapyörään lähes kaikenlaisiin napatyypeihin joita valmistajalla on tarjota . Jopa takanapa jossa on dynamo ja lehtipakka. Olisivat aika huolettomat jarrut. :)
Itse laitan Stern 2:seen , juuri tuon lähes huoltovapauden takia , tippa öljyä joskus ja ajoa . :)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Uutta pyörää

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nojanalle kirjoitti:

Miten on nämä Shimanon valmistamat rullajarrut. Niitä saa myös dynamolla ja myös takapyörään lähes kaikenlaisiin napatyypeihin joita valmistajalla on tarjota . Jopa takanapa jossa on dynamo ja lehtipakka. Olisivat aika huolettomat jarrut. :)
Itse laitan Stern 2:seen , juuri tuon lähes huoltovapauden takia , tippa öljyä joskus ja ajoa . :)

Jos tarvii ostaa, niin semmosen aattelin hommata :wink:

Vastaa Viestiin