Sivu 1/2

Moottorit

Lähetetty: 18 Syys 2011, 11:35
Kirjoittaja Sivustaseurailija

Mitä akku/moottoripaketteja on käytössä, tuota tarjontaa näyttää nykyisin olevan useammalla liikkeellä. On tässä harkinnassa Scorpionin sähköistys, onko tullut jotain havaintoja mitä nyt ei ainakaan kannata harkita. 20" 9-vaihteiseen takapyörään pitäisi löytää se sopiva moottori...


Re: Moottorit

Lähetetty: 18 Syys 2011, 19:54
Kirjoittaja Nojanalle

ensinnäkin ota huomioon että joudut luopumaan yhdeksästä vaihteesta takana jos laitat napamoottorin. itse harkitsisin ketjun väliin asennettavaa moottoria. Tämä napamoottori on muuten hyvä systeemi ,mutta kellään valmistajalla ei viellä ole tarjota kuin seiskavaihteita takapakkaa systeemiinsä ja mitkään kasetit ei niihin sovi. :lol:


Re: Moottorit

Lähetetty: 19 Syys 2011, 07:21
Kirjoittaja irakas
Sivustaseurailija kirjoitti:

Mitä akku/moottoripaketteja on käytössä, tuota tarjontaa näyttää nykyisin olevan useammalla liikkeellä. On tässä harkinnassa Scorpionin sähköistys, onko tullut jotain havaintoja mitä nyt ei ainakaan kannata harkita. 20" 9-vaihteiseen takapyörään pitäisi löytää se sopiva moottori...

Miksi et laita toiseen etupyörään.

Asennuspaketteja myy Suomessa ainakin Motionme http://www.motionme.fi/ ja Keski-Uudenmaan Elektroniikka http://www.kuetron.fi/e-spinetusivu.htm

Molemmat toimivia, jos asentaa koko paketin.

Sakari


Re: Moottorit

Lähetetty: 19 Syys 2011, 07:31
Kirjoittaja tavasti

Itse äänestäisin ketjusta vetävää tai etupyörää. Harmittavasti levyjarru-yhteensopivia napamoottoreita on aika harvassa.

Ketjuvetoisen etuna on myös hyvä vääntö: kun se menee saman vaihteiston läpi, niin ylämäkeen tulee hyvä vääntö. Haittana on, että kaasua pitää löystätä vaihteen vaihtamisen ajaksi.


Re: Moottorit

Lähetetty: 19 Syys 2011, 08:03
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:

Ketjuvetoisen etuna on myös hyvä vääntö: kun se menee saman vaihteiston läpi, niin ylämäkeen tulee hyvä vääntö.

Tästä tulee sitten myös systeemin haittapuolet: Ketjun, takapakan ja ketjun ohjainpyörien syytä olla puhtaita, kestäviä ja hyvälaatuisia, niiden välittämäksi tulee poljinvoiman lisäksi sähköavun voimat. Vaikka kaikki em. asiat olisikin kunnossa lyhentää tuollainen sähköapu kulutusosien elinkaarta.
Itse laittaisin taakse napamoottorin, 7vaihteisen pakan ja kahvan sille. Taka vaihtajaahan ei tarvi vaihtaa, koska "pykälät" ovat kahvassa. Napamoottori sellainen vapaarattaalla oleva joka ei lataa jarrutuksissa ja alamäissä.

Jukka


Re: Moottorit

Lähetetty: 19 Syys 2011, 09:13
Kirjoittaja jori

Ei apumoottorillisessa monta vaihdetta tarvita. Mistelen itse ajelleeni suurimmalla vaihteella koko ajan, kun sähköapu oli kiinni takapyörässä. Napavaihteen kylkeen mahtuu seitsemänlehtinen kiierrekiinnitteinen takapakka puhumattakaan mahdollisesta etuvaihtajasta. Omassa pyörässäni on tälllä hetkellä nimenomaan 7 x 2 vaihteisto ilman sähköapua. Seitsemän edessä ja vielä edempänä kaksi. :)


Re: Moottorit

Lähetetty: 19 Syys 2011, 12:08
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Ei apumoottorillisessa monta vaihdetta tarvita. Mistelen itse ajelleeni suurimmalla vaihteella koko ajan, kun sähköapu oli kiinni takapyörässä. Napavaihteen kylkeen mahtuu seitsemänlehtinen kiierrekiinnitteinen takapakka puhumattakaan mahdollisesta etuvaihtajasta. Omassa pyörässäni on tälllä hetkellä nimenomaan 7 x 2 vaihteisto ilman sähköapua. Seitsemän edessä ja vielä edempänä kaksi. :)

On totta, että apumoottorilla varustetussa ajopelissä vaihtamisen tarve vähenee tosi paljon ja tasamailla ajellessa ei vaihteita tarvii todellakaan montaa. Mutta mäkisessä maastossa ja varsinkin jyrkimmissä vastamäissä tarvitaan hyvinkin pientä vaihdetta pian vaikka moottori kuinka avustaisi. Soutupyörä SH16:ssa tarvitaan kaksi napamoottoria jotta jyrkempien vastamäkien nousu onnistuisi.

Onkohan ketjusta vetäviä asennuspaketteja saatavilla? :roll:

Sakari


Re: Moottorit

Lähetetty: 19 Syys 2011, 13:09
Kirjoittaja tavasti
irakas kirjoitti:

Onkohan ketjusta vetäviä asennuspaketteja saatavilla? :roll:

http://www.cyclone-tw.com/order-E.htm
http://s314030316.e-shop.info/shop/cate ... =cid%3D%26


Re: Moottorit

Lähetetty: 19 Syys 2011, 16:53
Kirjoittaja Nojanalle

Itse kun en käytä tuota moottoria kuin jyrkinmissä mäissä , niin kaipaan kyllä laajempaa kaalaa takapakkaan. Varsinkin kun takapakkaan ei saa kuin 13 hampaisen pienemmän . Ja 28 hampainen on isoin . Ei voi sanoo että voisi laskea pelkän moottorin varaan . Joskus on mukavaa tehdä reissu ilman sähköapuakin. Eikä viitsi sitä varten hommata toista takakiekkoo. Tarpeet on jokaisella niin erinlaiset ja niitä kannattaa punnita tarkaan. Ennenkuin tekee päätöksen minkä tyyppisen moottorin hankki . :)


Re: Moottorit

Lähetetty: 19 Syys 2011, 19:35
Kirjoittaja jori

Skaalan laajuus ei rajoitu takapakan takia, vaikka siinä olisi "vain 7" lehteä. Laajuus riippuu suurimman ja pienimmän taka- ja etulehden hammasluvuista.


Re: Moottorit

Lähetetty: 19 Syys 2011, 20:06
Kirjoittaja jviirret

Ongelma on se, että noihin napamoottoreihin ei käy kuin kierteelliset pakat. Niitä ei ole ainakaan kymmeneen vuoteen ollut kuin halpapyörissä. Yleensä niiden skaala on aika pieni, siinä missä nykypakkasta saattaa löytyä pienimpänä rattaana 11piikkinen on noissa kierteellisissä yleensä pienin 14piikkinen. Suurin taas on kaikissa näkemissäni ollut 28piikkinen.
Normaali nykyaikainen maastopakka on siis maksimissaan n. 11-34 hampainen(=300%) ja kierteellinen pakka 14-28(=200%).

Jukka


Re: Moottorit

Lähetetty: 19 Syys 2011, 20:16
Kirjoittaja Nojanalle

Tässä tämä eripuraa . Itse haluan että takapäässä pakasa olisi laaja kaala . Vaikka eressä on kolmeratasta . Paras kaala kun eres on käytössä 50 hampainen ja vauhti mikä on. Eikä moottoria tällä alueella ole mitään hyötyä kun vauhti nousee yli 25 km/h olisi 11-12-13-14 , sillä näillä neljällä pystyy pitäämään rytmin tasaisena ja kun siirytään eressä käyttämään keskinmäistä on vauhti normaali alueella , eressä siloin käytössä 42 hampainen ja takaa käytetään 13-28 väliltä. Tämä alue jäisi silloin liian suppeaksi. Ja jos niinkuin itselläni on Seiskan pakka takana jonka olen itse modivoinut useasta pakasta jollain tapaa sopivaksi , korostan jollain tapaa. On nyt käytössä 13-14-16-20-24-28-32. Tämä on sellainen sovellettu rakenne ja ei paras ainakaan minun käyttöön. :)


Re: Moottorit

Lähetetty: 19 Syys 2011, 20:37
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:

On nyt käytössä 13-14-16-20-24-28-32. Tämä on sellainen sovellettu rakenne ja ei paras ainakaan minun käyttöön. :)

Hifisti ei ole koskaan tyytyväinen. :)
Ei ollut Eddy Merckxilläkään tuon pienempiä takarattaita ja ajoi silti melko kovaa. Eikös nämä 12,11 ja jopa 10-piikkiset rattaat takana ole aivan muutaman viime vuoden juttu. Kestääkös ne ihan normaalisti, kuten muutkin rattaat. Onko jollain kokemusta. Minulla kun pienin on tosiaan tuo 13. :( Onhan se totta, että välityssuhde nousee pirusti, kun pienintä pienentää piikillä, kahdella tai jopa kolmella. 13>12=+8%, 13>11=+18%, 13>10=+30% iso välitysalueen laajennus varsin kevyillä osilla. Kammen puolella tuo vastaisi 50-piikkisen vaihtamista 65-piikkiseksi. Paljon enemmän rataspeltiä vaatii se. Vieläkö pienemmäksi voi mennä, vai pitääkö tihentää ketjun lenkkijakoa. Mitenkäs olisi 10 mm lenkki.


Re: Moottorit

Lähetetty: 19 Syys 2011, 20:42
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Vieläkö pienemmäksi voi mennä, vai pitääkö tihentää ketjun lenkkijakoa. Mitenkäs olisi 10 mm lenkki.

Menee jo offtopickiksi, mutta joskus löysin netistä erikois navan jossa pienin ratas oli 8 tai 9piikkinen. Eli siis napa ja takapakka piti olla samalta valmistajalta.

Jukka


Re: Moottorit

Lähetetty: 19 Syys 2011, 20:58
Kirjoittaja Nojanalle

Kyllä ne 11 piikkiset kestää. Nehän on loppujen lopuksi kokonais käyttöajasta vähiten käytössä. Nämä 9 piikkiset eivät kuulemma soveltuneet kaikkien ketjun valmistajan ketjuille. Hifistelyä tai ei , mutta tosi on että kun mennään lujaa , niin mitä pienemmät erot vaihteilla toisiinsa nähden on sitä tasasemmin pystyy pyöritysrytmin tekemään. Katsoppa näitä nykyisiä huippu kilpapyörän takapakkoja ja jos haluat niin näytä joskus Shimanon aihetta koskevan vilmin. Kun ketju pystyy siirtymään lähes ylimääräisiä rahinoita ja lonksumisia seuraavalle pykälään.
Ei näillä asioilla ole merkitystä varmaan useammalle , itse tykkään että vaihteet menee sulavasti seuraavalle ja rytmi säilyy, kun haluan ajaa lujaa ja nauttia. No taidan olla vähän HiFisti . :)