Nyt otti Sakarin ehdotus voiton ,ajatus että laitan kaksi ratasta rinnakkain . Välirattaaseen tulee kaksia 41 hampaista ja ne tehdään jo varastossa olevista kampipareista . Eteen tuellee Pyörätohtorilta ostama Nishikin yksirattainen kampisarja ,jossa on 43 hammasta ,eli ei oleelista välitys muutosta tapahdu ensiövaiheessa . Toision välityksestä hoitaa Shasin 3 kertaa 7 ,rumpu pakka yhdistelmä. Välitykset on seuraavat ykkösestä alkaen 32-24-21-18-15-13-11 .
Onko jollain tietoo paljonko etupuomin sijottaminen ,noin 20mm vasenmalle keskilinjasta vaikuttaa sen kestävyytee
Älä siirrä puomia, siirrä mieluummin emäputkea puomin suhteen ja asenna väliakselin laakerointi mahdollisimman lähelle runkoputkea. Etupuomi saa tuosta sitten hiukan ampua vasemmalle eteen, että kampikeskiön kanssa ei tule ongelmia. Tällä tavalla kokonaisleveys jää pieneksi ja lujuus maksimoituu.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Nyt tyhmä kysymys mitä tarkoitat " EMäPUTKELLA" . Että pysytään samassa käsitemailmassa . Eli puomi on se minkä minä tästä nyt ymmärsin . Keskiö on eressä ja puomin toinen pää asettu ohjainputkeen . Ja tästä alkaa taakse väliputki takahaarukkaan asti . Siksi kysynen että tämä käsite ei mennyt perille .
Tämä ohjausakselin putken siirtäminen niin että se tukeutuu puomiin enenmän toisesta laidasta on tietysti heikentävä ratkaisu , nähden siihen että se kiinitetään ymääri hitsaten puomin putkeen .
Ahaa nyt hokasin tarkoitat tätä EMäPUTKELLA sitä putkea jonka sisään tämä puominputki menee ilmeisesti .
Niin siittä välityksestä viellä , onhan siinä navassa alentava vaihde . Kai sillä jotain vaikutusta on vai laskitko sen vaikutuksen juuri tuohon 10km/h ???
KIITOS !!! Minulle se on ollut aina ohjainakselinputki. Näin näitä käsitteitä riittää.
Kun piirtelin tässä juuri tuota etupäätä , huomasin siinä että eipä sitä siirtää tarvitse . Tuota tässä mietittiskelin kannaattaako tästä aisata tehdä mahdollisemman pitkä , vai lyhyt . Lyhyt lisäisi jalkojen tilaa ja 5cm säätö riittää hyvin tähän aisaan .
Aisasta piirotin niin että laskennallisesti se olisi 400mm pitkä , tarvittaessa sitä voi lyhentää , tai pidentää 100 mm teoriassa . Kysymys kuulu onko etuvetonojariin ohjauksen kulma 10 astetta liikaa ja ylitys 50mm . Mitä muut ovat laittaneet pyöriinsä. Vertasin vaan Nazcan vastaaviin ja oltas lähellä samoja kulmia . Ovat hyvin pelittäneet Nazcan alla . Etuverossa kulmat ja ylitykset ovat ??? Vähän hakusessa viellä.
Nyt otti Sakarin ehdotus voiton ,ajatus että laitan kaksi ratasta rinnakkain . Välirattaaseen tulee kaksia 41 hampaista ja ne tehdään jo varastossa olevista kampipareista . Eteen tuellee Pyörätohtorilta ostama Nishikin yksirattainen kampisarja ,jossa on 43 hammasta ,eli ei oleelista välitys muutosta tapahdu ensiövaiheessa . Toision välityksestä hoitaa Shasin 3 kertaa 7 ,rumpu pakka yhdistelmä. Välitykset on seuraavat ykkösestä alkaen 32-24-21-18-15-13-11 .
Itse pudottaisin tuota välitystä siinä väliakselilla.
Jos nyt tosiaan väliakselilla teet, en tajua miksi laittaa väliakseli joka ei suurenna välitystä pienelle eturenkaalle.
No mutta, jos niin teet, aiotko tehdä väliakselista/sen rattaista liukuvia? Vetopuolella vaatii esim. hyvää kiilauraliitosta. Hyöty = hieman parempi kääntyvyys, ketju kiertyy vähemmän.
Väliakselista ja rattaista tulee kyllä yhtäpuuta , kääntyvyyden kustannuksella . Mutta eipä sen ohjauksen niin hirveitä täydy kääntyä .
Kaupunkipyörää siittä ei kuitenkaan tule. Tulee miehelle uusi leikkikalu jolla hän luulee ajavansa kovaa .
Törmäsin tuommoseen sivuun, erilaisia kuvia mutt tuolla oli tommonen väliakseli ratkasu kans. http://www.policumbent.it/en/competizioni
, jos joku viisaampi liittäs sen kuvan tänne ku ei nyt oikeen suju
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Törmäsin tuommoseen sivuun, erilaisia kuvia mutt tuolla oli tommonen väliakseli ratkasu kans. http://www.policumbent.it/en/competizioni
, jos joku viisaampi liittäs sen kuvan tänne ku ei nyt oikeen suju
Petri
Tarkoitit varmaan tätä kuvaa:
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Mielenkiintonen tuo kuva. Kysymys kuuluu tuosta ketjun linjauksesta . Vetopuolen ketju nousee navalta aika viistoon ylös, mitä rajoiteita tuollainen ratkaisu tekee .
Kuinka tarkaa ketjun kulkeminen on sille että se poikeaa haarukan linjasta. Ainkin jarru on saatu mahtumaan haarukan takapuolelle ja välipyörästön tukilaakeri on laitettu ohjainputken takapuolelle. Joka lisää kyllä sen kiinityksen kestävyyttä.
Nyt otti Sakarin ehdotus voiton ,ajatus että laitan kaksi ratasta rinnakkain . Välirattaaseen tulee kaksia 41 hampaista ja ne tehdään jo varastossa olevista kampipareista . Eteen tuellee Pyörätohtorilta ostama Nishikin yksirattainen kampisarja ,jossa on 43 hammasta ,eli ei oleelista välitys muutosta tapahdu ensiövaiheessa . Toision välityksestä hoitaa Shasin 3 kertaa 7 ,rumpu pakka yhdistelmä. Välitykset on seuraavat ykkösestä alkaen 32-24-21-18-15-13-11 .
Itse pudottaisin tuota välitystä siinä väliakselilla.
Jos nyt tosiaan väliakselilla teet, en tajua miksi laittaa väliakseli joka ei suurenna välitystä pienelle eturenkaalle.
Olen samaa mieltä. Minulla on monissa nojakeissa ollut ongelmana liian pienet eturattaat. Laittamalla eri suuret taittorattaat väliakseliin, saisi helposti välitystä lisää ilman kummempia erikoishankintoja.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Rumpuvaihde joko kertoo , tai vähentää hammaspiikkien lukua 1.25 ja kakkonen on suora . Eli laskekaapa paljonko 32 hampainen kasvaa teoreettisesti ja kuinka 11 hampaissesta tulee pienempi . Niin kyllä välitysten pitäs riittää tavalliselle kulkialle. Tietysti jos on vaihde hullu ja satakaan vaihdetta ei riitä.