Sivu 1/2
Pyörän paino
Lähetetty: 23 Syys 2011, 11:15
Kirjoittaja kissaniitty
Punnitsin taannoin Azubin katteineen päivineen (normi henkilövaa'alla) ja tulos oli lievästi sanottuna yllätys: 24,5 kiloa! Azubin sivuilla 5:n painoksi ilmoitetaan "around 16 kilos". Tarkoittanee pyörää ilman mitään varusteita ja keveimmillä mahdollisilla renkailla. Mihinkäs lukemaan muilla foorumilaisilla vaaka pysähtyy?
Re: Pyörän paino
Lähetetty: 23 Syys 2011, 11:23
Kirjoittaja jviirret
Kylläpä nuo edullisista osista tehdyt teräsrunkoiset tahtoo varusteineen sen 20kg painaa, allekkin toki pääsee esim. pienillä renkailla ja etuvedolla.
Jukka
Re: Pyörän paino
Lähetetty: 23 Syys 2011, 13:17
Kirjoittaja tavasti
kissaniitty kirjoitti:Punnitsin taannoin Azubin katteineen päivineen (normi henkilövaa'alla) ja tulos oli lievästi sanottuna yllätys: 24,5 kiloa! Azubin sivuilla 5:n painoksi ilmoitetaan "around 16 kilos". Tarkoittanee pyörää ilman mitään varusteita ja keveimmillä mahdollisilla renkailla. Mihinkäs lukemaan muilla foorumilaisilla vaaka pysähtyy?
Tyypillisesti tunnutaan ilmoittavan niin alakanttiin kuin pystytään. Omani painaa saman noin 25 kg (ei katetta), mutta onhan nuo omat viritykseni tehty painosta tinkimättä, 5mm paksua lattarautaa kaikki osat mitä itse tehnyt.
Ja sen takaboxin kanssa painoa on kai jo 30 kg.
Re: Pyörän paino
Lähetetty: 23 Syys 2011, 14:57
Kirjoittaja Syväri
Tässähän oma pyörä tuntuu jo kevyeltä
Mulla uuden penkin kanssa ja huoltovarusteet mukana 28kg. Itse tehty siis ja turhaa painoa on..
Re: Pyörän paino
Lähetetty: 23 Syys 2011, 15:50
Kirjoittaja optimistx
kissaniitty kirjoitti:Punnitsin taannoin Azubin katteineen päivineen (normi henkilövaa'alla) ja tulos oli lievästi sanottuna yllätys: 24,5 kiloa!...
Intohimoiset harrastelijat punnitsevat osia varmaan gramman tarkkuudella, keittiövaakaan ne. Sitten ostetaan osa, joka on 53 grammaa kevyempi ja 53 euroa kalliimpi.
Vastarannan kiiskenä on tullut lukuisia kertoja mieleen virtuaalinen sokkotesti: katala kaveri piilottaa harrastajan pyörän putkien sisälle lyijyä x grammaa tai ei sitten piilota. Missä ajotilanteesssa harrastaja huomaa "melkoisella varmuudella", että pyörä on painavampi kuin ennen? Paljonko x:n pitäisi olla?
(pyörän pistäminen vaakaan, tai sen nostelu ylös alas käsin olkoon testin hengen vastaista).
Testiä voisi kehittää inhorealistiseen suuntaan niin, että väärästä arvauksesta harrastaja pulittaa 50 euroa köyhien intohimoisten pyöränharrastajien kerhokassaan. Niin, ja jotta oltaisiin kohtuullisia, ennen testiä järjestäjä jakaa jokaiselle osallistujalle 50 euroa. 
Re: Pyörän paino
Lähetetty: 23 Syys 2011, 17:43
Kirjoittaja terppa
optimistx kirjoitti:kissaniitty kirjoitti:Punnitsin taannoin Azubin katteineen päivineen (normi henkilövaa'alla) ja tulos oli lievästi sanottuna yllätys: 24,5 kiloa!...
Intohimoiset harrastelijat punnitsevat osia varmaan gramman tarkkuudella, keittiövaakaan ne. Sitten ostetaan osa, joka on 53 grammaa kevyempi ja 53 euroa kalliimpi.
Vastarannan kiiskenä on tullut lukuisia kertoja mieleen virtuaalinen sokkotesti: katala kaveri piilottaa harrastajan pyörän putkien sisälle lyijyä x grammaa tai ei sitten piilota. Missä ajotilanteesssa harrastaja huomaa "melkoisella varmuudella", että pyörä on painavampi kuin ennen? Paljonko x:n pitäisi olla?
(pyörän pistäminen vaakaan, tai sen nostelu ylös alas käsin olkoon testin hengen vastaista).
Testiä voisi kehittää inhorealistiseen suuntaan niin, että väärästä arvauksesta harrastaja pulittaa 50 euroa köyhien intohimoisten pyöränharrastajien kerhokassaan. Niin, ja jotta oltaisiin kohtuullisia, ennen testiä järjestäjä jakaa jokaiselle osallistujalle 50 euroa. 
Mun Nazca Pioneer on punnituksissa painanut 25 - 27 kg ilmeisesti vähän riippuen miten paljon tavaraa on "unohtunut" takapoksiin ja onko juomapullo mukana jne. Muistaakseni 5,5 kg takapoksi painoi tavaroineen tarakan kera. Nyt on vielä lisää tullut pvc-kalvot taakse eli painava on. Sitten kun tulee toinen pyörä niin tavoitepaino on 10 kg luokkaa ja siihen virtaviivainen kilon poksi + kilo "pakollisia" tavaroita... tai ainakin sellaisesta hekumoin aina pitkissä mäissä
Kun kilometrikisa on ohitse niin aloitan Pioneerin laihdutus projektin, keittiövaaka on jo tullut dealextremestä 
Se on muuten jännä homma kun noita painoja laskee niin joku 53g ei tunnu missään mutta jos saman saa 20 osassa pois niin se on jo yli kilo ja maallikon valistunut arvaus, että jos painoa saa renkaista ja vanteista pois reippaammin niin kiihtyvyys esim. ylämäkeä varten nousee reippaasti tai ainakin siltä tuntui kun vaihdoin edelliset painavat renkaat keveisiin Kojakeihin, tässä kohden se sokkotesti olisi paikallaan eli onko kyse vaan tunteesta 
Voi muuten olla, että pientä painon lisäystä sokkotestissä ei heti huomaisi kun muuttujia on niin paljon ja on vähän päivästäkin kiinni miten kulkee, esim. tuo minun 22,5 km työmatka nopeimmillaan on mennyt 42 min mutta toisena päivänä samaa on junnattu 10 min pidempään... sama mies, sama pyörä ja samat tavarat.
Re: Pyörän paino
Lähetetty: 23 Syys 2011, 17:52
Kirjoittaja mhelander
Kyllähän paino vaikuttaa. Oma lowracerini on noin 12.5 kg epätarkalla digi-henkilövaakalla punnittuna.
Mutta sen tai pienen kevennyksen vaikutuksen mittaaminen käytännön olosuhteissa onkin sitten vaikeampaa. Suurin vaikutus on pyörivillä massoilla kuten vanne+gummi osaston ja kampien+polkimien+kenkien kevennyksellä. Nuo huomaa kyllä pikaseen.
Muuten kevennys kannattaa aloittaa moottorista, ja sitten kun tasaisella jossa painolla on pienin vaikutus on tulokset maksimoitu kannattaa alkaa harkitsemaan välineen kevennystä. Ja tämäkin jos oikeasti pitää sitä tulosta saada myös mäkisemmässä maastossa.
Nämä siis käytännön realiteetteja, itse valitsin varmaan kaikki uudet osat fillariin siten että tärkein peruste on laatu (=kestävyys, toimintavarmuus), sitten tulee hinta jonka kehtaa maksaa ja vasta viimeisenä jos kandeja on monta niin paino.
Näillä perusteilla valitsin mm Hopen navat jotka ei varmasti ole keveimmät mutta käytännössä pommin varmat ja huoltovapaat, Ja saa niillä tehtyä 808 g painavan takarattaan... tai 970 g läskin aero sellaisen. Painoero tuossa kaikki vanteella mutta eroa (tuulettomalla kelillä) ylämäessä tai sprintatessa ei kyllä huomaa.
Edit: kun sain tehtyä uudet takarattaat oli ero järkyttävän suuri verrattuna 90-luvun Campy-navalla, Mavic GP4 vanteella ja 36 2mm pinnalla kasattuun takarattaaseen jossa kierrepakka. Rattaiden kokonaispainon ero yli puoli kiloa !
Re: Pyörän paino
Lähetetty: 23 Syys 2011, 18:26
Kirjoittaja jviirret
optimistx kirjoitti:Vastarannan kiiskenä on tullut lukuisia kertoja mieleen virtuaalinen sokkotesti: katala kaveri piilottaa harrastajan pyörän putkien sisälle lyijyä x grammaa tai ei sitten piilota. Missä ajotilanteesssa harrastaja huomaa "melkoisella varmuudella", että pyörä on painavampi kuin ennen? Paljonko x:n pitäisi olla?
Ilman mittaria useita kiloja, mittarin kans vakio lenkillä voisi jopa yksittäisen kilon painon lisäyksen huomata.
En minäkään mikään gramman viilaaja tunnusta olevani, mutta ihan hauskan lisän vaakan käyttö higracerin rakennusprojektin aikana toi.
Jukka
Re: Pyörän paino
Lähetetty: 23 Syys 2011, 18:31
Kirjoittaja eemeli
Tw bents attack painaa 13.4 kg+laukku roinineen päälle. Vaakana vanha kalavaaka... Täytyypi punnita osat jossain vaiheessa. Tarkoitus olisi maalata runko uudestaan talven aikana...
Re: Pyörän paino
Lähetetty: 23 Syys 2011, 18:37
Kirjoittaja terppa
eemeli kirjoitti:Vaakana vanha kalavaaka...
Eli alle 10 kg pyörällä ajelet? 
Re: Pyörän paino
Lähetetty: 23 Syys 2011, 18:55
Kirjoittaja PW
terppa kirjoitti:eemeli kirjoitti:Vaakana vanha kalavaaka...
Eli alle 10 kg pyörällä ajelet? 
Vai toimiskohan kalavaaka tässä tapauksessa toisinpäin ? 
Petri
Re: Pyörän paino
Lähetetty: 23 Syys 2011, 19:14
Kirjoittaja eemeli
PW kirjoitti:terppa kirjoitti:eemeli kirjoitti:Vaakana vanha kalavaaka...
Eli alle 10 kg pyörällä ajelet? 
Vai toimiskohan kalavaaka tässä tapauksessa toisinpäin ? 
Petri
Enpä tiedä... En koskaan päässyt testaamaan vaaka tositilanteessa 
Re: Pyörän paino
Lähetetty: 23 Syys 2011, 19:20
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:terppa kirjoitti:eemeli kirjoitti:Vaakana vanha kalavaaka...
Eli alle 10 kg pyörällä ajelet? 
Vai toimiskohan kalavaaka tässä tapauksessa toisinpäin ? 
Petri
Ei mene kaupaksi kalavaaka, joka näyttää liian vähän. 
Re: Pyörän paino
Lähetetty: 23 Syys 2011, 19:52
Kirjoittaja JEF-40
kissaniitty kirjoitti:Punnitsin taannoin Azubin katteineen päivineen (normi henkilövaa'alla) ja tulos oli lievästi sanottuna yllätys: 24,5 kiloa! Azubin sivuilla 5:n painoksi ilmoitetaan "around 16 kilos". Tarkoittanee pyörää ilman mitään varusteita ja keveimmillä mahdollisilla renkailla. Mihinkäs lukemaan muilla foorumilaisilla vaaka pysähtyy?
Omavalmiste hiilikuitutrike n. 13kg. Täydessä ajokunnossa. Nyt se on myyty ja työn alla lujitemuovinen velomobiili. Ans´kattoo mitä tuleman pitää.
Re: Pyörän paino
Lähetetty: 23 Syys 2011, 20:31
Kirjoittaja PW
JEF-40 kirjoitti:kissaniitty kirjoitti:Punnitsin taannoin Azubin katteineen päivineen (normi henkilövaa'alla) ja tulos oli lievästi sanottuna yllätys: 24,5 kiloa! Azubin sivuilla 5:n painoksi ilmoitetaan "around 16 kilos". Tarkoittanee pyörää ilman mitään varusteita ja keveimmillä mahdollisilla renkailla. Mihinkäs lukemaan muilla foorumilaisilla vaaka pysähtyy?
Omavalmiste hiilikuitutrike n. 13kg. Täydessä ajokunnossa. Nyt se on myyty ja työn alla lujitemuovinen velomobiili. Ans´kattoo mitä tuleman pitää.
Tahotaan kuvia ja tarinaa tuosta v-mobiilista jo teko/suunnittelu vaiheesta
kiitos etuukäteen 
Petri