Mikä Pyörä?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Low74

Mikä Pyörä?

Viesti Kirjoittaja Low74 »

Olen nojapyöristä kovasti kiinnostunut ja aikomus hankkia oma nojapyörä on vakaa, mutta mikä olisi hyvä malli? Trike on tuntunut oivalliselta vaihtoehdolta, mutta missähän niitä voisi koeajaa helsingissä?

Toisaalta taas tuntuu, että trike ei voi vastata ajonautinnoltaan kaksipyöräistä nojakkia, olenko väärässä? Kaksipyöräisessä on kuitenkin kallistukset yms. fiilikset. Toisaalta taas tuntuisi luonnolliselta, että trike olisi pitkää matkaa ajatellen parempi vaihtoehto siinä mielessä, että siihen saisi värkättyä taakkatelineen, johon mahtuisi paljon tavaraa.

Eniten minua tässä asiassa täysin kokematonta mietityttää vastus ja vauhti. Jos verrataan pystypyöräilyyn, niin mikä olisi trike:n vauhti samalla vastuksella, jos pystypyörällä se olisi esim. 20km/h. Onko se korkeampi vai matalampi? Miten ylämäet? Kuinka tarkkaan reitti on mietittävä jne. sitä ei kuitenkaan kanneta noin vain esteiden ylitse. Jyrkät mäet?

Trike olisi ehdottomasti oma valintani, mietityttää vain se millainen se on...

Tig-hitsaajana itse varmasti saisi kasattua jonkinlaisen rungon, mutta ehkä kuitenkin parempi ostaa valmis. savenmaan fillareita olen katsellut. Onko kenelläkään linkkejä muille suomalaisille myyjille?

Olisi kiva saada näihin kysymyksiin kommentteja.

• How low can you go -
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Mikä Pyörä?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kyllähän sähköpyörän keijo (kaapelitehdas) varmaan edelleen antaa koeajaa kunhan sopii asiasta etukäteen. Sitten on helsingin urheiluvälinehuolto malmilla joka ainakin tuo maahan hasen nojapyöriä et niiltä voi kysyä onko koeajo mahdollisuutta ja veikkaan että on.
Kannattaa miettiä haluuko tadpole vai deltan eli kaks etupyörää vai kaks takapyörää mallisen triken.
Mun mielestä tadpole on yleensä sporttisempi ja matalampi kun delta, mutta tää voi vaihdella malleittain. haittana tadpolessa on se että ne etupyörät roiskii tavaraa päälle melkein väkisin ja se lisäsi mulla innostusta vaihtaa kaksi pyöräiseen.
Matalan triken ajotuntuma on kun poljettava mikroauto, ja korkeampi on hirveän mukava matkaaja. Mitä nopeuteen tulee niin riippuen mallista se voi olla nopeampi kun pystypyörä tai suunnilleen sama.
Jyrkät mäet onnistuu kunhan osaa valita riittävän laajan skaalan vaihteisiin, menee vaan aika vispaamiseks mutta kun ei voi hitaassa vauhdissa kaatua niin ei mitään väliä miten hitaasti nousee - ongelmia tulee kun oot esim. soralla ja pito loppuu..

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

Näähän on pitkälti mielipide kysymyksiä toinen tykkää äid...siis trikestä ja toinen tyt... siis kakspyöräsestä :D Jotkut joutuu polkee mummol :D
Miulla on lähinnä isompaa kokemusta kakspyöräsestä matalasta ja oon tykänny siitä mitättömän ilmanvastuksen ja vauhdikkuuden takia. Oon käyttäny sitä sekä pikkukaupunki ajossa ett pitemmillä reissuilla, tosin päivä sellasilla eli suht pienillä varusteilla on menty.
Kolmipyöräsiäkin on monenmallisia joten mahollisuuksia on vähän liiankin kanssa :D Koeajomahollisuuksia sitten onkin huomattavasti vähemmän :shock:
Sähköpyörä hesassa, tilanne epäselvä tekeekö vielä kauppaa, takakeno.fi myy ketwieseliä mutt ei sijatse hesas. Tältä sivustolta löytyy kartta jossa on foorumilaisia ja joilta vois kysellä koeajomahollisuutta.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Syväri
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Voi sitä valinnan vaikeuden määrää verrattuna markettipystäriin..

Kaksipyöräinen nojakki oli ainakin mulle sen verran mahtava kokemus, vaikkakin painava veltto halpaosista kasattu lötkö :D , niin että tilasin kilpavehkeen vähän korkeampaa mallia http://www.velokraft.com/vkhi.html Talvi on vielä kokematta..

Trikeistä en muuta tierä ku että itse tekeminen tuskin on tig-hitsaajalle vaikeaa :) Tai jos on rahamiehen vikaa niin valinta on katettu trike! http://www.sinnerbikes.com/mangosporten.html

TKorho
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Legenda tosiaan kertoo että trikellä, ja varsinkin tadpolella se tuntuma on huimempi. Kaksipyöräinen nojakki on nopeampi, mutta pystäriin nähden suhteellisesta mataluudesta ja kallistuksella kompensoiduista sivuttaiskiihtyvyyksistä johtuen luultavasti tadpole noista vaikuttaa huisemmalta.
Kaksipyöräistäkin nojakkia pitää polkea, vaikka se pystäriä parempi joissain käytöissä onkin. Ei se silti ole mitään moottoripyöräluokkaa "vauhdikkuudessa".

==> kolmipyörillä ei kaatuilla, ja voi hidastella tai vaikka pysähtyä. Kaksarit on niukasti nopeampia mutta hiki niitäkin polkiessa tulee. Makuasioita siis sanoi kissa kun munia nuoli.

Low74

Kiitos kaikille tähän asti vastanneille...

Nyt alkaa olemaan fiilis, että se voisi olla tuo tapdole. Siinä olisi kuitenkin omat hyvät puolensa, ilmeisesti. Toisaalta kyllä kiinnostaisi kovasti myöskin matala kaksipyöräinen. Taitaa vain olla hinnassa aika iso ero... Velograftin pyöriä kävin katsomassa, ovat hienoja ja ovat kovin kalliita... Jos traikki, niin se on tuo tapdole ja jos kaksipyöräinen, niin ehdottomasti tuollainen TOSI matala...

Mutta, mutta... Parempi katsoa, kuin katua ja käydä vaikka jossain yrittämässä testiä.

Mitä mieltä savenmaan trike:ista?

• How low can you go -
mhelander

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Jos matalalle tahtoo ja kaksipyöräistä niin vaihtoehtoja löytyy.

Itse ostin uuden M5 CrMo lowracer runkokitin. Mokoman pyörän olisi saanut käytettynä aika edullisesti, onhan runkoa valmistettu about 15 vuotta jo. Runko on löysä mutta siinä on kaikki muuten kunnossa ja kunnon polkutekniikalla se kulkee tarvittaessa tosi kovaa, onhan mallilla kahdeksan maailmanennätystäkin ajettu.

Lowracereita tekee aika moni valmistaja, Baronin uusimmat eivät ole hullumpia mutta vanhempia saa käytettynä varmasti järjellisillä hinnoilla. Nämä ovat ihan kisakelpoisia vehkeitä. Löytyy myös etuvetoisena vaikkakin 20" vetävällä rattaalla tulee vähän haasteita saada välitykset riittävään kovaan vauhtiin.

Ja osa on tehnyt näitä itsekin. Kromi-molybdeeniputken hankinta on oma lukunsa mutta osa foorumin rakentelijoista on onnistunut löytämään materiaalia riittävän suurella halkaisijalla ja ohuella seinämällä jotta painon saa pidettyä kurissa.

Jos TIG löytyy ja uuni jolla poistaa hitsauksen jälkeiset jännitykset, on rungon alumiinista myös varteenotettava vaihtoehto. Ei ainakaan tule lepsu ja kovin painava.

Joka tapauksessa kannattaa, jos itse päätyy tekemään, katsoa geometriat yms tarkkaan kaupallisista laitteista. Niitä kun on yleensä jo aika lailla tuotekehitetty. Ellei sitten itsellä ole halua ja aikaa hakea kaikkea kohdalleen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Low74 kirjoitti:

Mitä mieltä savenmaan trike:ista?

Täällä järjestivät viime kesänä koeajopäivän ja siellä kävin noita kokeilemassa, ihan ok vehkeitä, mut kyllä se hintaero kalliimpiin varmasti jossakin tulee esille jos vieretysten aletaan vertaamaan.
Minä olen noista koeajoista sitä mieltä että ihan turhaa. Ei sitä muutamassa minuutissa/sadassa metrissä voi päättää mikä on itselle hyvä. Ilman mitään kokemusta kun hyppää nojakin selkään niin kaikki valitsee triken kun ei ensi yrittämällä pääse kaksipyöäisellä liikkeelle. Trike vaatii hyvät tiet, siinä kun on kolme vierekkäin menevää rengasta niin ei monttuja paljon väistellä. Talviajossa samasta syystä kaksipyöräisiä raskaampia menijöitä. Eikä helppoa ole retkiajossakaan kun tien reunojen tärinäraidat ovat entistä yleisempi näky.
Itse rakentaisin tai ostaisin käytetyn jolla pääsee kunnolla ajamaan omassa ajoympäristössä. Ostaa sitten uuden ja hienon kun tietää mitä haluaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kaksipyörä vai kolmepyörää. Olen jo sen verran noita retkiajoja suorittanut ja isoillateillä ajanut että . Kyllä se kaksipyörä puoltaa paikkaa. Pistäppä pyörään 20kg retkitavaraa ja ajelet näitä Suomen teiden sivuja , niin siellä on niitä montuja ja tärinäurria. Laitappa itsesi tielle ja mieti kuinka kapeita nämä pientareet usein ovat ja kuvittele sitten ajavasi kolmaspyörä , joko hiekalla, tai siellä ajoväylällä. Niin on sitten tämä keskinmäinen pyörä joka osuu sopivasti näihin tärinäuriin. Voihan sitä ajaa siellä ajoran puolella ja kuunella torvien soittoo jos tykkää, riski kasvaa vaan että joku törtö ei sinua havannoi ja tierät mitä teitä sen jälkeen kolmella pyörällä ajat. :mrgreen:
Sitten pitää punnita mitä ajoja olet suunitellut ja valita sen mukaan se kaksipyöräinen. Matala on hyvä jos et aja retkiajoo. Retkiajossa on mukavampi vähän pystympi ajoasento ja sitten täytyy olla vähän kuormaus kestävyyttä. Tosin sitä voi lisätä peräkärryllä ja se on oiva vaihtoehto . Peräkärryn voi laittaa matalaankin pyörään , mutta jotkin nopeimat eivät ole siihen hyviä , runko käy kuulemma löysäksi. Sekä kuka se Ferrarin perään nyt peräkärryä laittaisikaan. Kyllä sitä reissua voi tietysti tehdä niinkin että on pelkä luottokorti kuormana , niin silloin on mukavin tuo matala ja nopein. :lol:
Eli teet niin tai näin , aina jokin ominaisuus jää heikommalle ja jokin korostuu , puoltaen paikkaansa lopullisessa valinta vaakassa ja kuppi heilahtaa.

Low74

Niinpä...

Toisaalta näin ja toisaalta noin... Vaikea valinta... Itse olen normifillarilla ajellut joitain retkiä esim. hki-tku-hki ja pirkanmaalla jne. ja onhan se aivan totta, että kolme pyörää on kyllä jo aikasta paljon... Turustakin jos vetää tota vanhaa tietä, niin sitten kyllä tärisee koko matkan, kun se tekee sitä jo normipyörälläkin... Ja hyvä huomio tämäkin, että siellähän on autojakin tiellä, sekin unohtui :mrgreen: Mutta kyllä ajattelin aluksi aivan pysytellä helsingin tuntumassa... Normipyörällä jos vähän lipeää välillä, niin hätä ei ole kovin iso, mutta luulisi, että tällaisen lowracerin ohjattavuus/hallinta on aika olematon? Siis hätätilanteessa?

Mutta pitääpä alkaa metsästämään nuita kaksipyöräisiä ja matalia. Laittakaa ihmeessä linkkiä, jos on! Ehkä sitten koiran ulkoilutukseen tuollainen trike.

• How low can you go -
jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kannattaa myös huomioida että loivasta nojakulmasta ympärilleen katselu on melko vaikeaa. Voit kokeilla itsekkin. Mene selinmakuulle ja pönkää pää tyynyllä niin pystyyn että näet varpaasi. Siitä kun yrität sitten päätä kääntää sivulle niin eipä juuri käänny.
Tämä siis sen lisäksi että katselukorkeus on matalalla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Hopea
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Minulla on Savenmaan Alku, sitä ensimmäistä sarjaa. Se on minun toinen nojapyöräni, ensimmäinen on Sinner Demon 2026. Erilaisia ovat, minusta ihan erilaisiin käyttöihin hyviä.

Savenmaan trike on kevytrakenteinen, nopeasti reagoiva ja käytän sitä mielelläni kaupungilla. Sen etuja ovat tarkka ohjaus, hyvät välitykset ja se, että pysähtyessä ei tarvi miettiä kuinka pysyy pystyssä. Huonoja puolia ovat tuo jo mainittu sottaaminen huonolla kelillä, tilantarve varastossa ja se, että pysähtyessä pitää muistaa vaihtaa pienemmälle päästäkseen jouhevasti liikkeelle. Tällä menen töihin ja pyörin lähistöllä.

Sinner on hyvin kuormaa kestävä matkapyörä. Pitkärunkoisena se on hitaampi reagoimaan mutta siksi mukava maantiellä. Kaupungissa sen etu on Sram Dual -vaihteisto. Jos jäi vaihtamatta ennen pysähtymistä, vedä vain napavaihde pienelle ja pääset kuitenkin liikkeelle. Tällä teen retkityyppiset ja pitemmät lenkit.

Jos nyt pitäisi valita yksi nojapyörä yleiskäyttöön... Ehkä harkitsisin jotain Trice-tyylistä jousitettua tadpole trikeä. Siinä saisi olla iso takarengas kuitenkin. Panostaisin siihen sitten sen verran että vaatisin Rohloffin vaihteet. Tuo kombinaatio voisi olla melkoisen toimiva vähän kaikenlaiseen käyttöön. Ja maksaa suunnilleen sen mitä kaksi "tavallista" nojapyörää. :(

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

irakas

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kun olet noinkin paljon ajellut pitkiäkin matkoja pystypyörällä ja, jos haluat yhden yleiskäyttöisen monitoimisen nojapyörän, ehdottaisin ensimmäiseksi nojakiksi 2-pyöräistä puolimatalaa lowraceria. Kun sellaista harjaantuu käyttämään, sopii se ihan hyvin kaupunkiajoon kuin maaseutuajoonkin. Ja, jos haluat vielä säästää rahaa, osta kuvassa oleva SH13 erikoistarjouksena hintaan 700 €!

SH13 oli minulla mukana Mäntyharjun reiteillä ja osallistujien koeajoissa, ja se toimi koko ajan moitteettomasti. Siinä on tukeva 60 x 1,5 mm:n pakoputkirunko ja erittäin mukava joustoremmi-istuin. Kuvasta jäi pois irroitettava niskatyyny. Luovun siitä vain sen takia, että minulla on käytössä muitakin nojakkeja ja uusi tulossa.

Jos olet kiinnostunut, lisätietoja varusteista annan pyydettäessä. Nyt varusteet ovat Biltema-luokkaa, ja, jos ne eivät tyydytä, voithan niitä itse vaihtaa laadukkaampiin.

Sakari

Liitteet
29042011 SH13.1.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

irakas

Viesti Kirjoittaja irakas »

Niin ja vielä: SH13:n eri rakennusvaiheiden historia löytyy osoitteesta: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=1118

Kuvassa SH13:n vetopyörästö. Kuvan oton jälkeen on nojakki varustettu lokasuojin.

Sakari

Liitteet
29042011 SH13.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Low74

Kiitoksia kovasti tarjouksesta, mutta ehdottomasti pitää olla takavetoinen. Youtubessa jollain hepulla oli kyllä sikamakee tällainen;

Jos etuvetoinen, niin sitten pitää olla kyllä TOSI matala... Aivan alkoi itseä mietityttämään, että pystyisikö tuollaisen vääntämään? Tässähän alkaa tulla mieleen vaikka millaisia visioita...

Kyllä alkaa tuntua siltä, että kaksipyöräinen... sen pitää olla...

Olen harrastellut motskareita lapsesta asti, mutta niihin meni into, kun ne pitää niin kauhiaa ääntä ja nillä on aina pakko ajaa niin lujaa. Sitten ostin mönkijän ja ajattelin, että sehän on hiano vehje. Mutta eipä ollutkaan vaan ihan himskatin kökköinen... Ei auto, ei motskari, en tiedä mikä se on, ehkä mönkijä? Paremmat ajofiilikset saa vaikka moposkootterilla. Että vähän pelottaa josko kävisi fillarin kanssa samalla tavalla? Olisiko tadpole sitten niinko vähän kuin mönkijä? Siitähän jää kuitenkin kallistukset pois jne...

• How low can you go -
Vastaa Viestiin