Jyväskylä kartoittaa pyöräteiden kunnon

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Jyväskylä kartoittaa pyöräteiden kunnon

Viesti Kirjoittaja jori »

http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/ ... SU5.mailto
Ovat oikein rakentaneet laitteen, joka kaiketi GPS avulla tietää missä on ja ottaa valokuvia ja mittauksia tiestä. Tavallaan sama, kuin Google Street View laite, mutta yksinkertaisempi.
Eikös tällaisen laitteen keräämästä datasta voisi laatia esim. aurausurakoitsijoita varten tarkastustyökalun, jolla voisi selvittää, onko tiehöylän hampaat kaivaneet asfalttiin uria kyseisen urakoitsijan alueella ja -aikana. Näille pyöräilijöille pirulliselle vahingolle voisi sitten määrittää hinnan. Jos vaurioita ei tule, urakoitsija saisi bonuksen, jonka sitten menettäisi, tai pahimmassa tapauksessa joutuisi maksamaan sakkomaksuna, jos vaurioita on syntynyt paljon. Samoin kaapelitöitä tehneet joutuisivat ottamaan vastuun paikkaustensa laadusta. Tuo vaatisi vähintään joka keväisen ajelun tuolla kamerakolmipyörällä, jonka varmasti mielellään pyöräilyjärjestöt hoitaisivat, jos tällä saataisiin parempana pysyvät pyörätiet. Laatua ei synny ilman valvontaa ja palautetta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Jyväskylä kartoittaa pyöräteiden kunnon

Viesti Kirjoittaja mhelander »

+1 tälle. Voisin Oulun pyöräteille suositella paikoitellen samaa lääkettä...

Tuo ajelu kannattaa tehdä keväällä => roudan aiheuttamat mahdolliset lisävaivat paikkauksille. Ja toistaa kesemmällä/syksyllä (sama routa poistunut, olivatko routakorjaukset väärin tehty/aiheettomia).

Itsellä kun on työmatkalla, jota kävelen, varsinainen pyöräilijän painajainen: leveähkö asfaltoitu kaista on tehty routivalle maalle jolloin asfaltti repeilee kilpurille vaarallisen leveisiin railoihin keväällä, kesän kuluessa routa sulaa ja asfaltti painuu melkein suoraksi ja sama toistuu ydintalvella.

Tuolla pätkällä ovat ojarumpujen kohdalla koettaneet vähän korjata pohjia myöten, muuten käyvät lapioimassa lisää bitumisoraa painumiin keväällä jotka sitten ovat kesällä pattina.

Ja päälle sitten tiehöylien raapimat uritukset pattikohdissa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Jyväskylä kartoittaa pyöräteiden kunnon

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Ovat oikein rakentaneet laitteen, joka kaiketi GPS avulla tietää missä on ja ottaa valokuvia ja mittauksia tiestä.

Erinomainen idea. Sitä tarvittaisiin varmaan monella muullakin paikkakunnalla, ainakin täällä Vihdissä ja Lohjalla. Olisikohan mahdollista rakentaa nojakkiin kiihtyvyysanturi ja gps, joka vauhdissa mittaisi, minkalaisia kuoppia, kumpuja ja railoja tiessä on ja leimaisi ne vielä gps:llä kartalle? Sellainen olisi tosi näpsä...

Meillä täällä on mm.

  • poikittaisia pinnoitteen katkeamia pahimmillaan 2-3 metrin välein: jynks jynks jykjykjyk jynks jykjyk jynks jyk jyk jynks
  • pituussuuntaisia vaarallisen leveitä halkeamia routimisen takia, erittäin vaarallisia alkukeväällä
  • teiden avauksien korjaukset eivät koskaan ole sileitä - pitäisi vaatia, että avaaja tulee siloittamaan korjauksensa seuraavan toukokuun aikana, kun vuoden mittaan tapahtunut maan painuminen on asettunut
  • kesän kaatosateet kasaavat hiekkavalleja ja kiviä pyöräteille - vaarallisia kilpureille
  • muka hidastustöyssyt teillä: asfaltista kasatut lyhyet vallit koulujen ja päiväkotien lähistöllä - eikö niihin voisi jyrsiä 10 cm leveän uran, josta voisi ajaa fillarilla läpi pahemmin tömäytttelemättä?
  • reunakivet voisi kallistaa kunnolla pyöräteiden kohdalta tai sitten ne voisi loiventaa juuri tuolla edellisen kohdan asfaltilla
  • näin syyspimeillä olisi tosi kiva, jos avatuista työmaista vaikka varoitettaisiin etukäteen merkillä tai räikeän värisellä puomilla
  • pyöräteiden jatkeiden merkit voisi oikeasti käydä jyrsimässä niihin suojateihin, ei ole mukavaa ajaa sellaisten sentin paksuisesta valkoisesta massasta tehtyjen raitojen ylitse: jykjykjykjykjykjykjykjyk

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin