Sivu 1/1
keskipako/kitkajarru?
Lähetetty: 08 Marras 2011, 18:54
Kirjoittaja ihmo
kesä mennyt autotallia rakennellessa kun meinas palaa koko kämppä kun hitsailin uutta nojakkia pikku varastohuoneessa keväällä 
pikkasen lähti mopo käsistä ja tuli tallin kylkeen rakennettua lapsille leikkihuone 4,5x4,5m ja 4,3m trampoliini keskelle tupaa
yksi seinä tehty kiipeilysenäksi suoraa seinää ja kaks osaa nekatiivisessa kulmassa korkeus 3,2m
korkeus alkaa olla jo sellainen jotta tarvitaan varmistusta mutta ei siä kukaan jaksa jatkuvasti seisoskella 
ja varsinainen kysymys kun täällä on osaajia monilta aloilta onko tullut vastaan jonkinlaista (keskipakojarrua) tms. millä putoamista saisi hidastettua turvalliselle nopeudelle ei pysäytettyä
kelajarruja kyllä löytyy ja muuten hyvä kun kela pitää kokoajan löysät pois narusta mutta siinähän sitten teletappi pudottuaan roikkuu 
eli toiminta sais olla kuin auton turvavyökela hissukseen kun liikkuu antaa narua mutta putoamista hidastetaan jotta pääsee turvallisesti alas
Re: keskipako/kitkajarru?
Lähetetty: 09 Marras 2011, 01:22
Kirjoittaja ajarmala
ihmo kirjoitti:
ja varsinainen kysymys kun täällä on osaajia monilta aloilta onko tullut vastaan jonkinlaista (keskipakojarrua) tms. millä putoamista saisi hidastettua turvalliselle nopeudelle ei pysäytettyä
Rakenna sen turvanarun päähän jumalattoman iso propelli. Tai keskikokoinen, mutta varustettuna kiihdytysvaihteella.
T. Ari
Re: keskipako/kitkajarru?
Lähetetty: 09 Marras 2011, 09:49
Kirjoittaja jori
ajarmala kirjoitti:ihmo kirjoitti:
ja varsinainen kysymys kun täällä on osaajia monilta aloilta onko tullut vastaan jonkinlaista (keskipakojarrua) tms. millä putoamista saisi hidastettua turvalliselle nopeudelle ei pysäytettyä
Rakenna sen turvanarun päähän jumalattoman iso propelli. Tai keskikokoinen, mutta varustettuna kiihdytysvaihteella.
Juu, meillä oli armeijassa sellainen ilmajarruksi kutsuttu laite, joka koostui n. 50 mm halkaisijaisesta molemmin päin laakeroidusta akselista, tähän kiinnitetystä vajaan metrin mittaisesta poikkitangosta, jonka päissä oli kymmenen senttiä leveät lavat. Ja narusta, joka kelautui tämän 50 mm akselin ympärille, sekä toisessa akselin päässä olevan vastasuuntaan kelautuvan ja painolla varustetun narun avulla. Jarrutusvaiheessa tuo toine nyöri kelautui akselin ympärille ja nosti painon ylös. Kun jarrutusnaru päästettiin irti, paino veti ropeliin kierroksia ja kelasi tuon jarrutusnarun ylös. Tuollainen hidasti putoamisnopeuden n. 5 m/s, joka on sama nopeus, johon putoava kappale kiihtyy pudottuaan vapaasti metrin.
Olihan se aika hurjan näköinen laite pyöriessään. 5 m/s narunopeus 50 mm kehällä vastaa akselille n. 30 kierroksen sekuntinopeutta, eli 1800 kierrosta minuutissa. Kehänopeus on siis noin 90 m/s.
Hurjan oloinen laite, mutta toimiva. Olihan se käytössä ilman ongelmia vuosikymmenet. Liekö tänäkin päivänä käytössä. On vaan aika iso ja vaatii suojakopin, jonka sisällä toimii -turvallisuuden vuoksi.
Re: keskipako/kitkajarru?
Lähetetty: 11 Marras 2011, 09:22
Kirjoittaja ihmo
jotain tuollaista propellia sen ajattelinkin kaipaavan rakenteesta tulee kyllä julmetun suuri mutta taitaa olla ainoa idioottivarma ratkaisu 
kiitoksia henkisestä tuesta 
Re: keskipako/kitkajarru?
Lähetetty: 11 Marras 2011, 10:48
Kirjoittaja jori
ihmo kirjoitti:jotain tuollaista propellia sen ajattelinkin kaipaavan rakenteesta tulee kyllä julmetun suuri mutta taitaa olla ainoa idioottivarma ratkaisu 
Pohdiskelin koiralenkillä tuota pudotusjarruasiaa. Sinulla kun pudotuskorkeus ei ole kovin suuri, voisi olla mahdollista tehdä myös hydraulinen jarru seuraavasti: 60-110 mm alumiini- tai muoviputkeen laitat alapäähän tulpan, jossa on kiinni köysitaittopyörä sitten teet puusta väljästi tuohon putkeen sopivan kohon, johon tulee reikä ja alapintaan kiinnitys köydelle. Pujotat köyden kohon alapinnasta alataittopyörän kautta takaisin kohon läpi ja tästä ylös ja ulos putkesta ja täytät putken vedellä. No yläpäähän tarvitaan tietenkin taittopyörä, jotta turvanarukäyttö onnistuu.
Homma toimiin nyt näin: Koho kelluu ja kohoaa hiljaa kiipeämisen aikana ylös kohti pintaa ja vetää naursta löysät pois. JOs narun päässä kiipeilevä apinahajoittelija putoaa, vetää köysi kohoa putkessa alas, jolloin kohon alapuolinen vesi joutuu pakenemaan kohon ohi yläpuolelle. Kohon välyksellä voi säätää putoamisnopeuden sopivaksi. Jos haluaa suuremman pudotuskorkeuden, voi kohon ja putken pohjatulpan välille laittaa useampikertaisen taljan ja samalla pienentää välyksiä/kohon läpi menevän reiän kokoa.
Tämä on mahdollisimman turvallinen systeemi siinä mielessä, että jos turvaköysi vetäytyy kiipeämisen aikana ylös, täytyy putkessa olla vettä, eli jarrutusominaisuus on kunnossa. Jos köysi ei vetäydy, on vesi karannut, eikä kannata kiivetä. Koska painevoimat muosostuvat köyden vetäminä, pysyy pohjatulppa sitä paremmin kiinni, mitä suurempi voima sitä kuormittaa. Sekin on turvallisuuden kannalta hyvä ominaisuus. Oikeastaan ainoa riski on narun katkeaminen tai irtoaminen, mikä riski on aina myös käsin hoidellussa turvanarussa.
Re: keskipako/kitkajarru?
Lähetetty: 11 Marras 2011, 18:11
Kirjoittaja ihmo
nerokasta 
piti jokusen kerran lukea ja viimein lukea ja piirtää toimintaperiaatetta 
vaikutais tehokkaalta ja nimenomaan idioottivarmalta systeemiltä
tuo koho pitää olla aika pienellä nosteella jottei nykäse apinna kattoon ja sallii myös kiipeämisen alaspäin
kiitos paljon asiaan paneutumisesta 
Re: keskipako/kitkajarru?
Lähetetty: 11 Marras 2011, 19:10
Kirjoittaja Pastori
Pistä se piirros tänne sivustolle niin muiden pohtiminen tulee helpommaksi.
Re: keskipako/kitkajarru?
Lähetetty: 11 Marras 2011, 23:38
Kirjoittaja ihmo
jos nyt yhtään ymmärsin oikein niin noin 