Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
ivie
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 16:39

Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja ivie »

Kuulinpa hyvän kommentin tässä päivänä eräänä, kun vastaantullut pystypyöräilijä kommentoi ohittaessaan, että häikäisee pahasti. Napakka kommentti, mutta ilman sarvia ja hampaita. Ja tosi oli, olin asentanut trikessani valon etukatteen takia tosi alas ja yläviistoon sojottamaan, kun en tuolloin parempaa paikkaa keksinyt. Epäilemättä häikäisi vastaantulevaa hämärässäkin, vaikka dynamokäyttöisenä ledivalona ei mikään superkirkas olekaan. Ei se kovin hyvä paikka ollut ajajankaan näkökulmasta, mutta vasta kommentti sai etsimään valolle paremman paikan (tadpolen toisen etulokasuojan päältä).

Matalalla trikella ajellessa sitä häikäistyy helposti muiden ajovaloista, melkein vaikka ne olisivat kuinka hyvin kohdistettuja. Mutta silti tuli mieleen, että tuollaisia hyviä kommentteja pitäisi tulla antaneeksi, jos jollakulla on selvästi korjaamisen varaa valoissaan niin, että se oikeasti häiritsee muita ajajia. Harmittaa näin jälkikäteen, kun tietää ajaneensa aika pitkään häikäisevillä valoilla.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Niin kyllä se niin on että ei kannata taivasta valaista. Ainoo mistä jotkut huoamautta on että pitääkö niitä valoja poltaa päivälläkin ja jotkut autoilijat ovat suorastaan loukkaantuneena tulleet sanomaan takavaloista. Että luulenko että en näe teitä pyöräilijöitä.
En kiistä että eivät ole vähän liiankin kirkaat joillekin silmille, mutta parempi niinkuin ei mitään valoja.
Seuraavaan pyörään ajattelin ostaa CLAS OHLSONILTA LED työvalaisimen 36-4487 49.95€ 18W ja 6:la suurteholedillä. Eli valoa kansalle että näkee ja sitten takapäähän asennetaan sellanen auton LED lampu , joka on tarkoitettu takavaloksi. Niitä oli paikallisessa Minimanissa poistossa ja sao 9€ kappale, piti ottaaa talteen kuljeksimasta. Saapa näkyvyyttä liikenteeseen kun kulkee.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nojanalle kirjoitti:

Niin kyllä se niin on että ei kannata taivasta valaista. Ainoo mistä jotkut huoamautta on että pitääkö niitä valoja poltaa päivälläkin ja jotkut autoilijat ovat suorastaan loukkaantuneena tulleet sanomaan takavaloista. Että luulenko että en näe teitä pyöräilijöitä.
En kiistä että eivät ole vähän liiankin kirkaat joillekin silmille, mutta parempi niinkuin ei mitään valoja.
Seuraavaan pyörään ajattelin ostaa CLAS OHLSONILTA LED työvalaisimen 36-4487 49.95€ 18W ja 6:la suurteholedillä. Eli valoa kansalle että näkee ja sitten takapäähän asennetaan sellanen auton LED lampu , joka on tarkoitettu takavaloksi. Niitä oli paikallisessa Minimanissa poistossa ja sao 9€ kappale, piti ottaaa talteen kuljeksimasta. Saapa näkyvyyttä liikenteeseen kun kulkee.

Jos hankkisin tuon CLAS OHLSONIN LED työvalaisimen 36-4487 http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =162535389, pitäisiköhän hankkia siihen joku etuvastus, kun minulla on palaneet 24:n voltin ledit pariin kertaan. :roll:

Jännitehän on minun sähköavusteisissa 24 V, ampeereja 16 ja watteja 250, eikä mitään jännitteen säätölaitteita.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ivie kirjoitti:

Ja tosi oli, olin asentanut trikessani valon etukatteen takia tosi alas ja yläviistoon sojottamaan, kun en tuolloin parempaa paikkaa keksinyt.

Tuollaisen asennuksenhan kieltää lakikin. Monessa mielessä laki on kyllä auttamattoman vanhentunut, onhan se kirjoitettu pullodynamo/hehkulamppu aikakautena. Lamppuhan saa olla käytännössä mikä vaan kunhan se näyttää suunnilleen kirkasta yhtäjaksoista valoa. Kaikkien elämä olisi helpompaa kun kaikilla pyöräilijöillä olisi likikään yhtä kirkkaat valot ja tuolla lain määrittelemällä korkeudella. Silloin pyörien nopeus, etäisyys ja paikka olisi helppo huomata nopealla vilkaisulla.
Itse olen aiemmin ajanut pelkällä led-huomiovalolla ja nyt on tommonen "valotykki" joka valaisee koko luomakunnan kirkkaammalla teho-alueella. On meinaan valotehon lisäksi melkoinen ero kanssakulkijoiden suhtautumisessa noiden välillä. Kirkkaalla valolla ajaessa kävelijät/pyöräilijät väistää ojan puolelle ja autoilijat pysähtyy risteyksissä vaikka olen monen sadan metrin päässä. Eivät selvästikkään tiedä mikä sieltä tulee. Ledi tuikulla ajaessa taas kohdellaan niinkuin valoisaan aikaankin, köyhänä ja laiskana pyöräilijänä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ivie
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 16:39

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja ivie »

jviirret kirjoitti:

Tuollaisen asennuksenhan kieltää lakikin. Monessa mielessä laki on kyllä auttamattoman vanhentunut, onhan se kirjoitettu pullodynamo/hehkulamppu aikakautena. Lamppuhan saa olla käytännössä mikä vaan kunhan se näyttää suunnilleen kirkasta yhtäjaksoista valoa. Kaikkien elämä olisi helpompaa kun kaikilla pyöräilijöillä olisi likikään yhtä kirkkaat valot ja tuolla lain määrittelemällä korkeudella. Silloin pyörien nopeus, etäisyys ja paikka olisi helppo huomata nopealla vilkaisulla.
Itse olen aiemmin ajanut pelkällä led-huomiovalolla ja nyt on tommonen "valotykki" joka valaisee koko luomakunnan kirkkaammalla teho-alueella. On meinaan valotehon lisäksi melkoinen ero kanssakulkijoiden suhtautumisessa noiden välillä. Kirkkaalla valolla ajaessa kävelijät/pyöräilijät väistää ojan puolelle ja autoilijat pysähtyy risteyksissä vaikka olen monen sadan metrin päässä. Eivät selvästikkään tiedä mikä sieltä tulee. Ledi tuikulla ajaessa taas kohdellaan niinkuin valoisaan aikaankin, köyhänä ja laiskana pyöräilijänä.

Jukka

Eipä tullut mieleeni tuo lakiasia. Käyttämäni kiinnityskohta etukatteen alapuolella oli katevalmistajan valaisinpidike. Korkeampaan pyörään kiinnitettynä se voisikin olla käyttökelpoinen, mutta matalassa trikessa kelvoton - ja siis myös laiton.

Pyörävalaisimissa näyttää kyllä olevan tehoja äärestä toiseen. Itse olen tyytynyt ledivaloon, jolle riittää napadynamon tuottama virta. Valoa on kaupunkiympäristössä osuville pimeämmillekin osuuksille kohtuullisesti. Vanhoihin halogeenipolttimoihin nähden valoa on selkeästi enemmän ja myös hyvinkin alhaisilla nopeuksilla. Aika suuren muutoksen ledit ovat tuoneet pimeässä ajamiseen viime vuosien aikana.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Ei niinkään ole kommentoitu, mutta selvästi tulee reilusti tietä kevyenliikenteenväylällä kun minulla on tadpole trikessä aika hyvät ledivalot puolen metrin korkeudella molempien etupyörien tuntumassa. Pimeässä vastaantulijat eivät tajua muuta kuin että joku aika leveä tulee pyörätiellä vastaan.

Huomasin että jotkut napadynamon kanssa käytettäväksi tarkoitetut valot on tehty niin, että ne palavat aina. On siinä valokenno, mutta valmistaja on kuulemma ajatellut että sen on parempi palaa aina. Ledi kun vie niin vähän virtaa... Juu ei kiitos. Vaihdoin sellaisen halogeeniin, joka ymmärtää sammua kun on oikeasti valoisaa.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tuossa yksi ilta kun olin palaamassa pyörälenkiltä . Niin kaveri kirjoitti minulle FB;n että sinäkö siellä Palokan mäkee nousit. Minäpä hyvin ilmoitin. Sano että kun hän linja-autossa katso että mikä ufo siellä pyörätiellä menee. Valoo oli kuulemma niin paljon että jos sitä ei havannoi niin sokee on. Kah kun palo nuo pyörän ajovalot ja sen lisäksi kypärän LEDIT siellä vilahteli pään kääntymisen mukana. Oli siinä linja-auton kuskikin jotain tokassut hyöksyvästi . Että valoa tielle ja jokaiselle ne heijastimet jotka pimeellä tiellä kulkee. Niin jää vähän vähemmän meitä kevyen tien käyttäjiä kolhittavaksi. Ompahan ainakin ilmoittanut että minä täällä kuljen. :lol:

jarkko
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 08:17

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja jarkko »

Hopea kirjoitti:

Ei niinkään ole kommentoitu, mutta selvästi tulee reilusti tietä kevyenliikenteenväylällä kun minulla on tadpole trikessä aika hyvät ledivalot puolen metrin korkeudella molempien etupyörien tuntumassa. Pimeässä vastaantulijat eivät tajua muuta kuin että joku aika leveä tulee pyörätiellä vastaan.

Päädyin samankaltaiseen ratkaisuun, kun tuli kanssapyöräilijöiden kanssa muutama läheltä piti-tilanne trikellä. Pidin ennen vain lamppua kypärän päällä ja tarakan päässä, ja muutama henkilö meinasi ajaa eturenkaaseen, kun ei triken leveyttä pimeydessä havainnut. Hankin pinnoihin kiinnitettävät kohtuu tehokkaat oranssit led-lamput kaikkiin vanteisiin. Ei ole enää pelkoa, ettei pyörä näkyisi... Mitään kommentteja näistä ei ole toistaiseksi tullut.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Mulla on tavallinen yksi ledinen etuvalo näyttämässä minne itse menee, kolmiledinen takavalo ja kypärässä Prismasta löytämäni valkoinen ja punainen ledi tuikku.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mullla on jo matkalla E3 Pro Iris + napadynamo ja kunhan saan asenneltua veikkaan et alkaa tulla kommenttia kirkkaasta valosta vastaan tulevilta :D

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja Hopea »

"Not compliant with German road law."

Onneksi Suomessa pyörän valoilla ei ole vaatimuksia/normia. Tieliikennelain vaatimus siitä, että vastaantulijaa ei saa sokaista on asennuksella hoidettavissa. Muuten tuossa näyttäisi valoa riittävän.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

Mulla huomiovaloina Reelight SL 150 -induktiovalot ja ajovaloina Cateyen HL-EL135:t. Cateyet toimivat hyvin jopa metsäpoluilla. Akut Bilteman varauksen säilyttävät NiMh:it. Paloaika valmistajan ilmoituksen mukaan n. 80 tuntia. Piti laittaa kummellekin puolelle stongaa, muuten valaisisi kääntyessä etuhaarukkaa. Pitäis tohon etukatteeseen saada jonkunmoinen pidike, niin valokeila ei osuisi katteeseen. Ehkä joskus jos jaksaa...

Koodi: Valitse kaikki

           Timo

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Vaajakoski-Jyväskylä-kevyen liikenteen väylä on koko syksyn ollut remontin alla ja ja katuvalot ovat olleet kovasti puutteelliset. Olen pimeällä useasti joutunut kriittisiin tilanteisiin, kun oma valaistus on ollut vain huomiovaloa. Päätin lopettaa tirkistelyn ja ostin tänään Ohlsonilta turhankin suuren LED Vehicle Worklightin
http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =162535389

Kuva

Eli 12/24 V, 18 W, 49,95 €. Valomäärä tuntuu aikaisempiin kokeiluihin hurjalta. Olen tekemässä sille 0,5 mm:n AL-levystä häikäisysuojan, jolla valon suuntaa ja häikäisyä voi hallita. Laitan kuvaa, kun saan sen kuntoon. Veikkaan, että tulee joka tapauksessa huomautuksia liian kirkkaasta valosta.

Akkuna käytän joskus aikaisemmin hankkimaani 7 Ah ja 12 V:n lyijygeeliakkua. En uskalla kytkeä ostamaani valaisinta nojiksen virtapiiriin, kun on niin monesti erilaiset led-valot kärähtäneet niin tehdessäni, kai :roll: kovien virtapiikkien vuoksi.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja noja »

irakas kirjoitti:

Akkuna käytän joskus aikaisemmin hankkimaani 7 Ah ja 12 V:n lyijygeeliakkua.

Mistäs toi akku kannattaa hankkia? Joku näistä? http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... hin-80810/ Kuinkahan kauvan toi Clas Ohlsonin lamppu mahtaa palaa tollasella akulla?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja irakas »

noja kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Akkuna käytän joskus aikaisemmin hankkimaani 7 Ah ja 12 V:n lyijygeeliakkua.

Mistäs toi akku kannattaa hankkia? Joku näistä? http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... hin-80810/ Kuinkahan kauvan toi Clas Ohlsonin lamppu mahtaa palaa tollasella akulla?

Joo, Biltemasta minä tuon 7 ah:n ja 12 v:n geeliakun muistaakseni ostin. Arvelen, että riittävän kauan se kestää, kun väittävät tuon lampun olevan vähänälkäisen. Joka reissun jälkeenhän akun voi laittaa lataukseen kuten nojiksenkin akut laitetaan.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin