Päässä pyöritelly tandemiakin, matalaa kakspyörästä. Piirtelimpä kuvaakin
P1010910.JPG (47.53 KiB) Katsottu 5188 kertaa
Huono kuva mutt jos siitä ajatus selviäis
Jos rungon tekis tuosta jo tutuksi tulleesta 50mm 1,5mm vahvasta alusinkitystä. Penkkien kolmiotuet tukisivat rakennetta kait ? Muuten mentäs yksinkertasella tyylillä. 406mm kiekot ja silleen. Muokataanpa vähän eli tietysti pyörästä tulis tupla veto etuhemmo polkee etukiekkoo ja takapolkijalle jää tietysti perimmäinen
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
En usko että tuolla pystyisi ajamaan, liian pitkä, matala ja veltto. Penkin kolmiotuet kyllä lisää rungon ylös alas jäykkyyttä, mutteivat juuri yhtään kiertojäykkyyttä. Ennen pyörän rakentamista tekisin sun nykyiseen pyörään niin pitkän takahaarukan että vastaa pituudeltaan tuota ja kokeilisin ajamista. Jos onnistuu niin sitten vielä joku kivisaavi kyytiin ja uusi yritys.
Eikö kannattaisi tehdä tandemi (Januksena). Akseliväli saataisiin lyhyenmäksi ja ajajat pystyisi tarvittaessa keskustelemaan helposti keskenään. Huonopuoli on se tietysti että ei nä mitä erestä tulee kun istuu selkä menosuuntaan. Hyviä puolia on ainakin se että ketjulinjat saadaan lyhyiksi , kun kumpikin polkee omaa päätyä. Runko on helpo tehdä jäykäksi ja ennen kaikkea , kun polkee tiellä , ei huomio muilta liikkujilta jää vähäisiksi. Taitaisi olla Suomen ensinmäin Janus jossen väärin arvaa.
En usko että tuolla pystyisi ajamaan, liian pitkä, matala ja veltto. Penkin kolmiotuet kyllä lisää rungon ylös alas jäykkyyttä, mutteivat juuri yhtään kiertojäykkyyttä. Ennen pyörän rakentamista tekisin sun nykyiseen pyörään niin pitkän takahaarukan että vastaa pituudeltaan tuota ja kokeilisin ajamista. Jos onnistuu niin sitten vielä joku kivisaavi kyytiin ja uusi yritys.
Jukka
Pitäskö se sitt tehdä useemmasta putkesta ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Eikö kannattaisi tehdä tandemi (Januksena). Akseliväli saataisiin lyhyenmäksi ja ajajat pystyisi tarvittaessa keskustelemaan helposti keskenään. Huonopuoli on se tietysti että ei nä mitä erestä tulee kun istuu selkä menosuuntaan. Hyviä puolia on ainakin se että ketjulinjat saadaan lyhyiksi , kun kumpikin polkee omaa päätyä. Runko on helpo tehdä jäykäksi ja ennen kaikkea , kun polkee tiellä , ei huomio muilta liikkujilta jää vähäisiksi. Taitaisi olla Suomen ensinmäin Janus jossen väärin arvaa.
Voi olla hankala saada sinne taakse ketään polkemaan lähipiiristä, rakenteenahan tuo on hyvä tandem.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Useammasta putkesta ja korkeampi. Muutenkin paljon jäykempi kuin yhden hengen pyörä, näinhän se menee pystäri puolellakin. Googlen kuvahaku sanoilla "recumbent tandem" tuottaa paljon hyviä tuloksia. Ei ole sattumaa että kaikki alle puolen metrin istumakorkeudella olevat tandemit on trikejä. Lähes kaikissa kaksipyöräisissä on myös pystyhkö nojakulma ja ohjaus jossa kädet ei tasapainoillessa heilu puolelta toiselle kuin viikateniiton sm:ssä.
Kannattaa ihan mielenkiinnostakin tehdä pulttikiinnityksellä metrin jatkot nykyisen pyöräsi takahaarukkaan. Saa pienellä vaivalla koettua akselivälin vaikutuksen pyörän hallintaan ja konkreettisen kuvan kiertojäykkyyden merkityksestä.
Jos penkin laittas vähän korkeammalle ja pystympään, säilyttäis etuvetona mutta polkimet ohjausakselin lähelle, helpottaisko ohjattavuus? tuo kahden pyörän veto on kumminkin kätevä
Jos penkin laittas vähän korkeammalle ja pystympään, säilyttäis etuvetona mutta polkimet ohjausakselin lähelle, helpottaisko ohjattavuus? tuo kahden pyörän veto on kumminkin kätevä
Ei kai tässä ohjaus ongelmia ole. Tarkotuksena oli sama ku etuvetosessa yleensä, laittaa paino mahollisimman eteen samalla runko lyhenee ja sen kestävyys paranee. Eli keskiö mahollisimman eteen, päässä oli jopa semmonen ajatus ett etukuski istuis etukiekon etupuolella mutt vaikeempi homma tehdä etuosasta kestävä.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Niin no ajattelinkin tuota akselivälin lyhentämistä mut näköjään vähän kierosti. Juu parempi se on eteenpäin viedä. Back to back tandem? Toisen kuljettajan löytäminen saattaa olla vaikeaa..
Tässä oma, osittain jo käytännön toteutuksen tasolle edennyt pläjäykseni tandem-aiheesta.
Ajatuksena on ollut saada aikaan kahdelle n. max. 165 cm polkijalle
kokonaismitoiltaan kompakti, taajamaympäristössäkin
(suht) helposti hallittava ja hyvän näkyvyyden tarjoava tandemnojakki.
Ykkösprioriteetiksi olen ajatellut
käytännöllisyyttä ja käyttömukavuutta.
Tähänastisen työskentelyn tulos kuvassa, jonka heikkoa laatua pahoittelen.
Teknisiä tietoja:
Kokonaisituus: n. 175 cm (isompikokoiset tarvitsisivat varmaan reilummat mitoitukset).
Pyöräkoko: 406.
Materiaali: kierrätyslähteistä peräisin oleva teräsputki ym. pienmetallitilpehööri.
Liitostapa: mig-hitsaus
Paino kuvan mukaisessa toteutusvaiheessa: n. 20 kg. Täysin varusteluna varmaan muutama kilo enemmän.
Istuimet: istuinosa vanerilevy. Selkänoja paksuhkosta teräsverkosta muotoiltu
avaruusrakenne (lähtömateriaali lie alunp. ollut jokin sängynpohja). Istuimissa muutama cm säätövaraa.
Kohdekäyttäjien tiedossa olevien pituuksien takia en ole jaksanut panostaa oikeasti
säädettävän istuinsysteemin kehittelyyn. Peffojen alle tulee hieman pehmustetta.
Istuinkorkeus: n. 60 cm.
Ensimmäisten ajokokeilujen perusteella vaikuttaa siltä, ...että tämä voisi jopa toimia.