Sivu 1/2
Hiiliteräs
Lähetetty: 17 Marras 2011, 19:47
Kirjoittaja Nojanalle
Hakusessa olisi hiiliteräs levyn paloja 300•300 ja vahvuus 2.5mm tai 3.0 . Tarkoitus olisi valmistaa levyjarrun levyt . Tierän että Rautaruukki valmistaa kyseistä levyä. Mutta Jyväskylässä ei ole löytynyt paikkaa joka myisi paloja levystä.
Miksikö teen levyt itse. Minulla on GT levyjarrunavay ja näihin ei ole löytynyt levyjä. Jako on 4•70 mm . Eli ei mikään yleikoko. Ja kyllä nuo sahailee kun vain raakametallia löytyy. 
Re: Hiiliteräs
Lähetetty: 17 Marras 2011, 20:43
Kirjoittaja Nojanalle
Laitoinpa kyselyn nykyiselle GT alamäkipyörien maahan tuojalle , jospa tuo tuottaisi tulosta. Tässä netti osoite jos jotain kiinostaisi asia info@kauppaveljet.fi.
Näitä GT:n napoja on aika edullisesti saatavana Pyörätohtorilta ja jos jollakin on kiinostusta , niin tämä 20mm akseli koko on hyvä monessa erikois ratkaisussa. Varsinkin jos haluaa johonkin vain tois puoleisen akseli tuennan. Mielikuvitus on vain rajana. 
Re: Hiiliteräs
Lähetetty: 17 Marras 2011, 21:38
Kirjoittaja tavasti
Nojanalle kirjoitti:Minulla on GT levyjarrunavay ja näihin ei ole löytynyt levyjä. Jako on 4•70 mm . Eli ei mikään yleikoko.
Onkos tuo kenties se jako mitä Rohloff käyttää? Niihin on joku oma jarrulevy.
Re: Hiiliteräs
Lähetetty: 17 Marras 2011, 22:32
Kirjoittaja Nojanalle
Re: Hiiliteräs
Lähetetty: 18 Marras 2011, 10:13
Kirjoittaja tavasti
Nojanalle kirjoitti:
Suuret kiitokset taas TAVASTILLE
Laitoin menemään viestiä Rohloffin maahantuojalle.
Äläs ny vielä kiittele, ellei tullut jo varmistettua että mitta on oikea:
'The Rohloff SPEEDHUB 500/14 uses a disc mount with a central diameter of 52mm and a stable four bolt mounting system which in turn has a diameter of 65mm. '
Re: Hiiliteräs
Lähetetty: 18 Marras 2011, 10:28
Kirjoittaja Nebulus
tavasti kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:
Suuret kiitokset taas TAVASTILLE
Laitoin menemään viestiä Rohloffin maahantuojalle.
Äläs ny vielä kiittele, ellei tullut jo varmistettua että mitta on oikea:
'The Rohloff SPEEDHUB 500/14 uses a disc mount with a central diameter of 52mm and a stable four bolt mounting system which in turn has a diameter of 65mm. '
Tuo 65mm on BCD, eli tarkoittanee pulttien keskikohtien kautta piirretyn renkaan halkaisijaa. Onko tuo toinen tapa (4 x 70 mm) mitattu samalla tavalla?
Tuolta saa 30 eurolla rohloffin roottoreita:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=62110
Re: Hiiliteräs
Lähetetty: 18 Marras 2011, 14:19
Kirjoittaja Nojanalle
Re: Hiiliteräs
Lähetetty: 18 Marras 2011, 15:02
Kirjoittaja terppa
Hopella on myös 4 pulttisia levyjä, http://www.hopetech.com/page.aspx?itemID=SPG314 sivulla on listaa mitä on mutta äkkiseltään en mistään mittoja löytänyt mutta mallinimenä 4 pulttisissa oli code, formula ja rohloff. Chainreaktiosta ainakin code-mallia saa http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... delID=3486
Re: Hiiliteräs
Lähetetty: 18 Marras 2011, 15:17
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti: Mutta Jyväskylässä ei ole löytynyt paikkaa joka myisi paloja levystä.
Paljoko koko arkki maksaisi, ilmeisesti 1250x2000 on pienin koko, vai pitäisikö ostaa 2000x3000palanen?
Jukka
Re: Hiiliteräs
Lähetetty: 18 Marras 2011, 16:11
Kirjoittaja Nojanalle
Re: Hiiliteräs
Lähetetty: 18 Marras 2011, 20:58
Kirjoittaja Nojanalle
Tulipa mieleen aivan materiaaliksi valinnaltaan ehkä epäsopiva aihio. Pojalla on noita vanhoja käsisirkelin teriä. Saisi aika makeen levyn , paitsi näistäjoissa on nämä kovapalat. Ne saisi suosiolla hylätä. Nämä Kiinanpojan terät eivät kauhean kovaa ainetta ole ja nuortuvat muutenkin nopeasti pehmeäksi.
Huomenna ajattelin pikipäin hakea kuleksimasta ja testaam raaka-aineen työstettävyyden. 
Re: Hiiliteräs
Lähetetty: 18 Marras 2011, 21:09
Kirjoittaja jori
Juu, sirkkelin terät ovat hyviä aihioita. Saahan ne kovapalatkin sorvattua pois sieltä otsapinnan suunnasta.
Onkos nuo jarrulevyt jotain erikoista materiaalia noin yleensäkään. Minä sorvasin kesällä skootterin jarrulevyn suoraksi. Se tuntui olevan ihan pehmeää terästä. Ei kai tuossa mitään erioisvaatimuksia jarrulevyltä vaadita. Autoissakin ovat ns. harmaata valurautaa, Senkun vaan haet romikselta paloja mustaa peltiä ja sorvaat levyt. Minusta se hiiliteräs vaatimus on vähän hassu, kun ne jarrulevyt jarrutetaan vähän väliä punahehkuisiksi ja sitten ajetaan vesilammikkoon. Käyräksihän ne menevät, jos ovat kovasti karkenevia laatuja.-No, polkupyörissä niitä ei kuitenkaan kai ihan punahehkuisiksi saa. Melkein menisin arvaamaan, että ovat polku- ja moottoripyörissä ferriittistä tai duplex ruostumatonta terästä, kun pysyvät kohtalaisen hyvin kirkkaina. Austeniittista (magneetti ei ota kiinni) ei kannata käyttää, koska sen lämmönjohtavuus on huono ja lämpölaajenemiskerroin suuri.
Re: Hiiliteräs
Lähetetty: 18 Marras 2011, 21:38
Kirjoittaja Nojanalle
Suoritin yksinkertaisen kovuustestin automaatti pistepuikolla ja nämä Shimanon jarrulevyt olivat huomattavasti kovempaa ainetta . Kuin sitä vertasi tavalliseen mustaan peltiin. Sirkelinterän kovuudesta ei käsitystä viellä , mutta se ratkee viikonlopun aikana. Mitä tulee tuohon sorvaamiseen niin itse en sorviin näin ohutta kiini laita. Vaan hion pinnan oikeaksi lasilevyn päällä. Jos jotain kiinostaa miten tälläinen vanhanajan hionta tapahtuu voin tehdä siittä kyllä joskus erillisen jutun. 
Re: Hiiliteräs
Lähetetty: 18 Marras 2011, 22:24
Kirjoittaja Nebulus
jori kirjoitti:No, polkupyörissä niitä ei kuitenkaan kai ihan punahehkuisiksi saa. Melkein menisin arvaamaan, että ovat polku- ja moottoripyörissä ferriittistä tai duplex ruostumatonta terästä, kun pysyvät kohtalaisen hyvin kirkkaina.
Eikös teräs vaihda väriään sinertäväksi kolmensadan asteen korvilla? Sain omat levyni sinistymään aikoinaan 11km pitkän ja 1000m korkean laskun yhteydessä. Jos olisivat menneet siitä vielä kuumemmiksi, niin jarrutusteho olisi alkanut hiipua. Kaverin nääs piti pysähdellä jäähdyttelemään jarrujaan pariin kertaan. 
Fillarien jarrulevyt ovat yleensä (ellei peräti aina?) ruostumattomia. En oo vielä kertaakaan nähnyt ruosteessa olevia pyörän jarrulevyjä. Siis edes niiden jäähdyttelyjyrsintöjen sisältäkään.
Re: Hiiliteräs
Lähetetty: 18 Marras 2011, 22:47
Kirjoittaja Jarcco
Taitaisi tavallinen pelti kulua puhki turhan nopeasti. Siksi Käyttävät laikoissa kovia karkaistavia ruostumattomia teräksiä, Jori mainitsikin duplexin, esim EN 1.4462. Martensiittisia teräksiä kuten AISI 420 eli EN 1.4021 "puukkoteräs" käytetään myös. Tuolla myydään pieniäkin eriä: http://www.terasrenki.com