Sivu 1/3
Etuvetoa pykäämään
Lähetetty: 21 Marras 2011, 23:45
Kirjoittaja mhelander
Jostakin syystä on tullut pakkomielle alkaa rakentamaan tällaista:

Juonena on löytää romutettu, mieluusti alumiininen, naistenpyörä lähtökohdaksi jossa emäputki ja ylikokoinen/ovaali päärunkoputki lähtisi about oikeassa kulmassa. Pätkisin rungon osiin joista muotoilisin kuvan mukaisen päärungon johon sitten liittäisin sopivalla tavalla takahaarukan.
Etupään tekisin toisesta, mahdollisesti sekin alumiinisesta, pyöränrungosta. Etukolmioon ei tulisi sitten säätöjä mutta penkkinä käyttäisin M5/Velokraft tyyppistä kovaa penkkiä jolla vähän voi etäisyyteen vaikuttaa.
Kun kiinnostaisi ottaa todelliset testit liikkuvakeskiöisestä 700c-pyöräisestä ja tuollaiselle "mahdottomalle ajettavalle" ja kierrätysosista tehtynä minimi-investoidulle olisi muutakin taajamakäyttöä vaikkei se osoittautuisi kovin nopeaksi tai muuten sopivaksi.
Nyt sitten pähkäilemään sopivaa luovuttajaa, ehdotuksia ?
AC/DC TIG löytyy ja jännitysten päästöuuni on hakusessa joten nyt 3mm:n alumiinipalojen kanssa harjoittelemaan sauman tekoa, jonkin moiset onnistumisen mahdollisuudet ovat ehkä olemassa. Penkkejä ajattelin tehdä itse kopioimalla MP:n Velokraft-mallisesta.
Re: Etuvetoa pykäämään
Lähetetty: 21 Marras 2011, 23:48
Kirjoittaja mhelander
Ja tuosta Zockrasta on tarkoitus ottaa etuosasta ja penkin suhteen mitat, kuten myös keulan kulmista ja jätöstä. Oleellista näissä lienee siis emäputken kulma ja jättö sekä penkin ja keskiön korkeussuhteen säilyttäminen.
Takapyörää ajattelin tuoda lähemmäs, noin 20 asteen penkin kulma riittää tai on käytännössä maksimi mihin pyrkiä.
Re: Etuvetoa pykäämään
Lähetetty: 22 Marras 2011, 02:53
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:Kun kiinnostaisi ottaa todelliset testit liikkuvakeskiöisestä 700c-pyöräisestä ja tuollaiselle "mahdottomalle ajettavalle" ja kierrätysosista tehtynä minimi-investoidulle olisi muutakin taajamakäyttöä vaikkei se osoittautuisi kovin nopeaksi tai muuten sopivaksi.
Tuo taajamakäyttö särähti pahasti korvaan. Yritin oikein youtubesta haeskella videoita joissa tällaisella olisi tehty lentokenttää pienempiä käännöksiä hallittua ajoreittiä mutta en löytänyt. Omat jalat ei vain taivu tuosta polven ja lonkan väliltä niin paljon että tällaisella pyörällä kovin tiukkaa käännöstä saisi tehtyä. Tämä yhdistettynä ison jätön aiheuttamaan ohajuksen "haukkaus" herkkyyteen hitaassa vauhdissa pistää kovasti epäilemään taajama käytön järkevyyttä.
Mutta luulen että nopean tällaisesta saa kun vain oppii ajotekniikan. Tehokas voimansiirto, matala istumakorkeus suhteessa rengaskokoon, polkimet ei ole älyttömän ylhäällä ja mahdollisuus tehdä hyvinkin kevyt.
Jukka
Re: Etuvetoa pykäämään
Lähetetty: 22 Marras 2011, 08:31
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:Tuo taajamakäyttö särähti pahasti korvaan. Yritin oikein youtubesta haeskella videoita joissa tällaisella olisi tehty lentokenttää pienempiä käännöksiä hallittua ajoreittiä mutta en löytänyt. Omat jalat ei vain taivu tuosta polven ja lonkan väliltä niin paljon että tällaisella pyörällä kovin tiukkaa käännöstä saisi tehtyä. Tämä yhdistettynä ison jätön aiheuttamaan ohajuksen "haukkaus" herkkyyteen hitaassa vauhdissa pistää kovasti epäilemään taajama käytön järkevyyttä.
Joo, en tarkoittanut taajamakäytöllä ketteryyttä vaan lähinnä sitä että kehtaa nojakilla lähteä liikkeelle ja pyörän jättääkin jonnekin seisomaan jopon sijaan. Ja että on riittävän vaikea ainakin ajamalla varkaan pois viedä, mutta kuitenkin ei konkurssi iske jos niin pääsee käymään. Siksi kierrätysosista pääosin kasasisin.
Mutta luulen että nopean tällaisesta saa kun vain oppii ajotekniikan. Tehokas voimansiirto, matala istumakorkeus suhteessa rengaskokoon, polkimet ei ole älyttömän ylhäällä ja mahdollisuus tehdä hyvinkin kevyt.
Näistä syistä konstruktio kiinnostaa. Jos sillä oppisi ajamaan saattaisi seuraavan ehkä tehdäkin sitten hiilikuidusta...
Re: Etuvetoa pykäämään
Lähetetty: 22 Marras 2011, 09:15
Kirjoittaja tavasti
mhelander kirjoitti:Joo, en tarkoittanut taajamakäytöllä ketteryyttä vaan lähinnä sitä että kehtaa nojakilla lähteä liikkeelle ja pyörän jättääkin jonnekin seisomaan jopon sijaan. Ja että on riittävän vaikea ainakin ajamalla varkaan pois viedä, mutta kuitenkin ei konkurssi iske jos niin pääsee käymään. Siksi kierrätysosista pääosin kasasisin.
Veikkaan, että nojakkeja ei varasteta ajamalla, vaan pakettiautoon nostamalla. Siihen luultavasti taas auttaa parhaiten huono ulkonäkö: jos pyörä on ruma, itse hätäisesti tehdyn näköinen niin kukaan ei sitä vie.
Re: Etuvetoa pykäämään
Lähetetty: 22 Marras 2011, 11:45
Kirjoittaja mhelander
tavasti kirjoitti:Veikkaan, että nojakkeja ei varasteta ajamalla, vaan pakettiautoon nostamalla. Siihen luultavasti taas auttaa parhaiten huono ulkonäkö: jos pyörä on ruma, itse hätäisesti tehdyn näköinen niin kukaan ei sitä vie.
Näin se varmaan menee, kuten kilpapyörienkin kohdalla hävikit on tapahtuneet.
Pitää jättää runko maalaamatta, sehän kestää sellaisenaan kun ei ole rautaa. Ja vanhat osat maasturista siihen sitten. Ei uutuuttaan kiillä ja on jo antiikki-simppaa pääosin. Tai sitten nurkissa pyöriviä halpis-kilpapyörän osia.
Penkki pitänee kuitenkin ainakin alkuun tehdä kunnollinen, voisihan sitä yrittää jos englantilaisen pyörän sais käyttöön, alumiinistakin. Siis sama 3d-muotoilu istuinosaan kuin M5/Velokraft penkeissä mutta eri tukirakenteilla.
Re: Etuvetoa pykäämään
Lähetetty: 22 Marras 2011, 11:50
Kirjoittaja Syväri
tavasti kirjoitti:mhelander kirjoitti:Joo, en tarkoittanut taajamakäytöllä ketteryyttä vaan lähinnä sitä että kehtaa nojakilla lähteä liikkeelle ja pyörän jättääkin jonnekin seisomaan jopon sijaan. Ja että on riittävän vaikea ainakin ajamalla varkaan pois viedä, mutta kuitenkin ei konkurssi iske jos niin pääsee käymään. Siksi kierrätysosista pääosin kasasisin.
Veikkaan, että nojakkeja ei varasteta ajamalla, vaan pakettiautoon nostamalla. Siihen luultavasti taas auttaa parhaiten huono ulkonäkö: jos pyörä on ruma, itse hätäisesti tehdyn näköinen niin kukaan ei sitä vie.
Jep, ajamalla ei kukaan ainakaan mbb:tä vie 
On tuo Zockra kyllä seksikäs. Ei nyt juuri muuta tuu mieleen mistä olis projektissa apua. Mutta hanki riittävän tukevat ohjauslaakerit, eikö ne oo aika kovilla tuossa?
Re: Etuvetoa pykäämään
Lähetetty: 22 Marras 2011, 12:27
Kirjoittaja tavasti
mhelander kirjoitti:Pitää jättää runko maalaamatta, sehän kestää sellaisenaan kun ei ole rautaa.
Maalaamaton alumiini voi menetellä, tai pensselillä maalaat jotain satunnaista väriä. Tai miten olisi telalla valkoista remontti-lateksia? Se kun imee kaiken kuran itseensä, lohkeilee, jne, niin vois olla jo sen näköinen ettei heti lähde kenenkään mukaan. 
Re: Etuvetoa pykäämään
Lähetetty: 22 Marras 2011, 12:41
Kirjoittaja PW
Itsekin mielelläni kattelen projekteihin jotain valmiita osia ja kappaleita mutt oon huomannu ett loppujenlopuks helpommin pääsee haluamaansa lopputulokseen kun tekee putkesta/profiilista tai muusta sopivasta materiaalista just semmosen ku haluaa. Varsinkin jos on taito hitsata alumiinia ja on noin selvä esikuva.
Petri
Re: Etuvetoa pykäämään
Lähetetty: 22 Marras 2011, 12:43
Kirjoittaja Nojanalle
Kyllä se on niin että tilaisuus tekee varkaan. Jossei muuta niin heittää lähimmältä sillalta jorpakkoon, sukeltajien hämmästeltäväksi. 
Re: Etuvetoa pykäämään
Lähetetty: 22 Marras 2011, 12:52
Kirjoittaja mhelander
Nojanalle kirjoitti:Kyllä se on niin että tilaisuus tekee varkaan. Jossei muuta niin heittää lähimmältä sillalta jorpakkoon, sukeltajien hämmästeltäväksi. 
Tämähän oli täällä Oulussa ihan vakio tapa keskiviikkoisin ja sunnuntaisin kun varuskunnan harmaissa pääsivät lomilleen. Rautasillan kupeesta naarattiin sitten näitä tilaisuuden mukaan lähteneitä oikein urakalla...
Enpäs muista että olisi kutsuttujen koulutuksen päätyttyä enää pahemmin tarvinnut naarata.
Re: Etuvetoa pykäämään
Lähetetty: 22 Marras 2011, 13:53
Kirjoittaja Simon
Minäkin väsäsin kaksi vuotta sitten talvella tällaisen etuvedon, nexuksen seiskalla 26" takana ja 24" edessä, jonkin verran kokeilin ja sitten
rälläköin sen osiin ja tein tuon pohjalta sen etuveto triken. Jokin siinä ei silloin vaan natsannut, ehkä liian matala ja pysty istuin asento,
mutta minulla kans on ollut mielessä tehdä toinen vastaava kuin tuo Zockra loivemmalla istuin kulmalla josko tulisi mieleisempi.
Onnea vaan, kyllä siitä hyvä tulee kunhan vain haluaa.

TV. Simon
Re: Etuvetoa pykäämään
Lähetetty: 22 Marras 2011, 23:55
Kirjoittaja kuparinen
Tuossa olis likimain samaa raudasta hungaarian kielellä:
http://rekumbens.matetelki.hu/egyeb/mas ... l/dartsos/

Etupäässä ohjauslaakeri on vähän eri malliin tehty, mutta perusrakenne on samaa tyyppiä.
Re: Etuvetoa pykäämään
Lähetetty: 23 Marras 2011, 08:15
Kirjoittaja irakas

Kyllä tämän Zockra-tyyppisen nojiksen rakentaminen kovasti houkuttaisi, jos ei tietäisi, että vaatii monen sadan kilometrin vartalon totuttelun ennenkuin ajo sillä tuntuisi mukiinmenevältä. Vartalossa täytyy ottaa käyttöön ja vahvistaa aivan uudet lihasryhmät. Ensimmäiseksi nojakiksi se sopii siinä suhteessa hyvin, kun ei silloin vielä paremmasta tiedä. Ehkä Simoninkin natsaamattomuus johtui tästä. Minun Komsassa (SH 6):

On vastaavanlainen ohjaukseen vaikuttava poljenta, eikä ajaminen ole pitemmällä matkalla ollenkaan mukavaa.
Sekä tuossa ylimmän kuvan Zockrassa että tuossa unkarilaisessa ihmetyttää tuo ohjaustangon muotoilu.
Missä asennossa kädet ovat? 
Sakari
Re: Etuvetoa pykäämään
Lähetetty: 23 Marras 2011, 08:36
Kirjoittaja mhelander
irakas kirjoitti:Sekä tuossa ylimmän kuvan Zockrassa että tuossa unkarilaisessa ihmetyttää tuo ohjaustangon muotoilu.
Missä asennossa kädet ovat? 
Kädet ovat suoraan eteenpäin, vähän kuin superman-tangolla ajaessa. Ja kourat kuten maantiekilpurin jarrukahvoissa. Eli kämmen/peukalo jarrukahvan päällä ja sormet ulkosivulla.
Muoks: ja siksi tällainen leveähkö tanko että sitten kun poljetaan tosissaan niin käsillä voi auttaa/vastustaa jalkojen aiheuttamaa ohjausta. Jotkut väittää että näin saadaan kädet ja yläkroppa mukaan töihin, itse en ole siitä niin vakuuttunut. Mutta pitää päästä kokeilemaan...