Sivu 1/1
Velomobiiliseminaari 2012, Dronten
Lähetetty: 02 Joulu 2011, 22:42
Kirjoittaja Jarcco
http://velomobileseminar2012.blogspot.com/
Piti lukaista tämä blogi lopusta alkuun kerralla (kääntäjän avulla toki), melkoinen määrä keksintöjä kuten tämä:

Systeemin etu lienee se että sopii hyvin koteloitavaksi. Toisaalla blogissa väitetään ketjuvälityksen kestävän jopa 50 000 km jos se koteloidaan tiiviisti. Gazelle kehittelee kaupunkipyörää jossa on tämä voimansiirto ja yksipuolinen joustohaarukka.
Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten
Lähetetty: 02 Joulu 2011, 23:36
Kirjoittaja tm
Samasta vaihdelaatikko-ideasta olen nähnyt netissä myös proton, tosin maastopyörässä. Ei vanha linkki näytä enää toimivan, joku italialainen insinööri oli sellaisen rakennellut. Itsekin tuollaisen tekemistä harkitsin, mutta viila-rautasaha-porakone -metodilla sellaista ei saa aikaiseksi, joten jätin taannoin mahdollisten tulevien projektien joukkoon.
Ainoa miinus minkä tuosta keksin, on pienet rattaat ensiöakselilla. Mainitsemassani aiemmassa versiossa vaihteisto oli keskiön yhteydessä (niin varmaan tässäkin, mutten vielä katsonut tuota linkkiäsi), eli ensiöakseli oli suoraan keskiöakseli, jonka päihin kammet kiinnittyvät. Pienet ketjupyörät aiheuttavat kovan vetovoiman ketjuun. Toisaalta jos ketju ja rattaat ovat riittävän kestäviä, ja rakenne on suljettu ettei lika pääse tekemään tuhojaan, niin kyllähän tuo hyvin pitkäikäinen voisi olla.
Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten
Lähetetty: 03 Joulu 2011, 11:09
Kirjoittaja jori
Minusta tuon vehkeen ainoa neronleimaus on vaihteen vaihtamisen mahdollisuus takaperin pyörittämällä. Liikennevaloissa saa aina sopivan vaihteen silmään. Sehän vaatii vain vaihteensiirtolevyn sekä rattaan ylä-, että alapuolelle.
Ei tuota vaihdemekanismia välttämättä tarvitse samansuuruisilla rattailla rakentaa. Riittää, kun pyöräparien hammaslukujen erotukset on samat ja akseliväli riittävä, tai lähtökulman muutokset huomioidaan hammasmäärän korjauksella. Tein joskus aikoinaan, kun tätä rupesin suunnittelemaan, exceliin laskimen, jolla saattoi laskea lenkkiluvun tietylle ratasparille ja akselivälille. Kokeilin sillä, ja totesin, että varsin pienellä ketjunkiristimen tarpeella tuollainen on rakennettavissa.
Ajattelin käyttää kiristimenä Roll-Ring kiristintä, http://www.renold.com/Products/Transmis ... l-Ring.asp niin jalkajarrukin on mahdollinen. Tässä linkki yhteen mainintaan vaihdesuunnitelmastani. http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... aja#p15957
Pienellä vetävällä pyörällä varustetussa kinnerissä väliakselin käyttö on lähes välttämätöntä, joten tuon patentin mukaisen, samansuuruisilla rataspakoilla varustetun ja suojatun, takavaihteen tekeminen saattaisi olla hyvinkin järkevää, kun etuvaihde hoitaisi ketjunopeuden nostamisen riittävän korkealle, jotta voisi käyttää normaaleja takapakkoja.
Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten
Lähetetty: 03 Joulu 2011, 13:03
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:Pienellä vetävällä pyörällä varustetussa kinnerissä väliakselin käyttö on lähes välttämätöntä, joten tuon patentin mukaisen, samansuuruisilla rataspakoilla varustetun ja suojatun, takavaihteen tekeminen saattaisi olla hyvinkin järkevää, kun etuvaihde hoitaisi ketjunopeuden nostamisen riittävän korkealle, jotta voisi käyttää normaaleja takapakkoja.
Jotta homman saisi tehtyä normaaleilla takapakoilla, pitäisi käyttää niitä maantie-miesten 1 piikin nousulla olevia. 10 vaihteisella 11-21 pakoilla saisi 360% skaalan, eli saman kuin jollain 7v napavaihteilla.
Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten
Lähetetty: 03 Joulu 2011, 14:57
Kirjoittaja Jarcco
Flevobiken patentoima ratkaisu lienee tarkoittu toimimaan välivaihtajan kanssa, kuten kuvassa alla. Mutta Gazellen versiossa on pakko olla normaalikokoiset eturattaat. En ole löytänyt siitä sen enempää tietoa. Periaatteessa systeemi tarjoaa kaikki napavaihteen edut, kuten suljettu rakenne ja paikallaan vaihtaminen. Muita etuja ovat hyvä hyötysuhde ja suuri vaihdeskaala.

Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten
Lähetetty: 03 Joulu 2011, 15:10
Kirjoittaja Jarcco
Tässä vielä kuva Gazellesta. Eturattaan tienoo on rajattu pois...

Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten
Lähetetty: 03 Joulu 2011, 22:27
Kirjoittaja tm
Löytyihän se muistelemani italiaano-vaihdelaatikko viimein netistä:
http://www.bikeradar.com/news/article/f ... rbox-7389/
Muistaakseni keksijällä oli patentti tai ainakin hakemus tuosta vekottimestaan, tiedä sitten mitä yksityiskohtaa koski.
Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten
Lähetetty: 04 Maalis 2012, 09:42
Kirjoittaja Jarcco
Tässä video jossa GSS:n koppa avattuna. Edessä on vain yksi ratas. http://www.youtube.com/watch?v=9CJ8wPtZHF8
Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten
Lähetetty: 04 Maalis 2012, 11:39
Kirjoittaja Syväri
Mietin pitkään että mitenkäs tämä eroaa jostain ketjusuojasta mutta pakka onkin tosiaan rungon ulkopuolella
Kyllähän tuo ketjulle tekee hyvää..
Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten
Lähetetty: 04 Maalis 2012, 12:26
Kirjoittaja mhelander
Syväri kirjoitti:Mietin pitkään että mitenkäs tämä eroaa jostain ketjusuojasta mutta pakka onkin tosiaan rungon ulkopuolella
Kyllähän tuo ketjulle tekee hyvää..
Ei muuten hullumpi idea ! Takavaihtaja on hajautettu kahteen osaan, ketjun kiristäjä joka on ylempänä ja lähempänä etulehteä ja siirtäjä joka on meno-paluu ketjujen välissä.
Eikös näitä tällaisia takapyörän laakerointeja ole jo foorumilaisten toimesta tehty jokunen... jos tahtoo kokeilla tällaista siirtäjää. Kopanhan voisi tehdä siten että vaahtoeristelevystä vaan muotti suoraan "paikan päälle", siihen sopiva muotoilu ja ja lasi- tai hiilikuitua päälle.
Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten
Lähetetty: 04 Maalis 2012, 12:27
Kirjoittaja mhelander
Ja näihin 20" takarattalla varustettuihin trikeihin olisi oiva tapa saada herkästi rikkoutuva pitkällä kehikolla oleva takavaihtaja järkeistettyä.
Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten
Lähetetty: 04 Maalis 2012, 13:10
Kirjoittaja Syväri
Vannekin on pinnattu symmetriseksi.. vaihdot pitäs sujua jämäkästi tuolla rakenteella. Miinuspuolelle menee sitten yksi eturatas, paino(?)
Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten
Lähetetty: 04 Maalis 2012, 14:29
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:Vannekin on pinnattu symmetriseksi.. vaihdot pitäs sujua jämäkästi tuolla rakenteella.
Onko vieläpä niin että vaihteen vaihto onnistuu taaksepäin polkiessa? Kätevää esim. yllättävän pysähdyksen jälkeen.
Jukka
Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten
Lähetetty: 04 Maalis 2012, 17:29
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
Onko vieläpä niin että vaihteen vaihto onnistuu taaksepäin polkiessa? Kätevää esim. yllättävän pysähdyksen jälkeen.
Käsittääkseni nimenomaan näin.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... aus#p27478