mhelander kirjoitti:Ja yleensä, jos vanne ei ole nk offset-tyyppiä, on vetävän puolen pinnat lyhyempiä. Olisi toki parempi jos vanne olisi mahdollisimman keskellä navan laippoja; näin kokonaisuus olisi mahdollisimman luja. Mutta ei sillä nojakeissa juuri merkitystä ole... ei tule taittoa kun ei korkealla poljeta tai putkelta runtata.
Vielä tuosta lujuudesta, ratashan on mahdollisimman luja jos siinä on jäykkä profiilivanne (kuten tuo minun kiinan ihme 60mm hiilarivanne) ja tukevilla laipoilla oleva napa josta radiaalisti puolatut pinnat. Tämä kokonaisuus on mahdollisimman kevyt, jäykkä ja jos vielä vanne on navan laippojen keskellä niin sitä parempi.
Radiaali puolaus ei sovi vetävään rattaaseen, tai sellaiseen jossa on napa- tai levyjarru. Silloin ainakin toisen puolen pinnojen pitää olla ristiin puolattu. Näitä valmiita kaupan rattaita löytyy setteinä joissa esimerkiksi edessä on radiaalisti 16 pinnaa, ja takana 24. Takana toisesta laipasta lähtee 8 pinnaa radiaalisti ja toisesta yhden yli ristiin.
Itse kokeilin tuota jälkimmäistä ja vielä säädettynä siten että vetävä puoli oli radiaali siten että pinna tuli navan laipan ulkokautta ulos vanteelle, ja ei-vetävä puoli oli kahden yli ristiin. Ratas toki toimi mutta pinnojen pituuden laskeskelun sekoilussa tuli toiselle puolelle mustat pinnat ja toiselle rosteriset. Rihtaus oli työläämpää mutta hyvin pysyi suorana.
Sen verran jäi tuo värivirhe harmittamaan ja ajattelin pitkän päälle että Hope-napa oli sen verran arvokas ettei huvita särkeä sitä joten tilasin toisen puolisetin pinnoja vetävälle puolelle mustina ja nyt ratas on siis kahden yli ristiin puolattu molemmin puolin. Käytin 2.0/1.8 DT-Swiss Competition pinnoja joissa alumiiniset nipat.
Myös rattaan lujuutta kannattaa parantaa ohennetuilla pinnoilla. Pinna kun harvoin katkeaa keskeltä ja ohennetut on päistään samanlaisia kuin yhta vahvuutta olevat. Ohennettu pinna kuitenkin joustaa/venyy enemmän kuin ohentamaton joten sillä voi pinnat vetää kireämmälle jolla lujuus on maksimissaan kuitenkin pinnoitus joustaa iskuissa ja taitossa kuten löysemmälle vedetty ohentamaton pinnoitus.
Ja onhan noi keveämpiäkin, olisin ottanut Revolution -pinnat mutta sopivaa pituutta ei (verkko-) kaupoista ollut tyrkyllä. Olisin ottanut kotimaiset, jopa titaaniset, jos olisivat toimittaneet.
Mitä tulee vanteiden käyttöön, kannattaa aina käyttää 30-40 mm syvää profiilivannetta jos sellaisen vain saa. Jos ajetaan 25+ km/h nopeuksia vanteen korkeampi paino on helposti kompensoitu sen pienemmällä ilmanvastuksella. Samoin voidaan käyttää pienempää pinnamäärää joka pienentää vastusta entisestään.
Jos taas käyttää "lepsuja" tuubi- tai avovanteita, kuten minä (=vanhaa kierrätyskamaa), niin kannattaa käyttää noita ohennettuja pinnoja, vähintään kolmen yli ristiin, ja nehän on 36-pinnaisia. Minulla on Arc en Ciel spagettivanteita kaksi "kisakäytössä" ja hyvin pelaavat 2.0/1.5 DT-Swiss Revolution pinnoilla. Ja ovat mun keveimmät rattaat !