Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Palataanpas aiheeseen; aina vaan pyörii päässä nojakkien rakentelu ja myynti. Vauhtia on saanut sukulaisten ja muiden puolivakavista kommenteista: "sun pitäs ruveta valmistamaan näitä".

Tällaisen esimerkin sain kasaan:

Malli: 20" kasaantaittuva etuveto
Varusteet: tarakka, säädettävä penkki ja puomi, levyjarru edessä, lokasuojat

Suunnattu: retki- ja kaupunkipyöräksi
Markkinointi: Yksinkertainen ja edullinen nojakki moneen tarkoitukseen

Esimerkki osakokoonpanosta ja rungon painosta. low-low-end kamaa. 1x7 Vaihteista tulisi 80e lisää ja 1kg lisää painoa.
Kiekot pitääs kasata itte.
Kuva
Rungon paino on ehkä vähän alakanttiin. Putkien pituudet ei ole ihan justiin laskettu.. Osissa on ehkä muutama gramma ylimäärästä.

Levyjarruja sais halvemmallakin mutta miten luotettavuuden kanssa?

Osien hinta on chainreactioncyclesistä. Rungon hinnassa rauta 20e, pultit ym 30e, maalaus 50e

Näin päästiin siis alle 700e valmistushintaan yhden nojakin sarjassa, no, ainakin paperilla.. Siitäkin alas on hyvät mahdollisuudet päästä, jos osat maksaa tässäkin kahden markettipyörän verran. Pakkohan se on :D

Investoinnit:
20 nojakin sarja 20*700 eli 14000euroa.
Hitsauskoneet ja -tarvikkeet (mig, tikki on kalliimpi) 2000e
Ohutputkien käsittelyyn tarvittavat koneet ml. saha 1000e

Juoksevat kulut
Tilojen vuokraus (??) ööh jotain 500e kuukaudessa. Ei tarvis olla iso tila, ja täälläpäin on paljon tyhjiä hallinnurkkia joita kaupataan.
Sitten tietysti tuntematon lainan lyhennys, esim. finnveran lainoituksesta mulla ei ole tietoa

Rahoitus
Kun tietääski, näillä näkymin siis 17000+3000 käyttörahaa pitäis olla rahoitusta että vois tehdä järkevän sarjan

Kysymys kuuluukin paljonko pitää ottaa katetta?
JOS pyöriä menisi 10 kuukaudessa, karvalakkimalleja siis, ja juoksevat kulut 1000e kuukaudessa + poisluetaan yrittäjän muonitus:
20% katteella (840e) jäisi 400e,
30% katteella (910e) jäisi 1100e
10kpl kerkiäisin tehdä kuukaudessa nykyisen palkkatyön puitteissa, kun tuotantoprosessi kehittyisi.

Lisätään valtion ryöstämä osuus eli ALV, saadaan pyörän hinta ainakin paperilla :mrgreen:
8400,23=~1033e
910
0,23=~1120e

Ison muutoksen tekis jos osat sais esim. tukusta 20% halvemmalla, mutta kun mä en noista tiedä. Vaihtaisin varmaan sillä hinnalla osia parempiin.
Olikohan mun laskuissa mitään järkeä? :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tee lainavehkeillä yksi ja kokeile myydä. Tuo 10kpl/kk on älytön myyntitavoite. Hinnaltaan kilpailisi esim. tämän kans: http://www.azub.eu/CZ/azub-eco-recumben ... -bike-hpv/ kumman itse ostaisit mieluummin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Heh. Tuli sama pyörä Jukan kanssa mieleen.

Kyllä mä täällä kylmässä pohjolassa myös hylkäisin tämän vuotuisen 120 pyörän myyntitavoitteen. Kiinalaiset voittaa tämän kisan niin kepeesti :) PAITSI jos saat siihen mukaan ELY keskuksen joka antaa sulle kehitystyöhön yms. rahaa.

Ihan arvaamalla sanoisin että meilläpäin voisi ollakin myyntiä tiukasti räätälöidylle hitech mallille = laite joka kulkee kovaa ja on trimmissä, ja sitten Syväri kolvaa mittojen mukaan joka jätkälle oman. Pienet sarjat ja iso hinta. Mainetta ja kunniaa jne. Semmoisia menisi sitten ympäri pohjolan?

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Pastori kirjoitti:

Heh. Tuli sama pyörä Jukan kanssa mieleen.

Kyllä mä täällä kylmässä pohjolassa myös hylkäisin tämän vuotuisen 120 pyörän myyntitavoitteen. Kiinalaiset voittaa tämän kisan niin kepeesti :) PAITSI jos saat siihen mukaan ELY keskuksen joka antaa sulle kehitystyöhön yms. rahaa.

Ihan arvaamalla sanoisin että meilläpäin voisi ollakin myyntiä tiukasti räätälöidylle hitech mallille = laite joka kulkee kovaa ja on trimmissä, ja sitten Syväri kolvaa mittojen mukaan joka jätkälle oman. Pienet sarjat ja iso hinta. Mainetta ja kunniaa jne. Semmoisia menisi sitten ympäri pohjolan?

Jostain kun olisi lähdettävä, eikä se todellakaan olisi sellainen mitä kehtaisi hipomallina myyä

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Entä jos lähtisi sekoittaen kahta eri pyörätyyppiä ja loisi esimerkiksi ruiserin ja nojapyörän risteymän. Ei hakisi vauhti , vaan jotain holjaa , tai ratki radikaalia . :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Entä jos lähtisi sekoittaen kahta eri pyörätyyppiä ja loisi esimerkiksi ruiserin ja nojapyörän risteymän. Ei hakisi vauhti , vaan jotain holjaa , tai ratki radikaalia . :wink:

Eli joku täysin järjetön idea, esim. autonrengas ja pitkä keula polkupyörässä( http://www.kotinet.com/ninajukk/chop.htm ). Oli muuten ostajia "jonoksi asti", toisin kuin nojapyöriäni kaupatessa :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma

Viesti Kirjoittaja terppa »

Yrittäjäkurssia suosittelen, siellä saisi laskuapuja ja muuta infoa mitä kannattaa huomioida ja sen jälkeen käsittääkseni on mahdollisuus myös starttirahaan. 10 pyörää/kk teoriassa on mahdollisuus myydä mutta mun mielestä vaan ehkä 4kk ajan eli jostain huhtikuun puolestavälistä eteenpäin (talvella jokunen ehkä?) ja ahkerasti siinä saa turuilla ja toreilla ja pyörätapahtumissa kierrellä... eli jonkinlaiset markkinointikulut per/pyörä kannattaa miettiä.

Periaatteessa tuo pyörämalli on hyvä ja jolle olisi kaupunkitalouksissa tilausta jos vaan kokoontaitto ja kotiin roudaus on riittävän helppoa. Sitten se hinta... jos hinta nousee nelinumeroiseksi niin se koventaa myyntiponnisteluita aika tavalla. Etuveto lisää tekniikanmiesten mielenkiintoa...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Onhan se niin että , ei kannata tehdä sellaista mikä teettää turhaa työtä ja vatsa kurnii nälästä kun kauppa ei käy. Tässä Jukan sopperissa on leivällinen ja kehittämisen idea. :oops:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuntus ett aika pienin kustannuksin kannattas lähtee liikkeelle, tee yks pyörä ja yritä myydä se. Jos tilaat 20 pyörän tarvikkeet kerralla pitäs kyllä saada hyvät alennukset, yksittäin ostamiseen verrattuna. Tuo kaupanteon sesonkiluonteisuus vois olla hyväkin ett osan vuodesta vois keskittyä tuotantoon ja osan pelkkään markkinointiin ja myyntiin.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Näin se ikävä kyllä taitaa olla. Kaikkea "järkevää" tehdään jo siellä missä sen tekeminen on kannattavaa, suomalaisten on aika turha täkäläisillä palkka-, tila- yms. kustannuksilla alkaa tekemään jotaki mitä saa kaupasta valmiina. Pitäisi alkaa tekemään jotakin "järjetöntä", mutta kuitenkin riittävän haluttavaa.
Kickbiken tekijä on mielestäni onnistunut tässä, "kuka hullu sitä nyt polkimetonta ja penkitöntä pyörää haluaa". Tosin ei näitäkään enää kai suomessa tehdä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jviirret kirjoitti:

Näin se ikävä kyllä taitaa olla. Kaikkea "järkevää" tehdään jo siellä missä sen tekeminen on kannattavaa, suomalaisten on aika turha täkäläisillä palkka-, tila- yms. kustannuksilla alkaa tekemään jotaki mitä saa kaupasta valmiina. Pitäisi alkaa tekemään jotakin "järjetöntä", mutta kuitenkin riittävän haluttavaa.
Kickbiken tekijä on mielestäni onnistunut tässä, "kuka hullu sitä nyt polkimetonta ja penkitöntä pyörää haluaa". Tosin ei näitäkään enää kai suomessa tehdä?

Jukka

Taloustilannetta on seurattu ahkerasti. Siitäkin tulee omat riskinsä, kun euron arvo on ruvennu heittelemään. Toki kohta voi olla niinkin että ei riitä enää tekijöitä kun pitää ruveta aasiaan päin viemään tavaraa henkensä pitimiksi :roll:

PW kirjoitti:

Tuntus ett aika pienin kustannuksin kannattas lähtee liikkeelle, tee yks pyörä ja yritä myydä se. Jos tilaat 20 pyörän tarvikkeet kerralla pitäs kyllä saada hyvät alennukset, yksittäin ostamiseen verrattuna. Tuo kaupanteon sesonkiluonteisuus vois olla hyväkin ett osan vuodesta vois keskittyä tuotantoon ja osan pelkkään markkinointiin ja myyntiin.

Petri

Niin, tottakai ensin proto, sen testaus ja kaupittelu. Laskelmassa on proton teoreettinen minimihinta. Helpottaa vaan kummasti sitä kaupittelua jos takana on yritys eikä vain yksityishenkilö.
Mä noista alennuksista tuumailin että 20-30% lähtis hinnasta pois jos sais maahantuojalta isompaa erää osia ja sitten alkaakin olla jo hintaetua azubiin nähden

terppa kirjoitti:

Yrittäjäkurssia suosittelen, siellä saisi laskuapuja ja muuta infoa mitä kannattaa huomioida ja sen jälkeen käsittääkseni on mahdollisuus myös starttirahaan. 10 pyörää/kk teoriassa on mahdollisuus myydä mutta mun mielestä vaan ehkä 4kk ajan eli jostain huhtikuun puolestavälistä eteenpäin (talvella jokunen ehkä?) ja ahkerasti siinä saa turuilla ja toreilla ja pyörätapahtumissa kierrellä... eli jonkinlaiset markkinointikulut per/pyörä kannattaa miettiä.

Periaatteessa tuo pyörämalli on hyvä ja jolle olisi kaupunkitalouksissa tilausta jos vaan kokoontaitto ja kotiin roudaus on riittävän helppoa. Sitten se hinta... jos hinta nousee nelinumeroiseksi niin se koventaa myyntiponnisteluita aika tavalla. Etuveto lisää tekniikanmiesten mielenkiintoa...

Hyvä vinkki tuo yrittäjäkurssi, korvan taakse.. Ärsyttää vaan kun nykyään on yrittämisen meininkiä lähinnä siinä kuka vetää eniten starttirahoja ja tukia ja sitten tekes valitsee firmat joita tekohengitetään. Tai sitten pitää olla helvetin rikas jo valmiiksi :roll:

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Syväri kirjoitti:

Esimerkki osakokoonpanosta ja rungon painosta. low-low-end kamaa. 1x7 Vaihteista tulisi 80e lisää ja 1kg lisää painoa.
Kiekot pitääs kasata itte.

Ei noi osat mun mielestä ole mitään low-endiä, kun esim. kiekot on pienempihalkaisijainen versio legendaarisista DH-kiekoista, navat sitä tasoa jota näkee yli tonnin maastureissa ja levyjarrutkin erinomaiset. Törkyhalvalla jos haluaisi päästä, niin varmaankin kannattaisi teurastaa uusia bilteman pyöriä raaka-aineiksi. Siellähän on näitä 21-vaihteisia "maastureita" satasella.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Nebulus kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Esimerkki osakokoonpanosta ja rungon painosta. low-low-end kamaa. 1x7 Vaihteista tulisi 80e lisää ja 1kg lisää painoa.
Kiekot pitääs kasata itte.

Ei noi osat mun mielestä ole mitään low-endiä, kun esim. kiekot on pienempihalkaisijainen versio legendaarisista DH-kiekoista, navat sitä tasoa jota näkee yli tonnin maastureissa ja levyjarrutkin erinomaiset. Törkyhalvalla jos haluaisi päästä, niin varmaankin kannattaisi teurastaa uusia bilteman pyöriä raaka-aineiksi. Siellähän on näitä 21-vaihteisia "maastureita" satasella.

Ai. No hyvä tietää :D

Deoren navat on ainakin halvimmasta päästä, mutta varmasti tiekäyttöön riittävät. Levyjarrunkin saa 50e ja tuossa maksaa levyineen 140e, mutta halvat ei kestä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:

Deoren navat on ainakin halvimmasta päästä

Halvimmasta päästä mitä euroopassa irtotavarana myydään, mutta jos katselet minkä hintaisissa valmiissa pyörissä niitä on...

Syväri kirjoitti:

Levyjarrunkin saa 50e ja tuossa maksaa levyineen 140e, mutta halvat ei kestä.

Siis 50Eurolla saa halutessaan levyjarrut levyineen eteen ja taakse, kahteen pyörään, rahtikuluineen. Eli yhteensä 4 jarrua.
http://www.dealextreme.com/p/aluminum-m ... rear-67035
Luulen että tuollaiset on ne halvat joiden kestävyyttä on syytä epäillä, ei ne 50e/kpl maksavat jarrut.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Eikös nojapyöräilijät ole erikoisuuksien tavoittelijoita, yksilöllisiä ihmisiä, joille ei kelpaa mikään, mitä lähinaapureilla on? Onkohan Suomessa ainuttakaan nojapyörämerkkiä ja -mallia, jota olisi edes parin vuosikymmenen aikana myyty yhteensä yli 10 kpl? Härmäpyöriäkään?

Nyt siis liiketoimintaidea pohjautuisi siihen, että nämä oudot tyypit muuttaisivat käytöstään täysin päinvastaiseksi kuin ennen?

Keksijän oppaissa kehotetaan uuden rautaisen idean saanutta ENSIN rakentamaan yksi proto vaikka hätätilassa pahvista ja teipistä kasaten, kokeilemaan sen toiminta monipuolisesti ja myymään se sitten. Kumma juttu, miten käytännössä tämän prosessin läpikäynti pudottaa yli 99 ideaa sadasta "jonkun pikku detaljin" takia. (esim. että "ostajia olisi pilvin pimein, mutta kun eivät ymmärrä omaa parastaan").

Vastaa Viestiin