Sivu 1/4

Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 12 Joulu 2011, 16:10
Kirjoittaja tm

"Myydään, ostetaan ja vaihdetaan" -osiossa (http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=2159) vinkattiin Optiman alennusmyyntiin, ja sieltä silmiin osui malli Orca 26-26:
http://www.recumbentparts.com/detail/0/ ... White.html

Haussa on retkikäyttöön soveltuva kulkine, ja tuo saattaisi olla passeli. Hinta houkuttelisi, rahti Suomeen olisi kuulemma vain 35 €.
Pyörä on odotellut ostajaansa vuoden verran, ja eroaa osien osalta hieman normaalista.

Löytyykö foorumilaisilta kommentteja Optiman tekeleistä, ovatko harkinnan arvoisia ja löytyykö sanomista esim. laadusta?

Leppoisaan ajeluun tuo alaohjaus lienee sieltä rennoimmasta päästä, eli olisi retkikäyttöön sopiva. Itsellä on kokemusta lähinnä vain yläohjauksesta. Alaohjauskuskeilta en ole juuri negatiivisia kommentteja kuullut, vaan kaikki ovat kehuneet (luonnollisesti) omaa kulkupeliään. No sama tilanne taitaa olla myös yläohjaushemmojen piirissä, joten luvassa taitaa olla eri koulukuntien välistä juupas-eipäs -sanailua :D .

Ostopäätös tarvinnee tehdä jokusen päivän sisällä, joten jos teillä on aiheeseen kommentoitavaa, niin kommentoikaa pian.


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 12 Joulu 2011, 16:21
Kirjoittaja Nojanalle

Pyörä on pitkälti Nazcan Pioneerin kaltainen . Alaohjaus on ihan hyvä , tietysti voi sanoo yläohjauksesta mitään , koska en sellaista ole omistanut. Tosin viikon ajelin soutupyörää , jossa tietysti oli tuo " orava ohjaus". Itse pyörään , niin tuo alaohjaus ohjaustanko on samanlainen kun Nazcassa oli aikanaan. Itse en pitänyt pitää käsiäni tossa asennossa. Vaan rakantelin toisenlaisen ja sain kädet täysin rennoksi. Joka minun mielestä on alaohjauksen paraspiire pitkillä matkoilla, kädet saa roikkua sivuilla ja polkee rennosti. :P


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 12 Joulu 2011, 16:29
Kirjoittaja jviirret

Kyllähän tuo tuohon hintaan on varsin houkutteleva, lähin kilpailija lienee tämä: http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... B6r%C3%A44 mutta kyllä optimalla parempi maine noista kahdesta taitaa olla.
Yritä ihmeessä päästä kokeilemaan alaohjausta jossakin, minusta se ei ole niin rento kuin mitä väitetään. Ainakin omalla kohdalla tasapainon ylläpito on sillä vaikeampaa ja syli auki ajellessa on ilmanvastus suurempi. Trikeen alaohjaus on luonnollinen valinta.

Jukka


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 12 Joulu 2011, 17:06
Kirjoittaja Syväri

Tavaraa näyttäs ainakin mahtuvan enemmän ku riittävästi..

Alaohjauksen uskoisin sopivan juuri retkikäyttöön. Itse olen tietenkin yläohjauksen kannalla :lol:

Minkälaisilla osilla ne tuota myy? Joku keskitason mtb setti näyttäs olevan.

http://www.recumbentparts.com/detail/0/ ... ilver.html

Vastaava 20" eturattaalla, näyttää jotenki tasapainosemmalta, mutta... enpä minä ole pienempää etupyörää kaivannut.


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 12 Joulu 2011, 17:31
Kirjoittaja PW

Pystyyks tuon vaihtamaan yläohjatuks jos ei tunnu hyvältä ? Miten tuo rahti voi olla noin halpa ?

Petri


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 12 Joulu 2011, 18:31
Kirjoittaja Nojanalle

Taas taidetaan syylistyä tähän väittelyyn ohjaustavan helpoudesta. Itse näen sen niin että mikä on se tunne kun on ajanut pyörällään tuhansia kilometrejä. Omassa se on rauhallinen ainakin. Tuntuu että mitä lujempaa pasauttaa mäkiä alas niin sitä paremmin se on hyppysissä. Näistä ilmanvastuksista en rupea väitteleen. Yleensä joka pyörän pystyy muuttamaan yläohjattavaksi . Riippuu pitkälti siittä kuinka lähellä emäputki on istuinta . Mutta arviolta tämä onnistuu tähänkin pyörään jos nyt haluaa kesän jälkeen enään siirtyä yläpuoliseen. :P


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 12 Joulu 2011, 20:00
Kirjoittaja irakas
Nojanalle kirjoitti:

Taas taidetaan syylistyä tähän väittelyyn ohjaustavan helpoudesta. Itse näen sen niin että mikä on se tunne kun on ajanut pyörällään tuhansia kilometrejä. Omassa se on rauhallinen ainakin. Tuntuu että mitä lujempaa pasauttaa mäkiä alas niin sitä paremmin se on hyppysissä. Näistä ilmanvastuksista en rupea väitteleen. Yleensä joka pyörän pystyy muuttamaan yläohjattavaksi . Riippuu pitkälti siittä kuinka lähellä emäputki on istuinta . Mutta arviolta tämä onnistuu tähänkin pyörään jos nyt haluaa kesän jälkeen enään siirtyä yläpuoliseen. :P

Alaohjaus olisi suositumpi, jos olisi saatavana sellaisia alaohjattuja nojakkeja, joissa kädensijat eivät tököttäisi epäergonomisesti noin pystyssä vaan vaakasuorassa.

Sakari


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 13 Joulu 2011, 09:35
Kirjoittaja tavasti

Pitäisin Orcaa erittäin potentiaalisena pyöränä. Tietysti nykymaailmassa levyjarrut olisivat mukavat.

EDIT: aluksi kirjoitin höpöjä ohjauksesta


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 13 Joulu 2011, 15:21
Kirjoittaja tm

Kiitokset kommenteista. Nojanallen ja Sakarin kommentit pidetään mielessä, jos ohjaustankoa tarvitsee muuttaa.

Innokkaasti Optimalla ovat pyörää kauppaamassa, Thomas-niminen kaveri on vastaillut sähköposteihin ripeästi.
Tällä hetkellä tilanne on sellainen, että listalla on pyörän lisäksi lisätavarateline, niskatuki, mittaripidike + rahti yhteishintaan 1500 €.
Taidan sortua houkutukseen ja laittaa tilauksen menemään.

Tavasti on oikeassa levyjarruista. Ajattelin vaihtaa tuohon joustokeulan, ja samalla laittaa (ainakin) eteen levarin. Sopiva ylimääräinen levyjarrukiekko kun löytyy omasta takaa.

Mitä alaohjauksen mahdollisesti hieman isompaan ilmanvastukseen tulee, niin tällaisessa retkipyörässä en koe sillä olevan suurta merkitystä. Mukava ja rento ajoasento ovat etusijalla. Sama homma painon kanssa: retkitavaroiden kanssa painoa on joka tapauksessa paljon, siinä ei fillarin ylimääräinen kilo tai kaksi paljoa tunnu. Kovaa ajamiseen on sitten omat vehkeensä.


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 15:25
Kirjoittaja tm

No niin, raha on laitettu siirtymään tililtä kohti Alankomaita, kestänee jokusen päivän. Kun maksu näkyy Optiman tilillä, niin paketti liikahtaa kohti Suomea. Optiman nettisivulla ko. fillarin saatavuus muuttui jo muotoon "temporarily not available".

Positiivinen yllätys oli kiekkojen soveltuvuus sekä vanne- että levyjarruille, malli on Shimano WH-M505. Painavat kuin synti (yht. 2100 g), mutta taisin tuossa edellä mennä sanomaan jotain painosta yleensä. No pyörivän massan ystävä en kyllä ole, mutta eiköhän noilla rauhallisempi ajelu hyvin suju :) . Netistä löytyi käyttäjäarvioina sellaista, että joillain oli katkeillut pinnoja melko uusistakin tuollaisista kiekoista -> voi olla aiheellista vaihtaa pinnat parempilaatuisiin (DT), jos alkaa itsellä paukkua poikki. Vakiona on 28 litistettyä "aero"pinnaa per kiekko. Pitemmälle kesälomareissulle voi vaihtaa maastopyörästä paremmat kiekot alle, ettei mene kesän kohokohta pilalle pettäneen takakiekon takia.

Hullu aika ostaa uusi pyörä, kun ei pääse heti kunnolla testaamaan. Mutta tuollaisia tarjouksia tuskin sattuu kohdalle keväällä sesongin alkaessa.

Ei nyt sitten tullut rakennettua retkifillaria itse, katsotaan saisiko värkätyksi omin kätösin jotain erikoista Nokian tapahtumaa varten.


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 15:45
Kirjoittaja Nojanalle

Tässä itse tilasin Pyörätohtorilta kotimaiset Symotic pinnat , sain 100 kpl vain 30 euroo. Päätin kokeilla joko kestäisi . Jos ei niin pitää tilata valmistajalta suoraan vahvemmat. Jos ajaa suurilla kuormilla kannattaa harkita peräkärryä , tai teettä oikein hyvän takakiekon alamäkipyörän vanteeseen. Painoo tietysti tulee , mutta painosta viis . Kyseessä on huolettomuus retkellä. :oops:


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 15:48
Kirjoittaja jviirret
tm kirjoitti:

Vakiona on 28 litistettyä "aero"pinnaa per kiekko.

Aika "rohkea" valinta, pyörän käyttötarkoitus huomioiden:

"This big bicycle is made to meet all conditions, close to the domain of the mythical Condor. Ultra stable with its MTB wheels the Orca will dominate as well uptown traffic as unexpected obstacles on a sinuous cycle trails."

Eikö kovempaan ajoon käytetä yleensä 32 ja 36 pinnaisia kiekkoja?

Jukka


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 15:53
Kirjoittaja mhelander

Itse kun tarvin pitävämpää pintaa MetaPhysic:n takarattaaseen niin päädyin rakentamaan kierrätysosista uuden takakiekon, siinä on poikkeuksena sääntöön avovanne. Gummeja kun on niihin nykyään paremmin tarjolla kuin tuubirenkaina.

Tuli sitten kelattua kauppoja mitä 700c avovanne ratassetti maksaisi... ja jo satasella saa simpan tekemiä mutta erityisen hyvinä pitivät Campyn settiä (189 € pistoakseleineen) ja SRAM:n kiekkosettiä (169 €; molemmat CRC:llä). Noissa on molemmissa profiilivanteet ja campyn rattaat kuulemma kelpaa jopa kisailuun.

Kisa- ja kesärattaat tulee mulla olemaan 700c tuubivanteella mutta ehkä treeni- ja talvikäyttöön vois harkita noita avovanteita. Halvimmat cyclo cross gummit kun on myös pistosuojattuja, niitä saa 30mm:nä ja hinnat alkaen 15 egee. Painoa kokonaisuudelle tulee reippaasti enemmän kuin kisakiekoille mutta ei sillä talvella niillä nopeuksilla muutenkaan ole väliä...

Ennen vanhaan oli vähintään 36 pinnaa juuri sen takia ettei ollut profiilivanteita. Että rattaan lujuus saatiin riittäväksi. Nyt on profiilia joka vanteessa joten pinnat, jos niitä on 36, voivat olla ohennettuja ja kannattaakin. Ja tukevammalla vanteella (joka on myös enemmän aero) voi ja kannattaa käyttää vähempää pinnamäärää.

Siksi jopa harkitsin campyn ratassettiä jos se osoittautuu oikeasti aeroksi ja kestäväksi niin sitten niihin vaan kisagummit alle. Ja ovat oppineet että mokomaan saa takarattaan simppa-pakan huolivana myös.


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 17:30
Kirjoittaja Syväri

Eikö 559 rattaassa oo vähemmän pinnoja muutenkin? Tai näissä vähän keveämmissä. Mun vanteissa 20 edessä ja takana, mavic crossride.


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 17:48
Kirjoittaja tm

26" valmiskiekoissa on yleensä vähemmän pinnoja, taitaa vaihdella pääosin 20 - 28 kappaleen välillä (maastokiekot).
Syväri, eikös Mavic Crossridessä ole 24 pinnaa molemmissa päissä?

26" kiekot ovat pienemmän halkaisijan ansiosta luonnostaan tukevammat kuin 28". Jos vanteet ovat profiililtaan tukevat, niin vähemmälläkin pinnamäärällä kuin 32 tai 36 selviää (edellyttäen että ne pinnat on sitten laadukkaat...).