Hienoa että Obree lähtee yrittämään. Täytyy kuitenkin tästä lajista sanoa että ennenkuin olet ajanut yrityksesi kaikki puheet ovat jossain määrin turhia. Medianäkyvyyttä kaivataan kylläkin kipeästi lisää ja sitähän tästä tulee. Kyllä 100 mph:kin joskus saadaan rikki, kunhan korkealle merenpinnasta saadaan piiiiiiitkä puupäällysteinen velodromi.
Nyt kun olen tutustunut Francescon kautta lajiin syvemmin tämän vuoden aikana, täytyy sanoa että aika kova tiimi pitää saada aikaiseksi jos aikoo parantaa eiviestretton ennätyksiä.
Mutta mutta, mekin olemme kuitenkin pelissä mukana: http://russo-speedbike.com/
Re: Obree Battle Mountainiin!
Lähetetty: 21 Joulu 2011, 11:50
Kirjoittaja optimistx
lowrides kirjoitti:
... Kyllä 100 mph:kin joskus saadaan rikki, kunhan korkealle merenpinnasta saadaan piiiiiiitkä puupäällysteinen velodromi.
...
Just niin, sinäpä sen sanoit. Asiassa auttaa, jos alamäkeä siinä puuradassa on jossain määrin enempi kuin Battle Mountainissa (eli kuinka paljon?) ja myötätuulta sopivan riittävästi (eli kuinka paljon?).
Eikös tässä menneinä vuosina suomalainen Kalevi Häkkinen jopa vanhoilla päivillään papparaisena ajellut suksillaankin yli 100 mph vähän siellä sun täällä, eikä välttämättä tarvinnut paljoa myötätuultakaan? Eikä sulloutunut minkään torpeedon sisään kyyhöttämään, vaan ihan reilusti ulkoilmassa hiihteli. Tai no, "hiihteli".
Tästä ylen arkiston kuvasta http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/n ... edia=29546 näkee, ettei kaltevuutta niin kovin hirveän paljon tarvittu 150 km/h ylittämiseen, suksillakaan. Ehkä kuitenkin himpun verran enempi kuin Battle Mountainissa.
Litteä kaveri muuten, etuviistosta katsottuna.
Re: Obree Battle Mountainiin!
Lähetetty: 21 Joulu 2011, 12:40
Kirjoittaja mhelander
optimistx kirjoitti:
Just niin, sinäpä sen sanoit. Asiassa auttaa, jos alamäkeä siinä puuradassa on jossain määrin enempi kuin Battle Mountainissa (eli kuinka paljon?) ja myötätuulta sopivan riittävästi (eli kuinka paljon?).
Lähdöstä maaliin kaltevuus alle 0.6 % eli siis max alamäki
Pysäytyspaikka maalista mailin päässä.
Radan korkeusprofiilihan on "peritty" alkuaikoina käytetyn lentokentän profiilista, siellä kun oli ratifioitu alun ennätykset ja kentälle ei enää päästy ajamaan piti löytää joku muu paikka jossa profiili olisi sääntöjen mukainen ja näin riittävän lähellä alkuperäistä profiilia jossa alamäkeä oli 0.6 %.
Battle Mountain on verraten hyvä paikka ajaa, se on korkeammalla kuin alkuperäinen IHPVA-rata jolloin ilma on ohuempaa ja kun ei olla rannikolla niin vähemmän kosteaa. Korkeampiakin paikkoja jotka sopisivat on löydetty mutta ei käsittääkseni niillä ole ennätyksiä ajettu.
Itselläni on Oulun läheisyydessä noin 4 km:n suora ja verraten tasainen pätkä maantietä jossa ekalla kilsalla alamäkeä on alle prosentin ja viimeinen 1.5 km ihan tasaisella. Korkeus on melkein merenpinnan tasalla mutta siellä tuulettomalla kelillä kelpaa käydä kokeilemassa...
Radan korkeusprofiilihan on "peritty" alkuaikoina käytetyn lentokentän profiilista, siellä kun oli ratifioitu alun ennätykset ja kentälle ei enää päästy ajamaan piti löytää joku muu paikka jossa profiili olisi sääntöjen mukainen ja näin riittävän lähellä alkuperäistä profiilia jossa alamäkeä oli 0.6 %.
...
0.6 % * 5 mailia * 1.609 km/maili = 48 metriä pudotusta pystysuoraan mitattuna.
Jos mennään aivan vaan vertailun vuoksi 48 m korkeudelle rakennuksen parvekkeelle ja hypätään alas (tai tyrkätään se kuuluisa mummo sieltä alas), niin millä ennätysnopeudella mäiskähdetään asfaltille? Oletetaan, ettei urhea kandidaatti huido käsillään sääntöjenvastaisesti lisää vauhtia, mutta pyörittelee jalkojaan kuin pellehypyissä.
mgh=mv2/2, josta v = sqrt(2gh) = sqrt(2 *9.81 m/s2 * 48 m = 31 m/s = 111,5 km/h.
Eipä huonosti mummolta. Mutta jotta ennätys voitaisiin hyväksyä ihquviraston kirjoihin, täytyisi hyppy toistaa tunnin sisällä toiseen suuntaan.
Mutta ehkä ollaan armeliaita hänelle, ja hyväksytään se silti ilman takaisinhyppyä.
Oikeita asioita kun teette talven aikana ja vältytte sairasteluilta, niin kyllä Ristretto kiitää tulevana suvena .
Re: Obree Battle Mountainiin!
Lähetetty: 26 Joulu 2011, 21:20
Kirjoittaja Nebulus
Vaihtaisivat nuo nojatuolikanoottinsa pystypyöriin. Sellaisellahan on ajettu 210 km/h jo ajat sitten:
(Kun kerran tätäkin keskustelua yritetään viedä saivarteluksi alamäestä, joka on niinkin järkyttävä rooppi kuin 60 cm sadan metrin matkalla laskevä rotko. Kyllä se kuskikin vaan nyt merkkaa ihan hirveästi siinä, miten pyörä kulkee. Se on kuitenkin kaikille sama rata.)
Re: Obree Battle Mountainiin!
Lähetetty: 26 Joulu 2011, 22:36
Kirjoittaja tm
Älä Nebulus suotta vedä hernettä nenään noista alamäkikommenteista. Nopeuslaskurilla pikaisesti kokeillen kaltevuuden muutos -0,6 % -> 0 % tiputtaa nopeutta likimain 10 km/h. Kovaa mennään siis joka tapauksessa.
Saivartelu ja ihmettely alkaa aina siinä vaiheessa, kun alkaa kertoa ME-lukemasta asiaa tuntemattomille ihmisille. Tällöin verrataan luonnollisesti muiden kulkuneuvojen ennätysyrityksiin. Niissä kun pitää ajaa molempiin suuntiin. Tämähän olisi kohtuutonta lihasvoimalla kulkevalle vekottimelle, joten yksi yritys saa riittää. Tällöin olisi kohtuullista, että ajoalusta olisi likimain vaakasuorassa.
Itselle Battle Mountain -ennätykset ovat vain BM-ennätyksiä, ja tasaisella ajetut niitä "oikeita"... no näitä velodromi/moottorirataennätyksiä ovat automaattisesti kaikki pitemmän matkan ajot (tunnin ajo jne).
Re: Obree Battle Mountainiin!
Lähetetty: 26 Joulu 2011, 23:22
Kirjoittaja jviirret
tm kirjoitti:
Älä Nebulus suotta vedä hernettä nenään noista alamäkikommenteista. Nopeuslaskurilla pikaisesti kokeillen kaltevuuden muutos -0,6 % -> 0 % tiputtaa nopeutta likimain 10 km/h. Kovaa mennään siis joka tapauksessa.
Pistin tähän( http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm ) laskuriin oman higracerini tiedot ja laskin nopeuden tasaiselle tielle 300w teholla. Sain nopeudeksi 40,1km/h. Tuollaisen vauhdin pystyn hetkellisesti sillä pitämään todellisuudessakin tasaisella. Sitten pistin laskuriin alamäkeä tuon 0,6% ja kas, nopeus nousee yllättävän paljon, 43,4km/h:n.
Vastaavaan ylämäkeen nopeus romahtaisi 36,8km/h:n.
Jos vastaavan edun olisi lowride24h ajossa ajetulle 200m matkalle antanut sijalle 6 sinnitelleelle Jukka Harkille niin olisi hän lopullisissa tuloksissa sijalla 2. Oikeastaan sama kenelle olisi tuollainen 3km/h etu annettu niin sijoitus olisi noussut 3-5 sijaa ylemmäs.