Moron
Olen alkanut haeskelemaan itselleni sopivaa pyörää(näin aattoillan ratoksi). Valmistajia tuntuu löytyvän mutta vain pari mitkä tekevät yhdellä
etupyörällä. Itse olen vain yksikätinen joten ainakin heinänteko järjellä ajatellen se on sopivampi minulle kuin kahdella etupyörällä varustettu, vai
olenko jälleen väärässä? Kovin hinnakkaita tuntuvat olevan eikä käytettyjä paljoa ole tarjolla, mutta eipä rakennus sarjakaan kiinnosta. Jos joku kokeneempi voisi valaista onko Hase se ainoa oikea? Joka tapauksessa ; Hyvää Joulua
-woody-
Triken malli
Triken malli
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Triken malli
Hase on hyvä malli ja heillä on paljon kokemusta eri vammais sovelluksista. Istuin korkeus on hyvä. Kangasalla on Takakeno joka auttaa ongelmien ratkaisuissa.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Triken malli
Hase on ainakin maineeltaan hyvä ja sillä on kauppias myös kotimaassa. Recumbentpartsin alenusmyynnissä oli Greenspeed tarjouksessa 1795€ http://www.recumbentparts.com/detail/0/ ... C-Red.html. Parempaa tietoa minulla ei kyllä ole ominaisuuksista, pikagoogletus toi vähän kahdenlaista tietoa rengaskoosta eli lieneekö tuossa 16 vai 20 tuumaiset? Itse tilasin vasta 2-pyöräisen recumbentpartsin kautta ja rahti oli 50€.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Triken malli
Hase tosiaan kuulostaa olevan ns. varma valinta ja delta mallisena paljon ominaisuuksia joita ei tadpoleihin saa.
En silti jättäisi noita tadpolejakaan(kaksi rengasta edessä ja yksi takana) kokeilematta. Savenmaan trikejä kokeilleena en niitäkään pois sulkisi. Kummassakin trike tyypissä on hallintalaitteita molemmissa kahvoissa, eli sen suhteen ei ole eroja. Tadpole on ehkä kahden kääntyvän etupyörän vuoksi raskaampi kääntää, eli kokeilemaan pitäisi ennen ostopäätöstä päästä...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Triken malli
Kuten Jukka tuossa sanoi, niin kannattaa kokeilla molempia (yksi tai kaksi etupyörää) ennen ostopäätöstä, jos mahdollista. Riippuen missäpäin maata asustelet, niin saattaa lähistöltä löytyä joku foorumilainen, joka varmasti suo pienen koeajon nojakin hankintaa pähkäilevälle.
Hasea kokeilin viime elokuussa Nokian nojapyörätapahtuman yhteydessä muutaman ratakierroksen verran, ja taisi tuo ohjaus olla kevyempi kuin tadpoleissa. Jälkimmäisten kokeilusta tosin on jo enemmän aikaa (Trice, HP Velotechnik Scorpion yms.). Hasessa ei ole ainakaan kuormaa etupyörällä niin paljon kuin tadpoleissa.
Yhdellä kädellä kun ohjastaa, niin oleelliseksi varmaan tulee myös ohjauksen herkkyys, eli kuinka pyörä reagoi ohjausliikkeisiin. Äkkiseltään voisi kuvitella yhdellä kädellä ohjaamisen olevan hieman epätarkempia kuin kahdella kädellä, ainakin asiaan tottumattomalla. Rauhallisesti ohjautuva nojakki on rennompi ajettava kuin herkästi suuntaansa muuttava. Taitaa tässäkin mennä pisteet pitkäakseliväliselle Haselle. Joka tapauksessa kannattaa kysellä kommentteja Kangasalta Takakenosta, vaikka pyörät hinnakkailta vaikuttaisivatkin. Kysyminenhän ei maksa mitään .
Ei yhden raajan puuttuminen sinänsä mikään este ole, mutta tuo toki omat haasteensa. Taannoin eräässä lehdessä oli juttu yksijalkaisesta kaverista, joka harrasti maastopyöräilyä ilman mitään jalkaproteesia. Varmasti erittäin vaativaa hommaa, ja on tarvinnut paljon harjoittelua. Kyllä sitä ihminen aika ihmeellisiin suorituksiin kykenee, jos vain halua on, ja muuten on kunnossa.
Tervetuloa nojakistien kasvavaan joukkoon, toivottavasti löydät itsellesi mieleisen kulkupelin.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Triken malli
Hasella on yksi pieni etu , moniin muihin . Virma on itsessään kehittänyt kaikenlaisia apuvälineitä pyöriinsä. Monen eri vammaisryhmän on sieltä helpo saada itselle modivoitu pyörä. Käsittääkseni kun ajetaan yhdellä kädellä niin ohjaus tarvitsee herkyyden lisäksi jonkinlaisen vaimentimen helpottamaan liikeratojen turhia heilahduksia.
Itse olen toiminut vuosikymmeniä erillaisissa Invaliidi ja Vammaisjärjetöjen toiminnassa ja ollut suunittelemassa monelle kaverille apuvälinettä. Tälläinen pyörä kuin Hase saa minulta kiitosta sen muuntelu ja apuväline palveluiden kehittämisen puolesta. Saanen kysyä tässä josko. Oletko täysin yksikätinen , vai käytätkö proteesia. Jos käyttää proteesia , niin siihen voisi olla mahdollista kehittää tartunta toiseen ohjaustankoon. Ongelmat ovat tehty ratkaistavaksi ja voitettavaksi. Eli mukaan vaan . Olen kyllä henkilökohtaisesti valmis autamaan jos ongelmia on ratkottavaksi.
Re: Triken malli
Paljon kiitoksia kaikille vastaajille. Aktiivisinta väkeä mitä olen nettipalstoilla tavannut. Tosin en monessa ole mukana ollutkaan mutta hieno homma jokatapauksessa että neuvoja saa. Kyselyt tilanteestani ei haittaa,päinvastoin kun sen kautta asioita saa vain selkeämmäksi. Olen kaksikätinen mutta vasemmasta on virtapiuhat juuresta revenneet joten se roikkuu mahan päällä toimettomana, eli siitä päästäänkin tulokseen jotta kaikki vimpaimet pitää saada oikeean kahvaan. Kaksipyöräistä (siis pyörän etupäässä) pääsin kokeilemaan toipumisaikana Synapsiassa ja muistaakseni (toipumis ajan mielikuvia) ei siinä sen kummempia ongelmia ollut kuin jakkaraan meno- ja pois pääsy. Sekin luulisin olevan helpompaa yhden etupään pyörän malleissa varsinkin kun tasapainonikin on jonkin verran hakusessa. Tuosta Hasesta olinkin jo yhteyksissä sinne Tampereen suuntaan ja varmasti se on hieno laite mutta kun joskus ammattiini on kuulunut ottaa myös muut vaihtoehdot huomioon niin se on jäänyt ilmeisesti hieman veriin vapaa ajallekkin. Siellä sitä Hasea pääsee kokeilemaankin ja niin aionkin tehdä kun päästään kevääseen asti. Nyt kun tähän asiaan olen hieman perehtynyt niin sellainen kuva on että se Hase taitaa kuitenkin olla sieltä laadukkaimmasta päästä. Ohjauksen vaimennin yksipyöräisessä oli hyvä huomio ja sen kyllä saa varmasti myös tarvikkeena jos valmistajalla ei ole valmiina hyllyssä. Ja kun satsaa siinäkin laatuun niin saa vielä säädettävänkin. Muutama vuosi takaperin kun sellainen eteen sattui niin siitäkin tosin sai sen 400€ kaivaa kukkarostaan. Käytettyjä pyöriä olen hieman joutessani katsellut mutta tarjonta tuntuu olevan tosi tiukassa ympäri mailman, joten ilmeisesti ei sitä pelkoa ole että jos se osottautuu tarpeettomaksi niin se jää pölyttymään varaston nurkkaan. Tai jospa se on niin hyväkäs ettei kukaan kerran hankittuaan ei siittä luovu. Ilmeisesti kuitenkaan nojapyörissä ei ole jommankumman vannoutuneita kannattajia kuten monessa muissa verrattavissa lajeissa tuppaa olemaan. Vielä kerran kiitoksia vastanneille ja keskusteluahan voidaan hyvinkin jatkaa kunnes se kevät koittaa. Hyvää uutta vuotta kaikille, t,
-woody-
ps. Nojanalle, kerroit apuväline suunnittelustasi ja minulla on ajatuksia vas.käden kantolaitteesta mutta suunnittelu ja toteutus puuttuu. En tiedä miten tässä ketjussa yv. toimii mutta jos kiinnostaa niin sekin asia on minulla tapetilla tässä kevään korvilla.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Triken malli
Olen rakentanut kaksi Hase-tyyppistä delttaa (SH9 ja SH16) ja nytkin valmistumassa oleva SH 18 on liki vastaavaa tyyppiä, eikä minulla ole juuri pahaa sanottavaa tuosta mallista. Sen lisäksi, mitä tuolla aikaisemmin sanotaan, on huomattava, että istumaan meno on helppoa ja mm. matkatavaroiden kuljetuksen kannalta se on tosi hyvä. Tavaroille on mukavasti tilaa takapyörien välissä istuimen takana. Kaupunkiliikenteeseen se on ketterä, kun kääntösäde on pieni. SH 18:ssa se on vain n. 1,5 m. Peruuttaminen onnistuu hyvin, kun jalat saa hyvin maahan. Myös varastointi on kätevää, kun nojakin voi nostaa pystyasentoon.
Yhdellä kädellä ohjattavaksi olisi hyvä olla sopivan kokoinen ohjausiskunvaimennin. Voisin kuvitella, että ilman sitä kovemmissa vauhdeisissa vaihdettaessa tai jarrutettaessa saattaa nojakki ruveta mutkittelemaan. Jos hankkisi takapyörään rumpujarrulla varustetun Nexuksen (niinkuin SH 9:ssä on), olisi silloin toisena jarruna käytettävissä jalkajarru.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Triken malli
Haselta löytyy tähän jarru hommaan oiva ratkaisu. Kampien yhteyteen heillä on sellainen nestetoimisia jarruja ohjaava sylinteri ja näin käsiä ei tarvita jarruttamiseen. Hasen apuväline suunitteluun on paneuduttu aika hyvin. Pyörä on kallis , mutta laadun kyllä havaitsee sit silmin.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Triken malli
Pikkudetalji - jarukahva johon saa 2 vaijeria = jarrut yhteen kahvaan http://www.icletta.com/shop/bremshebel- ... y-28a.html
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Triken malli
Pastori kirjoitti:Pikkudetalji - jarukahva johon saa 2 vaijeria = jarrut yhteen kahvaan http://www.icletta.com/shop/bremshebel- ... y-28a.html
Vaatii sitten jarrun puristamiseen tupla voiman jotta saadaan sama teho kuin kahdella erillisellä kahvalla
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...