Sivu 1/1
Polkuautosuunnitteluwiki sisällytettäväksi Nojakkiwikiin
Lähetetty: 07 Tammi 2012, 13:12
Kirjoittaja Ydinlaskeuma
Kesällä 2011 lasten polkuautokisat Tikkurilassa järjestänyt Jarno Eskelinen perusti Suomen polkuautoliiton ja aikoo järjestää lisää ratakisoja, myös aikuisille. Otin polkuautoliitossa helpporakenteisen nelipyöräisen polkuauton suunnitteluvastuun. Tarkoituksena on kuvata ja ohjeistaa jonkin polkuautomallin rakentaminen pian, niin että saataisiin lopulta mielekäs määrä kilpatalleja mukaan kisoihin.
Perustin polkuautosuunnitelma-artikkelin vapaasti muokattavaksi Google-dokumentiksi (eli wikiksi), ja lähettelin linkkiä muutamille teknisesti asennoituneiksi uskomilleni henkilöille. En käyttänyt Nojakkiwikiä, koska halusin madaltaa kynnystä kirjoittaa. Artikkeli on paisunut ja kehittynyt hyvää vauhtia:
https://docs.google.com/document/d/13NK ... edit?hl=fi
Muokkaaminen ei siis vaadi käyttäjätunnusta, joten koko artikkeli menee rikki jos linkki ajautuu roskapostittajille tai vandaaleille. Pelastetaan sisältö teknisesti vakaampaan ja selaimelle kevyempään Nojapyöräwikiin, http://nojakki.wikispaces.com/ , mutta käytetään samalla näppärää, tunnuksetonta Google-dokumenttia polkuautokehitystyöhön niin kauan kuin se pysyy pystyssä.
Harri K. Hiltunen / Ydinvoima (tmi) & Suomen polkuautoliitto
Re: Polkuautosuunnitteluwiki sisällytettäväksi Nojakkiwikiin
Lähetetty: 07 Tammi 2012, 17:09
Kirjoittaja irakas
Minä en oikein jaksa innostua tästä polkuautohommasta varsinkaan kilpailuista, joita rajaa jonkun päähän pistot esim. pyörien määristä ym. kotkotuksista. Tällaiset rajoitukset ovat suoranainen este kehitykselle rakentaa mahdollisimman käyttökelpoisia kevytkulkuneuvoja.
Miksi pitäisi olla 4 pyörää? Senkö takia, että näyttää enemmän autolta? Onhan autojakin kolmepyöräisiä. Neljäs pyörä tekee rakenteen monimutkaisemmaksi ja lisää painoa.
Ennemmin voisi olla kilpailuja, joissa itse suunnitellut ja rakennetut kevytkulkuneuvot kilpailisivat paremmuudestaan ilman rajoituksia. Koska ajajan panos on ratkaiseva nopeuskokeessa voisi sen tehdä ajajan lisäksi joku puolueeton testaaja jokaiselle kilpa-ajokille erikseen. Yksi arvostelukriteeri voisi olla, että ajoneuvon tulisi sopia mahdollisimman monen kokoiselle, jolloin polkuautokriteerikin osittain täyttyisi!
Sakari
Re: Polkuautosuunnitteluwiki sisällytettäväksi Nojakkiwikiin
Lähetetty: 07 Tammi 2012, 21:04
Kirjoittaja GodTdd
Olen taas eri linjalla Sakari. Maailmaan pitää mahtua vaikka minkälaista tallaajaa ja juuri se määrä pyöriä kuin itse sattuu tykkäämään.
En ole wikin aktiivinen käyttäjä mutta minun puolesta tämäkin mahtuu sinne. Johonkin omaan osioon.
Re: Polkuautosuunnitteluwiki sisällytettäväksi Nojakkiwikiin
Lähetetty: 08 Tammi 2012, 13:14
Kirjoittaja Jarcco
prkl... kirjoittelin tähän pitkän stoorin, mutta sohaisin jotain väärää näppäintä ja koko roska hävisi taivaan tuuliin..
No, dokumenttikin näyttää jo menneen pilalle. Varmuuskopio varmaan löytyy. aika paljon asiaa siihen oli jo saatu. Pohjatietoa löytyi runsaasti, ei pelkästään polkuautoihin liittyvää vaan myös perustietoa vaikkapa metallitöistä.
Mielenkiinnolla odotan mikä tyyppi tulee valituksi polkuauton perusmalliksi 
Re: Polkuautosuunnitteluwiki sisällytettäväksi Nojakkiwikiin
Lähetetty: 08 Tammi 2012, 13:56
Kirjoittaja Ydinlaskeuma
Minähän sen dokumentin vahingossa rikoin... edellinen versio palautettu. Piti painaa Shift-A mutta menikin Ctrl-A, muutama näppäily, kumoa, ja sitten olikin välilehti jumissa.
Minäkin vastustan ratakisojen nelipyöräisyysvaatimusta, kolmipyöräiset voisivat olla seassa. Olisi mielenkiintoista nähdä miten nelipyöräiset voisivat puikkelehtia rivakammin mutkat ja ohitukset, kun taas kolmipyörät hyötyisivät pienemmästä ilmanvastuksestaan ja keveydestään. Kaksipyöräiset pitäisin eri kisoissa, ne olisi liian helppo tuuppia kumoon (kierroksen etumatkaa otettuaan).
En ole koskaan ajanut nelipyöräisellä nojapyörällä, monella kolmipyöräisellä kyllä - paljon kahdella pyörällä. Uskon että lisääntynyt vakaus tuo samanlaisen ajettavuusparannuksen kuin koen olevan pakettiautosta henkilöautoon vaihtaessa: kaahaaminen ja luisuttelu on kivempaa kun kaataminen on mahdotonta. Myös huolimattomille ja taitamattomille kuskeille vakaampi on turvallisempi, kai tämän takia kolmipyöräiset autot ovat harvassa.
Ei polkuautoliitto ole sitoutunut nelipyöräisyyteen (tai mihinkään), puheenjohtajan päähänpistot vain ovat vallalla toistaiseksi. Kun rata kerran vaivaudutaan tekemään, sitä kannattaisi käyttää myös kokeisiin ja vertailuihin, kunhan joku viitsii varmistaa että ne tulevat mukaan kisapäivän aikatauluun.
Omaa suunnittelua, rakentamista ja onnistumista yritän helpottaa wikillä, nimittäin oletan että monella on paja missä rakentaa, muttei taitoa tai aikaa vetää kokonaista projektia puhtaalta pöydältä onnistuneeseen lopputulokseen.
Re: Polkuautosuunnitteluwiki sisällytettäväksi Nojakkiwikiin
Lähetetty: 08 Tammi 2012, 18:22
Kirjoittaja janx
Selvä se. Voisin kokeilla siirtoa. Luultavasti helpoin tie on ottaa dokumentista HTML-muotoinen exportti (otin jo). Ja etsiä konvertoija, joka osaa HTML > wikitext -muotomuutoksen. Siltikään tosin ei varmaan säästy käsin muokkaamiselta.
Lisätty: Varmaan ainoa työläämpi ongelma on, että kuvat täytyy laittaa dokumenttiin uudelleen.
Lisätty: Ja määritellä otsikot uudelleen, jotta sisällysluettelo toimii automaattisesti myös wikissä.
Lisätty: Näyttää tuohon siirtoon liittyvän pari muutakin ongelmaa... laitetaan mietintämyssyyn.
Re: Polkuautosuunnitteluwiki sisällytettäväksi Nojakkiwikiin
Lähetetty: 10 Tammi 2012, 14:51
Kirjoittaja tavasti
Ei kai se google docsin hajoaminen niin suuri ongelma ole, versiohistoria on olemassa, ja vanhan version saa kai kohtuudella palautettua.
Mutta kaikin mokomin wikiin!
Re: Polkuautosuunnitteluwiki sisällytettäväksi Nojakkiwikiin
Lähetetty: 05 Helmi 2012, 11:32
Kirjoittaja Jarcco
Polkuautoliiton facebook sivulla mainittiin että rungon piirtäminen on alkanut. Joko voi raottaa salaisuuden verhoa, millainen on tulossa?
Re: Polkuautosuunnitteluwiki sisällytettäväksi Nojakkiwikiin
Lähetetty: 12 Maalis 2012, 21:43
Kirjoittaja Ydinlaskeuma
Panin oman runkopiirrokseni polkuautosuunnitelmaan malliksi A1.
Tarvittaisiin jonkinlainen wiki-cad, jotta voitaisiin suunnitella oikeasti porukalla.