Sivu 1/7
SH19
Lähetetty: 22 Tammi 2012, 15:32
Kirjoittaja irakas
SH19 valmiina

Näillä sivuilla käydyn keskustelun innoittamana on minulla muotoutunut ajatus rakentaa seuraava nojakki SH19, joka olisi takaa jousitettu ja molemmat pyörät olisivat 20" ( tosin 26" takapyörän optiolla) Jousen kiinnikkeineen ja siihen tarvittavan nivelen olen jo irroittanut tukevarakenteisesta alamäkipyörästä. Runko 50 x 1,5 mm ja takahaarukka ovat 25 x 1,5 mm teräsputkea. Takahaarukan putket litistetään liittyessään niveleen kiinnityspinnan lisäämiseksi. Toimitan kuvan liitoksesta aikanaan.
Re: SH19
Lähetetty: 22 Tammi 2012, 17:23
Kirjoittaja Pastori

- sh19>.jpg (57.18 KiB) Katsottu 4022 kertaa
Eiks tota pystyputkea vois hilata vähän eteenpäin = enemmän painoa eturenkaalle ja saa pari senttii lyhemmäksi eli kevyemmäksi noi ohjaustangot?
Re: SH19
Lähetetty: 22 Tammi 2012, 17:35
Kirjoittaja PW
Sama asia pisti silmään - istuin mahollisimman lähelle eturengasta ni ei sudi.
Petri
Re: SH19
Lähetetty: 22 Tammi 2012, 17:57
Kirjoittaja jori
Älkääs nyt, Sakari varautui tietenkin 26" etupyörän tilantarpeeseen, kuten takanakin. Tuohon kun heittää 559 pyörät alle, niin siinä on peruspyörä kaikkeen nojailuun. 20" on tietenkin kevyempi ja ehkä radalla jopa nopeampi, mutta arkikäytössä ainakin pitkäkoipisempi voi heittää alle kakskutoset ja homma toimii huonollakin tiellä ja nastarenkaitakin saa talviajoon.
Re: SH19
Lähetetty: 22 Tammi 2012, 18:54
Kirjoittaja PW
Sori, taas tuo luetunymmärtäminen petti 
Petri
Re: SH19
Lähetetty: 22 Tammi 2012, 19:21
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:Älkääs nyt, Sakari varautui tietenkin 26" etupyörän tilantarpeeseen, kuten takanakin. Tuohon kun heittää 559 pyörät alle, niin siinä on peruspyörä kaikkeen nojailuun. 20" on tietenkin kevyempi ja ehkä radalla jopa nopeampi, mutta arkikäytössä ainakin pitkäkoipisempi voi heittää alle kakskutoset ja homma toimii huonollakin tiellä ja nastarenkaitakin saa talviajoon.
Totta puhuen oikeastaan en ollut niin kaukaa viisas, mutta tosiaan eteenkin voi asentaa 26" kiekon, kun pidän suunnitelmasta kiinni.
Takahaarukassa on jousen kiinnityskohtaa siirrettävä eteenpäin, että 26" kiekko kurasuojineen mahtuu.
Sakari
Re: SH19
Lähetetty: 29 Tammi 2012, 19:12
Kirjoittaja irakas
Piirsin SH19:sta pahville 1:1 kuvan.
Yritin kovasti tehdä Jorin ehdottamaa versiota, jossa olisi mahdollisus vaihtaa pyörät 559 kokoon, mutta yllättävän mielenkiintoisesti tehtävä osoittautui mahdottomaksi. Niinkuin useimmissa monitoimilaitteissa, ne eivät sovellu hyvin oikeastaan mihinkään yksittäiseen toimintoon, niin tässäkin yrityksistä huolimatta sellainen ratkaisu ei tyydyttänyt.
Suosittelen kaikille uuden projektin edetessä suunnitelman piirtämistä pahville 1:1 mittakaavaan. Siitä näkee heti, missä mennään, ja siihen voi suoraan sijoittaa jo hankitut osat ym. Tämän minä sanon 17 nojapyörän rakentajan kokemuksella. 
On myytävänä, jos ei muualla niin ainakin kirjapainoissa, 73 x 100 mm 1 mm:n mainospahvia, joista kahteen yhteenliitettynä, mahtuu juuri sopivasti esim. kaksipyöräinen lowracer. 
Sakari
Re: SH19
Lähetetty: 29 Tammi 2012, 20:22
Kirjoittaja PW
Tuo varmaan varteeen otettava neuvo suunnittelussa 1:1 kuva.
Etuhaarukkaan ilmestyny tommonen offsetti, toimiiko ketjulinja jos vielä etuvetonen ?
Petri
Re: SH19
Lähetetty: 29 Tammi 2012, 21:18
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:Tuo varmaan varteeen otettava neuvo suunnittelussa 1:1 kuva.
Etuhaarukkaan ilmetyny tommonen offsetti, toimiiko ketjulinja jos vielä etuvetonen ?
Petri
Jäi kyllä piirtämättä tuohon kuvaan ketjulinjojen kulku ja taittopyörät, mutta en nyt kyllä ymmärrä, mitä tarkoitat: "Etuhaarukkaan ilmetyny tommonen offsetti, toimiiko ketjulinja jos vielä etuvetonen ?" 
Sakari
Re: SH19
Lähetetty: 29 Tammi 2012, 21:45
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:PW kirjoitti:Tuo varmaan varteeen otettava neuvo suunnittelussa 1:1 kuva.
Etuhaarukkaan ilmetyny tommonen offsetti, toimiiko ketjulinja jos vielä etuvetonen ?
Petri
Jäi kyllä piirtämättä tuohon kuvaan ketjulinjojen kulku ja taittopyörät, mutta en nyt kyllä ymmärrä, mitä tarkoitat: "Etuhaarukkaan ilmetyny tommonen offsetti, toimiiko ketjulinja jos vielä etuvetonen ?" 
Sakari
Sori kirotusvireitä
Offsetillä tarkoitin tuota etuhaarukan taipumaa eli dropoutit on edempänä kuin tuo ohjausakselin linja. (En tiedä oliko nuo ulkomaankieliset sanat nyt oikeessa paikassa) Mutt oon ollu ymmärtävinäni ett etuvetosessa olis paras olla suora etuhaarukka. Jos taivutettu tai dropoutit ohjausakselin etupuolella, ketju helposti ottaa haarukkaan kiinni pienimmällä rattaalla.
Petri
Re: SH19
Lähetetty: 29 Tammi 2012, 22:24
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:Tuo varmaan varteeen otettava neuvo suunnittelussa 1:1 kuva.
Etuhaarukkaan ilmetyny tommonen offsetti, toimiiko ketjulinja jos vielä etuvetonen ?
Petri
PW kirjoitti:irakas kirjoitti:PW kirjoitti:Tuo varmaan varteeen otettava neuvo suunnittelussa 1:1 kuva.
Etuhaarukkaan ilmetyny tommonen offsetti, toimiiko ketjulinja jos vielä etuvetonen ?
Petri
Jäi kyllä piirtämättä tuohon kuvaan ketjulinjojen kulku ja taittopyörät, mutta en nyt kyllä ymmärrä, mitä tarkoitat: "Etuhaarukkaan ilmetyny tommonen offsetti, toimiiko ketjulinja jos vielä etuvetonen ?" 
Sakari
Sori kirotusvireitä
Offsetillä tarkoitin tuota etuhaarukan taipumaa eli dropoutit on edempänä kuin tuo ohjausakselin linja. (En tiedä oliko nuo ulkomaankieliset sanat nyt oikeessa paikassa) Mutt oon ollu ymmärtävinäni ett etuvetosessa olis paras olla suora etuhaarukka. Jos taivutettu tai dropoutit ohjausakselin etupuolella, ketju helposti ottaa haarukkaan kiinni pienimmällä rattaalla.
Petri
Joo, nyt ymmärrän mitä tarkoitat. Tuo, miksi etuhaarukka ei ole suora, johtuu siitä, että jätön saa sopivammaksi. Usein on homma hoidettu siten, että emäputken alapuolella haarukassa on kulma jolloin haarukan varret ovat suorat. Tällainen malli olisi sopivampi etuvetoisessa nojakissa.
Tuo, että ketju saattaa ottaa kiinni haarukkaan pienimmällä rattaalla, on minulle tuttu juttu aikaisemmista etuvetoisista ja johtuu etuhaarukan väärästä muodosta. Nyt, kun joudun lyhentämään ja leventämään etuhaarukan, täytyy ottaa tuo ketjulinja huomioon.
Sakari
Re: SH19
Lähetetty: 29 Tammi 2012, 22:51
Kirjoittaja Nojanalle
Jos rakentaisi sellaisen etu ja takahaarykan . Jossa olisi valmiina paikat erikokosille rengastuksille ja jarrujen paikat pysyis samana. Voisi käyttää veejarruja ihan hyvin. Olisi aika mielenkiintoinen kokeilu. 
Re: SH19
Lähetetty: 30 Tammi 2012, 08:08
Kirjoittaja irakas
Nojanalle kirjoitti:Jos rakentaisi sellaisen etu ja takahaarykan . Jossa olisi valmiina paikat erikokosille rengastuksille ja jarrujen paikat pysyis samana. Voisi käyttää veejarruja ihan hyvin. Olisi aika mielenkiintoinen kokeilu. 
Joo, hyvä idea! Pitäisiköhän kokeilla nyt tässä SH19:ssä. Aiheuttaisi kyllä lisäpainoa ja rumat haarukat. 
Sakari
Re: SH19
Lähetetty: 30 Tammi 2012, 08:36
Kirjoittaja irakas
Piirsin kuvankäsittelyohjelmalla 26" kiekot SH19:ään edellisessä viestissä esitetyn mukaisesti. Takapyörän sijoittaminen onnistuisi hyvin. Etupyörää pitäisi laskea alemmaksi ja etuhaarukassa pitäisi v-jarrun tappeja siirtää alemmaksi.
Sakari
Re: SH19
Lähetetty: 30 Tammi 2012, 10:59
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:Piirsin kuvankäsittelyohjelmalla 26" kiekot SH19:ään edellisessä viestissä esitetyn mukaisesti. Takapyörän sijoittaminen onnistuisi hyvin. Etupyörää pitäisi laskea alemmaksi ja etuhaarukassa pitäisi v-jarrun tappeja siirtää alemmaksi.
Kovin tiukasti tulkitset tuon etupyörän ja kampien verhokäyrän törmäämättömyyttä. Ei välttämättä tarvitse väistää alas.
Heti kun pyörälläsi ajaa joku sinua pidempi, tai sinä itse käytät lyhyempiä kampia, tai vaikka vain huomioit, että etukiekko ja kammen pää eivät ole samassa tasossa, vaan ottaakseen kiinni kampeen täytyy etupyörän olla vinossa noin 15 asteen kulmassa, jossa ulottuma ei ole enää tuo siluetin mukainen,vaan noin kymmenen millimetriä vähemmän. Tämän kymmenen milliä voit siis mainiosti siirtää isopyöräisen keskiökohtaa edemmäksi, enemmänkin, jos huomioit lyhytkampisuuden ja pitkäjalkaisuuden.
Pienipyöräisen keskiön kohta voi olla paikoillaan. Isopyöräisessä offsettikin pitää olla suurempi, eli samassa linjassa nuo pyörät eivät voi olla ohjausakselin suhteen muutenkaan. Tuossa kuvassa isopyöräisenä jättö on toista kymmentä senttiä. Siirtämällä etupyörää edemmäs jättö pienenee.
Tuplahaarukan 559 ja 406 dropouttien etäisyys toisistaan jarrupalan ja akselin linjan suunnassa on 76,5 mm. Jos haluat saman jätön, täytyy isopyöräiselle sovitella reilu tuuma lisää offsettiä ohjausakselin linjasta verrattuna 406 kiekkoon.