Sivu 1/1

Normirattaaseen vannekate ?

Lähetetty: 26 Tammi 2012, 12:29
Kirjoittaja mhelander

Tämmöstä on tullut pohdittua, etenkin kun hommasin sen kinkkilän 60mm syvän hiilarivanteen taakse. Että josko tekisi itse laminoimalla lisää rattaita joissa aerodynaaminen 60mm syvä vanneprofiili.

Kun tuli hankittua tuo MetaPhysic niin siihen etupyörään ja takapyörään kans. Lowraceriin on jo kisakiekot, 3-lapainen syvävanteinen eteen ja tuo mainittu hiilariratas taakse.

Tässä vähän ajatuksia noista vanneprofiileista:

Kuva

ja ko valmistajan laskemia tuloksia eduista :

Kuva

Itse ehkä noudattaisin tuota hiilarivanteeni profiilia joka on ilmeisesti perustuva NACA:n aerodynaamisiin profiileihin.

Joten onko ajatuksia mokomien rakentamiseen ?

Mielessä on että jos ottais vanhan matalaprofiilisen tuubivanteen, siihen vaahdosta uros-muotille muotoa jonka päällä laminoidaan katteen puolikkaat. Vaikka alle hiilikuitu+nomex kangas ja päälle "twill" hiilikuitua, mahdollisimman vähän kerroksia. Sitten leikataan tarkasti vannetta vasten tuleva reuna kohdevanteen mukaan ja tietysti sama sisäpuolelle sekä koverretaan pinnoille kolot ja venttilille reikä.

Askarruttaa miten nuo puolikkaat kiinnittäisi, tarve on ainakin takarattaasta ottaa katteet pois talveksi (tai vaihtaa kesällä kokolevyksi jos kelit sallii). Josko käyttäis kovan vaahtolevyn kappaleita pinnojen välissä pitämään kate kohdallaan vanteen suhteen. Ja liimais jollakin sopivalla liimalla jonka saa myös irti vannetta vasten ja kappaleet toisiinsa.


Re: Normirattaaseen vannekate ?

Lähetetty: 21 Maalis 2012, 13:01
Kirjoittaja mhelander

Tästä ei syntynyt näköjään pahemmin keskustelua... joten yksinpuheluksi muodostui.

Seuraavaksi alan irtovanteen ja levyn kanssa rakentamaan urosmuottia vannekatteen puolikkaalle.

Tuossa MP:n säikeessä tulikin laskeskeltua vähän painoja ja tavoite katteelle on semmoset 80g per ratas. Tai jos toisin päin lasketaan niin kiinalainen täyshiilikuituinen 60mm:n profiilivanne painaa 460g ja Arc en Ciel -vanne johon kate tulee painaa 347g, silloin kate saisi painaa 113g per ratas noin suurin piirtein pyörivien massojen osalta.

Sen verran on pohdintaa jatkettu että jotta painon saisi pidettyä katteen puoliskoissa miniminä niin pitäisi tehdä urosmuotissa lasikuidusta naarasmuotti, sitten urskata se tukirimojen kanssa tukevaksi ja siihen sisäpuolelle laminoiden nuo puolikkaat ja mielummin alipaineella.

Pohdinta myös jatkuu vielä miten nuo puolikkaat kiinnitetään riittävän tukevasti, mahdollisimman aerodynaamisesti ja lisäämättä painoa...


Re: Normirattaaseen vannekate ?

Lähetetty: 21 Maalis 2012, 15:19
Kirjoittaja tm

Haastetta tulee ainakin pinnojen läpiviennin kanssa. Ne kun eivät ole vanteen keskilinjalla, ero kasvaa mitä kauemmas vanteesta mennään (pienemmälle kehälle siis). Mutta tuohan ei ole mikään ongelma, se tuo vain mukavan lisähaasteen rakenteluun :) . Sopisiko puoliskojen kiinnittämiseen joku laadukas ja pitävä teippi?


Re: Normirattaaseen vannekate ?

Lähetetty: 25 Kesä 2012, 11:34
Kirjoittaja mhelander
tm kirjoitti:

Haastetta tulee ainakin pinnojen läpiviennin kanssa. Ne kun eivät ole vanteen keskilinjalla, ero kasvaa mitä kauemmas vanteesta mennään (pienemmälle kehälle siis). Mutta tuohan ei ole mikään ongelma, se tuo vain mukavan lisähaasteen rakenteluun :) . Sopisiko puoliskojen kiinnittämiseen joku laadukas ja pitävä teippi?

Juu, tätä on tullut pohdittua takaraivossa pitkien lenkkien aikana ja nyt alkaa tuntua järkevimmältä että moiset vannekatteet tekis Roval-eturattaaseen jossa vanne ei ole aero mutta siihen on helpompi saada sopimaan/kiinnittymään nuo katteen puoliskot. Rattaassa on lisäksi vain 18 suorapuolattua pinnaa ja nekin litattu. Siitä tulisi kohtuu kustannuksilla aerodynaamisin eturatas MetaPhysic:iin.

Lowraceriin taidan pohtia josko tekis vaan umpilevytyksen suorapuolatulle eturattaalle ja hiilikuituiselle takavanteelle, niissä kun molemmissa on syvät vanneprofiilit on katteen kiinnitys paljon helpompaa.

Lowracerin takaratasta voi sitten lainata Metaan jos sillä ajan kovempaa. Ja jos molemmilla pitää ajaa kovaa yhtä aikaa niin toinen levytetty takaratas pitää laittaa sitten työn alle. Ehkä DT-Swiss R520 -vanteisesta tulis helpommalla, Arc en Ciel -vanteinen olis kevyempi mutta varmasti vaikein kattaa.


Re: Normirattaaseen vannekate ?

Lähetetty: 25 Kesä 2012, 11:47
Kirjoittaja tavasti

Jos homman tekisi kiekkoa kootessa, niin tuon vannekatteen voisi tehdä ihan PVC-suikaleista kuten ne tee-se-itse levytyksetkin. Pari rinkulaa, ja niihin porataan reijät pinnoja varten oikeisiin kohtiin. Jos oikeasti osaisi ne reijät laittaa oikein, niin systeemi pysyisi mainiosti paikallaan. Enää vain sellainen pikku mutta, mitäs käutta niitä pinnojen nippeleitä käännellään...


Re: Normirattaaseen vannekate ?

Lähetetty: 25 Kesä 2012, 12:29
Kirjoittaja mhelander
tavasti kirjoitti:

Jos homman tekisi kiekkoa kootessa, niin tuon vannekatteen voisi tehdä ihan PVC-suikaleista kuten ne tee-se-itse levytyksetkin. Pari rinkulaa, ja niihin porataan reijät pinnoja varten oikeisiin kohtiin. Jos oikeasti osaisi ne reijät laittaa oikein, niin systeemi pysyisi mainiosti paikallaan. Enää vain sellainen pikku mutta, mitäs käutta niitä pinnojen nippeleitä käännellään...

No ei se ihan noin helppoa ole vaikka olisivatkin osat irrallaan.

Mun Roval-rattaissa on mutteri-nipat ja niitä pyöritellään hylsyvaimella gummin puolelta. Kuten kaikissa moni-ontelo profiilivanteissa kuten M5:n eturattaassa. Helpottaa vähän vaikka pinnaa ei pääsekään pitämään paikallaan kun rihtaa.


Re: Normirattaaseen vannekate ?

Lähetetty: 25 Kesä 2012, 14:02
Kirjoittaja tavasti
mhelander kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Jos homman tekisi kiekkoa kootessa, niin tuon vannekatteen voisi tehdä ihan PVC-suikaleista kuten ne tee-se-itse levytyksetkin. Pari rinkulaa, ja niihin porataan reijät pinnoja varten oikeisiin kohtiin. Jos oikeasti osaisi ne reijät laittaa oikein, niin systeemi pysyisi mainiosti paikallaan. Enää vain sellainen pikku mutta, mitäs käutta niitä pinnojen nippeleitä käännellään...

No ei se ihan noin helppoa ole vaikka olisivatkin osat irrallaan.

Mun Roval-rattaissa on mutteri-nipat ja niitä pyöritellään hylsyvaimella gummin puolelta. Kuten kaikissa moni-ontelo profiilivanteissa kuten M5:n eturattaassa. Helpottaa vähän vaikka pinnaa ei pääsekään pitämään paikallaan kun rihtaa.

No helpoksi en varsinaisesti kuvittelisikaan. Ne kaksi vastakkain pingotettua muovirinkulaa saattaisivat pysyä paikallaan pelkillä pinnoilla, mutta ei tuollaisen tekeminen varmasti olisi helppoa...


Re: Normirattaaseen vannekate ?

Lähetetty: 25 Kesä 2012, 14:09
Kirjoittaja mhelander
tavasti kirjoitti:

No helpoksi en varsinaisesti kuvittelisikaan. Ne kaksi vastakkain pingotettua muovirinkulaa saattaisivat pysyä paikallaan pelkillä pinnoilla, mutta ei tuollaisen tekeminen varmasti olisi helppoa...

Tällä hetkellä voitolla on ajatus jossa kovasta vaahtomuovilevystä leikkelen palaset jotka liimaan epoksiliimalla toiseen puoliskoon kiinni, lähelle vannetta. Palasten ja toisen puoliskon väliin tulisi liimalla tarranauhan pätkät jokaiseen ja navan puolelle puoliskojen saumaan sitten joku sopiva liimamassa jonka voi repiä irti sitten jos joutuu puoliskot erottelemaan. Samaa massaa myös vanteen ja katteen saumaan.

Tosi kätevä rakentais jonkun sisäisen koukku tsydeemin puoliskojen saumakohtaan tai pinnojen kohdalle, menee vaan niin työlääksi ja liian hapokkaaksi. Painoakin alkaa katteelle helposti kertymään liikaa...

Tai sitten äärivaihtoehto: pinnoille reiät tasan oikeille kohdille puolikkaisiin, sitten puretaan pinnat irti, liimataan puoliskat yhteen ja rihtataan vanne kasaan, lopuksi liimataan kate vanteen sisäreunaan kiinni. Eipä tarvi ikinä purkaa, ratasta oikoessa voi sitten olla extra hauskaa kun pinnat kiertyvät...


Re: Normirattaaseen vannekate ?

Lähetetty: 25 Kesä 2012, 14:21
Kirjoittaja tavasti

Tajusin, että eihän tuo minun ideani toimi mitenkään. Eihän niitä pinnoja mitenkään saa paikalleen jos vanteen lähellä on ylimääräinen rinkula, jossa on vain reikä siinä kohtaa mistä pinnan pitäisi mennä läpi. Pinnojen pitäisi olla vaijeria tai muuta taipuisaa materiaalia jotta onnistuisi. Tai jos pinnat olisivat suorat (ja napa sen mukainen) että pinna pujotettaisiin suoraan nippeliin. "Hyvä" idea, mutta ei toimi. :(


Re: Normirattaaseen vannekate ?

Lähetetty: 25 Kesä 2012, 15:25
Kirjoittaja mhelander
tavasti kirjoitti:

Tajusin, että eihän tuo minun ideani toimi mitenkään. Eihän niitä pinnoja mitenkään saa paikalleen jos vanteen lähellä on ylimääräinen rinkula, jossa on vain reikä siinä kohtaa mistä pinnan pitäisi mennä läpi. Pinnojen pitäisi olla vaijeria tai muuta taipuisaa materiaalia jotta onnistuisi. Tai jos pinnat olisivat suorat (ja napa sen mukainen) että pinna pujotettaisiin suoraan nippeliin. "Hyvä" idea, mutta ei toimi. :(

Toimii Rovalin kanssa. Kunhan purkaa koko rattaan. Tässä kuva:

Kuva

Nuo mustat on kehät joilla pinnat pysyy navalla. Kun löysää kaikki nipat niin nuo kehät saanee irti navasta. Näin jokainen pinna on irtonainen ja pujotettavissa katteen ja vanteen läpi, sitten kehän hahloon ja nippaa kiinni ruuvaamaan.

Näin siis teoriassa. Toinen mielenkiintoinen teoria on sitten miten löytää täsmälleen oikeat porauspaikat katteeseen pinnan reikiä varten jotka pitäisi vielä mieluusti olla litatun pinnan muotoisia...