Mistä akut sähkönojakkiin?
Mistä kannattaisi tilata akut 36v moottoriin (9-14ah), Suomesta, ulkomailta? Vinkeistä kiitos!
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Mistä kannattaisi tilata akut 36v moottoriin (9-14ah), Suomesta, ulkomailta? Vinkeistä kiitos!
http://www.electrobike.fi/index.php/tar ... /akut.html Täällä on ainakin laadukkaita Panasonikin litjunakkuja. Jossain testissä väittivät niitä ylivoimaisesti parhaiksi. Tuolta ajattelin itse tilat seuraavat.
Linkki korjattu:Mustasudenkorento
Nojanalle kirjoitti:http://www.electrobike.fi/index.php/tar ... /akut.html Täällä on ainakin laadukkaita Panasonikin litjunakkuja. Jossain testissä väittivät niitä ylivoimaisesti parhaiksi.
Minun mielestäni tällaiset akut pitäisi speksata ja myydä kilovattituntien perusteella, eihän noilla ampeeritunneilla tee oikein mitään. Noissa 36 V ja 9 Ah akuissahan ei ole kuin 0,32 kWh energiaa, jos niitä edes voi tyhjiksi purkaakaan. Tuohan tarkoittaa, että sitä 250 W avustusta ei voi käyttää kuin runsaan tunnin. Ja jos laittaa suuremman 1 kW moottorin, niin akku ei kestä kuin 18 minuuttia... tämä toki vain ratakäyttöä varten.
T. Ari
Minullakylläkestää hyvin ajaa 70km lenki omilla halvoilla geeliakuilla, tosin en kyllä käytä kuin lisänä tarvittaessa. Käytössä on tuo 250W ja 24V 8Ah. Vaikka Sakarilla on käytössä huomattavasti kapasiteettia teoriassa , hän ei pääse niillä omillaan kuin muutaman kymmenen kilometria. Nyt omilla akuilla on lähdössä neljäskesä , saa nähdä vielläkö kesä päästään.
ajarmala kirjoitti:Minun mielestäni tällaiset akut pitäisi speksata ja myydä kilovattituntien perusteella, eihän noilla ampeeritunneilla tee oikein mitään. Noissa 36 V ja 9 Ah akuissahan ei ole kuin 0,32 kWh energiaa, jos niitä edes voi tyhjiksi purkaakaan. Tuohan tarkoittaa, että sitä 250 W avustusta ei voi käyttää kuin runsaan tunnin. Ja jos laittaa suuremman 1 kW moottorin, niin akku ei kestä kuin 18 minuuttia... tämä toki vain ratakäyttöä varten.
Täsmälleen samaa mieltä. Akkujen mitoitus energian yksikköinä!
Tuo 250W jatkuvasti akusta otettuna vie kuitenkin nojapyörää aika pirunmoista vauhtia. Tasaisella ja varsinkin alamäissä, kun vauhti kasvaa, pienenee sähkömoottorin ottama virta, eikä akusta otettu teho ole enää tuo 250W, paitsi jos jännitettä vauhdin kasvaessa myös kasvatetaan. SItten vauhti onkin jo melkoinen. Eikös kunnon nojapyörä mene 250 watilla vähintään neljään kymppiä, eikä tarvitse polkea lainkaan.
jori kirjoitti:Eikös kunnon nojapyörä mene 250 watilla vähintään neljään kymppiä, eikä tarvitse polkea lainkaan.
Ainakin tämän laskurin mukaan menee http://kreuzotter.de/english/espeed.htm kuin myös pystypyörät teräsmiestangoilla.
Jukka
jori kirjoitti:ajarmala kirjoitti:Minun mielestäni tällaiset akut pitäisi speksata ja myydä kilovattituntien perusteella, eihän noilla ampeeritunneilla tee oikein mitään. Noissa 36 V ja 9 Ah akuissahan ei ole kuin 0,32 kWh energiaa, jos niitä edes voi tyhjiksi purkaakaan. Tuohan tarkoittaa, että sitä 250 W avustusta ei voi käyttää kuin runsaan tunnin. Ja jos laittaa suuremman 1 kW moottorin, niin akku ei kestä kuin 18 minuuttia... tämä toki vain ratakäyttöä varten.
Täsmälleen samaa mieltä. Akkujen mitoitus energian yksikköinä!
Tuo 250W jatkuvasti akusta otettuna vie kuitenkin nojapyörää aika pirunmoista vauhtia. Tasaisella ja varsinkin alamäissä, kun vauhti kasvaa, pienenee sähkömoottorin ottama virta, eikä akusta otettu teho ole enää tuo 250W, paitsi jos jännitettä vauhdin kasvaessa myös kasvatetaan. SItten vauhti onkin jo melkoinen. Eikös kunnon nojapyörä mene 250 watilla vähintään neljään kymppiä, eikä tarvitse polkea lainkaan.
Ei kyllä minun nojakit mene. Hyvä , jos 35 km/h. Vai vaikuttaako asiaan se, että joudun käyttämään paljon Biltema- ja uusiotuotteitteita?
Sakari
irakas kirjoitti:Ei kyllä minun nojakit mene. Hyvä , jos 35 km/h. Vai vaikuttaako asiaan se, että joudun käyttämään paljon Biltema- ja uusiotuotteitteita?
Ei, kun se että napamoottorin teho laskee kun pyörän nopeus nousee, niinkuin jori tuossa yllä selvitti.
Siksi nojanallekin pääsee moottorrilla paljon pidemmästi kuin mitä laskennallisesti voisi olettaa. Hän pitää polkemalla sen verran pohjanopeutta/tehoa että moottori ei koko aikaa ime akusta sähköä 250watin teholla.
Jukka