Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

En ollut tähän ennen törmännyt. Tämmöinen viritetympi versio laskurista jolla voi noita rataskokoja pähkiä.

http://www.gear-calculator.com/#

Ja se vanha vielä muistiksi: http://sheldonbrown.com/gears/

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:

En ollut tähän ennen törmännyt. Tämmöinen viritetympi versio laskurista jolla voi noita rataskokoja pähkiä.

http://www.gear-calculator.com/#

Ihan siisti. Harmi että on tehty Flash:lla HTML5-tekniikkojen sijaan :?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Onhan se harmi, mutta toimii linuxilla niin ei ongelmia. Ongelmia tuottaa kun joutuu laskemaan mitä eturattaat vastaa 28" tuumaisella kun loppuu yläpäästä kesken tuo hammastus. 54 etuhammasta ja dualdrive niin pitäis löytyy 71 hampainen että vois suoraan laittaa 406 renkaalla eikö 622

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Se toinen = Sheldon Brown on perinteisemmän näköinen, mutta siitä parempi että lukemat voi syöttää itse = ei lopu liukusäädin kesken :)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pastori kirjoitti:

Se toinen = Sheldon Brown on perinteisemmän näköinen, mutta siitä parempi että lukemat voi syöttää itse = ei lopu liukusäädin kesken :)

Sitä onkin tullu käytettyä tähän asti eikä toi "hienompi" kyllä tule vetää ainakaan mua puoleensa jatkossa.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pastori kirjoitti:

En ollut tähän ennen törmännyt. Tämmöinen viritetympi versio laskurista jolla voi noita rataskokoja pähkiä.

http://www.gear-calculator.com/#

Ja se vanha vielä muistiksi: http://sheldonbrown.com/gears/

Uusi ei osaa DualDriveä, eikä muitakaan napavaihteita. Sheldonilla pystyy laskemaan minkä tahansa härvelin :-)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Osaa se. Ei toki niin laajasti kuin se vanhempi - napavaihteeton vaan hankalasti siinä derailleur select boxissa - vai onko se select box kun se on flässiä :P

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Laitoin wikiin linkit noihin molempiin

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen

Viesti Kirjoittaja PW »

Laskeskelin Sheldon Brownin laskurilla nota vaihdehommia, mitäs se luku ilmottaa joka siitä tulee ? :D Joskus tänkin varmaan kuullu mutt en ymmärtäny :oops:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Gain ratio ilmaisee montako metriä pyörä etenee yhdellä kampikierroksella. Tuosta Gain ratio kohdasta kun valitsee vaikka KPH @ 90rpm niin tulos on nopeus 90 kadenssilla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen

Viesti Kirjoittaja PW »

Kiitos taas, ja nuo prosentit kai ilmottaa sitä eri vaihtiden välistä eroa. Kun laitoin tuon capreon 9-26 pakan tuohon, ni 9-10 rattaan väliin ilmottaa - 10% , mitähän tuo sitt meinaa ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen

Viesti Kirjoittaja jori »

Se tarkoittaa vain sitä, että yhdeksänpiikkisessä rattaassa on 10% vähemmän piikkejä kuin kymmenpiikkisessä. Samalla ketjunopeudella (kadenssi + eturatas) mennään siis 10% kovempaa. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Se tarkoittaa vain sitä, että yhdeksänpiikkisessä rattaassa on 10% vähemmän piikkejä kuin kymmenpiikkisessä. Samalla ketjunopeudella (kadenssi + eturatas) mennään siis 10% kovempaa. :D

No niin tietyst, ihmettelin vaan ku se muissa tapauksissa ilmottaa nuo + merkkisinä mutt haitanneeko tuo kuhan kulkee.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Se tarkoittaa vain sitä, että yhdeksänpiikkisessä rattaassa on 10% vähemmän piikkejä kuin kymmenpiikkisessä. Samalla ketjunopeudella (kadenssi + eturatas) mennään siis 10% kovempaa. :D

<nitpicking on>
Mutta eikös tuossa tapauksessa mennä jopa 11,1 % kovempaa?
<nitpicking off>

No, suurin piirtein 10 % se on kuiteski.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tää nykyinen harha nopeudenkasvattamiseksi ihmetyttää. Se mikä laskennallisesti osoitetaan ei kerro totuutta. Koko rattaiden pienentäminen on järjetön ajatus ja nopeuden kasvattaminen. Mitä pienempi ratas takana sitä suurempi kitka on myös ketjulla . Itse lähtisin kasvattaan eturattaan koka painon kustannuksella . Sillä se lisää ketjun kestävyyttä ja on varmatoimisempi kilometrien kasvaessa mittariin. Mitä vähemmän piikkejä siellä takana on sitä nopeemmin se ketju venyy ja virheet kasvaa ketjun ja rattaan välillä . Muuten minulle opetettiin koulussa että kaikki ale kaksitoista hampaiset hammaspyörät on rellejä . Näin ihan soukkina väliinn. :roll:

Vastaa Viestiin