En ollut tähän ennen törmännyt. Tämmöinen viritetympi versio laskurista jolla voi noita rataskokoja pähkiä.
http://www.gear-calculator.com/#
Ja se vanha vielä muistiksi: http://sheldonbrown.com/gears/
En ollut tähän ennen törmännyt. Tämmöinen viritetympi versio laskurista jolla voi noita rataskokoja pähkiä.
http://www.gear-calculator.com/#
Ja se vanha vielä muistiksi: http://sheldonbrown.com/gears/
Pastori kirjoitti:En ollut tähän ennen törmännyt. Tämmöinen viritetympi versio laskurista jolla voi noita rataskokoja pähkiä.
Ihan siisti. Harmi että on tehty Flash:lla HTML5-tekniikkojen sijaan
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Onhan se harmi, mutta toimii linuxilla niin ei ongelmia. Ongelmia tuottaa kun joutuu laskemaan mitä eturattaat vastaa 28" tuumaisella kun loppuu yläpäästä kesken tuo hammastus. 54 etuhammasta ja dualdrive niin pitäis löytyy 71 hampainen että vois suoraan laittaa 406 renkaalla eikö 622
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Se toinen = Sheldon Brown on perinteisemmän näköinen, mutta siitä parempi että lukemat voi syöttää itse = ei lopu liukusäädin kesken
Pastori kirjoitti:Se toinen = Sheldon Brown on perinteisemmän näköinen, mutta siitä parempi että lukemat voi syöttää itse = ei lopu liukusäädin kesken
Sitä onkin tullu käytettyä tähän asti eikä toi "hienompi" kyllä tule vetää ainakaan mua puoleensa jatkossa.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Pastori kirjoitti:En ollut tähän ennen törmännyt. Tämmöinen viritetympi versio laskurista jolla voi noita rataskokoja pähkiä.
http://www.gear-calculator.com/#
Ja se vanha vielä muistiksi: http://sheldonbrown.com/gears/
Uusi ei osaa DualDriveä, eikä muitakaan napavaihteita. Sheldonilla pystyy laskemaan minkä tahansa härvelin
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Osaa se. Ei toki niin laajasti kuin se vanhempi - napavaihteeton vaan hankalasti siinä derailleur select boxissa - vai onko se select box kun se on flässiä
Laitoin wikiin linkit noihin molempiin
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Laskeskelin Sheldon Brownin laskurilla nota vaihdehommia, mitäs se luku ilmottaa joka siitä tulee ? Joskus tänkin varmaan kuullu mutt en ymmärtäny
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Gain ratio ilmaisee montako metriä pyörä etenee yhdellä kampikierroksella. Tuosta Gain ratio kohdasta kun valitsee vaikka KPH @ 90rpm niin tulos on nopeus 90 kadenssilla.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Kiitos taas, ja nuo prosentit kai ilmottaa sitä eri vaihtiden välistä eroa. Kun laitoin tuon capreon 9-26 pakan tuohon, ni 9-10 rattaan väliin ilmottaa - 10% , mitähän tuo sitt meinaa ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Se tarkoittaa vain sitä, että yhdeksänpiikkisessä rattaassa on 10% vähemmän piikkejä kuin kymmenpiikkisessä. Samalla ketjunopeudella (kadenssi + eturatas) mennään siis 10% kovempaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Se tarkoittaa vain sitä, että yhdeksänpiikkisessä rattaassa on 10% vähemmän piikkejä kuin kymmenpiikkisessä. Samalla ketjunopeudella (kadenssi + eturatas) mennään siis 10% kovempaa.
No niin tietyst, ihmettelin vaan ku se muissa tapauksissa ilmottaa nuo + merkkisinä mutt haitanneeko tuo kuhan kulkee.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
jori kirjoitti:Se tarkoittaa vain sitä, että yhdeksänpiikkisessä rattaassa on 10% vähemmän piikkejä kuin kymmenpiikkisessä. Samalla ketjunopeudella (kadenssi + eturatas) mennään siis 10% kovempaa.
<nitpicking on>
Mutta eikös tuossa tapauksessa mennä jopa 11,1 % kovempaa?
<nitpicking off>
No, suurin piirtein 10 % se on kuiteski.
T. Ari
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Tää nykyinen harha nopeudenkasvattamiseksi ihmetyttää. Se mikä laskennallisesti osoitetaan ei kerro totuutta. Koko rattaiden pienentäminen on järjetön ajatus ja nopeuden kasvattaminen. Mitä pienempi ratas takana sitä suurempi kitka on myös ketjulla . Itse lähtisin kasvattaan eturattaan koka painon kustannuksella . Sillä se lisää ketjun kestävyyttä ja on varmatoimisempi kilometrien kasvaessa mittariin. Mitä vähemmän piikkejä siellä takana on sitä nopeemmin se ketju venyy ja virheet kasvaa ketjun ja rattaan välillä . Muuten minulle opetettiin koulussa että kaikki ale kaksitoista hampaiset hammaspyörät on rellejä . Näin ihan soukkina väliinn.