Sivu 1/2
Takahaarukka
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 13:08
Kirjoittaja Wacky
Azubilta en saa asialliseen hintaan lyhyempää takahaarukkaa. Idea ostaa puoliksi valmis ja lyhentää ei myöskään onnistu kun se kuulema kapenee liikaa. Pitäis siis rakentaa uusi. Minkäslaista kokemusta alumiinin kanssa rakentelusta löytyy täältä. Kannattaako alkaa tekee alumiinista vai valita suoraan halpa ja painava teräs? Olisko joku kiinnostunu alkaa valmistaa mittatilaus haarukkaa korvausta vastaan? Mulla on pyörässä kevyjarrut joten homma helpottuu kun ei tarvii mitoittaa v-jarrutappeja ja hankkii/valmistaa dropoutit niin että niissä on valmiiksi levyjarrukiinnike. Malliltaan sen ei tarvii olla samanlainen, eli parannus ehdotuksia otettaan vastaan.
Tässä kuva haarukasta

Kuvia löytyy lisää täältä pyörästä löytyy täältä
Re: Takahaarukka
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 16:06
Kirjoittaja jori
Näyttäisi siltä, että ovat tavoitelleet tasaista painojakaumaa etu- ja takapyörien kesken. Siinä on kyllä järkeä, kun kyseessä on pienipyöräinen kulkine. Vierintävastus nimittäin kasvaa myös suhteessa suuremmaksi, jos pientä kiekkoa kuormitetaan raskaammin. Pyöräsi näyttäisi melko tarkasti 50-50 painojakaumalle suunnitellulta.
Haarukan toiminnan kannalta tuo lokasuojan kiinnitykseen käytetty poikkiripa ei merkitse juuri muuta, kuin lokasuojan kiinnityspaikkaa. Kiertyminen on estetty tuolla nivelen lähelle aisojen väliin hitsatulla paksulla torvella. Vaikuttaisi jopa siltä, että sama perushaarukka toimisi myös 559-kokoisella kiekolla, kunhan lokasuojaripa siirretään edemmäs. Näyttääkin olevan käytössä malleissa IBEX ja APUS.
Takapyörän akselin siirtäminen edemmäs vaatii, paitsi tuon lokasuojarivan siirtoa, myös jarrutappien ja akselihahlojen (drop out) siirtämisen. Noiden jälkimmäisten siirtäminen saattaisi onnistua yhtaikaisesti katkaisemalla haarukan varsista palat pois.
Alumiininen haarukka vaatii korjaustoimia varten taitavan alumiinihitsarin, mikä saattaa olla vaikea löytää. Kyllä sellaisia on, muttei ihan joka pajassa. Toisaalta alumiinirakenteessa ei ole mitään erityistä ominaisuutta, jota ei voisi korvata oikein suunnitellulla teräshaarukalla. Paino ei nouse, jos suunnittelu on tehty oikein. Ehkä vaikeimmaksi asiaksi nousee sopivien putkiaihioiden löytäminen.
Minä tekisin teräksestä jäykkyyden suhteen alkuperäistä vastaavan ja jättäisin alkuperäisen koskemattomaksi. Voihan sen sitten vaikka myydä, kun customhaarukka osoittautuu selvästi paremmaksi. Tähän jää kuitenkin pieni epävarmuus tuon muutoksen järkevyyden suhteen. Kuten alussa mainitsin, painoa ei kannata siirtää ainakaan kovin paljon pois kahden pienen pyörän puolivälistä. Jos haluat muutoksesta selvää etua, pitäisi haarukan lyhentämisen yhteydessä myös takakiekon kokoa suurentaa, jolloin kuorman siirtyminen takapyörälle ei huononna vierintävastusta. Tämä kuitenkin lisää kokonaispainoa.
Eräs vaihtoehto olisi rungon nivelpisteen siirtäminen edemmäs. Käytännössä kannattaisi rakentaa toinen nivel rungon mutkaan. Samalla haarukka muuttuisi matalampaan asentoon , joka pitäisi jousen korkeussäädöllä kompensoida. Viitisen senttiä saattaisi kuitenkin siirtyä näin varsin helposti.
Re: Takahaarukka
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 16:51
Kirjoittaja TMS
Wackyllä taisi takahaarukan lyhentämisen motiivina olla paremmat talviajo-ominaisuudet, kun vetävälle pyörälle saisi enemmän painoa? Vai miten se nyt oli?
Itse olen sitä mieltä tuosta asiasta että ei maksa vaivaa lyhentää haarukkaa, en usko että kaivattuhin ajo-ominaisuuksiin tulisi merkittävää parannusta. Sen verran olen SWB nojakeilla itsekkin talvella ajanut, että olen todennut ajavani lumisen ajan suosiolla pystärillä. Kovalla ja suht tasaisella alustalla nojakilla pääsee talvellakin hyvin, mutta heti jos on pettävä (lämmöstä/suolasta pehmentynyt polanne tai reilusti uutta lunta) tai kovin muhkurainen alusta, niin eihän siitä vaan tule mitään. Kun selkä on kiinni penkissä niin painopiste siirtyy käytännössä pyörän kallistumisten mukaan. Jos alustan pettämisestä aiheutuva muljahdus kallistaa pyörää, niin ainoa keino suoristaa pyörä on sen ohjaaminen, mikä ei taas ajoalustan takia aina onnistu. Normipystärin päällä pystyy luonnollisesti liikkumaan huomattavasti enemmän ja nopeammin jolloin tasapainon pito on paljon helpompaa.
Sanoisin että Bufon tyylisestä SWB nojakista ei painopisteen pituussuuntaista paikkaa hienosäätämällä tule yhtään parempaa talvipyörää.
Re: Takahaarukka
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 17:07
Kirjoittaja Nojanalle
Jos kyseessä on pelkästään talvi ajon parantamisesta, tekisin uuden haarukan ja siihen 26" pyörä pyörimään. Silloin paranee aika moni muukin ominaisuus . Jäisi kesäksi sitten tää vanha ja suunitellut ominaisuudet säilyis kesä ajoon. 
Re: Takahaarukka
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 17:32
Kirjoittaja Wacky
Mä väitän, tosin en ole vielä jaksanut tarkistaa vaa'an kanssa, että tuo pyörä painojakaumaltaan n. 60/40 etu/taka ja talviajo paranisi oleellisesti jos pyörällä ei olis taipumusta sukeltaa pehmeeseen lumeen ihan niin kovasti ja takana olis enemmän pitoa kun nykyisellään pyörä sutii tasaisella jäisellä pinnalla jos yrittää voimalla polkea.
Tuo haarukka on suoraan azubin 26" takapyöräisistä napattu ja vain lokasuojan kiinnikkeen paikkaa on siirretty ja sen suuntainen viesti tuli firmalta että malliin ei ole panostettu ihan kauheesti.
Jarrutappeja ei tarvita joten niiden siirtoa ei tarvii murehtia ollenkaan.
Oon kyllä miettinyt jos tilaisi vaan meta-bikesilta pyörän ja pistäis ton kiertoon.
Re: Takahaarukka
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 17:44
Kirjoittaja terppa
Talviajossa pystäri on kyllä parempi, erityisesti pehmeällä, mutta fiilis puuttuu ja ei ole niin mukava eli jos pystyisi säätiedotuksen mukaan valkkaamaan kulkupelin? no ei mun biltsun maastopyörä ole kuin kerran ulkoillut tänä talvena mutta mä olenkin hupipolkia...
Jos saisit 26 tuumaisen taakse niin silloin löytyisi parempia renkaita talvikäyttöön, Pioneeriin laitoin eteen nappulanastarenkaan ja varsinkin pehmeällä pito on aika radikaalisti parempi Marathon Winteriin verrattuna mutta ne on taas paremmat välikelin renkaat.
Re: Takahaarukka
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 18:57
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Jos takarengas menee kovin lähelle pään alle niin talvi ajaminen tuskin helpottuu.
Akselivälin lyhetessä tuosta tulee kiikkerämpi ajettava ja takaakselin ollessa pään alla tuosta tulee levottoman tuntuinen kun pyörä kääntyy ikään kuin alla...
Omassa romussa on tuo ongelma kun ratas on pään alla...(toki siihen tottuu)
Oletko kokellut kunnon nasta rengasta?
Tieten jos heittäytyisi aivan levottomaksi ja leikkaisi tuon lokasuoja raudan pois ja laittaisi isomman renkaan taakse ja vaihtaisi joustohaarukan isommalle renkaalle myös....
tällöin lumen kanssa ajaminen sujuisi "helpommin", kesäksi vois vaihtaa taas matalaksi...
Re: Takahaarukka
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 19:03
Kirjoittaja PW
Omalla, etuvetosella oon kyllä huomannu ett hyvin pieni painopisteen siirto lopettaa etupyörän sutimisen ja pyörä taas kulkee pahimman paikan yli. Siis pelkkä kohottautuminen penkistä, joten uskoisin ett se auttaa tuossa Bufossa kans.
Petri
Re: Takahaarukka
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 19:16
Kirjoittaja jviirret
Wacky kirjoitti:Olisko joku kiinnostunu alkaa valmistaa mittatilaus haarukkaa korvausta vastaan?
Piirrä kuva ja vie vaikka johonkin ammattikoululle. En usko että maksaa paljon. Näyttäisi jopa sopivan monipuoliselta harjoitustyöltä.
Jukka
Re: Takahaarukka
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 19:28
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Omalla, etuvetosella oon kyllä huomannu ett hyvin pieni painopisteen siirto lopettaa etupyörän sutimisen ja pyörä taas kulkee pahimman paikan yli. Siis pelkkä kohottautuminen penkistä, joten uskoisin ett se auttaa tuossa Bufossa kans.
Painopisteen siirtäminen edemmäksi on nojapyörässä helpohkoa. Taaksepäin siirtäminen onkin sitten vaikeampaa. Kun on selkä penkissä, se on jo niin takana, kuin menee.
Re: Takahaarukka
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 20:01
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti:Mä väitän, tosin en ole vielä jaksanut tarkistaa vaa'an kanssa, että tuo pyörä painojakaumaltaan n. 60/40 etu/taka ja talviajo paranisi oleellisesti jos pyörällä ei olis taipumusta sukeltaa pehmeeseen lumeen ihan niin kovasti ja takana olis enemmän pitoa kun nykyisellään pyörä sutii tasaisella jäisellä pinnalla jos yrittää voimalla polkea.
Tuo haarukka on suoraan azubin 26" takapyöräisistä napattu ja vain lokasuojan kiinnikkeen paikkaa on siirretty ja sen suuntainen viesti tuli firmalta että malliin ei ole panostettu ihan kauheesti.
Taidat olla oikeassa. Runko on mitoiltaan takaa 26" ja edestä 20", joten painopiste siirtyy helposti eteen etupyörän säteen muutoksen takia noin 30 mm. Tärkeää olisi siirtää istuin talvella niin taakse, kuin mahdollista ja vastaavasti lyhentää kampipuomia. -Ainakin siihen asti, kunnes saat lyhytvartisemman takahaarukan. Olen kuitenkin yhä vakuuttuneempi, että nivelpisteen siirto olisi helpompi tapa siirtää takapyörää edemmäs. Tosin muutos täytyisi tehdä runkoon, eikä haarukkaan.

Re: Takahaarukka
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 20:05
Kirjoittaja Wacky
Mustasudenkorento kirjoitti:Oletko kokellut kunnon nasta rengasta?
Renkaat: Schwalben Marathon Winter
Ei oikein kovin hyvä rengas talveen, mutta eipä ole pahemmin vaihtoehtoja.
Painopisteen siirtäminen taaksepäin onnistuu oikeastaan vaan sillä että siirttää sitä vakituisesti sinne, eli lyhentää takahaarukkaa kun etupyörää on vaikea siirtää edemmäs.
Re: Takahaarukka
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 20:28
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jori kirjoitti:Tosin muutos täytyisi tehdä runkoon, eikä haarukkaan.
Entä jos käyttäisi tuon olemassa olevan iskarin yläpään kiinnitys alueen ja takaakselin kiinnitys kohdan hyväksi ja tekisi niihin kiinnittyvän adapterin jolla saisi iskarin ja takahaarukan paikkaa siirrettyä?
Tällöin säästyisi pyörän alkuperäis kunnon/rungon muokkaukselta..
Re: Takahaarukka
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 21:57
Kirjoittaja jori
Mustasudenkorento kirjoitti:jori kirjoitti:Tosin muutos täytyisi tehdä runkoon, eikä haarukkaan.
Entä jos käyttäisi tuon olemassa olevan iskarin yläpään kiinnitys alueen ja takaakselin kiinnitys kohdan hyväksi ja tekisi niihin kiinnittyvän adapterin jolla saisi iskarin ja takahaarukan paikkaa siirrettyä?
Tällöin säästyisi pyörän alkuperäis kunnon/rungon muokkaukselta..
Voisi toimiakin, mutta väkisin tulee melko painava rakenne. Tuon takahaarukan akselin kytköksen runkoon pitää olla erittäin tukeva, jotta pyörä olisi hyvä ajaa ja ehdottoman suorassa. Kokeillakseen tuollaisen voisi kyllä rakentaa ja hyväksi havaittuaan tekee sitten muutoksen runkoon.
Re: Takahaarukka
Lähetetty: 02 Maalis 2012, 08:00
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Tuon takahaarukan akselin kytköksen runkoon pitää olla erittäin tukeva, jotta pyörä olisi hyvä ajaa ja ehdottoman suorassa. Kokeillakseen tuollaisen voisi kyllä rakentaa ja hyväksi havaittuaan tekee sitten muutoksen runkoon.
Pari pakoputkiklemmaria joiden väliin hitsataan kiinni riittävän tukeva(paksuus 4-5mm) pala rautalevyä ja siihen kiinni laakeripesäksi sopiva putken pätkä? Pitäisi vain heppailla kasaan rungossa jotta tulee oikean mallinen ja näkee miten klemmari asettuu tuohon penkin kiinnikkeen viereen.
Jukka