Tuo jousi ei näköjään kestä kuin noin 30.000km. Mistä sait siihen varajousen? Muuten vaihtaja olisi kuin uusi. No, uusi vaihtaja tuli tänään postiin ja asennan illalla. Akuuttia tarvetta ei ole.
Voin tuon napata mukaan kun käyn Kokkolassa, tai sen voisi tiputtaa vanhemmilleni. Asuvat sinun työmatkan varrella. Neste/Hoteli Nukkumatti vieressä
Tuo jousi ei näköjään kestä kuin noin 30.000km. Mistä sait siihen varajousen? Muuten vaihtaja olisi kuin uusi. No, uusi vaihtaja tuli tänään postiin ja asennan illalla. Akuuttia tarvetta ei ole.
Voin tuon napata mukaan kun käyn Kokkolassa, tai sen voisi tiputtaa vanhemmilleni. Asuvat sinun työmatkan varrella. Neste/Hoteli Nukkumatti vieressä
VeloMika
Tilasin uuden vaihtajan Velomobiel.nl:ltä ja ne sieltä heitti samaan pakettiin jousen, jonka arvelivat sopivan siihen vaihtajaan. Mutta en sitten tiiä sopiiko, näyttää aika ohkaiselta verrattuna alkuperäiseen. Tuo Deoren jousi saattaa olla parempi.
Dokumentoi vaihtoprosessi tänne, niin koitan sitten tehdä perässä
P**kele! Onnistuin uudella mersun star vikakoodinlukijalla poistamaan oman auton muistista koko huoltohistorian, kun surffailin valikoissa.
Pitäs hävittää kaikki romut ja muuttaa keskustaan 17m2 yksiöön, istua vaan sohvalla ja harrastaa kaljanjuontia
P**kele! Onnistuin uudella mersun star vikakoodinlukijalla poistamaan oman auton muistista koko huoltohistorian, kun surffailin valikoissa.
Pitäs hävittää kaikki romut ja muuttaa keskustaan 17m2 yksiöön, istua vaan sohvalla ja harrastaa kaljanjuontia
Digitalisaatio (vaikka sitä varmaan pitäisi hehkuttaa) kaatuu joissain kohdissa omiin kiemuroihinsa. Ainakin asettaa omat haasteensa. Vähintääkin valokuvia on jo varmasti hävinnyt mielettömiä määriä ihmisiltä. Enkä halua siirtyä takaisin filmiaikaan. Puhumattakaan erään hyvinvointiyrityksen tietokannasta...
Törmätty on autojen kanssa siihen, että maahantuojalta pitää tilata auton huoltohistoria, kun sitä ollaan myymässä. Vanhassa ja juuri hankitussa uudessa on vielä paperiset huoltokirjat. No voihan se hävitä. Auton mukana jos palaa, niin sitä tuskin enää tarvitaan muutenkaan. Pahoittelut tapahtuneesta. Tekevälle sattuu. t. terällä pakkaa päin
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Pahin v*itutus kun laantui, niin menin uudestaan surffailemaan valikoihin. Sieltähän löytyi kohta, jossa auton ensirekisteröintipäivän ja huoltohistorian pystyi syöttämään manuaalisesti. Paperisena huollot oli vihkossa vuoteen 2016 asti. Valokuvia selaamalla puhelimesta, sain aika tarkkaan kuutioitua kilometrit ja päivät lopuille viidelle huollolle.
Mutta heräsin todellisuuteen, kuinka epäluotettava tuollainen digitaalinen huoltokirja on. Kohtuu helpolla sen saa muokattua mieleiseksi. Ohjelmasta sain tulosteltua huoltokirjan paperiversionkin mersun logoilla ja virallisilla raameilla.
Onko edes teoriassa mahdollista säilyttää kuvia, vaikka nyt 100-vuotta? Tai edes muutama kymmenen vuotta?
Sehän riippuu siitä kuinka syvällisen apokalyptisen keskustelun tästä haluaa. Hajauttamalla varmuuskopiointi varmaankin voi olla pitkäikäistä, mutta lomakuvien säilytykselle voi tulla hintaa vuosien aikana. Miltä kaikelta katastrofilta datakeskukset ovatkaan suojattu, mutta kun muistaa todellisuuden, että pilvipalvelu on vain jonkun toisen henkilön tietokone, ei ehkä halua kuviaan sinnekään laittaa.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Nykyäänhän gigatavut on "halpoja", joten eikun kasaamaan oma RAID-pakka.
RAID ei korvaa varakopiointia. Aina pitää olla vähintään kaksi varakopiota eri paikoissa niin, että esim. mahdollinen tulipalo ei tuhoa niitä kerralla.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Pyörivillä levyillä olevien kiintolevyjen tiedot voivat vielä olla palautettavissa tulipalon jälkeen, mutta se on kallista. SSD-levyistä ei taida tulipalossa jäädä mitään palautettavaa. Onpa itseltä hajonnyt yksi levy niinkin, että sen ohjelmisto (firmware) sekosi. No se kävi ihan Pohjois-Amerikassa asti korjattavana. 60$ + postit. Datat saatiin takaisin verkon yli.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org