Hienolta näyttää, niiku ajas takaperin vähän riisuttua naistenpyörää. Ei jaksant ruveta tankkaamaan tuot tekstiä. Miten lie ohjaus tuntuma ?
Petri
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Hienolta näyttää, niiku ajas takaperin vähän riisuttua naistenpyörää. Ei jaksant ruveta tankkaamaan tuot tekstiä. Miten lie ohjaus tuntuma ?
Petri
Hiljaa ajaessa hallittava , vauhdin kasvaessa hirveä . Epäilisin pahoin näin.
Mutta suoraveto oli näppärästi tehty. Tuli mieleen tämä:http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... teen#p6338
Suoravetosinkula
En usko, että tuolla osaa kukaan ajaa. Sillä saattaa juuri ja juuri pysytellä pystyssä, mutta ei sillä minnekään ajella, ainakaan kävelyvauhtia nopeammin. En ainakaan usko, ennen kuin näen.
Onks tuo pyörä oikeesti olemassa vai onko vaan tietokonekuvia ?
Petri
Olisihan tuosta video, jos sillä pystyisi ajamaan. Miksihän ei ole etuohjattu?
Sakari
Taitaa olla pelkä muotoilu tukielma. Kai sillä voi ajaa , kävely vauhtia jus ja jus.
jori kirjoitti:En usko, että tuolla osaa kukaan ajaa. Sillä saattaa juuri ja juuri pysytellä pystyssä, mutta ei sillä minnekään ajella, ainakaan kävelyvauhtia nopeammin. En ainakaan usko, ennen kuin näen.
Mitä kaverin kanssa lyhyesti vaihdoin kuulumisia niin ymmärsin että ei ole vielä ajettavissa oleva kapistus.
Lupasi puskea videota kuhan näin käy.
Nyt tuosta on jotain "kättä pidempää"
Onkohan tuossa kuitenkin jonkinlaiset vaihteet ?
Petri
PW kirjoitti:Nyt tuosta on jotain "kättä pidempää"
Onkohan tuossa kuitenkin jonkinlaiset vaihteet ?
Yksi palneetta vaihde, tuttu esim akkuporakoneista ja rumpuvaihteistoista. Arvatenkin ei vielä(kään) ajovideota
Jukka
Olis kyllä kiva kokeilla tollasta suoravetoa.
http://translate.google.com/translate?h ... 3Fid%3D916
Minusta on hienoa, että kaikenlaiset pellepelottomat jaksaa yrittää kokeilla kaikkea. Seuraan aika ahkerasti nettiä ja täytyy myöntää, että ihmisen mielikuvitus on rajaton. Joskus on myös arvokasta, että konkreettisesti kokeilemalla osoitetaan konsepti käyttökelvottomaksi (ainakin tavalliselle taatelin tallaajalle). Ihan samassa hengessä tuo meidän MirageBikes nojakkikin on luotu. Ensin on vain ajatus. Sitten rakennettiin muutamia prototyyppejä ja havaittiin, että se toimii. Olisi voinut käydä niinkin, että oltaisiin havaittu, että tämä ei toimi. Seuraava vaihe ekojen protojen jälkeen oli rakentaa tuote, missä tuo kardaani on oikein edukseen. Näin syntyi Nomad.
Melko moni nojakkimaailman kehitelmä on lähtenyt samasta motivaatiosta, kuin meidän kardaaniprojektikin. Ketjut ovat monessa tilanteessa riesa, varsikin kun ei puhuta kilpapyörästä, vaan ihan tavallisesta käyttöpyörästä. Jopa kilpapyörissä pitkät ketjut ovat hankalia, varsinkin low-raceriin tulee niin paljon rissoja ja muuta, että hyötysuhteet menee huonoksi. Siksihän moni suosii high-raceria, sen edullisemman voimansiirron takia, vaikka aerodynamiikassa tulee takkiin pikkuisen. Cruzbike on hyvä esimerkki kilpanojakista, jossa asiaa on yritetty ratkoa etuvedolla. Pyörä onkin kohtuu nopea, sitten kun sitä oppii ajamaan oikein. Kilpakäytössä tämän jotenkin hyväksyy, että kuskin pitää opetella jotain erityistä. Käyttöpyörässä taas se on huonojuttu. Me haluttiin tehdä Nomadista sellainen, että parin kokeilun jälkeen sillä voi lähteäkin jo useamman kilometrin lenkille. Itsekin ajoin ensin pari kertaa muutaman sadan metrin koematkan, sitten kävinkin jo viiden kilometrin päässä ja seuraavan päivänä ajoin 20km.
Vaikka Cruzbike on omanlainen venkura, niin sillä harjaantunut pystyy ajamaan, ja lujaa. Vaikka polkimien käytöstä tulee helpompaa takaohjauksella, takaohjaus ei toimi puhtaan mekaanisesti, lopputulos on käyttökelvoton venkura. Tai no, ainahan tuosta saa sirkusaktin, jos tuolla onnistuu ajamaan pienen lenkin ja sitten pyydetään muita kokeilemaan, ja he kaatuvat heti. Sori, en minäkään ole vaivautunut opettelemaan tekemään volttia trapetsilla. En kuitenkaan sano, ei koskaan. Nimittäin, jos mukaan otetaan sähköt ja laitetaan pyörään gyroskooppivakain, joka pitää yllä pyörän tasapainoa, niin voisi onnistuakin. Japanissa on jo valmistukseen menossa täysin katettu sähköskootteri, jossa tämmöinen vakain on. Koska se on täysin kuomutettu, niin jalkoja ei saa ulos, ja liikennevaloissa pysähtyminen vaatii vakaimen, koska kuljettaja ei voi pysähtyessä jaloilla pitää pyörää pystyssä.
T. Tatu Lund
www.miragebikes.com