jori kirjoitti:Nyt vielä sipaiset (paksummalla laikalla) tuonne taipeeseen pienet kevennykset niin, hitsaus on helppoa.
Taipeeseen tulee helposti liian paksu hitsi, kun lämpö karkaa hitsistä helpommin sisätaipeessa, siksi tuo rako voisi taipeen kohdalla olla osittainen v-railo, tai j-railo. Taive kannattaa hitsata viimeisenä, kun kappale on jo kuuma, eikä lämpö karkaa niin nopeasti.
Aloitat siis kyljestä, jossa railo on kuvan perusteella vähän levinnyt rälläkkäkäden vapinan takia ja työntelet sivua pitkin taipeeseen. Kun aloituskohdassa on isompi railo, ei aloitukseen jää niin suurta kuhmua.
Tämä nyt on pelkkää hienosäätöä, mutta noin periaatteena kannattaa huomioida, että aloituskohdassa ja sisätaipeessa voi railossa olla enemmän ilmaa ja vähemmän rautaa.
Tiäkkö - taivutin ne eiliset palikat joissa oli se epäsymmetrinen railo. Kävikin niin että niitä piti vielä rälläkällä keventää, että sai taitoksen kohdilleen. Tein sen sitten sen kevennyksen suoran (vinoamalla hiukan) leikkauksen puolelle. Niissä on nyt ihan himpun isommat raot - mutta hitsausharjoituksessa sitten huomataan kumpi oli paree.
PW kirjoitti:Mikä kaasu tuossa on käytössä ? En tosin tiedä mitä noilla on eroa, jotkut hitsaa co2:lla ja jotkut argon-seoksilla ehkä muitakin on.
Petri
En tiä. Mutta voin kattoo huomenna illalla pullon kyljestä. Hitsaamisen teen vasta open kanssa tiistaina aamulla - huomenna valmistelen palikat hitsausvalmiiksi.