Sivu 2/14

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Lähetetty: 17 Maalis 2012, 09:09
Kirjoittaja PW

Tuleeks tästä hitsausopetus videota? Olis hieno "sivutuote" :)

Petri


Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Lähetetty: 17 Maalis 2012, 09:20
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:

Tuleeks tästä hitsausopetus videota? Olis hieno "sivutuote" :)

Petri

Harkittu on, mutten mene lupaamaan. Jos nyt noita valokuvia sais ensihätään aina noista stepeistä eteenpäin.

Mulla on kyllä semmoinen actionkamera käytössä - mutta olin aatellu sen ilon säästää sinne ajokuviin :)


Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Lähetetty: 17 Maalis 2012, 09:21
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Noita haarukkaputken taitteita voisi suunnitella tehtäväksi siten, että rälläköi mutkan vain sisäpuolelta ja ylä/alapinnalta jättäen ulkopinnan ehjäksi. Taivuttaa sitten ulkopinnan kulmaan ja rälläköidyn kolon kiinni, niin hitsaamistyö vähenee, palikat pysyvät toisissaan kiinni, jolloin hitsauksen asettelu on helpompaa ja ulkopinnalle julkisivuun tulee hitsin sijaan vain nätti taitos.

Itse tein noin, mutta jos pyrkii millin tarkaan haarukan leveyteen niin alkaa saumojen jäähdyttä alaleuka väpättään :cry:
Hitsaussaumat kutistuu, joten kolmelta sivulta hitsattu kulma on hitsauksen jälkeen tiukempi kuin ennen hitsausta. Lopputuloksena leveämpi ja lyhempi haarukka jos putket on katkottu just oikeaan mittaan, tai jopa hepattu jo laakeriin ja etupuomiin kiinni. Ei ylitsepääsemätön ongelma, mutta hyvä huomioida.

Jukka


Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Lähetetty: 17 Maalis 2012, 09:53
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Noita haarukkaputken taitteita voisi suunnitella tehtäväksi siten, että rälläköi mutkan vain sisäpuolelta ja ylä/alapinnalta jättäen ulkopinnan ehjäksi. Taivuttaa sitten ulkopinnan kulmaan ja rälläköidyn kolon kiinni, niin hitsaamistyö vähenee, palikat pysyvät toisissaan kiinni, jolloin hitsauksen asettelu on helpompaa ja ulkopinnalle julkisivuun tulee hitsin sijaan vain nätti taitos.

Itse tein noin, mutta jos pyrkii millin tarkaan haarukan leveyteen niin alkaa saumojen jäähdyttä alaleuka väpättään :cry:
Hitsaussaumat kutistuu, joten kolmelta sivulta hitsattu kulma on hitsauksen jälkeen tiukempi kuin ennen hitsausta. Lopputuloksena leveämpi ja lyhempi haarukka jos putket on katkottu just oikeaan mittaan, tai jopa hepattu jo laakeriin ja etupuomiin kiinni. Ei ylitsepääsemätön ongelma, mutta hyvä huomioida.

Pitää tehdä pari koekulmaa ensin. Piirretään alla olevalle paperille tai mitataan oikealla kulmamitalla putken kulma ennen hitsausta ja hitsauksen jälkeen. Eihän tuo innokasta hitsariharjoittelijaa ainakaan haittaa, jos saa harjoitella ensin vähän. :)


Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Lähetetty: 17 Maalis 2012, 10:15
Kirjoittaja jviirret

Jos pyrkimys olisi tehdä 135mm leveä haarukka, niin nyt pyrkisin 125mm leveyteen. Siitä tulee silloin noin 130mm leveä ja kun haarukka on valmis niin hitsaa dropoutit taka-akseliin kiinnitettynä paikoileen niin tulee justiinsa ilman harjoittelua.

Jukka


Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Lähetetty: 17 Maalis 2012, 11:18
Kirjoittaja irakas

Kyllä minäkin hämmästelen sinun ensimmäisiä hitsijälkiäsi. Ei papanan papanaa. Sinulla on tosiaan hyvä opettaja, joka on neuvonut että etäisyys kohteesta polttimeen pitää pysyä pienenä, jotta suojakaasu tavoittaa kohteen. Tässä meni mulla turhan kauan ennen kuin asian hoksasin. Pitkään oli alussa pelkkää papanaa. :oops:

Kun itsekin olen vielä oppilas, oli minulle uutta tuo työtämisen ja vetämisen eroavaisuus. Kun olen hitsannut m 1 mm levyä on tuo läpipalaminen tuttua.

Lainauksia:

Pastori:
"Sitten se kanssa tuntui hyvältä että sauma syntyikin työntämällä - ei vetämällä. Olisko jotenkin parempi hallittavuus.
Autokorikorjaajan kursilla kuoluttaja esitti teoria tunnilla kysymyksen että, kummalla tavalla sauma palaa mielestänne paremmin läpi, vetämällä vai työntämällä. Tultiin silloin siihen tulokseen että riippuu ihan hitsaajasta, migin säädöistä ja hitsaus kohteesta. Oman kokemuksen mukaan vetämällä palaa herkemmin läpi kuin työntämällä eli, työntämällä parempi hallittavuus kun ei pala niin herkästi läpi. "

Jukka:
"Ohuen pellin(2mm tai alle) pystysaumat vedän alaspäin, niihin tahtoo tulla työntämällä liikaa lämpöä ja palaa reikiä."

Kumpihan parempi vai tilanteesta riippuen?

Hitsaamisen nikseistä voisi olla aivan oma osionsa ja osastonsa siellä wikissä.

Sakari

Paikkailin lainauksia, Mustasudenkorento


Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Lähetetty: 17 Maalis 2012, 12:28
Kirjoittaja mhelander

Ainakin TIG:llä aina työnnetään. On sulan hallinta helpompaa, etenkin ohutlevyillä. Palaako läpi vai ei riippuu sitten sovituksesta, sulan kuljetusnopeudesta ja käytetystä virrasta/asetuksista.

Sen verran hyvältä alko tuo työntäminen sujumaan että lankakoneella kokeilisin samaa...


Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Lähetetty: 17 Maalis 2012, 13:08
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:

Rohkeasti olet muutenkin hitsannut. Itse olen nuo kierteen kohdalle tulevat saumat ottanut hyvin lyhyillä pätkillä ettei vaan kierre sula pilalle. Ennen kuin jatkat niin kannattaa kokeilla keskiö paikoilleen.

Jukka

Pastori kirjoitti:

Joo - pitää tarkistaa. Siellän näkyy aavistuksenomaista sulamisjälkeä mutta kierre vaikuttaisi silmämääräisesti ehjältä - katoin kyllä vaan eilen kun se oli vielä lämmin, tänään en muistanut katsoa (olin niin kiihkoissani metallivannesahalla sahaamisesta). Mulla on joutavia keskiönraatoja jolla voi testata. Ja eikös tähän ollut työkalu jolla noita sai korjattua. Jos ei mene - niin voisi kysyä tuolta pyöräkorjaamosta.

Oli siellä sulamisjälkeä sisäpuolella ja joku röpökin (irtosin kun tökin piikillä - jotain kuonaa siis). Mutta keskiö meni paikoilleen ja lähti vielä irtikin, joten tällä nyt edetään.

irakas kirjoitti:

Kyllä minäkin hämmästelen sinun ensimmäisiä hitsijälkiäsi. Ei papanan papanaa. Sinulla on tosiaan hyvä opettaja, joka on neuvonut että etäisyys kohteesta polttimeen pitää pysyä pienenä, jotta suojakaasu tavoittaa kohteen.

Hyvä on ope. Mä katoin tänään niitä roskisrautatreenejäkin. Nekin oli aika ookoo. Siinä muuten näköjään oli juteltu siitä raosta - sitähän tosiaan pitää olla että se aines tunkeutuu sinne väliin. Ei mulla tainnut sitten ihan 0 milliä olla ne sovitukset siinä etupuomissa :)

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Noita haarukkaputken taitteita voisi suunnitella tehtäväksi siten, että rälläköi mutkan vain sisäpuolelta ja ylä/alapinnalta jättäen ulkopinnan ehjäksi. Taivuttaa sitten ulkopinnan kulmaan ja rälläköidyn kolon kiinni, niin hitsaamistyö vähenee, palikat pysyvät toisissaan kiinni, jolloin hitsauksen asettelu on helpompaa ja ulkopinnalle julkisivuun tulee hitsin sijaan vain nätti taitos.

Itse tein noin, mutta jos pyrkii millin tarkaan haarukan leveyteen niin alkaa saumojen jäähdyttä alaleuka väpättään :cry:
Hitsaussaumat kutistuu, joten kolmelta sivulta hitsattu kulma on hitsauksen jälkeen tiukempi kuin ennen hitsausta. Lopputuloksena leveämpi ja lyhempi haarukka jos putket on katkottu just oikeaan mittaan, tai jopa hepattu jo laakeriin ja etupuomiin kiinni. Ei ylitsepääsemätön ongelma, mutta hyvä huomioida.

Pitää tehdä pari koekulmaa ensin. Piirretään alla olevalle paperille tai mitataan oikealla kulmamitalla putken kulma ennen hitsausta ja hitsauksen jälkeen. Eihän tuo innokasta hitsariharjoittelijaa ainakaan haittaa, jos saa harjoitella ensin vähän. :)

No.

Nyt olis tällä metodilla kulmat viritetty. Katotaas sitten miten käypi. Mä tosin olin aikonut tehdä nämä taitokset ensin ja putkissa on pelivaraa siellä päässä asemoida nivel ja etupuomi sitten itkemisen jälkeen.

hole_mirror_draw.jpg
hole_mirror_draw.jpg (187.2 KiB) Katsottu 28488 kertaa

Pistin lattaraudan viivoittimeksi tuossa ekassa rälläköinnissä, sai ihan suoran startin.

20deg_piece.jpg
20deg_piece.jpg (122.31 KiB) Katsottu 28488 kertaa

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Lähetetty: 17 Maalis 2012, 15:27
Kirjoittaja jori

Tasakylkisellä railolla osuisivat reunat kohdakkain. Kun veen toinen kylki on pidempi, jää sisäsärmään rako, mikä ei kyllä ole pelkästään haitaksi siinä hitsirailon ilmavälin mielessä. Sisäpuolella sitä rautaa tahtoo olla muutenkin liikaa. Periaatteessa kuitenkin tasakylkisillä koloilla tulee hallitumpi railo. Rälläkällä voi sitten keventää sitä sisäsärmien puskua, jos tuntuu tarpeelliselta.


Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Lähetetty: 17 Maalis 2012, 17:32
Kirjoittaja Pastori

Joo. Kokeilin ensin. Huomasin että tolla rälläkän laikalla tulee niin leveetä jälkee että tossa jäi jo välystä ankarasti ja osuma on ihan hyvä. En kyllä muista miksen olevinaan jaksanut rälläköidä molempia reunoja samanmoisiki, kun se mielessä kävi. Autuaita ovat herran tiet ja mulla tietysti vähän vaikeemnat.

Olisko ollunna se idea kun tutkin niitä ekoja hitsiharkkoja ja tein kokeilun noin ja huomasin että siihen taitokseen tulee tasaleveä rakonen ihan niinkuin Siniope oli niihin roskispalikoihinkin laittanut. Emmätiä.


Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Lähetetty: 17 Maalis 2012, 17:48
Kirjoittaja jori

Rälläköihin saa nykyään tosi ohuita laikkoja, eikä ole edes kalliita. http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/Katkaisulaikat Tuolla yhden millin laikalla kun varovasti leikkaa, niin putken kulmaa saa nätisti kasvatettua milli kerrallaan. Taivuttaa vain reunat kiinni toisiinsa ja tuossa asennossa rälläköi siihen millin hahlon, taittaa taas kiinni ja leikkaa hahlon... jne. Tuo millin ilmaväli on ihan passeli puolentoista millin putken MIG hitsille. Ei se kuitenkaan ihan millinä pysy ja puolitoista olisi se optimi. :)


Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Lähetetty: 17 Maalis 2012, 19:04
Kirjoittaja Pastori

Mä olen nyt ollutkin vähän laiska ja en ole tällä erää vienyt omia työkaluja pajaan. Pitää viedä oma rälläkkä ja laikkoi, suorakulmainen suorakulma yms. huomenna menen jatkamaan. Ehkä vaihdan noi kulmat vielä kun Joriope tuntuu kannustavan niin kovasti. Testaan kuitekin tuolla leikkuulla mimmoinen tuosta tulee.


Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Lähetetty: 18 Maalis 2012, 12:58
Kirjoittaja Pastori

Kyllähän toi Joriopen symmetrinen systeemi jossa loppuviilaus tehdään juurikin niin että tuupataan vaan suoraan siihen keskelle millisellä laikalla -

jori kirjoitti:

Taivuttaa vain reunat kiinni toisiinsa ja tuossa asennossa rälläköi siihen millin hahlon, taittaa taas kiinni ja leikkaa hahlon... jne.

... tuottaa helpommin lähes halutun lopputuloksen.

final_cut_bend.jpg
final_cut_bend.jpg (167.09 KiB) Katsottu 28419 kertaa

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Lähetetty: 18 Maalis 2012, 13:38
Kirjoittaja jori

Nyt vielä sipaiset (paksummalla laikalla) tuonne taipeeseen pienet kevennykset niin, hitsaus on helppoa.

Taipeeseen tulee helposti liian paksu hitsi, kun lämpö karkaa hitsistä helpommin sisätaipeessa, siksi tuo rako voisi taipeen kohdalla olla osittainen v-railo, tai j-railo. Taive kannattaa hitsata viimeisenä, kun kappale on jo kuuma, eikä lämpö karkaa niin nopeasti.

Aloitat siis kyljestä, jossa railo on kuvan perusteella vähän levinnyt rälläkkäkäden vapinan takia ja työntelet sivua pitkin taipeeseen. Kun aloituskohdassa on isompi railo, ei aloitukseen jää niin suurta kuhmua.

Tämä nyt on pelkkää hienosäätöä, mutta noin periaatteena kannattaa huomioida, että aloituskohdassa ja sisätaipeessa voi railossa olla enemmän ilmaa ja vähemmän rautaa.


Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Lähetetty: 18 Maalis 2012, 14:06
Kirjoittaja PW

Mikä kaasu tuossa on käytössä ? En tosin tiedä mitä noilla on eroa, jotkut hitsaa co2:lla ja jotkut argon-seoksilla ehkä muitakin on.

Petri