Geokätköily

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Onko geokätköily tuttua?

Kyllä, olen tosi harrastaja, paljon löydettyjä kätköjä ja tehnytkin muutaman

4
15%

Kyllä, olen löytänytkin muutamia kätköjä ja lisää tulee koko ajan

2
7%

Kyllä, tiedän mistä hommassa on kyse, mutta en harrasta

20
74%

Ei

1
4%
 
Ääniä yhteensä: 27

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Geokätköily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Harrastus on ollut tuttu monien tv- ja lehtijuttujen kautta, mutta nyt vasta tullut itse aloitettua kätköjen haku. Alkoi ihan huomaamatta kun huomasin android-marketissa ilmaisia geokätköohjelmia. Nyt löydettyjä kätköjä toistakymmentä. Kesällä ajattelin alkaa enempi tositoimiin ja kiertäään kätköjä nojapyörällä, saa uutta motivaatiota tuttujen teiden ajeluun.
Täältä löytyy suomenkielinen tietopaketti: http://personal.inet.fi/hima/pekkar/

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Kiitos linkistä tietopakettiin. Sain viime vuonna synttärilahjaksi GPS:n joka vielä odottaa todellista käyttöä. En näköjään saa autossa siitä sellaista hyötyä, jota haluaisin. Jos fillarilla olisi enemmän motivaatiota kierrellä ja näpytellä. Miten autovirtasarjan saisi käyttämään napadynamosta tulevaa virtaa?

Tiedän täällä päin yhden mielenkiintoisen tehtävän. Otaniemessä on kymmenen opastaulua, jotka kertovat että saavut tästä suunnasta Otaniemeen. Etsi ne, merkkaa koordinaatit koneeseen. Koordinaattien keskipisteessä on kätkö...

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja jori »

Kiersin 2006 Ecotripin yhteydessä muutaman kätkön erään aktiivikätköilijän mukana. Vaikutti mielenkiintoiselta, mutta en ole vielä itse ryhtynyt.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Olisko tää nyt niitä harrasteita, että mielessä on käynyt mutta ajanpuute estää.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Olisko tää nyt niitä harrasteita, että mielessä on käynyt mutta ajanpuute estää.

Itse ajattelin yhdistää pyöräilyharrastukseen, ompahan lenkeillä joku päämäärä, vaikkakin keinotekoinen.
Näkee myös vierailla paikkakunnilla paikkoja joita ei ole turistioppaissa. Hyvä esim. kesälomareissulla jos puoliso haluaa kierrellä vaatekauppoja tai puutarhoja. Eikä mukana tarvi haalata mitään kalustoa, riittää että kännykässä on geokätköohjelma ja akussa virtaa. Näppää siitä 20lähintä kätköä ja lähtee kahteleen.
Isommilla paikkakunnilla näitä on varmasti paljon, kun raahen kunnan alueellakin on 70.

Hopea kirjoitti:

Tiedän täällä päin yhden mielenkiintoisen tehtävän. Otaniemessä on kymmenen opastaulua, jotka kertovat että saavut tästä suunnasta Otaniemeen. Etsi ne, merkkaa koordinaatit koneeseen. Koordinaattien keskipisteessä on kätkö...

Nämä on ns. mysteerikätköjä, joiden koordinaatit saadakseen on ratkaistava joku tehtävä. Osassa riittää pelkkä aivotyö ja toiset vaatii jalkautumisen.
Itse olen pitäytynyt vielä ihan peruskätköissä joiden koordinaatit saa suoraan palvelusta. Raahessakin käynyt jo monessa paikassa missä en ole koskaan käynyt vaikka ikäni olen täällä asunut.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja noja »

Kai sitä itseään joutuu tosi harrastajaksi sanomaan, 1127 löydettyä ja 3 omaa. :mrgreen:

saa uutta motivaatiota tuttujen teiden ajeluun.

Itse kanssa "rauhoittanut" kaikki lähimmät kätköt nojailuun.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ihan mielenkiintoinen lisä tähän nojailuun. Tulee varmaan liikuttua vähän ei tavanomaisilla reiteillä. Harmiitta tämä tekninen tietämättömyys. Ostin toisen puhelimen lenkipuhelimeksi ja myyjä kehu että siinä on GPS en siittä valikoista viellä ainakaan löytänyt ole. Paitsi tuon GPS Kompansin. Ei siittä paljon apua ole tähän Geokäkköpaikkojen etsimiseen. http://www.samsung.com/fi/support/model ... -techspecs Tämmönen se aparaatti on . Jos joku viisaampi tekniikkaa tunteva sanoo , että olenko oikeassa että ei tässä ole kuin Kompansi Niin tunnen itseni , ainakin osittain narusta veretyksi . Lokiikkaa tässä aparaatissa ei ainakaan ole varmaan tähän käyttöö. Vaikka muut ominaisuudet ovatkin hyviä metsissä ja teillä rähmiseen. :roll:

noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja noja »

Itse ajattelin yhdistää pyöräilyharrastukseen

Geokätköjä kun kuuluu hakea niin ettei muut huomaa, ettei kätkö paljastuisi... mutta koitappa liikkua nojapyörällä huomaamattomasti :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: , tämä siis taajama alueella missä illkkuu paljon ihmisiä. Joskus joutunut jättämään pyörän nurkan taa piiloon kun oon kätköä etsinyt :lol:.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Napadynamon modaukset

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Jos joku viisaampi tekniikkaa tunteva sanoo , että olenko oikeassa että ei tässä ole kuin Kompansi

Kyllä siinä pitäisi tämän mukaan gps ja googlen kartat olla: http://www.gsmarena.com/samsung_xcover_271-3415.php
Kartan käyttämistä varten kannattaa kyllä olla sitten joku datapaketti tai ainakin tietoisuus siitä että kartan lataaminen aiheuttaa datasiirtomaksuja. Ei e90 valikoissakaan mitään gps:ää ollut, mutta kun meni kartta sovellukseen niin näytti sijainnin.
Mitään geokätköilyyn varsinaisesti tehtyjä ohjelmia tuohon ei saa, ja tuskin edes mitään navigointia niin että voisi suoraan syöttää kohteen koordinaatit. Kokemusta ei tosin ole.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

kenotin
Viestit: 33
Liittynyt: 16 Huhti 2011, 17:55

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja kenotin »

On tullut tehtyä pari jemmaa, ja löydettyjä pikkuisen alle 1100.
voi siis sanoa että laji on tuttu. Älkää alottako ensimmäiset pari-
kymmentä tuntuu tyhmältä, sitten kun lajiin pääsee sisään tulee
purkkihulluus ja niitä pitää metsästää jokapäivä :)
Ainakin teitä on nyt varoitettu !

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.geocache.fi/ Sen verran rupes tää puremaan että .Pakko tähän on nyt tutustua. Eikä mitää jos se vie miehen "pöntöhulluuteen", kun jo muutenkin Velomaniasta kärsin ja paikallisest katsoo kuin kyähullua. :oops:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Muutaman pojan kans pystärillä haetun kätkön jatkoksi tuli varta vasten nojapyöräiltyä 47km lenkki ja pomittua neljä sen varrelle sattunutta kätköä. Nuo oli sellaisia "korpikätköjä" että nojapyöräkään ei houkuttanut "jästejä" pilaamaan kätköjen etsintää. Osa niin huonossa kivikossa että lukkokengät ei ollut oikea kenkävalinta.
Kännykkänavigaattorin sijaan käytin vanhaa maastonavigaattoria. Syötin siihen lähtiessä kaikkien sunnittelemieni kätköjen koorinaatit ja hyvinhän ne sillä löytyi vaikkei siinä kompassia ja karttaa olekkaan. Kännykkään verrattuna virran kulutus olematonta ja näkyy auringossa paljon paremmin. Siihen taltioituu myös kätevästi koko reitin pituus ja keskinopeus. Keskinopeus vain 13km/h, vaikka ajessa vauhti n.25km/h.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Pietu
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Loka 2010, 14:50

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Melkein 500 löydettyä ja muutama piilotettu. Toivottavasti saan nojakkiin viikonloppuna uuden takasisärenkaan, että pääsee taas geokätköpyöräilemään ;)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

noja kirjoitti:

Itse ajattelin yhdistää pyöräilyharrastukseen

Geokätköjä kun kuuluu hakea niin ettei muut huomaa, ettei kätkö paljastuisi... mutta koitappa liikkua nojapyörällä huomaamattomasti :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: , tämä siis taajama alueella missä illkkuu paljon ihmisiä. Joskus joutunut jättämään pyörän nurkan taa piiloon kun oon kätköä etsinyt :lol:.

Muutamalla kätköllä olen tuota käyttänyt hyväksi. Kun pyörän jättää näkösälle 20-30m päähän oletetusta kätkön piilopaikasta, ei kukaan kiinnitä mitään huomiota pusikossa hiipparoivaan geokätköilijään. Ihmiset kulkevat ohi ja osoittelevat soremlla pyörää, pysähtyvät jopa ihmettelemään ja itse saa "työrauhan" :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja PW »

Riistavedellä sain kosketuksen kyseiseen "lajiin" mutta en toivottavasti tartuntaa. Mikä lie taudin itämisaika ? :wink: Se näytti iskeneen aika pahasti toiseen Mäntyharjun Jormaan.
Yks kätkö jäi löytämättä, Siilinjärven kirkon koivusta, veikkasin kyllä ett se on siellä latvassa mutt en viittiny tuonne kiivetä.
Jännevirran sillalta löyty sitt kaks, siis mie löysin ! 8) jästinä en tunne sääntöjä mutt oletan ett niitä paikkoja ei saa paljastaa ?

Jästi

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin