Sivu 1/2
Rotovelo
Lähetetty: 27 Maalis 2012, 16:51
Kirjoittaja PW
Tuohon samankaltaistuvien velomobiilien listaan vois liittää myös Rotovelon http://www.trisled.com.au/rotovelo.asp
Poikkeuksena muista tuo kate ei oo kuitua vaan muovia. Hinta edullinen mutt ilmeisesti ongelmaks muodostuu sitt rahti kun ei Austraaliasta polkemallakaan oikeen onnistu 
Petri
Re: Rotovelo
Lähetetty: 27 Maalis 2012, 17:12
Kirjoittaja KlausS
Sen vähän mitä näistä muoveista tiedän, niin olen ymmärtävinäni, että myös Leibat tehdään lujitemuovista (FRP).
Oikaskaa jos olen väärässä.. Olin jostain lukevinani, että tuo on kestävämpää kuin tavallinen lasikuitu.. Tämäkin tieto varauksella 
-Klasu-
Re: Rotovelo
Lähetetty: 27 Maalis 2012, 17:44
Kirjoittaja Jarcco
Siis lasikuituhan on lujitemuovi, joka on yleisnimi kuitulujitteisille muoveille (=FRP) joihin kuuluu myös hiilikuitu. http://en.wikipedia.org/wiki/Fibre-reinforced_plastic
Rotovelon kuoret taas on PE-muovia, ei siis vahvistavia kuituja ollenkaan. Se on toistaiseksi ainoa lajissaan. Materiaali on yleinen kajakeissa ja tulee suhteessa edulliseksi valmistaa jos on suuret sarjat.
Re: Rotovelo
Lähetetty: 27 Maalis 2012, 17:50
Kirjoittaja jori
KlausS kirjoitti:Sen vähän mitä näistä muoveista tiedän, niin olen ymmärtävinäni, että myös Leibat tehdään lujitemuovista (FRP).
Oikaskaa jos olen väärässä.. Olin jostain lukevinani, että tuo on kestävämpää kuin tavallinen lasikuitu.. Tämäkin tieto varauksella 
Tämä Rotovelo on valmistettu rotaatiovalamalla polyeteenistä. Se ei siis ole lujitettu millään lailla, vaan jäykistäminen tehdään muotoilemalla. Tämä menetelmä tuottaa ulkokulmistaan vähän paksumpia valuja, mistä syystä mm. paino on korkeampi. Kanootit valmistetaan nykyisin myös tällä menetelmällä. Toinen tälle materiaalille HDPE solveltuva valmistusmenetelmä on puhallusmuovaus, jossa muotti on pykälää monimutkaisempi ja muovaaminen perustuu letkumaisen aihion puhaltamiseen muotin pintaan. Puhallusmuovauksessa taas ulkonurkat ovat ohuemmat ja sisänurkat paksummat. HD polyeteeni on katemateriaalina mainio mm. kolarien ja melun takia. Lommo voidaan painaa sisältä takaisin muotoonsa, eikä pysyviä vaurioita yleensä jää. Materiaalin mtala kimmokerroin ei mahdollista pahaa räminää tai kotelon.
Re: Rotovelo hiilari versio
Lähetetty: 03 Tammi 2013, 21:08
Kirjoittaja PW
Trisled tehnyt tästä hiilikuituversion http://www.ligfiets.net/news/4351/trisl ... ovelo.html Painoo ilmottavat noin 20 kg, alkaa olla kohtuullinen.
Mitähän tuommosen uittaminen ausseista maksaa, varmaan liikaa. Se pitäs saaha täytettyy jollain arvokkaalla ja laittomalla ni alkas kannattaa 
Petri
Re: Rotovelo Eurooppaan
Lähetetty: 15 Huhti 2015, 08:52
Kirjoittaja PW
Re: Rotovelo
Lähetetty: 15 Huhti 2015, 08:55
Kirjoittaja PW
Re: Rotovelo
Lähetetty: 15 Huhti 2015, 10:01
Kirjoittaja PW
Ymmärsin väärin, alkavat siis tuoda Australiasta Rotoveloa (siis maahantuojan sivut Hollanti)
Kai siihen konttiin mahtus joku Avatarkin 
Re: Rotovelo
Lähetetty: 15 Huhti 2015, 19:11
Kirjoittaja Wacky
Veikkaan että tuon rotovelon kanssa käy niin että hinta on liian kova suhteessa perinteisiin kinnereihin, ettenkin käytettyihin. Rotovelo on kuitenkin ihan törkeen yksinkertainen kapistus suhteessa perus kinnereihin.
Re: Rotovelo
Lähetetty: 15 Huhti 2015, 19:16
Kirjoittaja jviirret
Wacky kirjoitti:Rotovelo on kuitenkin ihan törkeen yksin kertainen kapistus suhteessa perus kinnereihin.
Näinhän se on. Jäykkä trike kuiduttomalla muovikorilla. Pohja on "aerodynaaminen katastrofi":

Toisaalta tuollaisena siinä on vähemmän huollettavaa ja huoltokohteet helposti näkyvissä. Hinnasta ja markkinoinnista homman onnistuminen on kiinni...
edit, kuva niin iso että näkyy vain osa, tässä suora linkki: http://moz.net.nz/rotovelo-blog/rotovelo-underneath.jpg
Jukka
Re: Rotovelo
Lähetetty: 16 Huhti 2015, 06:15
Kirjoittaja vaaka
Ei ole paha homma tukkia teipillä tjms. noita aukkoja aerodynaamisemmiksi, joten en näe ongelmaa.
Re: Rotovelo
Lähetetty: 16 Huhti 2015, 07:12
Kirjoittaja Puusilmä
Luulisi Rotovelon pohjaan saavan suht helposti levyn kiinni. Painon lisäksi Rotovelon huonoin puoli on mielestän ketjun likaantuminen. Pohjalevy suojaisi ketjun, mutta nostaisi painoa hieman lisää. Huollettavuus on kuvasta päätellen kohdillaan.
Re: Rotovelo
Lähetetty: 16 Huhti 2015, 07:45
Kirjoittaja E-Cruiser
Hinta kuus tonnia. Tuollainen trikehän maksaa sen pari tonnia. Neljä tonnia tuollaisesta kanootinkuoresta on kyllä tajuton hinta. Ihan kiva laite ja idea sinänsä.
Re: Rotovelo
Lähetetty: 16 Huhti 2015, 07:57
Kirjoittaja PW
Joo, hinta on vielä hidaste. Hinta nousee ilmeisesti Ausseista Eurooppaan uittamisen johdosta aika paljon. Luulis ett tuollasia "koppiksia" pystys tekeen paljon halvemmalla, toki laitteet ja muotit maksaa
Saako enää kahdella tonnilla trikeä mistään, tai minkälaisen? En oo vertaillu, tämän laitteen osia muihin.
Re: Rotovelo
Lähetetty: 16 Huhti 2015, 08:10
Kirjoittaja E-Cruiser
PW kirjoitti:Joo, hinta on vielä hidaste. Hinta nousee ilmeisesti Ausseista Eurooppaan uittamisen johdosta aika paljon. Luulis ett tuollasia "koppiksia" pystys tekeen paljon halvemmalla, toki laitteet ja muotit maksaa 
Tuossa on just se että pienet erät maksaa. Muottikustannuksien osa on suuri. Toisaalta taas eriä ei saada isoiksi ennen kuin hinta tulee alas. Alhaisen hinnan kautta tuleva menekki mahdollistaa alhaisen hinnan. Jonkun vaan täytyy olla se ensimmäinen polkumyyjä, että nuo lähtee menemään. Tehdas saanee noita trikejä kauppahintaa halvemmalla.